0

حاج آقا مسئلة؟؟

 
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول khodaeem1

باسلام و احترام


1- حکم شکستن روزه قَسَم و مستحبی چیست؟

2- چرا فرو بردن تمام سر در آب موجب ابطال روزه می شود ؟

سوال اول مجهول است روزه قسم چی هست؟

جواب سوال دوم:

شاید یکی از حکمت های چنین حکمی، جلوگیری از فرو رفتن آب به بدن از راه بینی، گوش و غیره باشد. در این باره برخی از مراجع فرو رفتن در آب برای غواصی که تمام بدن خود را می پوشاند، اشکال نمی بینند. (1) احکام الهی دارای ملاکات بوده و وجوب، حرمت، استحباب و کراهت آن ها بر اساس مصالح و مفاسدی است که اگر مصلحتی در حکم باشد، حکم واجب و یا مستحب و اگر دارای مفسده ای باشد، حکم حرام و یا مکروه خواهد بود. از آن جا كه احكام بر خلاف اعتقادات، توقیفی‌ و تعبدي است، هيچ گاه نبايد انتظار داشت به تمامي حكمت ها و مصالح يك حكم پي ببريم؛ چرا كه ممكن‌ است‌ در مجموع، از مصالح‌ یا مفاسد یك‌ حكم‌، برخی‌ را درك و برخي ديگر را درك‌ نكنیم،‌ يا در برخي مواقع، به هيچ عنوان نتوان به حكمت هاي آن پي برد؛ مثلاً با كدام كنكاش عقلي مي توان به فلسفه سه ركعتي بودن نماز مغرب، ولي چهار ركعتي بودن نماز عشا پي برد؟ مسلمان، متدین‌ و صاحب‌ اندیشه‌ بعد از پذیرش‌ اصول‌ دین‌ و عقاید با استدلال‌ هر چه‌ محكم‌تر، هنگام ‌آشنایی‌ و عمل‌ به‌ احكام‌ دینی‌، وقتی‌ از وجود‌ حكم‌ الهی‌ ـ مثل‌ وجوب‌ حجاب ، هفده ركعت بودن نماز‌ یا حرمت‌ فرو رفتن روزه دار در آب و...ـ باخبر و مطمئن‌ شد، یقین‌ پیدا می‌كند كه‌ ‌ وجوب‌ دارای‌ مصلحت‌ یا مصالح‌ متعددی‌ است‌ كه‌ به ‌واسطه‌ آن ها خداوند حكم‌ به‌ ایجاب‌ كرده‌ و‌ عمل‌ حرام‌ نيز‌ دارای ‌مفسده‌ یا مفاسد متعددی‌ است‌ كه‌ باعث‌ حكم‌ به‌ تحریم‌ شده‌ است‌. بر اين اساس، اگر چه شايد براي برخي از احكام بتوانيم حكمت هايي را با عقل خود مطرح كنيم، اما به هیچ وجه ادعا نمی کنیم فلسفه حكم فقط به موارد بيان شده ختم می شود؛ چرا که شاید اين دلایل مطرح شده، به هيچ عنوان فلسفه حرمت يا وجوب، آن نبوده و عقل در كشف مصالح به اشتباه رفته باشند و دلایل بيان شده فقط در حد فرضيه بوده كه شايد ، ديگران نظری خلاف آن داشته باشند و خداوند در حرمت يا وجوب آن ده ها دلیل ديگر قرار داده که ما بی خبریم. چنان كه خداوند برای آزمايش قوم يهود آن ها را از صيد روز شنبه منع كرده بود: «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ؛ (2) به طور قطع از حال كسانى از شما، كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند، آگاه شديد». از این رو، شايد در اين حكم نيز خداوند فقط براي امتحان بندگان چنين حكمي را مقرر داشته،چنان كه امير المومنين علي (ع)در نهج البلاغه فرمود: اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْيِيزاً بِالاخْتِبَارِ لَهُمْ وَ نَفْياً لِلِاسْتِكْبَارِ عَنْهُمْ وَ إِبْعَاداً لِلْخُيَلَاءِ مِنْهُم‏...؛(3)خداوند مخلوقات خود را با امورى كه آگاهى ندارند آزمايش مى‏كند، تا بد و خوب تميز داده شود، و تكبّر و خودپسندى را از آن ها بزدايد، و خود بزرگ بينى را از آنان دور كند. پس، از آنچه خداوند نسبت به ابليس انجام داد ،عبرت گيريد، زيرا اعمال فراوان و كوشش‏هاى مداوم او را با تكبّر از بين برد . از آن جا که معتقدیم احکام شرعی از طرف خداوند به وسیله پیامبر یا معصومان بیان شده است، به آن ملتزم شده و عمل می کنیم؛ چنان که در امور عادی این گونه عمل می نماییم. با اعتمادی که به پزشکان متخصص داریم، به نسخه های آن ها عمل می کنیم؛ بدون این که از خواص داروهای نوشته شده مطلع باشیم. در این باره یگانه معیار و منطق برای عمل به آن ،دستوری است که از جانب خداوند بواسطه ائمه به ما رسیده است . از امام باقر(ع) نقل شده:" الصَّائِمُ يَسْتَنْقِعُ فِي الْمَاءِ وَ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ وَ يَتَبَرَّدُ بِالثَّوْبِ وَ يَنْضِحُ بِالْمِرْوَحَةِ وَ يَنْضِحُ الْبُورِيَاءَ تَحْتَهُ وَ لَا يَغْمِسُ رَأْسَهُ فِي الْمَاء؛(4) انسان روزه‏دار، مى‏تواند داخل آب برود و با سر خود آب بريزد، با پيراهن تر بدن خود را خنك كند. با يك بادزن حصيرى خيس خود را باد بزند، بوريا را خيس كند و روى آن بيارامد، اما نبايد سر خود در آب فرو ببرد." منطقي ترين دليل ما بر پذيرش حكم آن است كه اين دستور به عنوان تكليفي ديني از مجاري منطقي و قابل اعتماد شريعت به ما رسيده است. در نتيجه، عمل به اين دستور همانند هر دستور ديگر تعبدي شرعي، لازم و منطقي و معقول است. اگر معيار منطقي بودن يك حكم را يافتن علل طبيعي، بهداشتي و دنيايي آن بدانيم، چه بسا نتوان براي بسياري از دستورات قطعي دين دليلي از اين دست يافت. حتي مواردي هم كه خودتان مورد اشاره قرار داديد ،در بسياري از موارد كليت نداشته و با موارد عديده اي نقض مي شود ؛ پس ماهيت امرو نهي هاي الهي را نه در حكمت ها و فوائد پيدا و پنهان آن كه در اصل تكليف مندي انسان و لزوم آزموده شدن در دنيا بايد ديد . پي نوشت ها: 1. استفتاءات آیت الله بهجت، چ دفتر آیت الله بهجت،قم 1428 ه ق ، ج 2 ،ص 359،مسئله 2858 . 2. بقره (2)، آيه 65. 3. سيد رضي ،نهج البلاغه،ترجمه دشتي،چ مشهور،قم 1379،خطبه 192،ص 382 . 4.شيخ كليني،اصول کافی، چ اسلامیه،تهران 1362ه ش،ج 4، ص 107.
 

