0

∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

 
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

طبق تفسیرهائی که در مورد قصاص بیان شده ،اصل قانون قصاص موجب بازدارندگی از وقوع جرم می‌شود، چرا که اگر کسی بداند در مقابل هر جرمی که مرتکب شود، قصاص و مقابله‌ای به مثل خواهد داشت، از ارتکاب جرم دوری می‌کند.(البته با شرایط و ضوابط خاصی که بیان شده است).لذا اگر قرار باشد افراد در برابر قانون و جرم خود مصونیت داشته باشند(مانند قانون کاپیتولاسیون قبل از انقلاب اسلامی برای آمریکائیها و خارجیان در ایران و مواردی که این روزها در بیمه وسایل نقلیه شاهد آن هستیم که افراد پولدار به راحتی وقتی با انسانی تصادف می کنند و منجر به فوت می شود میگویند ماشین بیمه هست و دیه او را پرداخت می کنیم که جای بحث زیادی دارد.....) دیگر جامعه دچار بی نظمی خواهد شد ،لذا در اسلام قانون قصاص پیش بینی شده است و اگر درست اجرا شود چون حکم و دستور الهی است همه مسلمانان باید آن را قبول داشته باشند.
 

 

                  

شنبه 30 خرداد 1394  6:32 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores ali_kamali
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

به نام خدا
 

متن آیه:
 

وَ لَکُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
 

ترجمه آیه:
 

و براي شما در قصاص، حيات و زندگي است، اي صاحبان خرد! شايد شما تقوا پيشه کنيد.
 

تفسیر آیه:
 

179- و براي شما در قصاص حيات و زندگي است اي صاحبان خرد، تا شما تقوي پيشه کنيد.
آيه‏ي بعد با يک عبارت کوتاه و بسيار پرمعني پاسخ بسياري از سؤالات را در زمينه مسأله قصاص بازگو مي‏کند و مي‏گويد: «اي خردمندان! قصاص براي شما مايه حيات و زندگي است، باشد که تقوا پيشه کنيد» (و لکم في القصاص حياة يا اولي الالباب لعلکم تتقون).
اين آيه که از ده کلمه ترکيب شده، و در نهايت فصاحت و بلاغت است آنچنان جالب است که به صورت يک شعار اسلامي در اذهان همگان نقش بسته، و به خوبي نشان مي‏دهد که قصاص اسلامي به هيچوجه جنبه انتقامجوئي ندارد بلکه دريچه‏اي است به سوي حيات و زندگي انسانها.
از يکسو ضامن حيات جامعه است، زيرا اگر حکم قصاص به هيچوجه وجود نداشت و افراد سنگدل احساس امنيت مي‏کردند جان مردم بي‏گناه به خطر مي‏افتاد همانگونه که در کشورهائي که حکم قصاص به کلي لغو شده آمار قتل و جنايت به سرعت بالا رفته است.
و از سوي ديگر مايه‏ي حيات قاتل است چرا که او را از فکر آدم‏کشي تا حد زيادي بازمي‏دارد و کنترل مي‏کند.
و از سوي سوم به خاطر لزوم تساوي و برابري جلو قتلهاي پي‏درپي را مي‏گيرد و به سنتهاي جاهلي که گاه يک قتل مايه چند قتل و آن نيز به نوبه خود مايه قتلهاي بيشتري مي‏شد پايان مي‏دهد، و از اين راه نيز مايه حيات جامعه است.
و با توجه به اينکه حکم قصاص مشروط به عدم عفو است نيز دريچه ديگري به حيات و زندگي گشوده مي‏شود.
جمله‏ي لعلکم تتقون که هشداري است براي پرهيز از هرگونه تعدي و تجاوز اين حکم حکيمانه اسلامي را تکميل مي‏کند.


بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

قصاص یک حق غیر قابل انکار برای شخصی هست که ظلمی نسبت به او شده. این حقی است که خداوند برای او قرار داده تا کسی نسبت به عدالت او دچار شک و دودلی نشه. خدایی که درد رو آفریده درمان را هم آفریده البته هر ظلمی که می کنیم کار خود ماست خداوند به کسی ظلم نمی کند. و در همین حق مسلم که قصاص است هم راهی گذاشته و آن بخشش است و اینکه لذتی که در عفو و بخشش است در انتقام نیست، قصاص نوعی انتقام است. حقی که همیشه برای ما محفوظ است و فقط خودمان می توانیم از آن بگذریم.


تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

باید یاد بگیریم ببخشیم حتی اگر زور و قدرت دست ما باشد. البته این حق طبیعی ماست و اگر هم از آن نگذریم اشتباه و گناهی نکردیم. واین هم که می گن اون ها کردن شما مثل اون ها نباشید اشتباه است. اون ها به ناحق کردن ولی ما طبق قرآن و دستور خداوند می کنیم.


به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

فراموش نکنیم بخشنده اصلی و واقعی خداوند هست و هیچ کس از بندگان هرچقدر هم بخشنده باشد به پای او نمی رسد. خدایی که ما رو بوجود آورده و به ما حیات داده. این همه امکانات در اختیار ما گذاشته و این همه راه حل. خدایی که میگه اگر ظلمی به شما وارد شد شما حق دارید قصاص کنید ولی بیشتر تأمل کنید شما هم می تونید ببخشید و بگزرید. البته برای ما آدم ها خیلی  سخته ولی غیر ممکن نیست. فقط کافیه خدا رو باور داشته باشیم و قدرت گذشت و بخشش رو در خودمون تقویت کنیم. همین عملمون هم روزی به دردمون میخوره همین بخششمون.

شنبه 30 خرداد 1394  6:38 PM
تشکرات از این پست
salma57 shirdel2 tahmores ali_kamali
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

اسلام که در هر مورد مسائل را با واقع بینى و بررسى همه جانبه دنبال مى کند، در مساله خون بى گناهان نیز حق مطلب را دور از هر گونه تندروى و کندروى بیان داشته است، نه همچون آئین تحریف شده یهود فقط تکیه بر قصاص مى کند و نه مانند مسیحیت کنونى فقط راه عفو یا دیه را به پیروان خود توصیه مى نماید، چرا که دومى مایه جرئت است و اولى عامل خشونت و انتقام جویى. فرض کنید قاتل و مقتول با هم برادر و یا سابقه دوستى و پیوند اجتماعى داشته باشند، در این صورت اجبار کردن به قصاص داغ تازه اى بر اولیاى مقتول مى گذارد، و مخصوصا در مورد افرادى که سرشار از عواطف انسانى باشند اجبار کردن بر قصاص خود زجر و شکنجه دیگرى براى آنها محسوب مى شود، در حالى که محدود ساختن حکم به روش عفو و دیه نیز افراد جنایتکار را جرى تر مى کند. بنابراین حکم اصلى را قصاص قرار داده و براى تعدیل آن حکم عفو را در کنار این حکم ذکر کرده است. به عبارت روشن تر اولیاء مقتول حق دارند در برابر قاتل یکى از سه حکم را اجراء کنند:

1- قصاص کردن.
2- عفو کردن بدون گرفتن خونبها.
3- عفو کردن با گرفتن خونبها (البته در این صورت موافقت قاتل نیز شرط است).

                  

شنبه 30 خرداد 1394  6:45 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores ali_kamali
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا
قصاص در قرآن کریم
در قرآن کریم دو دسته از آیات وجود دارد که بر اصل قصاص دلالت مى‏کنند. دسته اوّل آیاتى است که به اصل مقابله به مثل به صورت کلّى دلالت دارند که یکى از مصادیق آن مقابله به مثل در امور کیفرى و جنایى است. این آیات عبارت‏اند از:
و جزاء سیئة سیئة مثلُها... و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ماعلیهم من سبیلٍ؛(شوری؛ 40و41)
جزاى هر بدى، بدى است همانند آن ... بر کسانى که پس از ستمى که بر آن‏ها رفته باشد انتقام مى‏گیرند، ملامتى نیست.
و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیرٌ للصّابرین؛(نحل؛126)
اگر عقوبت مى‏کنید، چنان عقوبت کنید که شما را عقو بت کرده‏اند. و اگر صبر کنید، صابران را صبر نیکوتر است.
فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى‏ علیکم؛(بقره؛194)
پس هر کس بر شما تعدى کند به همان اندازه تعدى‏اش بر او تعدّى کنید.
آن چه از مجموع این آیات و برداشت فقها و مفسرین به دست مى‏آید آن است که بدى را مى‏توان با آن چه مانند آن است پاسخ داد و شخصى که مورد بدى قرار گرفته، مجاز است همان‏گونه که با او عمل شده است رفتار کند و در این صورت هیچ مسئولیّتى متوجه او نیست. یکى از روشن‏ترین مصادیق اعتدا و بدى کردن در مورد دیگران، کشتن و ایراد ضرب و جرح است و به استناد این آیات مى‏توان گفت، قصاص این جرایم توسط مجنى علیه یا اولیاى او مجاز و ممکن است. شیخ طوسى در ذیل آیه (جزاء سیئة سیئة مثلها) (شوری ؛ 42) مى‏گوید:
احتمال دارد که مراد از این آیه همان حکم قصاص باشد که در سوره مائده آیه 48 آمده است، لذا مجنى علیه مى‏تواند با جانى همان کند که با او کرده است بدون زیادى.
تشریع حکم قصاص
حکم قصاص با نزول آیه زیر برای مسلمین محرز شد:
کتب علیکم القصاص فى القتلى‏ الحّر بالحّر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى، فمن عفى له من اخیه شى‏ء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربکم و رحمة، فمن اعتدى‏ بعد ذلک فله عذاب الیم‏(بقره؛178)؛
«اى افرادى که ایمان آورده اید، حکم قصاص در مورد کشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس اگر کسى از ناحیه برادر دینى خود مورد عفو قرار گیرد و حکم قصاص او تبدیل به خونبها گردد، باید از راه پسندیده پیروى کند و در طرز پرداخت دیه، حال پرداخت کننده را در نظر بگیرد و قاتل نیز به نیکى دیه را به ولى مقتول بپردازد و در آن مسامحه نکند، این تخفیف و رحمتى است از ناحیه پروردگار شما و کسى که بعد از آن تجاوز کند عذاب دردناکى خواهد داشت.

شرایط قصاص
در زیر به طور خلاصه شرایط قصاص آمده است:

    تساوى در موقعیت اجتماعى
    تساوى در جنسیّت
    تساوى در دین
    انتفاى رابطه پدر و فرزندى
    بلوغ قاتل
    عاقل بودن قاتل
    مست نبودن قاتل
    عدم فقدان اراده در اثر خواب، بى‏هوشى و نابینایى
    مهدورالدّم نبودن مقتول

                  

شنبه 30 خرداد 1394  6:48 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores ali_kamali
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

آيه        
وَلَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يَأُوْلِى الْأَلْبَبِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏
ترجمه        
اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حیات (و زندگى نهفته) است. باشد كه شما تقوى پیشه كنید.
 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 30 خرداد 1394  9:45 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores shirdel2 ali_kamali
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

نکته ها        
گویا آیه در مقام پاسخ به یك سرى ایرادهایى است كه به حكم قصاص، به خصوص از سوى روشنفكر نمایان مطرح مى‏شود. قرآن مى‏فرماید: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمین كننده‏ى حیات و زندگى است. قصاص یك برخورد و انتقام شخصى نیست، بلكه تأمین كننده امنیّت اجتماعى است. در جامعه‏اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنیّت از بین مى‏رود و آن جامعه گویا حیاتى ندارد و مرده است. چنانكه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حیات و سلامت انسان، گیاه و حیوان، از بین بردن میكروب‏ها و آفات است.
اگر به بهانه اینكه قاتل هیجان روانى پیدا كرده، بگوییم او رها شود، هیچ ضمانتى نیست كه در دیگر جنایت‏ها این بهانه مطرح نشود، چون تمام جنایتكاران در حال سلامت و آرامش روحى و فكرى دست به جنایت نمى‏زنند. با این حساب تمام خلافكاران باید آزاد باشند و جامعه سالم نیز تبدیل به جنگل شود كه هركس بر اثر هیجان و دگرگونى‏هاى روحى و روانى، هركارى را بتواند انجام دهد. گمان نشود كه دنیاى امروز، دنیاى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنیاست. اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو و اخذ خون‏بها داده تا به مصلحت اقدام شود.
توجیهاتى از قبیل اینكه از مجرمان و قاتلان در زندان با كار اجبارى به نفع پیشرفت اقتصادى بهره‏گیرى مى‏كنیم، قابل قبول نیست. چون این برنامه‏ها، تضمین كننده امنیّت عمومى نیستند. اصل، مقام انسانیّت و جامعه عدالت پرور است، نه دنیاى پرخطر همراه با تولید بیشتر، آن هم به دست جنایتكاران و قاتلان!
از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت و امنیّت و رمز حیات جامعه است، در پایان آیه مى‏فرماید: «لعلّكم تتقون» یعنى اجراى این قانون، موجب خوددارى از بروز قتل‏هاى دیگر است.
حیات، داراى انواعى است:
1- حیات طبیعى. مثل زنده شدن زمین در بهار و بعد از باران. «یحیى الارض» [527]
2- حیات معنوى. مثل دعوت پیامبر كه عامل زنده شدن مردم است. «دعاكم لما یحییكم» [528]
3- حیات برزخى كه شهدا دارند. «لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل اللّه اموات بل احیاء» [529]
4- حیات اخروى كه براى همه است. «یمیتكم ثم یحییكم» [530]
5 - حیات اجتماعى در سایه امنیّت و عدالت. نظیر همین آیه «لكم فى القصاص حیاة»527) روم، 50.
528) انفال، 24.
529) بقره، 154.
530) بقره، 28.
پيام ها    
 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 30 خرداد 1394  9:46 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores shirdel2 ali_kamali
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

پيام ها  
 
1- اجراى عدالت، تضمین كننده حیات جامعه است. «لكم فى القصاص حیاة»
2- تعادل میان رأفت و خشونت، لازم است. خدایى كه رحمن و رحیم است، قصاص را رمز حیات مى‏داند. «لكم فى القصاص حیاة»
3- حذف عنصر خطرناك، یك اصل عقلانى است. «یا اولى الالباب»
4- زود قضاوت نكنید. ممكن است در برخورد سطحى، قصاص را خوب ندانید ولى با خرد واندیشه درمى‏یابید كه قصاص رمز حیات است. «یا اولى‏الالباب»
5 - تقوا و دورى از گناه، فلسفه احكام دین است. چه احكام عبادى و چه قضایى. «لعلّك [531] م تتقون»
6- قصاص، سبب بازدارى مردم از تكرار قتل است. «لعلكم تتقون»

531) در بیان فلسفه روزه نیز مى‏فرماید: »لعلكم تتّقون« بقره، 183.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

شنبه 30 خرداد 1394  9:47 PM
تشکرات از این پست
salma57 tahmores shirdel2 ali_kamali
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

اين آيه که از ده کلمه ترکيب شده، و در نهايت فصاحت و بلاغت است آنچنان جالب است که به صورت يک شعار اسلامي در اذهان همگان نقش بسته، و به خوبي نشان مي‏دهد که قصاص اسلامي به هيچوجه جنبه انتقامجوئي ندارد بلکه دريچه‏اي است به سوي حيات و زندگي انسانها.
از يکسو ضامن حيات جامعه است، زيرا اگر حکم قصاص به هيچوجه وجود نداشت و افراد سنگدل احساس امنيت مي‏کردند جان مردم بي‏گناه به خطر مي‏افتاد همانگونه که در کشورهائي که حکم قصاص به کلي لغو شده آمار قتل و جنايت به سرعت بالا رفته است.
و از سوي ديگر مايه‏ي حيات قاتل است چرا که او را از فکر آدم‏کشي تا حد زيادي بازمي‏دارد و کنترل مي‏کند.
و از سوي سوم به خاطر لزوم تساوي و برابري جلو قتلهاي پي‏درپي را مي‏گيرد و به سنتهاي جاهلي که گاه يک قتل مايه چند قتل و آن نيز به نوبه خود مايه قتلهاي بيشتري مي‏شد پايان مي‏دهد، و از اين راه نيز مايه حيات جامعه است.
و با توجه به اينکه حکم قصاص مشروط به عدم عفو است نيز دريچه ديگري به حيات و زندگي گشوده مي‏شود.
جمله‏ي لعلکم تتقون که هشداري است براي پرهيز از هرگونه تعدي و تجاوز اين حکم حکيمانه اسلامي را تکميل مي‏کند.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

شنبه 30 خرداد 1394  10:01 PM
تشکرات از این پست
tahmores shirdel2 ali_kamali
دسترسی سریع به انجمن ها