0

∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

روش مشارکت در طرح معنوی 30 شب 30 آیه

از شب اول ماه مبارک رمضان هر شب آیه ای در قالب یک تاپیک در این تالار ارسال می شود که دوستان همیشه همراه راسخونی،  ترجمه، تفسیر، نکات آموزنده، درسهای زندگی، بخش های دلنشین و در یک کلام دلنوشته های خود پیرامون آن آیه را ذکر خواهند کرد تا در این 30 شب پربرکت با 30 آیه نورانی انس بگیریم.

مردم روزه دار در ماه مبارک رمضان یک ختم فرآن انجام می دهند، هدف ما از اجرای این طرح فراگیری بهتر و درک عمیق تر قرآن و عمل به آن است.

در این طرح عظیم ما را یاری کنید

 

هدف از طرح قرآنی سی شب سی آیه

1. حفظ آیه

2 حفظ ترجمه آیه

3 آشنایی با تفسیر آیه

4 بحث و گفتگو پیرامون آیه

5 تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان

6 به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان

 

قوانین مشارکت در طرح

قبل از هر کاری با بسم الله و وضو بحث را اغاز کنید

1 . قبل از شرکت در بحث مطالعه صورت گیرد.

2. مباحث مرتبط با موضوع باشد و به حاشیه کشیده نشود.

 

 آیه  شب  پنجم ماه مبارک  رمضان

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ

 

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازید.

 

               سوره محمد آیه ۳۳

تقدیم به سرور و‌سالار شهیدان  سومین مظلوم جهان  اسوه ایثار و‌گذشت  امام حسین علیه السلا م 


به نیت سلامتی همه پدر ها و‌مادرها

یک شنبه 31 خرداد 1394  11:30 PM
تشکرات از این پست
mohammad_jafari ravabet_rasekhoon ehsan007060 ria1365 nargesza shirdel2 saeedakh farshon
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

با تشکر از خواهر بزرگوار راسحونی خداقوت

سوال:

فرق بین یا ایها الذین  آمنوا با یا ایها الناس چیه؟چرا خطاب های  قرآنی فرق دارند؟

 
       
یک شنبه 31 خرداد 1394  11:41 PM
تشکرات از این پست
mohammad_jafari tahmores ehsan007060 salma57 ria1365 nargesza kuoroshss shirdel2
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول ravabet_rasekhoon

با تشکر از خواهر بزرگوار راسحونی خداقوت

سوال:

فرق بین یا ایها الذین  آمنوا با یا ایها الناس چیه؟چرا خطاب های  قرآنی فرق دارند؟

 

هر كجا «یا ایها الذین آمنوا» باشد دلیل بر این است كه در مدینه نازل شده و  هر کجا یا ایها الناس  آمده مربوط به مكه و دهه اول بعثت است و برای كسانی است كه یا مسلمان نبودند و یا كمرنگ.  

 
آیاتی که با  یا ایها  الذین  شروع  میشوند   عموما آیات اجتماعی  و‌حکومتی هستند

 

یک شنبه 31 خرداد 1394  11:56 PM
تشکرات از این پست
mohammad_jafari ehsan007060 ravabet_rasekhoon salma57 ria1365 nargesza shirdel2
ehsan007060
ehsan007060
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1393 
تعداد پست ها : 10952
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

در اين آيه روى سخن را به مؤمنان كرده، و بعد از بيان خطوط منافقين و كفار، خط آنها را نيز چنين تبيين مى‏كند: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد رسول خدا را، و اعمال خود را باطل مسازيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ).
لحن آيه نشان مى‏دهد كه در ميان مؤمنان آن روز نيز افرادى بوده‏اند كه در مسأله اطاعت خداوند و رسول و حفظ اعمالشان از باطل شدن كوتاهى داشته‏اند كه خداوند با اين آيه به آنها اخطار مى‏كند.



 

دوشنبه 1 تیر 1394  1:16 AM
تشکرات از این پست
ria1365 tahmores ravabet_rasekhoon salma57 nargesza kuoroshss shirdel2
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

عوامل نابودي ثواب عمل 


از نکات حساسي که در آيات مختلف قرآن از جمله آيه‏ي مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است که مؤمنان مراقب باشند که اعمالشان همچون کفار حبط و نابود نشود. 
و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبي است، و نگاهداري آن مطلبي مهمتر، يک عمل پاک و سالم و مفيد عملي است که از آغاز سالم و بي‏عيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود. 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

دوشنبه 1 تیر 1394  1:13 PM
تشکرات از این پست
nargesza shirdel2 tahmores
salma57
salma57
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
تعداد پست ها : 35499
محل سکونت : گیلان

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

عواملي که اعمال آدمي را به خطر مي‏ افکند يا نابود مي‏سازد بسيار است از جمله: 


1- «منت گذاردن و آزار دادن» است، چنانکه قرآن مي‏گويد: 


يا ايها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن والاذي کالذي ينفق ماله 


رئاء الناس و لا يؤمن باللَّه واليوم الاخر: «اي کساني که ايمان آورده‏ايد انفاقها و بخشش ‏هاي خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند کسي که مال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي‏کند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد» (بقره- 264). 


در اينجا دو عامل بطلان عمل يکي «منت و آزار» و ديگري «ريا و کفر» مطرح شده است که اولي بعد از عمل مي‏آيد، و دومي مقارن آن، و اعمال نيک را به آتش مي‏کشند. 


2- «عجب» عامل ديگري است براي نابودي آثار عمل، چنانکه در حديث آمده است العجب ياکل الحسنات کما تاکل النار الحطب: «عجب حسنات انسان را مي‏خورد همانگونه که آتش هيزم را»!. 


3- «حسد» نيز يکي از اين گونه اعمال است که درباره‏ي آن نيز تعبيري شبيه به «عجب» آمده که همچون آتش، حسنات را نابود مي‏کند، پيغمبر گرامي اسلام صلي اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: اياکم والحسد فان الحسد يأکل الحسنات کما تاکل النار الحطب. 


اصولا همانگونه که حسنات، سيئات را از بين مي‏برد (ان الحسنات يذهبن السيئات) (سوره‏ي هود- 114) همچنين گاهي سيئات، حسنات را به کلي از اثر مي‏اندازد. 


4- مسأله‏ ي حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقاي آثار عمل است چرا که قرآن به صراحت مي‏گويد: «کساني که بي‏ايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود مي‏شود». 


از اينجا است که به اهميت و مشکلات مسأله‏ي نگهداري اعمال پي مي‏بريم

و لذا در حديثي از امام باقر عليه ‏السلام آمده که فرمود: الا بقاء علي العمل اشد من العمل، قال و ما الابقاء علي العمل؟ قال يصل الرجل بصلة و ينفق نفقة للَّه وحده و لا شريک له، فکتب له سراً ثم يذکرها فتمحي فتکتب له علانية، ثم يذکرها فتمحي و تکتب له رياء!: 


«نگهداري عمل از خود عمل سختتر است».

 
راوي سؤال مي‏کند منظور از نگهداري عمل چيست. 


پاسخ فرمود انسان بخششي مي‏کند و يا انفاقي در راه خداوند يکتا و به عنوان يک انفاق پنهاني براي او ثبت مي‏شود، سپس در جائي آنرا مطرح مي‏کند اين انفاق پنهاني حذف مي‏شود و بجاي آن انفاق آشکار نوشته مي‏شود، دگر بار در جائي ديگر آنرا مطرح مي‏کند باز حذف مي‏شود و به عنوان رياء نوشته مي‏شود»!. 


آيه‏ ي مورد بحث اشاره‏ ي سربسته ‏اي به همه‏ ي اين امور کرده مي‏گويد: و لا تبطلوا اعمالکم. 

در زندگی بکوشلباس صبر بر تن بپوشبا دانایان بجوشعزت نفس را به هیچ قیمتی مفروش

دوشنبه 1 تیر 1394  1:15 PM
تشکرات از این پست
nargesza shirdel2 tahmores
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

به نام خدا

 

متن آیه:
 

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ
 

ترجمه آیه:
 

اي کساني که ايمان آورده ‏ايد! اطاعت کنيد خدا را، و اطاعت کنيد رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازيد.
 

تفسیر آیه:
 

33- اي کساني که ايمان آورده‏ايد اطاعت کنيد خدا، و اطاعت کنيد رسول خدا را، و اعمال خود را باطل مسازيد!
در آيه‏ي بعد روي سخن را به مؤمنان کرده، و بعد از بيان خطوط منافقين
و کفار خط آنها را نيز چنين تبيين مي‏کند: «اي کساني که ايمان آورده‏ايد! اطاعت کنيد خدا و اطاعت کنيد رسول خدا را، و اعمال خود را باطل مسازيد» (يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللَّه و اطيعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالکم).
در حقيقت برنامه‏ي مؤمنان در همه چيز نقطه‏ي مقابل گروه کافر و منافق است آنها مخالفت فرمان خدا مي‏کنند، و اينها اطاعت، آنها به عداوت و دشمني با پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و سلم برمي‏خيزند و اينها فرمانبردارند، آنها اعمالشان بر اثر کفر و ريا و منت و مانند آن نابود مي‏شود اما اينها با ترک اين امور پاداش اعمالشان در پيشگاه خدا محفوظ است.
به هر حال لحن آيه نشان مي‏دهد که در ميان مؤمنان آن روز نيز افرادي بوده‏اند که در مسأله‏ي اطاعت خداوند و رسول و حفظ اعمالشان از باطل شدن کوتاهي‏هائي داشته‏اند که خداوند با اين آيه‏ي به آنها اخطار مي‏کند.
شاهد اين سخن شأن نزولي است که بعضي از مفسران درباره‏ي اين آيه‏ي نقل کرده‏اند که «بني‏اسد» اسلام آوردند و خدمت پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و سلم عرضه داشتند ما تو را بر خود مقدم داشته‏ايم، و جان و خانواده‏ي خويش را در اختيار تو گذارده‏ايم، ولي از لحن گفتارشان يک نوع منت‏گذاري استفاده مي‏شد، آيه‏ي فوق نازل گشت و به آنها در اين زمينه هشدار داد.
بعضي از فقها به جمله‏ي اخير (و لا تبطلوا اعمالکم) براي حرمت شکستن نماز استدلال کرده‏اند، ولي همانگونه که آيات قبل و بعد، و خود آيه‏ي مورد بحث گواهي مي‏دهد مربوط به اين معني نيست، بلکه هدف عدم ابطال از طريق شرک و رياء و منت و امثال آن است.
نکته:
عوامل نابودي ثواب عمل
از نکات حساسي که در آيات مختلف قرآن از جمله آيه‏ي مورد بحث، به آن هشدار داده شده اين است که مؤمنان مراقب باشند که اعمالشان همچون کفار حبط و نابود نشود.
و به تعبير ديگر اصل عمل مطلبي است، و نگاهداري آن مطلبي مهمتر، يک عمل پاک و سالم و مفيد عملي است که از آغاز سالم و بي‏عيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود.
عواملي که اعمال آدمي را به خطر مي‏افکند يا نابود مي‏سازد بسيار است از جمله:
1- «منت گذاردن و آزار دادن» است، چنانکه قرآن مي‏گويد:
يا ايها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن والاذي کالذي ينفق ماله
رئاء الناس و لا يؤمن باللَّه واليوم الاخر: «اي کساني که ايمان آورده‏ايد انفاقها و بخشش‏هاي خود را با منت و آزار باطل نسازيد، همانند کسي که مال خود را براي نشان دادن به مردم انفاق مي‏کند و ايمان به خدا و روز قيامت ندارد» (بقره- 264).
در اينجا دو عامل بطلان عمل يکي «منت و آزار» و ديگري «ريا و کفر» مطرح شده است که اولي بعد از عمل مي‏آيد، و دومي مقارن آن، و اعمال نيک را به آتش مي‏کشند.
2- «عجب» عامل ديگري است براي نابودي آثار عمل، چنانکه در حديث آمده است العجب ياکل الحسنات کما تاکل النار الحطب: «عجب حسنات انسان را مي‏خورد همانگونه که آتش هيزم را»!.
3- «حسد» نيز يکي از اين گونه اعمال است که درباره‏ي آن نيز تعبيري شبيه به «عجب» آمده که همچون آتش، حسنات را نابود مي‏کند، پيغمبر گرامي اسلام صلي اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: اياکم والحسد فان الحسد يأکل الحسنات کما تاکل النار الحطب.
اصولا همانگونه که حسنات، سيئات را از بين مي‏برد (ان الحسنات يذهبن السيئات) (سوره‏ي هود- 114) همچنين گاهي سيئات، حسنات را به کلي از اثر مي‏اندازد.
4- مسأله‏ي حفظ ايمان تا پايان عمر مهمترين شرط بقاي آثار عمل است چرا که قرآن به صراحت مي‏گويد: «کساني که بي‏ايمان از دنيا بروند تمام اعمالشان حبط و نابود مي‏شود».
از اينجا است که به اهميت و مشکلات مسأله‏ي نگهداري اعمال پي مي‏بريم، و لذا در حديثي از امام باقر عليه‏السلام آمده که فرمود: الا بقاء علي العمل اشد من العمل، قال و ما الابقاء علي العمل؟ قال يصل الرجل بصلة و ينفق نفقة للَّه وحده و لا شريک له، فکتب له سراً ثم يذکرها فتمحي فتکتب له علانية، ثم يذکرها فتمحي و تکتب له رياء!:
«نگهداري عمل از خود عمل سختتر است».
راوي سؤال مي‏کند منظور از نگهداري عمل چيست.
پاسخ فرمود انسان بخششي مي‏کند و يا انفاقي در راه خداوند يکتا و به عنوان يک انفاق پنهاني براي او ثبت مي‏شود، سپس در جائي آنرا مطرح مي‏کند اين انفاق پنهاني حذف مي‏شود و بجاي آن انفاق آشکار نوشته مي‏شود، دگر بار در جائي ديگر آنرا مطرح مي‏کند باز حذف مي‏شود و به عنوان رياء نوشته مي‏شود»!.
آيه‏ي مورد بحث اشاره‏ي سربسته‏اي به همه‏ي اين امور کرده مي‏گويد: و لا تبطلوا اعمالکم.

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

بندگی خدا شرایط دارد. فقط به حرف نیست. باید در عمل هم ثابت کنیم. و اون هم از طریق عمل کردن به تمام فرامین خداوند هست. خدا می فرماید از من اطاعت کنید و از رسول و فرستاده من هم اطاعت کنید. ما نمی تونیم بگیم ما از فقط از خدا اطاعت می کنیم و فقط به فرامین او عمل می کنیم ولی از رسولش اطاعت نکنیم. این رسم بندگی نیست.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

وقتی تصمیم می گیریم بنده خدا باشیم باید تمام وجودمون رو در اختیار او بگذاریم و از او و رسولانش و فرستادگانش اطاعت کنیم و اعمالمون رو تباه نکنیم. وقتی از خدا اطاعت می کنیم از رسول او هم طبق فرمایش خود خدا باید اطاعت کنیم چون او هم سخنی غیر از سخن خداوند بر زبان نمی آورد. مگر می شود فرستاده خدا باشد و حرف و سخنش غیر از خدا باشد. مگر می شود بنده خدا باشی ولی فرستاده او را قبول نداشته باشی. همونطور که ما خودمون دوست داریم وقتی کسی به حرفمون گوش میده به همه حرف هامون گوش بده و عمل کنه یکی دوتاش فایده ای نداره خُب خدا که بالاتر و بزرگتره. باید به همه دستوراتش عمل کنیم.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید کار را درست و تمام و کمال انجام بدیم. هر کاری رو که درسته و صلاحمونه. کاری که خدا فرمان داده و ازمون خواسته بی چون و چرا. حتی اگه برامون سخته. اینطوری در تمام کارهای دیگمونم موفق میشیم. چون به خدا ایمان داریم که صلاح ما رو می خواد و یقین داریم که هر چه فرمان میده به نفع ماست. پس باید به اون عمل کنیم.

یک سری فرامین رو خداوند از طریق فرستادگانش و پیامبرانش برای ما آورده و ما چون خدا را قبول داریم باید آن ها را هم قبول کنیم و بی چون و چرا بپذیریم چون از طرف خداست این راه و رسم بندگی ست.

 

دوشنبه 1 تیر 1394  2:22 PM
تشکرات از این پست
salma57 shirdel2 tahmores
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

فرات كوفی در تفسیر خویش معروف به تفسیر فرات الكوفی هنگام تفسیر آیه 33 سوره محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ»، می نویسد:
 
مالك بن عطیه توسط یزید بن فرقد نهدی از امام صادق (علیه السلام) سؤال كرد: چه چیزی پس از اطاعت از خداوند و رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) اعمال را باطل می كند؟
 
امام (علیه السلام) فرمودند: دشمنی با ما باطل كننده عمل آنان است.
 
در كتب مهم حدیث شیعه از جمله كتب اربعه و نیز توسط روات بزرگ شیعه این روایت آمده است.
 
تفسیر القمی، جلد 2، ص 212 ؛ مَن لا یَحضُرُهُ الفَقِیه، جلد 3، ص 353
دوشنبه 1 تیر 1394  2:23 PM
تشکرات از این پست
salma57 ravabet_rasekhoon shirdel2 tahmores
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

 
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّـهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ
 
 
مراجع عظام و صاحبان فتوی، وجوبِ اطاعت از خدا و رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و حُرمتِ ابطال اعمال را ، از این آیه استفاده می کنند، (مثل حُرمتِ باطل کردن نماز بعد از شروع به نماز).
دوشنبه 1 تیر 1394  2:45 PM
تشکرات از این پست
salma57 ravabet_rasekhoon shirdel2 tahmores
amin5530
amin5530
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 1258
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

هر وقت اینجور آیات رو مبینم که با مومنان صحبت میکنه فک میکنم می بینم خداوند باز هم به اونایی که دودل هستند و یا دارن ریاکاری می کنن و به زبون میگن مومن هستیم فرصت می ده و راهنماییشون می کنه.این آیات نشون میده هنوز امیدی هست

YEMEN

تالار قرآن کریم

۩۩ ¤ هر روز آشنایی با یکی از سوره های قرآن کریم ¤ ۩۩

amin.bidar@gmail.com

من در پی تو هستم و مردم پی بهشت .... ایمان شهر ، کفر مرا در می آورد

دوشنبه 1 تیر 1394  2:48 PM
تشکرات از این پست
salma57 ravabet_rasekhoon shirdel2 tahmores kuoroshss
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

ترجمه  
 
اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! خدا را اطاعت كنید و از رسول (نیز) پیروى نمایید و كارهایتان را باطل نسازید.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

دوشنبه 1 تیر 1394  9:36 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores shirdel2 kuoroshss ravabet_rasekhoon
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

نکته ها  
 
در آیات و روایات، برخى اعمال و گفتارها سبب بطلان اعمال معرّفى شده‏اند، از جمله:
1. منّت گذاشتن و آزار دادن نیازمندان، كه پاداش انفاق را محو مى‏كند. «لاتبطلوا صدقاتكم بالمنّ و الاذى»(87)
2. بى‏ادبى نسبت به رهبران الهى، «لاترفعوا اصواتكم فوق صوت النبى أن تحبط اعمالكم»(88) صداى خود را بر صداى پیامبر برتر قرار ندهید تا كارهایتان تباه نشود.
3. عُجب و حسد. «الهى عبّدنى لك و لاتفسد عبادتى بالعجب»(89) چنانكه امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «انّ الحسد یأكل الایمان كما تأكل النّار الحطب»(90) حسد نیكى‏ها را نابود مى‏كند همان گونه كه آتش هیزم را مى‏سوزاند.
4. شرك به خدا. «لئن أشركت لیحبطنّ عملك»(91) اگر شرك ورزى قطعاً عمل تو را تباه مى‏كند.
5. ریا كه گونه‏اى از شرك است. «الّذین ینفقون أموالهم رئاء النّاس...»(92)
در حدیث مى‏خوانیم كه رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: هركس یك «سبحان اللّه» بگوید، درختى در بهشت براى او كاشته مى‏شود. شخصى گفت: پس ما (كه همواره به این ذكر مشغولیم) درختان بسیار زیادى در آنجا داریم!. حضرت آیه فوق را تلاوت كرده و فرمودند: مواظب باشید آتشى پس از آن نفرستید تا آنها را بسوزاند.(93)
در مورد معناى عبارتِ «لاتبطلوا أعمالكم» با توجّه به صدر آیه، سه وجه مى‏توان ذكر كرد:
الف) ایمان خود را حفظ كنید و مشرك نشوید كه اعمالتان باطل مى‏شود. زیرا شرك اعمال را تباه مى‏كند. «لئن أشركت لیحبطنّ عملك»(94)
ب) با ترك اطاعت از رسول خدا، اعمالتان را تباه نسازید.
ج) با منّت گذاشتن به پیامبر، اعمال خود را تباه نكنید. چنانكه خداوند مى‏فرماید: «یمنّون علیك أن اسلموا قل لا تمنّوا علىّ اسلامكم»(95)
87) بقره، 264.
88) حجرات، 2.
89) دعاى مكارم الاخلاق.
90) كافى، ج‏2، ص 306.
91) زمر، 65.
92) نساء، 38.
93) تفسیر نورالثقلین.
94) زمر، 65.
95) حجرات،17.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

دوشنبه 1 تیر 1394  10:16 PM
تشکرات از این پست
tahmores shirdel2 kuoroshss ravabet_rasekhoon
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

پيام ها  
 
 1- گرچه مخاطب قرآن، مؤمنان هستند، امّا ذكر این عنوان در آغاز برخى آیات، بیانگر شخصیّت دادن و تكریم آنان است. «یا أیها الّذین آمنوا أطیعوا اللّه...»
 2- اولویّت‏ها و سلسله مراتب را مراعات كنیم. در اینجا نام خداوند قبل از پیامبر آمده است. «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول»
 3- لازمه‏ى ایمان، تسلیم بودن و اطاعت از فرامین خدا و رسول است. «یا أیّها الّذین آمنوا أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول»
 4- دستورات دین، دو نوع است: دستورات ثابت كه از طرف خداوند است. «أطیعوا اللّه» و دستورات متغیّر كه به مقتضاى ضرورت‏ها و نیازها از طرف حاكم اسلامى صادر مى‏شود. «أطیعوا الرّسول»
 5 - پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله معصوم است. فرمان اطاعت از پیامبر بدون هیچ قید و شرطى، نشانه عصمت او و واجب الاتباع بودن اوست. «أطیعوا الرسول»
 6- مؤمنان، به ایمان خود مغرور نشوند كه اعمالشان در معرض خطر است. «الّذین آمنوا... لاتبطلوا أعمالكم»
 

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

دوشنبه 1 تیر 1394  10:19 PM
تشکرات از این پست
tahmores shirdel2 kuoroshss ravabet_rasekhoon
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

ای کسانی که ایمان آورده اید ، خدا را ( در احکام شریعت ) اطاعت نمایید و از فرستاده او نیز ( در اوامر مولویش ) اطاعت کنید و عمل های ( خیر ) خود را ( به واسطه ارتداد ، منّت نهادن بر خدا و مردم ، و با گناهان حبط کننده ) باطل مسازید.

                  

دوشنبه 1 تیر 1394  11:53 PM
تشکرات از این پست
tahmores kuoroshss ravabet_rasekhoon
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب پنجم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

يـا ايها الذين امنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالكم (33)

اى كـسـانـى كـه ايـمـان آورده ايـد! خـدا و رسـول را اطـاعـت كـنـيـد و اعمال خود را باطل مسازيد (33).

در ايـن آيـه روى سـخـن را بـه مؤمنين برگردانده و بر حذرشان مى دارد از اينكه مـثـل آن كـفـار و آن مـنـافـقـين و آن مرتدين باشند و با مشركين سازش نموده به سوى آنان مـتـمـايـل شـونـد، در نـتـيـجـه تابع روشى شوند كه خدا را به خشم مى آورد، و يا همانند مـنـافـقـان از خوشنودى خدا كراهت داشته باشند، و در نتيجه عملشان حبط گردد. البته در ايـن آيـات ايـشـان را بـا تـرغيب و ترهيب و تطميع و تخويف، موعظه هم مى كند، و با اين بيانات سوره خاتمه مى يابد.

مقصـود از اطاعت خدا و اطاعت رسول (ص) و مفاد جمله : (لا تبطلوا اعمالكم) در آيه :(يا ايها الذين امنوا اطيعوا اللّه...)

يا ايها الذين امنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالكم

ايـن آيه اگر چه در مدلول خود مستقل، و از نظر معنا مطلق است، و حتى فقهاء با اين قسمت از آيـه كـه مـى فـرمـايـد (و لا تـبـطـلوا اعـمـالكـم ) اسـتـدلال كـرده انـد كـه بـعـد از شـروع بـه نـمـاز جـايـز نـيـسـت آن را بـاطـل كـرد، و ليـكـن اگـر آن را بـا در نـظـر گـرفـتـن سـيـاقـى كـه بـا آيـات قـبـل دارد، مـورد دقـت قـرار دهـيـم، آيـاتـى كـه مـتـعـرض مسأله قـتـال بود، و همچنين آيات بعد كه آنها نيز در يك سياق قرار دارند، و مخصوصا با ظاهر تـعـليـلى كـه در آيـه (ان الذين كفروا...) است، و با ظاهر تفريعى كه در جمله (فلا تهنوا و تدعوا الى السلم...) به كار رفته ؛ و خلاصه آيه مورد بحث را با سياقش در نظر بگيريم، آن وقت مى فهميم منظورش از اطاعت خدا اطاعت او در احكامى است كه در قرآن نـازل كـرده ؛ و مـنظورش از اطاعت رسول، اطاعت او است در همه آن دستوراتى كه از ناحيه خدا نازل كرده، و آن دستوراتى كه خودش از باب اينكه ولى مسلمين و زمامدار جامعه دينى ايـشـان اسـت صـادر فـرموده. و در آخر ايشان را هشدار مى دهد از اينكه از اطاعت اين دو جور دستور سرباز زنند، كه اگر چنين كنند اعمالشان حبط مى شود، همچنان كه عاقبت مخالفت بـعـضـى از نـامـبـردگـان در آيـات قـبـل اين شد كه بعد از روشن شدن هدايت كارشان به ارتداد كشيده شد.

پـس مـراد از اطـاعـت خـدا بـه حـسـب مـورد اطـاعـت او در احـكـام مـربـوط بـه قتال است، و مراد از (اطاعت رسول ) اطاعت او است در هر دستورى كه آن جناب ماءمور به آن و بـه ابـلاغ آن شـده، و نـيـز هـر دسـتـوريـسـت كـه آن جـنـاب بـه عـنـوان مـقـدمـه قـتـال و بـه ولايـتـى كـه در آن داشـتـه داده، و مـراد از (ابطال اعمال ) تخلف از حكم قتال است، آن طور كه منافقان و مرتدين تخلف كردند.

گقتار بعضى از مفسرين در خصوص مراد از (ابطال اعمال)

ولى بـعـضـى از مـفـسـريـن گـفـتـه انـد: مـراد از (ابـطـال اعمال ) و حبط شدن آن منت نهادن بر خدا و رسول است كه ما ايمان آورديم، و چنين و چنان كرديم، به شهادت اينكه در جاى ديگر فرموده : (يمنون عليك ان اسلموا بر تو منت مى گذارند كه اسلام آوردند).

بـعـضـى ديـگـر گـفـتـه انـد: مـنـظـور از ايـن ابـطـال، ابـطـال بـه ريـاء و خـودنـمـايـى اسـت. بـعـضـى ديـگـر گـفـتـه انـد: ابطال به وسيله عجب و خودپسندى است. بعضى گفته اند: به وسيله كفر و نفاق است. و بعضى گفته اند: مراد تنها ابطال صدقات به وسيله منت و اذيت است همچنان كه فرموده : (لا تـبـطـلوا صـدقـاتـكـم بـالمـن و الاذى ). و بـعـضـى گـفـتـه انـد: ابطال به وسيله گناهان است. و بعضى ديگر گفته اند: به وسيله گناهان كبيره است .

و اشـكـالى كـه مـتـوجـه هـمه اين گفته ها مى شود - به فرض اينكه هر يك در جاى خود درسـت بـاشـد - ايـن اسـت كـه هر كدام از آنها يكى از مصاديق آيه است، نه اينكه آيه در خصوص آن نازل شده. تازه اين در صورتى است كه ما از سياق آيه صرف نظر. كنيم و گر نه گفتيم كه سياق تنها با اين معنا سازگار است كه منظور تخلف از جهاد باشد.

منبع : تفسیر المیزان

                  

سه شنبه 2 تیر 1394  12:00 AM
تشکرات از این پست
tahmores kuoroshss ravabet_rasekhoon
دسترسی سریع به انجمن ها