 

 
       
دوشنبه 22 تیر 1394  8:51 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 nazaninfatemeh nargesza salma57
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول nargesza

*. آیا تزریق خون روزه را باطل می کند؟

*. خون دادن و حجامت چطور، روزه را باطل می کند؟

 

حكم تزريق سرم در حال روزه ماه رمضان چيست؟
ج) بنابر احتياط واجب، بايد از تزريق سرم خوددارى كند؛ خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، يا جنبه دوايى و مانند آن.

تزريق خون
 بيمارى تالاسمى‌ دارم و مجبورم که خون بزنم، روزه‌ام را گرفته‌ام. آيا روزه‌ام درست است يا اين که بايد قضاى آن را به‌جا بياورم؟
ج) تزريق خون به احتياط واجب موجب بطلان روزه است.

خروج خون در حال روزه
 آيا خارج كردن خون از بدن در ماه رمضان از مبطلات روزه است؟
ج) جزو مبطلات روزه نيست، ولى خارج کردن خونى که موجب ضعف شود ـ با حجامت و غيره ـ براى روزه‌دار کراهت دارد.


 

 
       
دوشنبه 22 تیر 1394  8:58 AM
تشکرات از این پست
khodaeem1 nazaninfatemeh nargesza salma57
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول nargesza

*. مسافری که نمازش شکسته و روزه اش صحیح نیست می تواند نماز قضای کامل بخواند و روزه قضا بگیرد؟

*. دود سیگار و دود وسایل نقلیه روزه را باطل می کند؟

ج 1 )به طور کلی هر کجا بتوان نماز را کامل بخوانیم می توانیم روزه هم بگیریم .

ج 2 ) همه مراجع : احتیاط واجب آن است که روزه دار، از دود سیگار و تنباکو خودداری کند.

 

 
       
دوشنبه 22 تیر 1394  9:06 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza shirdel2 salma57
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول shirdel2

بنام خدا

سلام حاج آقا

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه پربرکت لطفا بفرمائید:

آیا خطبه های نماز روز جمعه را میتوان قبل از اذان خواند؟

اکر به بخشی از خطبه های نرسیدیم باید نماز طهر را بصورت چهاررکعتی بخوانیم و یا رسیدن به نماز کفایت می کند؟

چرا عده ای بعد از خواندن نماز ظهر جمعه(دورکعتی) نماز طهرشان را هم (چهار رکعتی) بصورت فرادا و بلافاصله بعد از نماز جمعه میخوانند؟

سکوت کردن و گوش دادن به خطبه ها احتیاط واجب است ; ولی گوش نکردن یا حرف زدن نماز جمعه را باطل نمی کند.
اگر به اصل نماز برسید نماز جمعه صحیح و مجزی است (ولی بهتر است انسان بدون عذر آن قدر دیر نیاید که به خطبه ها نرسد) حتی اگر یک رکعت از نماز را، هم درک کنید نماز جمعه صحیح و مجزی است یعنی جای نماز ظهر محسوب می شود. V}(توضیح المسائل آیت الله بهجت، م 17){V

نماز جمعه واجب تخییرى است یعنى از نماز ظهر کفایت مى‏کند؛ گرچه مى‏توان نماز ظهر را نیز احتیاطا به جا آورد.

 
       
دوشنبه 22 تیر 1394  9:15 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh nargesza shirdel2 salma57
reza1346
reza1346
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 306
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟

روزه دار باید درهمهحال درماه مبارک رمضان روضه باشد

گفتم که خدا مرا یاری بفرست

طوفان زده ام راه نجاتی بفرست

فرمود که با زمزمه یا مهدی

نذر گل نرگس صلواتی بفرست

دوشنبه 22 تیر 1394  12:01 PM
تشکرات از این پست
nargesza salma57
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول ravabet_rasekhoon

نقل قول nargesza

*. مسافری که نمازش شکسته و روزه اش صحیح نیست می تواند نماز قضای کامل بخواند و روزه قضا بگیرد؟

*. دود سیگار و دود وسایل نقلیه روزه را باطل می کند؟

ج 1 )به طور کلی هر کجا بتوان نماز را کامل بخوانیم می توانیم روزه هم بگیریم .

ج 2 ) همه مراجع : احتیاط واجب آن است که روزه دار، از دود سیگار و تنباکو خودداری کند.

 

ببخشید متوجه پاسخ سوال اولی نشدم. یعنی  در مسافرت که نمازمان شکسته است نمی توانیم نماز قضای کامل و روزه قضا بگیریم؟؟
 

دوشنبه 22 تیر 1394  12:28 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 salma57
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول reza1346

روزه دار باید درهمهحال درماه مبارک رمضان روضه باشد


 

سلام

ممکنه بیشتر توضیح بدید.

خیلی ممنون

دوشنبه 22 تیر 1394  12:29 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 salma57
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول nargesza

نقل قول ravabet_rasekhoon

نقل قول nargesza

*. مسافری که نمازش شکسته و روزه اش صحیح نیست می تواند نماز قضای کامل بخواند و روزه قضا بگیرد؟

*. دود سیگار و دود وسایل نقلیه روزه را باطل می کند؟

ج 1 )به طور کلی هر کجا بتوان نماز را کامل بخوانیم می توانیم روزه هم بگیریم .

ج 2 ) همه مراجع : احتیاط واجب آن است که روزه دار، از دود سیگار و تنباکو خودداری کند.

 

ببخشید متوجه پاسخ سوال اولی نشدم. یعنی  در مسافرت که نمازمان شکسته است نمی توانیم نماز قضای کامل و روزه قضا بگیریم؟؟
 

با سلام مجدد

درجایی که می خواهید روزه بگیرید باید نمازتان کامل باشد اما برای نماز  قضا این شرط وجود ندارد.

با سپاس
 

 
       
چهارشنبه 24 تیر 1394  12:14 AM
تشکرات از این پست
nazaninfatemeh salma57 nargesza shirdel2
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟

سلام

خیلی ممنون از پاسخ گویی هاتون.

 

*. اگر شخصی بنا به بیماری یا کهولت سن نتواند ماه رمضان روزه بگیرد و قبل از رسیدن به ماه رمضان سال بعد از دنیا برود، باید روزه های قضای او را به جا آورد و اگر امکانش نبود باید کفاره روزه هایش را داد؟

*. کسی ممکن است از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، اول روزه قضای کدام ماه را بگیرد؟

چهارشنبه 24 تیر 1394  7:01 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8838
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:حاج آقا مسئلة؟؟


نقل قول nargesza

سلام

خیلی ممنون از پاسخ گویی هاتون.

 

*. اگر شخصی بنا به بیماری یا کهولت سن نتواند ماه رمضان روزه بگیرد و قبل از رسیدن به ماه رمضان سال بعد از دنیا برود، باید روزه های قضای او را به جا آورد و اگر امکانش نبود باید کفاره روزه هایش را داد؟

بله روزه ایشان را باید وارثین قضاء نماید.شرط دادن کفاره وارد شدن در رمضان بعدی است.قاعدتا روزه بر گردن ایشان ثابت شده و برعهده وارث است.مگر اینکه ایشان اصلا نمی توانسته روزه بگیرد. که در این صورت باید کفاره روزه ها را پرداخت نماید.

*. کسی ممکن است از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، اول روزه قضای کدام ماه را بگیرد؟

فرقی بین روزه های قضا شده وجود ندارد.


 
       
سه شنبه 3 شهریور 1394  8:44 AM
تشکرات از این پست
nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها