آیا اکسپریا Z3 گران قیمت شما از دستتان افتاده و شکسته است؟ یا اینکه تمام تلاش خود را به کار میگیرید تا این اتفاق دردناک رخ ندهد و خط و خشی بر روی این گوشی شیشهای و جذابتان نیفتد!
اما همیشه ایرادات و مشکلات، فیزیکی و سخت افزاری نیستند، گاهی اوقات پرچمداران کمپانیهای مختلف نیز دچار مشکلاتی میشوند که برای کاربران غیر منتظره است! اما خب، کاری نمیشود کرد.
برای جلوگیری از ناراحتی هواداران جان بر کف کمپانی سونی، باید عرض کنم که پیش از این ما در مقالاتی مشابه به مشکلات پرچمداران بازار اشاراتی داشتیم. با اینکه از آخرین مقاله در این مورد مدت زیادی میگذرد، اما تصمیم گرفتیم تا در مورد مشکلات سونی اکسپریا زد 3 مقالهای برای شما تهیه کنیم.
1- قطعی تاچ و صفحه نمایش
تعداد زیادی از کاربران از وجود مشکلات فراوان در صفحه نمایش و به خصوص تاچ اسکرین این پرچمدار نالیدهاند! مثلا لگ زدن در هنگام تایپ، حرکت سریع بین منوها، یا گه گاهی نیز هنگام هایلایت کردن متون، زوم و …
به نظر میرسد این مشکل در محصولاتی سونی تبدیل به یک اپیدمی شده است!
راه حل:
-
معمولا با یک بار ریستارت مشکلات این چنینی گوشی رفع میشود!
-
اگر به طور ویژه با کیبورد گوشی مشکل دارید، باید یک کیبورد دیگر را بر روی گوشی خود نصب نمایید. نرم افزاری هایی مانند SwiftKey یا گوگل کیبورد!
راههای کلی:
-
به آدرس Setting > Display رفته و گزینه Tap To Wake Up را بر روی حالت خاموش قرار دهید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.
-
مطمئن شوید که گزینه Glove Mode فعال نباشد.
-
به مسیر Setting > Language & input > Xperia Keyboard رفته و گزینه Gesture input را غیر فعال سازید. اگر میبینید که گزینه غیر فعال است، برای اطمینان بیشتر یک بار آن را فعال و سپس آن را غیر فعال سازید.
-
همچنان میتوانید با مراجعه به منوی Setting>Accessibility>Touch & Hold Delay میزان این گزینه را کم یا زیاد کنید.
-
نرم افزار PC Companion کمپانی سونی را نصب کرده و از مسیر زیر اقدام به تعمیر نرم افزار آن کنید.
Support zone > Phone/tablet software update > Repair my phone/tablet
-
بازگشت به تنظیمات کارخانه یا همان Factory Reset را فراموش نکنید!
-
آخرین دلیل این اتفاق، میتواند وجود یک مشکل سخت افزاری باشد. با استفاده از نرم افزار Yet Another MultiTouch Test ببینید که آیا ایراد سخت افزاری است یا خیر!
-
آخرین راه کار، مراجعه به نمایندگی خدمات سونی است! فراموشش نکنید.
2- عدم ارسال پیام کوتاه
برخی از کاربران اعلام داشتهاند که هر از گاهی در ارسال پیام کوتاه دچار مشکل هستند و نمیتوانند به راحتی پیام خود را منتقل نمایند. این مشکل بیشتر در ارسال پیامهای اینترنتی گزارش شده است.
راه حل:
-
یک بار گوشی خود را به حالت AirPlane Mode برده و سپس به حالت عادی بازگردید.
-
اگر در ارسال پیامهای اینترنتی مشکل دارید، شاید مشکل از ارتباط بیسیم، وای فای یا اینترنت خط شما باشد!
-
به قسمت Setting>Date and Time رفته و مطمئن شوید که گزینه Automatic Date & Time تیک نخورده باشد.
راه حلهای کلی:
-
ابتدا APN Setting خود را کنترل کنید. بدین منظور به قسمت Setting > More > Mobile Network > Access Point Name رفته و از تنظیمات آن اطمینان حاصل نمایید. این تنظیمات در اپراتورها متفاوت است.
-
از یک سیم کارت دیگر استفاده کنید و عدم بروز مشکل را تست نمایید.
-
باز هم میتوانید از نرم افزار سونی جهت حل مشکل استفاده نمایید.
-
با اپراتور خود تماس بگیرید.
3- گرم شدن بیش از حد
با اینکه گرم شدن اسمارت فونها موضوع عجیب و البته جدیدی نیست، اما برخی از کاربران Z3 از این مشکل رنجیده و آن را گزارش دادهاند. این موضوع زمانی که کاربر در حال استفاده از دوربین است، بیشتر خود نمایی میکند؛ اما گرم شدن بیش از حد در مواردی چون انجام بازیهای گرافیکی سنگین، دانلود، شارژ شدن گوشی و یا حتی هنگام مکالمه گزارش شده است.
در نسخه پیشین یعنی اکسپریا Z2 این اتفاق زمانی که شما در حال ضبط فیلم با وضوح 4K بودید رخ میداد، به نظر میرسد که سونی برای رفع این مشکل راهحلی اتخاذ نکرده است.
راه حل:
-
قاب محافظ گوشی خود را بردارید و اجازه دهید هوا دور تا دور گوشی شما جریان پیدا کند. میدانیم که گوشی شما ضد آب است، اما به هیچ وجه آن را درون آب نیندازید! احتمال شکستن شیشه پشت آن وجود دارد.
-
سعی کنید هنگامی که گوشی در حال شارژ است از آن استفاده ننمایید.
راه حلهای کلی:
-
این موضوع ممکن است نرم افزاری باشد. در ابتدا کش گوشی خود را پاک کرده و حافظه آن را کمی آزاد نمایید.
-
دکمههای پاور و کاهش صدا را همزمان فشار دهید. منتظر باشید تا صفحه نمایش روشن شده و مجددا خاموش شود. هرگاه گوشی روشن شد، دستگاه پس از سه بار لرزش قابل استفاده خواهد بود. برای Wipe Patition Cache میتوانید از این قسمت بهره ببرید. با فشار مجدد کلید پاور، میتوانید به حالت عادی بازگردید.
-
Factory Reset نیز میتواند به شما کمک کند!
4- باگ: عدم نمایش اعلانات بر روی صفحه قفل!
برخی از کاربران این پرچمدار سونی، دریافتند که گاهی اوقات نوتیفیکشنها یا همان اعلانات معروف، پس از بروزرسانی به آبنبات چوبی، بر روی صفحه Lock Screen ظاهر نمیشود!
سونی این مشکل را به سرعت متوجه شده و قول داده است تا به زودی با انتشار یک بروزرسانی نرم افزاری، این مشکل را رفع کند؛ اما تا آن زمان چه باید کرد؟
راه حلهای بالقوه:
-
به مسیر Setting> Sound & Notification رفته و مطمئن شوید که گزینه Show All Notification content در هنگام قفل بودن دستگاه فعال است.
-
به مسیر Setting > About Phone > Software Update رفته و چک کنید که جدیدترین بروز رسانی سونی منتشر نشده باشد!
5- تخلیه سریع باتری
چهارمین عضو خانواده Z کمپانی سونی، به داشتن باتری قدرتمندش معروف است! اما این قضیه پس از بروزرسانی به اندروید لالی پاپ، به کلی تغییر کرده و سرعت تخلیه باتری این پرچمدار به شدت افزایش پیدا کرده است.
راه حلهای بالقوه:
-
با یک Factory Reset کار را آغاز کنید!
-
به مسیر Setting > Power Management > Battery Usage رفته و ببینید باتری شما به چه دلیل به این سرعت خالی شده است!
-
از اینکه در تنظیمات از آپشن Stamina Mode استفاده میکنید مطمئن شوید.
-
اگر پیش از این نرم افزاری را غیر فعال یا Disable کردهاید، پس از آپدیت باید آنها را مجددا غیر فعال سازید. از مسیر Setting > Apps میتوانید به این تنظیمات دست پیدا کنید.
-
نرم افزار هایی که نیاز ندارید را به کلی حذف یا Uninstall نمایید.
6- موضوع مهم: صدای مکالمه و اعلانات بسیار کم است!
این مشکل در Z3 و برادر کوچکش یعنی Z3 Compact به کرات گزارش شده است! طی نظر این کاربران، صدای این اسمارت فونها برای اعلانات بسیار کم بوده اما در امور دیگر به اندازه کافی زیاد و مناسب است. البته برخی کاربران نیز از صدای کم گوشی هنگام زنگ خوردن شکایت داشتهاند!
راه حلهای کلی:
-
از مسیر Setting>Sound and Notification صدای مورد نظر خود را بررسی نمایید!
-
برخی از کاربران گزارش دادهاند که پس از آپدیت این مشکل به کلی رفع شده است.
7- مشکلات Wi-Fi، عدم اتصال و قطعی آن
با توجه به اینکه برخی از گزارشات حکایت از مشکل در اتصال Wi-Fi پرچمدار بود، راه حلهایی نیز برای رفع این مشکل برای شما داریم!
راه حلهای کلی:
-
گوشی و مودم خود را همزمان خاموش و روشن نمایید!
-
گاهی اوقات استفاده از حالت Stamina Mode باعث بروز مشکلاتی در این حوزه خواهد شد!
-
اتصال به شبکه مورد نظر را یک بار قطع و سپس مجددا به آن متصل شوید!
-
گزینه Keep Wi-Fi on During Sleep را بر روی Always قرار دهید.
-
فریمور مودم خود را به روز کنید. این عمل در بسیاری از موارد راه گشاست.
-
اگر از قاب بر روی گوشی خود استفاده میکنید، آن را خارج نموده و بدون آن ارتباط خود را بررسی نمایید. گاهی اوقات برخی از قابهای موجود در تضعیف سیگنالهای دریافتی نقش موثری را ایفا مینمایند.
-
مطمئن شوید که مودم شما از MAC Filtering استفاده نمیکند!
8- اکسپریا Z3 روشن نمیشود!
اگر در هنگام فشردن دکمه پاور، دیدید که گوشی شما روشن نمیشود، اصلا نگران نباشید!
راه حلهای کلی:
-
شاید مهمترین دلیل این اتفاق تخلیه باتری باشد! گوشی را به مدت 30 دقیقه با شارژر متصل نمایید و سپس تست کنید.
-
اگر مورد قبل به شما کمکی نکرد، دکمه پاور را همراه با کلید افزایش صدا نگه داشته تا گوشی سه بار بلرزد! سپس مجددا با فشردن کلید پاور گوشی را راه اندازی نمایید.
-
در صورت عدم راه افتادن گوشی، میتوانید از نرم افزار مخصوص سونی استفاده نمایید.