0

∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

 

وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

 

و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خِرد! شاید شما تقوا پیشه کنید.

 

 

سوره بقره آیه ۱۷۹ 

تقدیم به اسوه خوبی ها و‌ مهربانی ها  مادر پاکی و صداقت  حضرت زهرا سلام الله علیها 

به نیت افزایش ایمان

شنبه 30 خرداد 1394  12:15 AM
تشکرات از این پست
saeedakh nazaninfatemeh omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon nargesza ali_kamali farshon
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

بسم الله الرحمن الرحیم

 

179

-و براى شما در قصاص حيات و زندگى است اى صاحبان خرد، تا شما تقوى پيشه كنيد.
شاءن نزول
عادت عرب جاهلى بر اين بود كه اگر كسى از قبيله آنها كشته مى شد تصميم مى گرفتند تا آنجا كه قدرت دارند از قبيله قاتل بكشند، و اين فكر تا آنجا پيش رفته بود كه حاضر بودند به خاطر كشته شدن يك فرد تمام طائفه قاتل را نابود كنند آيه فوق نازل شد و حكم عادلانه قصاص را بيان كرد.
اين حكم اسلامى ، در واقع حد وسطى بود ميان دو حكم مختلف كه در آن زمان وجود داشت بعضى قصاص را لازم ميدانستند و چيزى جز آن را مجاز نمى شمردند و بعضى تنها ديه را لازم مى شمردند، اسلام قصاص را در صورت عدم رضايت اولياى مقتول ، و ديه را به هنگام رضايت طرفين قرار داد.

شنبه 30 خرداد 1394  12:30 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

تفسير:
قصاص مايه حيات شما است !
از اين آيات به بعد يك سلسله از احكام اسلامى مطرح مى شود و آيات گذشته را كه تحت عنوان بر و نيكوكارى بود و بخش مهمى از برنامه هاى اسلام را شرح ميداد تكميل مى كند.
نخست از مساءله حفظ احترام خونها كه مساءله فوق العاده مهمى در روابط اجتماعى است آغاز مى كند، و خط بطلان بر آداب و سنن جاهلى مى كشد، مؤ منان را مخاطب قرار داده چنين مى گويد:

(اى كسانى كه ايمان آورده ايد حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است ) (يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى ).
قرآن گاهى از دستورات لازم الاجرا با جمله كتب عليكم :
(بر شما نوشته شده ) تعبير مى كند، از جمله در آيه فوق و همچنين آيات آينده كه در مورد وصيت و روزه سخن مى گويد، همين تعبير ديده مى شود، و به هر حال اين تعبير اهميت
و تاءكيد مطلب را روشن مى كند، زيرا هميشه مسائلى را مى نويسند كه از هر نظر قطعيت پيدا كرده و جدى است .

شنبه 30 خرداد 1394  12:31 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

(قصاص ) از ماده (قص ) (بر وزن سد) به معنى جستجو و پيگيرى از آثار چيزى است و هر امرى كه پشت سر هم آيد عرب آن را (قصه ) مى گويد و از آنجا كه قصاص قتلى است . كه پشت سر قتل ديگرى قرار مى گيرد اين واژه در مورد آن به كار رفته است .
همانگونه كه در شان نزول اشاره شد اين آيات در مقام تعديل زيادهرويهاى است كه در جاهليت در مورد قتل نفس ‍ انجام مى گرفت ، و با انتخاب واژه قصاص نشان مى دهد كه اولياء مقتول حق دارند نسبت به قاتل همانرا انجام دهند كه او مرتكب شده .
ولى به اين مقدار قناعت نكرده در دنباله آيه مساءله مساوات را با صراحت بيشتر مطرح مى كند و مى گويد:
(آزاد در برابر آزاد، برده در برابر برده ، و زن در برابر زن ) (الحر بالحر و العبد بالعبد و الانثى بالانثى ).
به خواست خدا توضيح خواهيم داد كه اين مساءله دليل بر برترى خون مرد نسبت به زن نيست و مرد قاتل را نيز ميتوان (با شرائطى ) در برابر زن مقتول قصاص كرد.
سپس براى اينكه روشن شود كه مساءله قصاص حقى براى اولياى مقتول است و هرگز يك حكم الزامى نيست ، و اگر مايل باشند مى توانند قاتل را ببخشند و خونبها بگيرند، يا اصلا خونبها هم نگيرند، اضافه مى كند:
(اگر كسى از ناحيه برادر دينى خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص با رضايت طرفين تبديل به خونبها گردد) بايد از روش ‍ پسنديدهاى پيروى كند (و براى پرداخت ديه طرف را در فشار نگذارد) و او هم در پرداختن ديه كوتاهى نكند) (فمن عفى له من اخيه شى ء فاتباع بالمعروف و اداء اليه باحسان ).
به اين ترتيب از يكسو به اولياى مقتول توصيه مى كند كه اگر از قصاص صرفنظر كردهايد در گرفتن خونبها زياده روى نكنيد و به طرز شايسته با توجه به مبلغ عادلانهاى كه اسلام قرار داده و در اقساطى كه طرف قدرت پرداخت آن را دارد از او بگيريد.
و از سوى ديگر با جمله و اداء اليه باحسان به قاتل نيز توصيه مى كند كه در پرداخت خونبها روش صحيحى در پيش ‍ گيرد و بدهى خود را بدون مسامحه بطور كامل و به موقع اداء نمايد.
و به اين صورت وظيفه و برنامه هر يك از دو طرف را مشخص كرده است .

شنبه 30 خرداد 1394  12:33 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

 
وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
 
سوره بقره آیه 179
 
و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است،
ای صاحبان خِرد! شاید شما تقوا پیشه کنید.
 
گويا آيه در مقام پاسخ به يك سرى ايرادهايى است كه به حكم قصاص، به خصوص از سوى روشنفكر نمايان مطرح مى‏ شود. قرآن مى ‏فرمايد: حكم قصاص براى جامعه انسانى تأمين كننده‏ ى حيات و زندگى است. قصاص يك برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمين كننده امنيّت اجتماعى است. در جامعه‏ اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيّت از بين مى ‏رود و آن جامعه گويا حياتى ندارد و مرده است. چنانكه در پزشكى و كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات و سلامت انسان، گياه و حيوان، از بين بردن ميكروب‏ ها و آفات است.
 
از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت و امنيّت و رمز حيات جامعه است، در پايان آيه مى ‏فرمايد: «لعلّكم تتقون» يعنى اجراى اين قانون، موجب خوددارى از بروز قتل‏ هاى ديگر است.
 

شنبه 30 خرداد 1394  12:34 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 saeedakh tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

در پايان آيه براى تاءكيد و توجه دادن به اين امر كه تجاوز از حد از ناحيه هر كس بوده باشد مجازات شديد دارد مى گويد (اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان ، و كسى كه بعد از آن از حد خود تجاوز كند عذاب دردناكى در انتظار او است ) (ذلك تخفيف من ربكم و رحمة فمن اعتدى بعد ذلك فله عذاب اليم ).
اين دستور عادلانه قصاص و عفو كه يك مجموعه كاملا انسانى و منطقى را تشكيل مى دهد از يكسو روش فاسد عصر جاهليت را كه هيچگونه برابرى در قصاص قائل نبودند و همچون دژخيمان عصر فضا گاه در برابر يك نفر صدها نفر را به خاك و خون مى كشيدند محكوم مى كند.
و از سوى ديگر راه عفو را به روى مردم نمى بندد، در عين حال احترام خون را نيز كاهش نمى دهد و قاتلان را جسور نمى سازد، و از سوى سوم مى گويد بعد از برنامه عفو و گرفتن خونبها هيچيك از طرفين حق تعدى ندارند، بر خلاف اقوام جاهلى كه اولياى مقتول گاهى بعد از عفو و حتى گرفتن خونبها قاتل را ميكشتند!.
آيه بعد با يك عبارت كوتاه و بسيار پر معنى پاسـخ بسيارى از سو الات را در زمينه مساءله قصاص بازگو مى كند و مى گويد:
(اى خردمندان ! قصاص براى شما مايه حيات و زندگى است ، باشد كه تقوا پيشه كنيد) (و لكم فى القصاص حياة يا اولى الالباب لعلكم تتقون ).
اين آيه كه از ده كلمه تركيب شده ، و در نهايت فصاحت و بلاغت است آنچنان جالب است كه به صورت يك شعار اسلامى در اذهان همگان نقش بسته ، و به خوبى نشان مى دهد كه قصاص اسلامى به هيچوجه جنبه انتقامجوئى ندارد بلكه دريچه اى است به سوى حيات و زندگى انسانها.
از يكسو ضامن حيات جامعه است ، زيرا اگر حكم قصاص به هيچوجه وجود نداشت و افراد سنگدل احساس ‍ امنيت مى كردند جان مردم بيگناه به خطر مى افتاد همانگونه كه در كشورهائى كه حكم قصاص به كلى لغو شده آمار قتل و جنايت به سرعت بالا رفته است .
و از سوى ديگر مايه حيات قاتل است چرا كه او را از فكر آدمكشى تا حد زيادى باز ميدارد و كنترل مى كند.
و از سوى سوم به خاطر لزوم تساوى و برابرى جلو قتلهاى پى در پى را مى گيرد و به سنتهاى جاهلى كه گاه يك قتل مايه چند قتل و آن نيز به نوبه خود مايه قتلهاى بيشترى مى شد پايان مى دهد، و از اين راه نيز مايه حيات جامعه است .
و با توجه به اينكه حكم قصاص مشروط به عدم عفو است نيز دريچه ديگرى به حيات و زندگى گشوده مى شود.
جمله لعلكم تتقون كه هشدارى است براى پرهيز از هر گونه تعدى و تجاوز اين حكم حكيمانه اسلامى را تكميل مى كند.

شنبه 30 خرداد 1394  12:36 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

نكته ها
1- قصاص و عفو يك مجموعه عادلانه
اسلام كه در هر مورد مسائل را با واقعبينى و بررسى همه جانبه دنبال مى كند، در مساءله خون بيگناهان نيز حق مطلب را دور از هر گونه تندروى و كندروى بيان داشته است ، نه همچون آئين تحريف شده يهود فقط تكيه بر قصاص مى كند و نه مانند مسيحيت كنونى فقط راه عفو يا ديه را به پيروان خود توصيه مى نمايد، چرا كه دومى مايه جرئت است و اولى عامل خشونت و انتقامجوئى .
فرض كنيد قاتل و مقتول با هم برادر و يا سابقه دوستى و پيوند اجتماعى داشته باشند، در اينصورت اجبار كردن به قصاص داغ تازهاى بر اولياى مقتول مى گذارد، و مخصوصا در مورد افرادى كه سرشار از عواطف انسانى باشند اجبار كردن بر قصاص خود زجر و شكنجه ديگرى براى آنها محسوب مى شود، در حالى كه محدود ساختن حكم به روش عفو و ديه نيز افراد جنايتكار را جريتر مى كند .
لذا حكم اصلى را قصاص قرار داده ، و براى تعديل آن حكم عفو را در كنار اين حكم ذكر كرده است .
به عبارت روشنتر اولياء مقتول حق دارند در برابر قاتل يكى از سه حكم را اجراء كنند: 1 قصاص كردن .
2 - عفو كردن بدون گرفتن خونبها.
3 - عفو كردن با گرفتن خونبها (البته در اينصورت موافقت قاتل نيز شرط است ).

شنبه 30 خرداد 1394  12:37 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

حيات، داراى انواعى است:

 
1- حيات طبيعى. مثل زنده شدن زمين در بهار و بعد از باران. «يحيى الارض»
2-
حيات معنوى. مثل دعوت پيامبر كه عامل زنده شدن مردم است. «دعاكم لما يحييكم»
3-
حيات برزخى كه شهدا دارند. «لا تقولوا لمن يقتل فى سبيل اللّه اموات بل احياء»
4 -
حيات اجتماعى در سايه امنيّت و عدالت. نظير همين آيه «لكم فى القصاص حياة»
 

پیام ها

 
1- اجراى عدالت، تضمين كننده حيات جامعه است. «لكم فى القصاص حياة»
2- تعادل ميان رأفت و خشونت، لازم است. خدايى كه رحمن و رحيم است، قصاص را رمز حيات مى‏ داند.
      «لكم فى القصاص حياة»
3- حذف عنصر خطرناك، يك اصل عقلانى است. «
يا اولى الالباب»
4- زود قضاوت نكنيد. ممكن است در برخورد سطحى، قصاص را خوب ندانيد ولى با خرد وانديشه درمى‏ يابيد
       كه قصاص رمز حيات است. «يا اولى‏ الالباب»
5 - تقوا و دورى از گناه، فلسفه احكام دين است. چه احكام عبادى و چه قضايى. «
لعلّكم تتقون»
6- قصاص، سبب بازدارى مردم از تكرار قتل است. «
لعلكم تتقون»
شنبه 30 خرداد 1394  12:41 AM
تشکرات از این پست
saeedakh tahmores shayesteh2000 omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon ali_kamali
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است ؟

شنبه 30 خرداد 1394  12:41 AM
تشکرات از این پست
tahmores shayesteh2000 omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon ali_kamali
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول saeedakh

آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است ؟  

 

سلام   نه  قصاص  از روی عدالت  خیلی هم مطابق با عواطف انسانیه

 

شنبه 30 خرداد 1394  12:46 AM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 saeedakh omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon ali_kamali
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞

أولي الألباب چه کساني هستند؟ 

 
   اولو در عربي به معني صاحب و «الباب» جمع «لبّ» است، لب هم به معني خرد مي باشد ، در جمع به مفهوم صاحبان عقل و خرد معني مي گردد. خرد به مفهوم انديشه و تفکر است انديشه و تفکر موهبتي است الهي که نصيب همه افراد بشر شده است مگر در موارد استثنا که مصلحت خداوند درآن بوده است .  بنابرين هر شخصي كه در  عقيده اش محكم  بوده و  كارهايش را با تفكر و خرد و بدور از شيوه هاي احساسي و موهومات انجام مي دهد ، جزو اولي الباب خواهد بود.
 
تعبيرات قرآن کريم از علما و دانشمندان
 
در قرآن کريم ،تعبيرات و اصطلاحات گوناگوني براي علما و دانشمندان ذکر شده که عبارت از :«علما ،عالمون و عالمين ،الذين يعلمون ،الذين اوتوا العلم ،الراسخون في العلم ،اولوا العلم ،اولوا الالباب و اولي الالباب ،اولي النهي ،اولي الابصار ،من عنده الکتاب من عبده من الکتاب ،قوم يعملون قوم يعقلون ،قوم يتفکرون ،ربانيون (علماي مسيحي )،احبار(علماي يهود )و رهبان »
 
البته اگرچه تمامي اصطلاحات و تعبيرات فوق بيانگرمفهوم عالم و دانشمند است ،در جزئيات معاني آنها تفاوت هايي وجود دارد
 
مجموعه اياتي که در قران در مورد الباب سخن به ميان امده است:
 
بقره 269و179و197، ال عمران 7، رعد19، ابراهيم 52، ص 29، زمر 9و18، مائده 100، طلاق 10
شنبه 30 خرداد 1394  12:48 AM
تشکرات از این پست
saeedakh shayesteh2000 omiddeymi1368 ravabet_rasekhoon ali_kamali
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول tahmores

نقل قول saeedakh

آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است ؟  

 

سلام   نه  قصاص  از روی عدالت  خیلی هم مطابق با عواطف انسانیه


خیلیا میگن باید حکم قصای برداشته بشه و بجاش حبس باشه


شنبه 30 خرداد 1394  12:49 AM
تشکرات از این پست
tahmores omiddeymi1368 shayesteh2000 ravabet_rasekhoon ali_kamali
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 6168
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول saeedakh

آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است ؟

باعرض سلام و ادب ...

به نظرم اونطوری که در اسلام بیان شده ،دستگاه قضاوت قصاص نمیکنه ...برای همین حیات اجتماعی و امنیت افراد تاحدودی زیر سوال هست

 

  یاطبیب القلوب heart

شنبه 30 خرداد 1394  12:49 AM
تشکرات از این پست
saeedakh omiddeymi1368 tahmores ravabet_rasekhoon ali_kamali
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول saeedakh

نقل قول tahmores

نقل قول saeedakh

آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است ؟  

 

سلام   نه  قصاص  از روی عدالت  خیلی هم مطابق با عواطف انسانیه


خیلیا میگن باید حکم قصای برداشته بشه و بجاش حبس باشه  

 

وقتی  کسی به ناحق  خون انسانی رو میریزه   آیا حبس جبران خون اون شخص رو‌میکنه ؟ و این عدالته ؟ 


شنبه 30 خرداد 1394  12:49 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 saeedakh shayesteh2000 ravabet_rasekhoon ali_kamali
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب سوم ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول shayesteh2000

نقل قول saeedakh

آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى است ؟

باعرض سلام و ادب ...

به نظرم اونطوری که در اسلام بیان شده ،دستگاه قضاوت قصاص نمیکنه ...برای همین حیات اجتماعی و امنیت افراد تاحدودی زیر سوال هست  

 

 

بله آجی  قصاص فقط باید از روی عدالت و شرع انجام بشه

 

 

شنبه 30 خرداد 1394  12:51 AM
تشکرات از این پست
saeedakh shayesteh2000 ravabet_rasekhoon ali_kamali
دسترسی سریع به انجمن ها