قال الامام الصادق - علیه السّلام - :
عَلی بابِ الجنّةِ مكتوبٌ: القرضُ بثمانیةَ عَشْرٍ و الصَّدَقَةُ بِعشرَةٍ.
«بحار الانوار، ج 103، ص 138»
امام صادق - علیه السّلام - فرمود:
بر روی درب بهشت این گونه نوشته شده است: قرض دادن هیجده برابر پاداش دارد و صدقه ده برابر.
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :
الصّدقةُ بعشرَةٍ و القرضُ بثمانیةَ عشر و صِلَةُ الاخوان بعشرین و صلةُ الرّحم باربعةٍ و عشرین.
«الكافی، ج 4، ص 10»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
پاداش صدقه ده برابر، پاداش قرض هیجده برابر، پاداش پیوند و ارتباط با برادران دینی بیست برابر و پاداش صلة رحم و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر می باشد.
قال الامام الصادق - علیه السّلام - :
ما من مُومنٍ اقرَضَ مومناً یلتمسُ به وجه الله الاّحسب الله له أجرَه بحساب الصّدقة حتی یرجع الیه ماله.
«الكافی، ج 4، ص 34»
امام صادق - علیه السّلام - فرمود:
هیچ مومنی نیست كه به خاطر خدا به مؤمن دیگر قرض دهد، جز آنكه خداوند هر روز ثواب صدقه دادن آنرا به حساب وی ثبت كند تا زمانی كه آن مال به او باز گردد.
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :
مَن یَسَّرَ عَلی مؤمِنٍ و هُوَ مُعْسِرٌ، یَسَّرهُ الله علیه حوائجهُ فی الدّنیا و الاخرَة.
«بحار الانوار، ج 103، ص 152»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
كسی كه با انسان تنگدست مؤمن مدارا نماید (در گرفتن قرض خود به او مهلت داده و یا آن را ببخشد)، خداوند در برآوردن حوائج دنیا و آخرتِ او مدارا خواهد كرد.
قالَ ابی موسی: قلت لابی عبدالله - علیه السّلام - :
جُعِلْتُ فداك یستقرِضُ الرجُلُّ و یحُجُ؟ قالَ: نَعَم، قلتُ: ... .
«وسائل الشیعه، ج 13، ص 82»
ابو موسی می گوید: به امام صادق - علیه السّلام - عرض كردم،
فدایت شوم، آیا شخصی می تواند قرض بگیرد و فریضه حج را با آن انجام دهد؟ فرمود: آری. عرض كردم: آیا می تواند برای ازدواج قرض بگیرد؟ فرمود: آری، قرض كند و ازدواج نماید و شب و روز منتظر روزی خدا باشد.
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :
مَنْ ارادَ ان یُظلّهُ اللهُ فی ظلِّ عَرْشِهِ یومَ لا ظِلَّ اِلاّ ظلُّهُ فلینظُر مُغسِراً او لِیَدَعْ لَهُ عن حَقّهِ.
«بحار الانوار، ج 103، ص 150»
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود:
كسی كه مایل است (در روز قیامت) زیر سایه خدا باشد، روزی که هیچ سایه ای جز سایه خدا نیست، پس به انسان تنگدستِ بدهكار مهلت دهد یا اینكه به نفع او از حقّش بگذرد.
عن النبی - صلی الله علیه و آله - :
كَما لا یَحلُّ لِغَریمك ان یُمطِلَكَ وَ هُوَ مُؤسِرٌ، فكذلِكَ لا یَحِلُّ لَكَ ان تُعسِرَهُ اذا علِمْتَ أَنَّهُ معسِرٌ.
«بحار الانوار، ج 103، ص 139»
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
همان طور كه برای كسی كه از تو قرض گرفته و توانگر است (توان پرداخت قرضش را دارد)، جایز نیست كه اداء آن را به تاخیر اندازد، برای تو هم جایز نخواهد بود كه با اینكه می دانی او تنگدست است، از او مطالبه قرضت را بكنی.
قال الامام الرّضا - علیه السّلام - :
انّ اجرَ القَرض ثمانیةَ عَشَرَ ضِعفاً من اجرِ الصّدقه
لانّ القرضَ یصلُ الی مَنْ لا یَضع نفسَهُ للصَّدَقَه لأخذِ الصّدقه.
«بحار الانوار، ج 103، ص 140»
امام رضا - علیه السّلام - فرمود:
پاداش قرض دادن هیجده برابر اجر صدقه است، زیرا قرض به کسی می رسد که خود را برای گرفتن صدقه، ضایع (و کوچک) نمی کند.