در بین زمان ها و مکان های خاص ما زمانی داریم که مخصوص ذات مقدس خداوند متعال تعریف شده و یک مکان که به او تعلق دارد. مکان که همان مسجدالحرام است که بیت الهی و حرم امن الهی معرفی می شود و زمان ماه مبارک رمضان است.
وی افزود: ما رمضان را حریم الهی از نظر زمانی می دانیم به این معنا که در این زمان هر کار مثبت یا منفی ای که انجام می شود آثار ویژه ای دارد و غیر از این است که همان کار را در زمان دیگری انجام دهیم. به عنوان مثال روزه ای که برای رمضان تعریف شده اگر در زمان دیگری انجام شود قطعا آثار دیگری دارد و همان آثار را نخواهد داشت. با توجه به این نکته وقتی انسان می خواهد به این زمان ویژه وارد شود چون این زمان، خاص خداوند متعال تعریف شده باید مقدماتی را فراهم کند تا بتواند در این زمان و مکان با بیشترین آثاری (که به تناسب شخصیت او) تحقق آن آثار امکان پذیر است، مواجه شود.
چرا که ما معتقدیم هر کاری که فرد انجام می دهد (به تناسب شخصیت او) آثار خاصی برای آن تعریف می شود. یعنی من (به تناسب شخصیت خودم) با فرد دیگری که همان کار را با همان کیفیت انجام می دهد، آثار متفاوتی خواهیم داشت. من روزه می گیرم او نیز روزه می گیرد من دعای کمیل می خوانم او نیز دعای کمیل می خواند اما اختلاف شخصیت های ما باعث می شود که آثار مختلفی متوجه ما شود.
این کارشناس دینی تصریح کرد: بنابراین افراد برای ورود به زمان ها و مکان های ویژه باید مقدماتی را طی کنند تا بتوانند آثار بیشتری از کارهایی که انجام می دهند به دست آورند. به تعبیر دیگر وقتی مقدمات انجام می شود یک تغییری در شخصیت افراد به وجود می آید که آن تغییر، موجب می شود آثار به دست آمده نیز افزون تر شود.
وقتی مقدمات انجام شد به معنای تغییر در شخصیت فرد است که همین تغییر، روزه ماه رمضان را برای افراد با آثار متفاوتی روبرو می کند. چون اشخاص با شخصیت های گوناگون همراه هستند و این شخصیت ها از جهت کمال، یک حداقل و یک حداکثری دارند.
این حداقل ها و حداکثرها به این معنا است که ما می توانیم به تناسب توقعی که در آن مکان و زمان از کارهای خود داریم با انجام برخی مقدمات تغییرات شخصیتی را نیز در خود ایجاد کنیم. یعنی اگر من توقع دارم که از روزه رمضان خود آثار ماندگار 20 ساله به دست آورم باید مقدمات بیشتری ایجاد کنم تا بتوانم در زمان ورود به این ماه با همان روزه ای که به ظاهر برای همه روزه داران یکسان است (یعنی از جهت ظاهری همه یک سحر، یک افطار و یک نوع رعایت دارند) به این آثار 20 ساله دست یابم.
«کیفیت روزه» بسته به شخصیت افراد، متفاوت است و شخصیت افراد باعث می شود که این روزه برای هر کس اثری متفاوت داشته باشد. ثانیا آثار نیز محدود به یک نتیجه خاص نیست یعنی کسی می تواند روزه اول ماه رمضان خود را با 10 درجه اثر و روزه 28 رمضان را با اثر 20 درجه همراه کند یا حتی روزه سال 93 او با سال 94 کاملا متفاوت باشد.
حجت الاسلام ادیب در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این نکات هرچه مقدمات را افزایش دهیم به همان تناسب شخصیت خود را تغییر می دهیم و این تغییر شخصیت نیز به تناسب در به وجود آمدن آثار موثر است. ما برای انجام مقدمات یک میزان حداقلی داریم که اگر این حداقل ها انجام نشود شبیه آن است که انسان بدون اجازه وارد حرم و حریم الهی شود.
اگر من چنین کردم این جسارت من، آثار روحی من را کاهش داده و حتی ممکن است آثار منفی به دنبال داشته باشد. بنابراین نقش مقدمات به دو شکل است؛ نخست اینکه در شخصیت من تغییراتی ایجاد می کند و این تغییر شخصیت آثار را متغیر می نماید و دوم اینکه اگر این «مقدمات حداقلی» انجام نشود من بدون اجازه به حریم الهی ورود پیدا کرده ام و این ورود بدون اجازه یک جسارت است که حتی ممکن است من را با نوعی عقاب و پیامدهای خطرناک روبرو کند.
شبستان