0

∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

 
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

 
وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ
 
اوست خداوند در آسمانها و در زمین؛ پنهان و آشکار شما را می‌داند؛ و از آنچه (انجام می‌دهید و) به دست می‌آورید، با خبر است.
 
 

سوره   مبارکه انعام   آیه ۳
 
نیت:   نورانی شدن  دلهایمان  و دوری از هر آنچه که ما را از خدا دور میکند.
ثواب این آیه  تقدیم  به  پیامبر عظیم الشان اسلام  حضرت محمد مصطفی ( اللهم صل علی محمد  و آل محمد و‌عجل فرجهم)
 
 
چهارشنبه 27 خرداد 1394  11:44 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 papeli saeedakh salma57 ravabet_rasekhoon nargesza namebaran shirdel2 shayesteh2000 ria1365 ehsan007060 farnaz_s farshon kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

بیان آيات

غرضى كه اين سوره در مقام ايفاى آن است همان توحيد خداى تعالى است ، البته توحيد به معناى اعم و اينكه اجمالا براى انسان پروردگارى است كه همان او پروردگار تمام عالميان است ،
پنج شنبه 28 خرداد 1394  12:25 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 saeedakh salma57 ravabet_rasekhoon nargesza shirdel2 ria1365 kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

او است ابتداى هر چيز، و به سوى او است بازگشت و انتهاى هر چيز، پروردگارى كه به منظور بشارت بندگان و انذار آنان پيغمبرانى فرستاد و در نتيجه بندگان مربوبش به سوى دين حق او هدايت شدند.

اين است اجمال آنچيزى كه اين سوره در مقام اثبات آن است ، زيرا بيشتر آياتش به صورت استدلال عليه مشركين و مخالفين توحيد و نبوت و معاد است ، البته مشتمل بر اجمالى از وظايف شرعى و محرمات دينى نيز مى باشد.
پنج شنبه 28 خرداد 1394  12:27 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 saeedakh salma57 ravabet_rasekhoon nargesza shirdel2 ria1365 kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

ثنايى كه در اين سه آيه هست ، اشاره اى نيز به معارف حقيقى ايكه دعوت دينى متكى بر آن است شده ، و آن معارف در حقيقت به منزله ماده شريعت است و به سه نظام تفكيك مى شود:

1 - نظام عمومى خلقت كه آيه اولى به آن اشاره مى كند.
2 - نظامى كه خصوص انسان از جهت (وجود) دارد و آيه دوم مشتمل بر آنست .
3 - نظام عمل انسان كه آيه سوم به آن اشاره مى كند.
پنج شنبه 28 خرداد 1394  12:37 AM
تشکرات از این پست
saeedakh salma57 ravabet_rasekhoon nargesza omiddeymi1368 shirdel2 ria1365 kuoroshss
tahmores
tahmores
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 11998
محل سکونت : همین گوشه کنار

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

سلام به همه  دوستان راسخونی   

نتیجه من از آیات  بالا     :   همیشه و در همه جا  خدا حاضر و ناظر است   

 

شاید در ابتدا  معنی آیه خیلی  راحت به نظر ییاید   اما کمی تامل  در آیه سوال برانگیز میشود   اگر خدا  همه جا حاضر و‌ناظر است  چرا  توکل ما به خدا اینقدر کم است ؟ چرا خدا را نادیده میگیریم  ؟

پنج شنبه 28 خرداد 1394  12:48 AM
تشکرات از این پست
saeedakh salma57 ravabet_rasekhoon nargesza omiddeymi1368 shirdel2 kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

بسم الله الرحمن الرحیم

هر انساني به هنگام انجام هر عملي، در صورتي كه بيننده‌اي ناظر براعمالش باشد، مواظب است تا رفتار صحيح و شايسته انجام دهد و از امور ناپسند بپرهيزد. حتي اگر كودكي ناظر بر كردار او باشد، از ارتكاب كارهاي ناشايست سرباز مي‌زند. هر اندازه اين ناظر نزد فرد بزرگ و با عظمت باشد، بيشتر از رفتار خويش مراقبت مي‌كند. حال اگر اين بيننده، خداوند متعال باشد، و افراد نيز به آگاهي او بر رفتار و اعمالشان توجه داشته باشند، تأثير بيشتري بر رفتار آنان داشته و آثار فراواني را به دنبال دارد

پنج شنبه 28 خرداد 1394  2:38 AM
تشکرات از این پست
tahmores ravabet_rasekhoon nargesza omiddeymi1368 shirdel2 kuoroshss
saeedakh
saeedakh
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 2084
محل سکونت : فارس

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

حضرت علي  دربارة آگاهي خداوند از كارهاي انسان، مي­فرمايند:خداوند روزي بندگان را پخش كرده است و از همة كردارها و رفتارها، و از شمار نفوس و دزدانه نگريستن‌ها، و از تمامي انگيزه‏هاي نهفته در نهان سينه‏ها، تا فرجام و پايان حركت انسان، به راستي آگاه است.» «اعمالي كه بندگانش در شب و روز انجام مي‏دهند بر خداي سبحان پوشيده نيست. از كم‏ترينشان با خبر و بر مجموعه‏شان آگاه است.» و باز مي­فرمايند: «بار خدايا، تويي آشناترين همدم براي يارانت و هم براي آنان كه بر پشتيباني تو تكيه دارند، در خلوتِ رازهاشان گواه آناني و از درونشان آگاه و بر ميدان ديدشان دانا پس اسرار آنان برايت هويدا و قلبهاشان در پيشگاهت شيفته و شيداست. اگر تنهايي به هراسشان افكند، با ياد تو انس گيرند و اگر از هر سو بر سرشان بلا ببارد، به حضرتت پناه آورند؛ زيرا مي‌دانند كه رشتة تمامي جريان‌ها و زمام همة امور در دست توانمند تو باشد، و مجاري صدور امورشان جز به قضاي تو نباشد.

پنج شنبه 28 خرداد 1394  2:41 AM
تشکرات از این پست
tahmores ravabet_rasekhoon aftabm nargesza omiddeymi1368 shirdel2 kuoroshss
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

نکته ها  
 
در پاسخ به عقیده‏ى انحرافى چند خدایى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمین و...) این آیه مى‏فرماید: خداى همه چیز و همه جا یكى است.
امام صادق‏علیه السلام درباره این آیه فرمود: او به تمام مخلوقات از نظر علم و قدرت و سلطه و حاكمیّت احاطه دارد.

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

پنج شنبه 28 خرداد 1394  2:41 PM
تشکرات از این پست
tahmores aftabm nargesza omiddeymi1368 shirdel2 kuoroshss
morteza237
morteza237
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 1979
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

پيام ها

 

 

1- منطقه‏ى فرمانروایى خداوند، تمام هستى است. «فى السموات و فى الارض»
2- خداوند چون حاكم است، آگاه است. «هو اللَّه فى السموات و فى الارض یعلم...»
3- آشكار و نهان انسان نزد خداوند یكسان است. «یعلم سرّكم و جهركم»
4- ایمان به احاطه علمى خداوند، هم انگیزه براى كار نیك است و هم بازدارنده از كار بد. «یعلم سرّكم و جهركم»
5 - خداوند، از آینده‏ى كارهاى انسان آگاه است. «و یعلم ما تكسبون»

 

خدایا چنان کن سرانجام کار                              تو خوشنود باشی و ما رستگار

پنج شنبه 28 خرداد 1394  2:43 PM
تشکرات از این پست
tahmores aftabm nargesza omiddeymi1368 shirdel2 kuoroshss
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

 

متن آیه:
 

وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَ جَهْرَکُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَکْسِبُونَ

 

ترجمه آیه:
 

اوست خداوند در آسمانها و در زمين؛ پنهان و آشکار شما را مي‏داند؛ و از آنچه (انجام مي‏دهيد و) به دست مي ‏آوريد، با خبر است.

 

تفسیر آیه:
 

3- او است خداوند در آسمانها و در زمين، پنهان و آشکار شما را مي‏داند و از آنچه (انجام مي‏دهيد و) به دست مي‏آوريد با خبر است.
تفسير:
در اين آيه براي تکميل بحث گذشته در زمينه‏ي توحيد و يگانگي خدا و پاسخ گفتن به کساني که براي هر دسته‏اي از موجودات خدائي قائلند و مي‏گويند خداي باران، خداي جنگ، خداي صلح، خداي آسمان و مانند آن چنين مي‏گويد: «او است خداوندي که الوهيتش بر تمام آسمانها و زمين حکومت مي‏کند» (و هو اللَّه في السماوات و في الارض).
يعني با توجه به اينکه خالق همه چيز او است، مدبر و اداره کننده‏ي همه نيز او مي‏باشد.- زيرا حتي مشرکان جاهليت خالق و آفريدگار را «اللَّه» مي‏دانستند ولي تدبير و تصرف را براي بتها قائل بودند.
آيه به آنها پاسخ مي‏دهد: کسي که خالق است، تدبير و تصرف در همه جا نيز به دست او است.
اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد که خداوند در همه جا حاضر است، در آسمانها و در زمين و جائي از او خالي نيست، نه اينکه جسم باشد و مکان داشته
باشد بلکه احاطه به همه مکانها دارد.
بديهي است کسي که در همه جا حکومت مي‏کند و تدبير همه چيز بدست او است و در همه جا حضور دارد، تمام اسرار و نهانيها را مي‏داند، و لذا در جمله‏ي بعد مي‏گويد: «چنين پروردگاري پنهان و آشکار شما را مي‏داند و نيز از آنچه انجام مي‏دهيد با خبر است» (يعلم سرکم و جهرکم و يعلم ما تکسبون).
ممکن است گفته شود «سرّ» و «جهر» در آيه اعمال انسانها و نيات آنها را نيز شامل مي‏شود، بنابراين نيازي به ذکر «ما تکسبون» (انجام مي‏دهيد) نيست.
ولي بايد توجه داشت که کسب به معني نتيجه‏هاي عمل و حالات روحي حاصل از اعمال خوب و بد است، يعني او هم از اعمال و نيات شما با خبر است، و هم از اثراتي که اين اعمال در روح شما مي‏گذارد، و در هر حال ذکر اين جمله براي تاکيد در مورد اعمال انسانها است.

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

وقتی باور داشته باشیم که خداوند ما رو خلق کرده دیگه مغرور نمی شیم و می دونیم که هرکاری که بکنیم و هر جایی که بریم شاید بتونیم از نظر هرکسی از مردم پنهان کنیم ولی نمی تونیم از خداوند پنهان کنیم و او همه چیز رو درباره ما می دونه. و اینکه ما رو رسوا نمی کنه به خاطر ستارالعیوب بودنش هست نه چیز دیگه ای.

 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان


انشاالله که اول از همه از خودمون شروع می کنیم. و همیشه مراقب اعمالمون هستیم تا بعداً پشیمون نشیم. فقط کافیه باور کنیم و اعتقاد داشته باشیم که کسی هست که ناظر بر اعمال آشکار و پنهان ماست و او هم خداوند بزرگ و بلند مرتبه خالق ماست.

 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید همیشه این باور رو داشته باشیم که خداوند خالق ما از همه چیز ما خبر دارد. از همه کارهامون، رفتارمون، گفتارمون، چه آشکار و چه نهانش. پس مراقب اعمال و رفتارمون باشیم. شاید بتونیم مردم و یا حتی خودمونم گول بزنیم ولی خدا رو هیچ وقت نمی تونیم گول بزنیم. تازه باید همیشه خدا رو شاکر هم باشیم که همیشه مراقب ماست.

پنج شنبه 28 خرداد 1394  6:51 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 tahmores kuoroshss
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

 
وَهُوَ اللهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ
 
سوره انعام آیه 3
 
اوست خداوند در آسمانها و در زمین؛ پنهان و آشکار شما را می‌داند؛
و از آنچه (انجام می‌دهید و) به دست می‌آورید، با خبر است.
 
 

 

خدا هست در هر زمان و مکان           چه روی زمین و چه هفت آسمان
 
بداند عمل هایتان کردگار                            نهان باشد آن کار یا آشکار
 
بداند چه چیزی به دست آورید              چه مقدار فرمان ز حق می برید
پنج شنبه 28 خرداد 1394  9:29 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 tahmores
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞


نقل قول morteza237
نکته ها  
 
در پاسخ به عقیده‏ى انحرافى چند خدایى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمین و...) این آیه مى‏فرماید: خداى همه چیز و همه جا یكى است.
امام صادق‏علیه السلام درباره این آیه فرمود: او به تمام مخلوقات از نظر علم و قدرت و سلطه و حاكمیّت احاطه دارد.

 


در این آیه براى پاسخ گفتن به کسانى که براى هر دسته ‏اى از موجودات خدایى قائلند و مى‏ گویند: خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى آسمان و مانند آن ؛ چنین مى‏ گوید: «اوست خداوندى که بر تمام آسمان ها و زمین حکومت مى‏ کند» (وَ هُوَ اللهُ فِی السَّماواتِ وَ فِی الْأَرْضِ).
 
بدیهى است کسى که در همه جا حکومت مى‏ کند و تدبیر همه چیز به دست او است و در همه جا حضور دارد، تمام اسرار و نهان ها را مى‏ داند، و لذا در جمله ی بعد مى‏ گوید: «چنین پروردگارى پنهان و آشکار شما را مى‏ داند و نیز از آنچه انجام مى‏ دهید و به دست مى‏ آورید باخبر است» (یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَ جَهْرَکُمْ وَ یَعْلَمُ ما تَکْسِبُونَ).
برگزیده ی تفسیر نمونه
پنج شنبه 28 خرداد 1394  9:43 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 tahmores
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

 
نهان و آشکار، دو چیز متقابل و دو صفت برای اعمال ما هستند؛ سِرِّ ما کارهایی ست که مخفیانه انجام می دهیم، و جَهرِ مان کارهایی ست که بی پرده و آشکارا انجام می دهیم.
 
و امّا معنیِ ما تکسبون (آنچه کسب می کنید): عبارت است از حالتی که نفسِ انسان در اثر کارهای نیک و بد و آشکار و نهانش به خود می گیرد، پس سِرّ و جهر ی که در آیه ذکر شده اند دو صفت صوری هستند برای اعمال خارجی و بدنی؛ و ما تکسبون ، صفت روحی و معنوی برای نفس است.
 
بنابراین اعمال خارجی هم به حسب صورت مختلفند و هم به حسب معنا، و شاید همین اختلاف (دو معلوم در دو مقام) باعث شده که کلمه ی یعلم را دو بار ذکر فرموده:  یعلم سرکم و جهرکم و یعلم ما تکسبون
المیزان
پنج شنبه 28 خرداد 1394  10:15 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 tahmores ria1365
namebaran
namebaran
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 4155
محل سکونت : تهران

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

با توجه به اينکه خالق همه چيز او است، مدبر و اداره کننده‏ي همه نيز او مي‏باشد.- زيرا حتي مشرکان جاهليت خالق و آفريدگار را «اللَّه» مي‏دانستند ولي تدبير و تصرف را براي بتها قائل بودند.
آيه به آنها پاسخ مي‏دهد: کسي که خالق است، تدبير و تصرف در همه جا نيز به دست او است.

چشم برندار ازم می پاشه زندگیم

پنج شنبه 28 خرداد 1394  10:23 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 tahmores kuoroshss
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب اول ماه مبارک رمضان ∞

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

ألْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ۖ  ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ
 
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ  وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ  ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ
 
وَ هُوَ اللهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَ فِي الْأَرْضِ ۖ  يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ
 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

 
هر کس سه آیه ی اول سوره ی مبارکه ی انعام را تا «و یعلم ما تکسبون» بخواند خداوند چهل هزار فرشته موکل او سازد که مثل عبادت ایشان را تا روز قیامت برایش بنویسند و فرشته ای از آسمان هفتم با عصای آهنی نازل می شود تا هرگاه که شیطان بخواهد در دلش وسوسه ای ایجاد کند با آن عصا بر سر شیطان می کوبد.
مجمع البیان، جلد 4، ص 421
پنج شنبه 28 خرداد 1394  10:53 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 tahmores omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها