0

∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

کلامی را از قرآن مجید در ارتباط با قرض دادن بخوانیم:

مَّن ذَا الَّذِی یقْرِض‌ُ اللَّه‌َ قَرْضًا حَسَنًا فَیضَـَاعِفَه‌ُ لَه‌ُ أَضْعَافًا کَثِیرَة‌ً وَاللَّه‌ُ یقْبِض‌ُ وَیبْصُـطُ وَ إِلَیه‌ِ تُرْجَعُون‌َ”‌‌؛(سوره بقره آیه 245)

کیست که به خدا قرض نیکو دهد، تا خدا بر آن چند برابر بیفزاید؟ خداست که تنگدستی دهد و توانگری بخشد و شما به سوی او باز گردانده می‌شوید.

”‌… وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً …”‌‌؛( سوره مزمل آیه 20) … و به خدا قرض نیکو دهید … .

اگر چه منظور از ”‌قرض الحسنه”‌‌ در آیات مذکور، قرض به معنای مصطلح آن نیست، بلکه معنای عام آن مراد است و شامل وام دادن، انفاق کردن، صدقه و… به برادران دینی است، ولی قرض الحسنه یکی از مصادیق آن است، اما در روایات منظور از قرض، همین قرض عرفی است و بدان تصریح شده است.

 

                  

سه شنبه 2 تیر 1394  3:26 PM
تشکرات از این پست
salma57 nargesza ravabet_rasekhoon tahmores
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند:

«کسی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده به اندازه کوه‌های احد، رضوان و سینا پاداش خواهد داشت و اگر برای وصول طلب خود با بدهکار مدارا کند، از پل صراط همانند برق جهنده، بدون حساب و عذاب عبور خواهد کرد”‌‌.


( شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب‌ها، ص 414، شریف رضی، قم، 1364ش.)

 

                  

سه شنبه 2 تیر 1394  3:32 PM
تشکرات از این پست
nargesza salma57 ravabet_rasekhoon kuoroshss tahmores
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

متن آیه:
 

مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِيمٌ
 

ترجمه آیه:
 

کيست که به خدا وام نيکو دهد (و از اموالي که به او ارزاني داشته انفاق کند) تا خداوند آن را براي او چندين برابر کند؟ و براي او پاداش پرارزشي است!
 

تفسیر آیه:
 

11- کيست که به خدا وام نيکو دهد (و از اموالي که به او ارزاني داشته انفاق کند) تا خداوند آنرا براي او چندين برابر کند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.
و در آخرين آيه‏ي مورد بحث باز هم براي تشويق در مورد «انفاق في سبيل‏الله» از تعبير جالب ديگري استفاده کرده، مي‏گويد: «کيست که به خدا قرض نيکوئي دهد و از اموالي که به او بخشيده است انفاق نمايد، تا آن را براي او چندين برابر کند؟ و براي او پاداش فراوان و پرارزشي است» (من ذا الذي يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له و له اجر کريم).
راستي تعبير عجيبي است خدائي که بخشنده‏ي تمام نعمتها است، و همه‏ي ذرات وجود ما لحظه به لحظه از درياي بي‏پايان فيض او بهره مي‏گيرد و مملوک او است، ما را صاحبان اموال شمرده، و در مقام گرفتن وام از ما برآمده، و بر خلاف وامهاي معمولي عين همان مقدار باز پس مي‏دهند، او چندين برابر، گاه صدها و گاه هزار برابر، بر آن اضافه مي‏کند و علاوه بر اينها وعده «اجر کريم» که پاداشي است عظيم که جز خدا نمي‏داند نيز مي‏دهد.

 

 بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

خدا این همه نعمت را بی منت به ما بندگانش داده. و در عوض چیزی از ما نمی خواد یعنی ما هر کاری بکنیم نمی تونیم حتی ذره ای رو جبران کنیم. خدایی که به این عبادت های ما هم راضی هست و از ما می خواد که کفران نعمت نکنیم. حالا، خودش می فرماید اگر کاری برای من انجام دهید یعنی کار خیری برای رضای او انجام دهیم به ما چند برابر پاداش میده. به عبادت های ما احتیاجی نداره تازه دربرابر عبادات و کارهای خوب ما به ما پاداش هم می ده. خُب کی می تونه از این فرصت استفاده نکنه. از اموالی که داریم اگه بیش از نیازمونه و می تونیم با کمتر از اونم زندگی کنیم به نیازمندان دیگه کمک کنیم. چه اشکالی داره. اینطوری هم به دیگران کمک کردیم هم از خداوند پاداش چند برابر می گیریم.
 

 تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

همونطور که ما دوست داریم اگه چیزی نداشتیم دیگران بهمون کمک کنن و نیازمون رو برآورده کنن ما هم باید به اون ها کمک کنیم. نباید خودخواه باشیم و همه چیزو برای خودمون بخوایم. از نعمت هایی که خداوند بهمون داده و یا زمینه بدست آوردنشو برامون فراهم کرده به دیگران هم کمک کنیم. این می تونه مالی باشه، یا همفکری، دادن مشورت درست، کمک به درس خواندن و خیلی کمک های دیگه که از دستمون برمیاد.

اینجا منظور مالی هست. چقدر خوب میشه اگه از اموالمون به دیگران هم کمک کنیم. فکرشو بکنیم وقتی از دنیا بریم هیچ کدومشو نمی تونیم با خودمون ببریم همونطور که قبل از ما هیچ کس نتوست این کارو بکنه تنها راهی که می تونیم اموالمون رو با خودمون به اون دنیا ببریم انفاق کردنشه. در راه خدا و با رضایت قلبی به افرادی که واقعاً نیازمند هستن و آبرو دار. باید مراقب آبروی اون ها هم باشیم.
 

 به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید اعتقادمون رو به خدا بیشتر کنیم. وقتی خداوند می فرماید اگر به من وام دهید چند برابرش را به شما پاداش می دهم باور داشته باشیم که این کار را می کند. فقط به امروز و الآن نگاه نکنیم که داره مال و اموالم از دستم می ره. به فردا و فرداها نگاه کنیم که خداوند چندین برابرشو بهمون پس میده. یه جور قرض الحسنه میشه. ما این اموالمون رو از دست نمیدیم. درواقع ذخیره می کنیم برای اون دنیامون. و در قبالش چندین برابر پس می گیریم اون هم از خدا که خوش قول ترین هست.

سه شنبه 2 تیر 1394  3:37 PM
تشکرات از این پست
tahmores
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

در مورد فرق بین انفاق در راه خدا و قرض دادن به دیگران ، به نکات زیر توجه فرمائید:

تعبیر كردن از انفاق در راه خدا به قرض، تعبیرى مجازى است و میان قرض اصطلاحى كه انسان چیزى را بدهد تا مثل آن بازگردانده شود و قرض دادن به خداوند از چند جهت تفاوت وجود دارد:

الف - قرض گرفتن انسان نشانه‏ى احتیاج اوست، اما خداوند متعال محتاج نیست.

ب - مالى كه قرض گیرنده تحویل مى‏گیرد، ملك او حساب نمى‏شود، اما در قرض دادن به خدا مالى كه ما به او قرض مى‏دهیم، ملك واقعى اوست.

پس با توجه به تفاوت‏هاى ذکر شده، سرّ تعبیر به قرض از انفاق آن است كه كار خیر نزد خداوند ضایع نمى‏شود و همان گونه كه اداى قرض لازم است، خداوند در برابر انفاق‏ها و كارهاى خیر، ثواب و پاداش عنایت مى ‏فرماید. (فخر رازی، تفسیر کبیر، ج6، ص142)

 

                  

سه شنبه 2 تیر 1394  3:39 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول tahmores

نقل قول salma57
منظورم اینه که حتی در قرض دادن(نه انفاق) معامله رو با خدا انجام بدیم.قرض رو به حساب خدا بنویسیم. یعنی میشه؟   
 
ما  بنده ها مینویسیم   درست  نیست   ببخشید  حرفم درست  نیست  اما  خیلی پرویی   این همه نعمت  داده از نعمت های خودش داریم  بهش وام میدیم  بازم مینویسیم   رومون خیلی زیاده 

سوالم رو بد پرسیدم یا شاید شما بد متوجه شدین.

منظورم این بود که حتی اگر به بنده ای پولی قرض میدیم، معامله اش رو با خدا انجام بدیم.

بگیم خدایا بنده تو گرفتار بوده، من بهش پول یا هر وسیله ای رو قرض دادم. 

اگر پس داد که هیچ! اگر نه! در راه تو دادم رفت! به بدهکار فشار نیاریم. با زخم زبان اذیتش نکنیم. سراغ مال رو نگیریم.

قرض رو قرض به خدا به حساب بیاریم . یعنی اگر به نیازمندی پولی قرض دادیم، مرتب پیگیر پس دادنش نباشیم.

نیتمون این باشه که با خدا معامله کردیم . گرچه اسمش قرض به انسان هست. 

امیدوارم منظورم رو خوب رسونده باشم.

یعنی اگر بتونیم قرض هایی رو که به دوستان و آشنایان میدیم، 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

سه شنبه 2 تیر 1394  3:40 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 ravabet_rasekhoon ehsan007060 tahmores
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

تشویق به انفاق‏

در آیه شریفه وَ مَا أَنفَقْتُم مِن شَىْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (سبا 39)

 چند نكته قابل توجه در زمینه تشویق به انفاق است؛

الف. از هر چه بدهید قبول است؛ مِن شَىْ‏ءٍ.

ب. هر مقدار بدهید قبول است؛ مَا أَنفَقْتُم.

ج. خداوند جبران مى‏كند؛ فَهُوَ یُخْلِفُهُ.

د. به بهترین وجه جبران مى‏كند؛ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.

                  

سه شنبه 2 تیر 1394  3:44 PM
تشکرات از این پست
salma57 ravabet_rasekhoon ehsan007060 tahmores
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

نقل قول shirdel2

بنام خدا

رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند:

«کسی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده به اندازه کوه‌های احد، رضوان و سینا پاداش خواهد داشت و اگر برای وصول طلب خود با بدهکار مدارا کند، از پل صراط همانند برق جهنده، بدون حساب و عذاب عبور خواهد کرد”‌‌.


( شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب‌ها، ص 414، شریف رضی، قم، 1364ش.)

 

ممنون از حدیثی که گذاشتین.

همین مراعات با بدهکار رو خیلی از ما رعایت نمی کنیم.

مالک در مقابل مستاجر، قرض دهنده در مقابل قرض گیرنده و .... اکثرا سخت گیری می کنند 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

سه شنبه 2 تیر 1394  3:45 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 ravabet_rasekhoon kuoroshss tahmores
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

ترجمه  
 
كیست آن كه به خدا وام دهد، وامى نیكو، تا خداوند آن را براى او دوچندان كند و براى او پاداشى گرانمایه است.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

سه شنبه 2 تیر 1394  10:58 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon ehsan007060 tahmores
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

نکته ها  
 
«قرض»، به معناى بریدن و جدا كردن بخشى از مال است. «مقراض» وسیله بریدن است و «قراضه» به مالى گفته مى‏شود كه از بدنه جدا شده است.
قرض به خدا، انفاقى است كه با چند برابر در قیامت پس داده مى‏شود. قرض در قرآن همراه با كلمه «حَسَن» آمده است، یعنى فورى پرداخت شود، بى‏منّت باشد، قبل از سؤالِ سائل باشد، در حدّ وفور باشد، براى كارهاى مفید و لازم باشد.
قرض الحسنه بركاتى دارد: كاهش كدورت و افزایش محبّت، حفظ آبروى مردم و جلوگیرى از ورشكستگى آنان، اصلاح ساختار اقتصادى جامعه، جلوگیرى از رواج ربا، كنترل حرص و بخل، تعدیل ثروت، رشد فرهنگ تعاون.
خداوندى كه میراث آسمان‏ها و زمین براى اوست و در آیات قبل دو بار فرمود: «له ملك السّموات و الارض» در این آیه براى تشویق مردم و اهمیت قرض‏الحسنه از مردم قرض مى‏خواهد. «من ذا الّذى یقرض اللّه...»
اسلام با هر نوع ركود و سستى مخالف است.
1. ركود طبیعت. «من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده اللّه»(21) هركس آب و زمین داشته باشد ولى تلاش نكند و فقیر باشد، از رحمت الهى دور شده است.
2. ركود نیروى انسانى. «اللهمّ انّى اعوذ بك من الكسل»(22) بارالها! به تو پناه مى‏برم از تنبلى.
3. ركود مال. «الّذین یكنزون الذهب و الفضّة و لم ینفقونها...»(23)
4. ركود علمى، اخلاقى و معنوى. «زدنى علما»(24)، «زادهم هدى»(25)، «من استوى یوماه فهو مغبون»(26) هركس دو روزش مساوى باشد، زیانكار است.
5. ركود فكر. «من استبدّ برأیه هلك»(27) نظرخواهى نكردن، استبداد به رأى خود و تك‏روى، مایه‏ى هلاكت است.
21) وسائل، ج 17، ص‏40.
22) كافى، ج‏2، ص‏585 .
23) توبه، 34.
24) طه، 114.
25) محمّد، 17.
26) بحار، ج 68، ص 173.
27) وسائل، ج 12، ص‏40.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

سه شنبه 2 تیر 1394  11:04 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon kuoroshss tahmores
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

پيام ها  
 
 1- خداوند، خود را در جانب محرومان قرار داده و از مردم طلب وام مى‏كند. گویا خداوند، ضامنِ آنان شده و پاداش وام را تضمین نموده است. «من ذا الّذى یقرض اللّه»
 2- كار خیر اگر به صورت خلق و خو درآید، ارزش بیشترى دارد. «یقرض اللّه...»
 3- نفسِ عمل مهم نیست، حَسَن بودن آن مهم است. «قرضاً حسناً»
 4- قرض دادن كاهش مال نیست، افزایش آن است. «فیضاعفه»
 5 - آنجا كه كار سخت است، اهرم قوى لازم دارد. (چون دل كندن از مال سخت است، خداوند پاداش چند برابر را مطرح مى‏كند.) «فیضاعفه له و له أجر كریم»
 6- قرض دادن، نشانه كرامت است و خداوند براى انسان كریم، اجر كریم قرار داده است. «و له أجر كریم»
 7- براى تربیت و رشد دیگران، باید آنان را تكریم نمود. «و له أجر كریم»
 

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

سه شنبه 2 تیر 1394  11:06 PM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon kuoroshss ehsan007060 tahmores
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

 
مَن ذَا الَّذي يُقرِضُ اللَّهَ قَرضًا حَسَنًا فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجرٌ كَريمٌ
 
آیه11، سوره ی مبارکه ی حدید
 
 
کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است!
 
آنچه خداوند به عنوان پاداش عمل به بنده عطا مي كند، تفضلي است از جانب او، بدون اينكه بنده از او طلبكار و مستحق آن باشد، چون عبد و آنچه مي كند، همه مِلك مُطلق خداي سبحان است ، وليكن خداي متعال خودش به اعتبار قانوني و تشريعي عبد را مالك اجر و ثواب اعتبار كرده و او را مالك عمل خود وسپس مالك آثار عمل خويش از قبيل پاداش يا كيفر دانسته است و انفاق او را قرضي به خود محسوب نموده وبه اين نيز اكتفاء ننموده ، بلكه آن را براي او مضاعف كرده و او را به اجري كريم درآخرت وعده داده است .
 
در اين آيه تشويقي بالغ به انفاق در راه خدا شده كه مافوق آن قابل تصور نيست ،چون از يك رو سئوال كرده ، آيا كسي هست كه چنين قرضي به خدا دهد؟و از سوي ديگر انفاق عبد را قرض دادن به خداي سبحان ناميده ، كه پرداخت آن بر قرض گيرنده واجب است و از سوي ديگر چنين اعتبار كرده كه هرگز عين آنچه گرفته مسترد نمي كند، بلكه آن را چندين برابر نموده و باز پس مي دهد و به علاوه اجري كريم نيز بر آن مي افزايد و اجر كريم اجريست كه در نوع خود پسنديده ترين باشد و اجر اخروي همينگونه است.
چهارشنبه 3 تیر 1394  12:31 PM
تشکرات از این پست
tahmores
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

 
قال الامام الصادق - علیه السّلام - :
عَلی بابِ الجنّةِ مكتوبٌ: القرضُ بثمانیةَ عَشْرٍ و الصَّدَقَةُ بِعشرَةٍ.
 
«بحار الانوار، ج 103، ص 138»
 
 
امام صادق - علیه السّلام - فرمود:
بر روی درب بهشت این گونه نوشته شده است: قرض دادن هیجده برابر پاداش دارد و صدقه ده برابر.
 
 
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :
الصّدقةُ بعشرَةٍ و القرضُ بثمانیةَ عشر و صِلَةُ الاخوان بعشرین و صلةُ الرّحم باربعةٍ و عشرین.
 
«الكافی، ج 4، ص 10»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
پاداش صدقه ده برابر، پاداش قرض هیجده برابر، پاداش پیوند و ارتباط با برادران دینی بیست برابر و پاداش صلة رحم و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر می باشد.
 
 
قال الامام الصادق - علیه السّلام - :
ما من مُومنٍ اقرَضَ مومناً یلتمسُ به وجه الله الاّحسب الله له أجرَه بحساب الصّدقة حتی یرجع الیه ماله.
 
«الكافی، ج 4، ص 34»

امام صادق - علیه السّلام - فرمود:
هیچ مومنی نیست كه به خاطر خدا به مؤمن دیگر قرض دهد، جز آنكه خداوند هر روز ثواب صدقه دادن آنرا به حساب وی ثبت كند تا زمانی كه آن مال به او باز گردد.
 
 
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :
مَن یَسَّرَ عَلی مؤمِنٍ و هُوَ مُعْسِرٌ، یَسَّرهُ الله علیه حوائجهُ فی الدّنیا و الاخرَة.

«بحار الانوار، ج 103، ص 152»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
كسی كه با انسان تنگدست مؤمن مدارا نماید (در گرفتن قرض خود به او مهلت داده و یا آن را ببخشد)، خداوند در برآوردن حوائج دنیا و آخرتِ او مدارا خواهد كرد.
 
 
قالَ ابی موسی: قلت لابی عبدالله - علیه السّلام - :
جُعِلْتُ فداك یستقرِضُ الرجُلُّ و یحُجُ؟ قالَ: نَعَم، قلتُ: ... .
 
«وسائل الشیعه، ج 13، ص 82»

ابو موسی می گوید: به امام صادق - علیه السّلام - عرض كردم،
فدایت شوم، آیا شخصی می تواند قرض بگیرد و فریضه حج را با آن انجام دهد؟ فرمود: آری. عرض كردم: آیا می تواند برای ازدواج قرض بگیرد؟ فرمود: آری، قرض كند و ازدواج نماید و شب و روز منتظر روزی خدا باشد.
 
 
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - :
مَنْ ارادَ ان یُظلّهُ اللهُ فی ظلِّ عَرْشِهِ یومَ لا ظِلَّ اِلاّ ظلُّهُ فلینظُر مُغسِراً او لِیَدَعْ لَهُ عن حَقّهِ.
 
«بحار الانوار، ج 103، ص 150»

پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود:
كسی كه مایل است (در روز قیامت) زیر سایه خدا باشد، روزی که هیچ سایه ای جز سایه خدا نیست، پس به انسان تنگدستِ بدهكار مهلت دهد یا اینكه به نفع او از حقّش بگذرد.
 
 
عن النبی - صلی الله علیه و آله - :
كَما لا یَحلُّ لِغَریمك ان یُمطِلَكَ وَ هُوَ مُؤسِرٌ، فكذلِكَ لا یَحِلُّ لَكَ ان تُعسِرَهُ اذا علِمْتَ أَنَّهُ معسِرٌ.
 
«بحار الانوار، ج 103، ص 139»

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود:
همان طور كه برای كسی كه از تو قرض گرفته و توانگر است (توان پرداخت قرضش را دارد)، جایز نیست كه اداء آن را به تاخیر اندازد، برای تو هم جایز نخواهد بود كه با اینكه می دانی او تنگدست است، از او مطالبه قرضت را بكنی.
 
 
قال الامام الرّضا - علیه السّلام - :
انّ اجرَ القَرض ثمانیةَ عَشَرَ ضِعفاً من اجرِ الصّدقه
لانّ القرضَ یصلُ الی مَنْ لا یَضع نفسَهُ للصَّدَقَه لأخذِ الصّدقه.
 
«بحار الانوار، ج 103، ص 140»

امام رضا - علیه السّلام - فرمود:
پاداش قرض دادن هیجده برابر اجر صدقه است، زیرا قرض به کسی می رسد که خود را برای گرفتن صدقه، ضایع (و کوچک) نمی کند.
چهارشنبه 3 تیر 1394  1:02 PM
تشکرات از این پست
tahmores
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

کيست که به خدا وام نيکو دهد (و از اموالي که به او ارزاني داشته انفاق کند) تا خداوند آنرا براي او چندين برابر کند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.
و در آخرين آيه‏ي مورد بحث باز هم براي تشويق در مورد «انفاق في سبيل‏الله» از تعبير جالب ديگري استفاده کرده، مي‏گويد: «کيست که به خدا قرض نيکوئي دهد و از اموالي که به او بخشيده است انفاق نمايد، تا آن را براي او چندين برابر کند؟ و براي او پاداش فراوان و پرارزشي است» (من ذا الذي يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له و له اجر کريم).
راستي تعبير عجيبي است خدائي که بخشنده‏ي تمام نعمتها است، و همه‏ي ذرات وجود ما لحظه به لحظه از درياي بي‏پايان فيض او بهره مي‏گيرد و مملوک او است، ما را صاحبان اموال شمرده، و در مقام گرفتن وام از ما برآمده، و بر خلاف وامهاي معمولي عين همان مقدار باز پس مي‏دهند، او چندين برابر، گاه صدها و گاه هزار برابر، بر آن اضافه مي‏کند و علاوه بر اينها وعده «اجر کريم» که پاداشي است عظيم که جز خدا نمي‏داند نيز مي‏دهد.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

چهارشنبه 3 تیر 1394  2:41 PM
تشکرات از این پست
tahmores
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

هر كسی كه صدقه می خواهد (قطعى نیست كه) محتاج باشد. اما آن كسی كه قرض می‌خواهد یقیناً محتاج است. بنابر این: چه بسا صدقه‏اى كه به مستحق واقعى نرسد. ولى كسى كه قرض مى‏گیرد حتماً احتیاج دارد. بدین لحاظ است كه ثواب قرض دادن از صدقه دادن بیش‌تر مى‏باشد



 

چهارشنبه 3 تیر 1394  3:41 PM
تشکرات از این پست
tahmores
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب ششم ماه مبارک رمضان ∞

رعایت اخلاق اسلامی در قرض دادن بسیار مهم است. در جامعه اسلامی مردم مسلمان باید در حد توان خویش یکدیگر را یاری نمایند و با دادن قرض به دیگران آن‌ها را از فشارهای اقتصادی رهایی دهند. شخص بدهکار نیز باید تمامی تلاش خویش را به کار گیرد تا دِین خویش را در اسرع وقت ادا نماید و از دیرکرد بپرهیزد. همان‌گونه که شخص طلبکار نباید با اخلاق ناصحیح به توهین و تحقیر بدهکار بپردازد شخص مقروض نباید از اخلاق خوب قرض دهنده سوء استفاده نماید و با کم‌کاری و بی‌توجهی بازگرداندن حق خویش را به تعویق اندازد.



 

چهارشنبه 3 تیر 1394  3:45 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها