0

∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

نقطه عطف عارفانه  این آیه   این است خدای  آسمان و زمین همیشه در کنار ماست   پس هر گز نباید نگران  و ناامید  باشیم   او‌همیشه  هست 

پنج شنبه 28 خرداد 1394  11:28 PM
تشکرات از این پست
ria1365 shirdel2 omiddeymi1368 kuoroshss
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

تفسبیر ایه مبارکه

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻳﮕﺎﻧﮕﻰ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﺮ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻗﺎﺋﻠﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺧﺪﺍﻯ ﺑﺎﺭﺍﻥ، ﺧﺪﺍﻯ ﺟﻨﮓ، ﺧﺪﺍﻯ ﺻﻠﺢ، ﺧﺪﺍﻯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:
 
" ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﻛﻪ ﺍﻟﻮﻫﻴﺘﺶ ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ" (ﻭَ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻓِﻰ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﻭﺍﺕِ ﻭَ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ)  ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﻣﺪﺑﺮ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﺰ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.- ﺯﻳﺮﺍ ﺣﺘﻰ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺧﺎﻟﻖ ﻭ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﺭ ﺭﺍ" ﺍﻟﻠَّﻪ" ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻭﻟﻰ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺘﻬﺎ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
 
ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ: ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﻖ ﺍﺳﺖ، ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ.
 
ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺟﺎﻳﻰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﺎﻟﻰ ﻧﻴﺴﺖ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻜﺎﻧﻬﺎ ﺩﺍﺭﺩ.
 
ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﺪﺳﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺗﻤﺎم ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﻧﻬﺎﻧﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ" (ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﺳِﺮَّﻛُﻢْ ﻭَ ﺟَﻬْﺮَﻛُﻢْ ﻭَ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻣﺎ ﺗَﻜْﺴِﺒُﻮﻥَ).
 
ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ" ﺳﺮ" ﻭ" ﺟﻬﺮ" ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻧﻴﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺎﺯﻯ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ" ﻣﺎ ﺗﻜﺴﺒﻮﻥ" (ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ) ﻧﻴﺴﺖ.
 
ﻭﻟﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﺐ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻤﻞ ﻭ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺭﻭﺣﻰ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻰ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻧﻴﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺗﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭﺩ، .

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

پنج شنبه 28 خرداد 1394  11:41 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 kuoroshss
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

بنام خدا

وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ.(آیه 3 سوره انعام)

ترجمه آیه:و او است خداوند در آسمانها و در زمين، مى داند نهان و آشكار شما را و مى داند آنچه را كه شما (از نيك و بد) كسب مى كنيد.
 در دو آيه قبلى مساله خلقت و تدبير عموم عوالم و خصوص انسان ذكر شد، و همين مقدار براى تنبيه مردم بر اينكه خداى سبحان معبودى است يگانه و شريكى در امر خلقت و تدبير براى او نيست كافى بود، ليكن با اين حال مشركين خدايان ديگر و شفيعان مختلفى جهت وجوه مختلف تدبير براى خدا اثبات كرده بودند، مانند (اله حيات )، (اله رزق )، (اله خشكيها) و (اله درياها) و غير آن، و همچنين خدايانى براى انواع مختلف موجودات از قبيل آسمان و زمين و خدايانى براى اقوام و امم مختلف مانند خداى اين قبيله و خداى آن طايفه اثبات كرده بودند، از اين جهت با جمله (هو الله فى السموات و فى الارض ) اينگونه خدايان و شركا را نيز نفى نمود.

پس اين آيه در حقيقت نظير آيه (و هو الذى فى السماء اله و فى الارض اله و هو الحكيم العليم ) مى باشد كه مفادش گسترش حكم الوهيت پروردگار متعال است در آسمانها و زمين بدون اينكه تفاوتى و يا حد و مرزى در آن باشد، و اين خود براى آيات گذشته توضيح و براى مطالب آيات بعدى به منزله مقدمه است.
اين آيه به منزله مقدمه اى است براى آيات بعد، زيرا در آيات بعد متعرض امر رسالت و معاد مى شود، و مقدمه بودن اين آيه براى آن آيات از اين نظر است كه خداى سبحان چون مى داند كه انسان چه كارهائى در (سر) و (علن ) مرتكب مى شود، و نيز به احوال و اوصافى كه نفس هر انسانى در اثر كارهاى نيك و بدش به خود مى گيرد آگاه است، و زمام امر تربيت و تدبير انسان نيز در دست اوست، و مى تواند براى هدايت آنها (على رغم اصرار مشركين ) جهت استغناى از امر نبوت رسولى را فرستاده و شريعتى را كه تشريع كرده به وسيله او به اطلاع بندگانش برساند هم چنانكه فرمود:( ان علينا للهدى )، لذا قبل از ذكر مساله رسالت مقدمتا متعرض علم به اعمال بندگان شد و نيز از آنجائى كه خداى تعالى عالم است به اعمال مردم و به آثارى كه اعمال مردم در نفس آنان باقى مى گذارد، لذا لازم است آنان را در روزى كه از احدى چيزى از قلم نمى افتد به پاى حساب بكشاند.

نتیجه گیری که از آیه میتوان کرد عبارتست ازاینکه:

در هر حالی خداوند خالق متعال از جزأ بجزء کارهائی که در زمین و آسمان اتفاق می افتد باخبر است(بعبارتی برگی از درختی نمی افتد مگر به اذن خدا) خواه این اعمال در نهان باشد و یا آشکار انجام شود،خواه بصورت عملی باشد و خواه در فکر و ذهن ما شکل بگیرد یعنی ما در نظر داشته باشیم که کاری را انجام دهیم،خدا از آن آگاه هست.بنابراین باید در این مورد اندیشه کنیم و به این درجه از ایمان برسیم که خداوند متعال قادر است بر تمام اعمال ما نظارت داشته باشد و اگر گاهی در این دنیا میتوان از دار مکافات و حساب پس دادن فرار کرد اما قطعا روزی به حساب تمامی این اعمال خواهد رسید و آنجاست که ذره ای از قلم نخواهد افتاد . (بقول معروف مو را از ماست می کشند).
 

 

                  

پنج شنبه 28 خرداد 1394  11:48 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 kuoroshss
دسترسی سریع به انجمن ها