اولین بار در سال 1980 میلادی در کارخانه بالگرد سازی میل روسیه بررسی و طراحی بالگرد ترابری چند منظوره mi-38 را برای جانشینی و تعویض بالگردهای قدیمی و معروف mi-8 که به مدت چندین دهه در یگانهای ارتش روسیه و بخش های غیر نظامی فعال بودند صورت گرفت.
در سال 1993میلادی ساخت دو فروند بالگرد mi-38 در کارخانه میل واقع در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان در دست بررسی و تولید قرار گرفت با توجه به مشکلات مالی دولت روسیه در سالهای 1990 تا 2000میلادی پروژه ساخت این بالگردها تا سال 1998 میلادی به تعویق افتاد.
در سال 2003 میلادی یک نمونه از بالگرد چند منظوره mi-38 ساخته و تولید گردید و آزمایشهای پروازی توسط کارشناسان کارخانه میل در روی آن انجام گرفت پس از پروازهای آزمایشی بسیار زیاد برای اولین بار در سال 2013 میلادی بالگرد mi-38در معرض دید عموم و برای ارائه و فروش در بازارهای داخلی و خارجی قرار گرفت، بالگرد mi-38 با کاربریهای مختلف توانائی حمل و جابجائی مسافر تا 32 نفر، حمل بار در داخل کابین و یا در زیر بدنه بصورت آویزان ، حمل و انتقال مجروحان جنگی ، بیمارستان پرنده ، وی ای پی V.I.P و استفاده برای شناسائی و گشت نجات افراد آسیب دیده مورد استفاده قرار میگیرد و در مدل نجات این بالگرد جرثقیلی با توانائی بلند کردن باری را از روی سطح زمین تا وزن 300 کیلوگرم را نصب گردیده است.
کارخانه بالگرد سازی میل با ساخت پروژه بالگرد mi-38 قصد فروش آنرا در بازار کشورهای اروپائی و آسیای و امریکای جنوبی را دارد بنابراین در ساخت این بالگرد از حداکثر توان در نوآوری و طراحی ساخت و بالابردن کیفیت قطعات استفاده گردیده است ، بالگرد mi-38 از یک پروانه شش پره اصلی و ملخ تثبیت دُمی چهار پره ایکس شکل X بهره می برد، طراحی ملخ تثبیت دمی ایکس شکل (X ) باعث کمتر شدن صدا گردیده و در ساختنش از مواد کامپوزیتی نوینی استفاده گردیده است.
محل بار بالگرد mi-38 بزرگ و جادار می باشد و حجم بار آن برابر با 5/29 متر مکعب و ابعادی با طول 7/8 متر و عرض 35/2 متر و ارتفاع 85/1 متر می باشد و حمل بارهای حجیم به آسانی در آن جای میگیرد. رمپ و درب بزرگ در عقب بالگرد نصب گردیده است که میتوان بارهای بزرگ و یا اتومبیلهای نظامی را در داخل آن جای داد و یک درب کشوئی هم در بغل بالگرد قرار گرفته است که برای سوار شدن و یا خروج مسافران و بارهای کم حجم مورد استفاده قرار میگیرد، در کابین خلبان بالگرد mi-38 سیستمهای ناوبری جدید و مدرنی نصب گردیده است که به خلبان و مهندس پرواز بالگرد در هدایت و پرواز آن کمک بسیار شایانی می کنند.
در بالگرد mi-38 از موتورهای مدل PW127TS ساخت کمپانی "پرات اند اویتنی " کشور کانادا و یا موتورهای مدل ТV7-117V ساخت کارخانه موتور هواپیما سازی "کلیموف" روسیه می توان بکار برد.
تا کنون (پایان سال 2013 میلادی) بالگرد mi-38 پنج رکورد جهانی در کلاس خود را به ثبت رسانیده است از قبیل پرواز تا ارتفاع 8620 متری ، پرواز تا ارتفاع 3000 متری در زمان شش دقیقه، پرواز تا ارتفاع 6000 متری در زمان ده دقیقه ،پرواز تا ارتفاع 7895 متری با یک تن بار ، پرواز تا ارتفاع 7020 متری با 2000 کیلوگرم بار می باشد.
ويژگيهای بالگرد ترابری چند منظوره mi-38 روسیه:
خدمه پرواز(نفر): 2
طول (متر) : 25.22
قطر چرخانه(ملخ) اصلی(متر) : 21.10
قطر چرخانه (ملخ) دوم (متر) : 3.84
ارتفاع (متر) : 5.56
عرض (متر) : 4.50
وزن خالی(کیلوگرم): 8300
وزن با بار کامل(کیلوگرم): 14200
ماکزیمم وزن با بار (کیلوگرم): 15600
پيشرانه :دو دستگاه موتور توربو شفت مدل 2 GТD PW-127T/S
قدرت موتور(اسب بخار) :2 х 2500 و با حداکثر توان خروجی هر موتور 3500 اسب بخار.
بيشينه سرعت پرواز(كيلومتر برساعت): 285
برد پروازی (كيلومتر): 1350
حداکثر شعاع پروازی (كيلومتر): 820
سقف پرواز خدماتی(متر): 2500
ماكزيمم سقف پرواز خدماتی (متر): 5200
قیمت هر فروند mi-38 بالگرد 15تا 17 میلیون دلار آمریکا می باشد.
مترجم:دکتر حمید فرامرزپور
تمامی حقوق این مطلب متعلق به سایت نظامی آی آر ارتش و مترجم متن می باشد.