0

مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

عوامل تاثيرگذار بر عملکرد اساتيد در تدريس دروس نظري از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 56 تا صفحه 64 .
 
عنوان مقاله:  عوامل تاثيرگذار بر عملکرد اساتيد در تدريس دروس نظري از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  بادله شموشكي محمدتقي, چركزي عبدالرحمان*, حسيني سيدعابدين, روحي قنبر, ثناگو اكرم, جعفري سيديعقوب
 
* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومي
 
چکیده: 

زمينه و هدف: ارزشيابي اساتيد به عنوان يکي از استراتژي هاي مهم براي ارتقاي کيفيت آموزشي مورد توجه دانشگاههاست. اين مطالعه با هدف تعيين ملاک هاي سنجش عملکرد اساتيد در دروس نظري از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان انجام شد.
روش بررسي: اين مطالعه توصيفي- تحليلي در سال 1387 بر روي 330 دانشجوي رشته هاي مختلف تحصيلي دانشگاه علوم پزشكي گلستان كه از طريق تصادفي (طبقه اي) نمونه گيري شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي روا و پايا مشتمل بر 63 سوال بسته، در حيطه هاي عوامل حرفه اي، علمي و فردي بود. تجزيه و تحليل داده ها از طريق نرم افزار آماري
SPSS و از طريق آمار توصيفي و آزمون هاي آماري t مستقل، آناليز واريانس و ضريب همبستگي پيرسون انجام گرفت.
يافته ها: نمونه ها
73.3 درصد (242نفر) دختر و 26.7 درصد پسر بودند. ويژگي هاي حرفه اي اساتيد با ميانگين 4.22±0.42، مهم ترين عامل در ارزشيابي بود و ويژگي هاي علمي و فردي آنان به ترتيب با ميانگين 4.14±0.55 و 3.86±0.52 در اولويت بعدي قرار داشتند. در بخش ويژگي هاي حرفه اي «توانايي اساتيد در تفهيم درس» با ميانگين 4.64±0.96، در بخش ويژگي هاي علمي « توان علمي و دانش اساتيد» با ميانگين 4.65±0.57 و در بخش ويژگي هاي فردي«صبر و حوصله و اخلاق خوب اساتيد» با ميانگين 4.61±0.68 بيشترين نمره را به خود اختصاص دادند. 62.4 درصد معتقد بودند که در بيان نظراتشان صداقت دارند و 59.4 درصد نيز ارزيابي شان را قابل اعتماد دانستند.
نتيجه گيري: علي رغم مهم بودن ويژگي هاي علمي اساتيد، توانايي وي در تفهيم درس و بيان شيوا از اهميت بالايي در نزد دانشجويان برخوردار است. مي توان از نظرات دانشجويان به عنوان يك بخش مهم از ارزشيابي اساتيد استفاده كرد و همراه با آن نواقص و كاستي هاي موجود را شناسايي و مرتفع كرد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:09 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

توزيع بار کاري و کارآيي پرستاران شاغل در بخش داخلي بيمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکي گلستان

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 65 تا صفحه 73 .
 
عنوان مقاله:  توزيع بار کاري و کارآيي پرستاران شاغل در بخش داخلي بيمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  روحي قنبر*, حسيني سيدعابدين, رحماني اناركي حسين, ملايي عين اله, نصيري حسين
 
* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده پرستاري و مامايي بويه
 
چکیده: 

زمينه و هدف: با پيشرفت جوامع بشري، نياز به انواع و حجم خدمات بهداشتي در حال افزايش است. در حالي كه منابع ملي اختصاص يافته به بخش بهداشت و درمان محدود است، هنر مديران در آگاهي از کارآيي اين منابع و چگونگي استفاده بهينه از آن هاست. لذا تحقيق حاضر به منظور بررسي ميزان بار کاري و کارآيي پرستاران طراحي و اجرا شد.
روش بررسي: مطالعه توصيفي- مقطعي حاضر در بيمارستان پنجم آذر گرگان به مدت يک ماه اجرا و به روش سرشماري بر روي کليه فعاليت هاي پرستاري انجام شده توسط 10 پرستار شاغل بر روي 94 بيمار انجام شد. براي انجام مطالعه از چک ليستي که توسط پژوهشگران ساخته و اعتباريابي شد استفاده گرديد، سپس چک ليست توسط پرستاران کليه شيفت ها تکميل گرديد. همزمان حضورکارکنان با کارت تايمکس تعيين و کارآيي آنان محاسبه و با استفاده از نرم افزار
spss و آزمون آناليز واريانس تجزيه و تحليل صورت گرفت.
يافته ها: نتايج نشان داد که
20.3 درصد از کل زمان حضور کارکنان صرف انجام کارهاي نوشتاري مي شود، در حالي که تنها 0.49 درصد از زمان صرف آموزش به بيمار مي شد. در مجموع 46.46 درصد از زمان صرف مراقبت مستقيم و 53.54 درصد صرف مراقبت غير مستقيم پرستاري مي شد. در مجموع کارآيي کارکنان 62 درصد بوده که بيشترين آن (66.6 درصد) مربوط به شيفت صبح و کمترين آن با (58.33 درصد) مربوط به شيفت شب بوده است و علي رغم وجود تفاوت در ميزان کارآيي درشيفت هاي مختلف، آزمون آماري بين آن ها اختلاف معني داري را نشان نداد.
نتيجه گيري: علي رغم وجود کارآيي بالاي 50 درصد پرستاران در شيفت هاي مختلف، لزوم توجه به اجراي برنامه هاي آموزشي درباره مديريت زمان، مديريت منابع انساني و پرستاري الکترونيک براي افزايش کارآيي پرستاران در کنار توجه به کيفيت خدمات ضروري به نظر مي رسد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

رابطه بين فعاليت فيزيکي منظم و مراحل تغيير و تعادل تصميم گيري در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 74 تا صفحه 81 .
 
عنوان مقاله:  رابطه بين فعاليت فيزيکي منظم و مراحل تغيير و تعادل تصميم گيري در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  چركزي عبدالرحمان, نظري نعيمه, صميمي عافيه, كوچكي قربان محمد*, بادله شموشكي محمدتقي, شهنازي حسين, مودي ميترا, عروجي محمدعلي, صالح پور منصور, نيازي عارفه
 
* گرگان، كيلومتر 5 جاده گرگان ساري، مجموعه فلسفي دانشگاه علوم پزشكي گلستان، دانشکده پيراپزشکي، گروه اتاق عمل
 
چکیده: 

زمينه و هدف: الگوي بين نظريه اي، يکي از الگوهايي است که براي تبيين فعاليت فيزيکي منظم به کار مي رود. اين مطالعه با هدف بررسي وضعيت فعاليت فيزيکي منظم بر اساس سازه هاي الگوي بين نظريه اي در بين دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان انجام گرفت.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي- تحليلي، تعداد 295 دانشجو به روش نمونه گيري در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه هاي مراحل تغيير مارکوس و همکاران و پرسشنامه تعادل تصميم گيري نيگ و همکاران بود. روايي ابزارهاي فوق از طريق اعتبار محتوا و روايي صوري و پايايي آن ها از طريق آزمون مجدد مورد تاييد قرار گرفت. تجزيه و تحليل داده ها با آزمون هاي آماري کاي- اسکوئر، رگرسيون لوجستيک و آناليز واريانس يک طرفه به همراه آزمون تعقيبي توکي انجام گرفت.
يافته ها: ميانگين سني و انحراف معيار افراد مورد بررسي
21.89±3.05 سال بود. 89.5 درصد مجرد و 67.5 درصد زن بودند. 60.3 درصد در مرحله پيش تفکر، 8.8 درصد در مرحله تفکر، 11.9 درصد در مرحله آمادگي، 9.5 درصد در مرحله عمل و 9.5 درصد ديگر در مرحله نگهداري بودند. بين مراحل تغيير با فوايد درک شده و موانع درک شده ارتباط معني داري وجود داشت (P<0.05). متغيرهاي جنسيت پسر و سازه موانع درک شده، بيشترين اثر پيشگويي کنندگي به منظور انجام فعاليت منظم فيزيکي را داشتند (P<0.05).
نتيجه گيري: اکثر دانشجويان مورد بررسي، زندگي بدون تحرکي دارند. مداخلات برنامه ريزي شده در جهت حرکت آن ها به مرحله نگهداري محسوس است. افزايش منافع درک شده و کاهش موانع درک شده مي تواند سودمند باشد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:10 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

سوء مصرف مواد مخدر و ارتباط روش هاي مصرف مواد با عوامل سني در معتادان به مواد مخدر

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 82 تا صفحه 89 .
 
عنوان مقاله:  سوء مصرف مواد مخدر و ارتباط روش هاي مصرف مواد با عوامل سني در معتادان به مواد مخدر
 
 
نویسندگان:  آسايش حميد, جهانگير فريدون, قرباني مصطفي*, بادله شموشكي محمدتقي, رضاپور عزيز, سليماني محمدعلي, منصوريان مرتضي, نوروزي مهدي
 
* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده پزشکي
 
چکیده: 

زمينه و هدف: سوء مصرف مواد مخدر، يك مشكل فراگير جهاني است كه منبع نگراني بسياري از جوامع بشري شده است. شيوع اين پديده با سرعت در جهان و كشورمان در حال افزايش است و دگرگوني هاي سريع و وسيع در نوع و الگوي هاي سوء مصرف مواد مخدر، بررسي هاي همه جانبه براي شناخت دقيق اين پديده را ضروري مي سازد. مطالعه حاضر با هدف بررسي سوء مصرف مواد و ارتباط روش مصرف مواد مخدر با عوامل سني معتادان به مواد مخدر طراحي و اجرا گرديده است.
روش بررسي: در اين مطالعه مقطعي (1387)، تعداد 120 نفر از مراجعه کنندگان به کلينيک ترک اعتياد مرکز آموزشي- درماني پنجم آذر وابسته به دانشگاه علوم پزشكي گلستان به روش تصادفي منظم انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه توام با مصاحبه بود. آناليز داده ها با استفاده از نرم افزار
SPSS و آزمون هاي آناليز واريانس و تعقيبي LSD صورت پذيرفت. سطح معني داري براي آزمون ها در اين مطالعه 0.05 در نظر گرفته شد.
يافته ها: ميانگين و انحراف معيار سن نمونه ها
34.2±10.96 و دامنه سني شرکت کنندگان 16 تا 66 سال بود. 107 نفر (89.2 درصد) از شركت كنندگان مرد و 78 نفر (65 درصد) متاهل بودند. شروع سوء مصرف 87 نفر (72.5 درصد) از افراد با ترياک و معمول ترين ماده مصرفي قبل از اقدام به ترك، ترياك (64.2 درصد) بود. کسب لذت (38.3 درصد)، رفع مشکلات رواني (23.3 درصد) و کنجکاوي (14.2 درصد) از علل عمده اولين مصرف و 60 نفر (50 درصد) مصرف اولين ماده را در منزل گزارش نمودند. بين سن معتادان و روش سوء استفاده مواد ارتباط معني داري (P£0.025) مشاهده شد.
نتيجه گيري: با توجه به تغيير الگوي هاي سوءمصرف و ويژگي هاي معتادان به مواد مخدر، بايستي بررسي هاي دوره اي براي شناخت اين عوامل انجام شود تا برنامه هاي پيشگيري مبتني بر شواهد دقيق باشد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

رابطه افت تحصيلي با رضايت تحصيلي و برخي عوامل در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 90 تا صفحه 96 .
 
عنوان مقاله:  رابطه افت تحصيلي با رضايت تحصيلي و برخي عوامل در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  حسام مسلم, ثناگو اكرم*
 
* مرکز تحقيقات پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
چکیده: 

زمينه و هدف: افت تحصيلي به عنوان يکي از معضلات نظام هاي آموزشي در کليه کشورها مشاهده شده و تبعات روحي، رواني، خانوادگي و اجتماعي متعددي را براي دانشجويان به همراه دارد. اين مطالعه با هدف تعيين رضايت تحصيلي و برخي عوامل مرتبط با افت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه علوم پزشکي گلستان در سال هاي 89-1387 انجام شد.
روش بررسي: اين مطالعه توصيفي- تحليلي از نوع مقطعي، در دانشجويان ورودي 89-1387 دانشگاه علوم پزشکي گلستان ازطريق سرشماري 1393 پرونده مورد بررسي قرار گرفت که از اين تعداد، 80 نفر از دانشجويان که معيارهاي افت تحصيلي در اين مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. داده ها از طريق پرسشنامه برگرفته شده از مطالعه مشابه که روايي و پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ (
0.87) تاييد شده بود، با مشخصات دموگرافيک، تحصيلي و رضايت از تحصيل جمع آوري گرديد. تحليل هاي آماري با استفاده از آمار توصيفي و آزمون کاي دو صورت گرفت.
يافته ها: محدوده سني دانشجويان 39-19 سال بود. بيشترين فراواني افت تحصيلي به ترتيب در دانشجويان پزشکي با
45.3 درصد و پرستاري 17.3 درصد و بهداشت محيط با 10.7 درصد بود. از نظر رضايت 20 درصد رضايت خوب، 8 درصد متوسط و 72 درصد دانشجويان رضايت آموزشي ضعيف داشتند. بين ميزان رضايت آموزشي دانشجويان با متغير شغل پدر (P£0.019) و ميزان حمايت خانواده (P£0.010) و تعامل با مشاوره و استاد مشاور (P£0.010) ارتباط معني دار آماري مشاهده شد.
نتيجه گيري: داد ه هاي اين مطالعه نشان داد که متغيرهاي رشته، شغل پدر، حمايت خانواده، تعامل با استاد مشاور و داشتن رضايت تحصيلي از عواملي هستند که بر افت تحصيلي دانشجويان تاثيرگذار بوده است. به نظر مي رسد که در بهبود وضعيت آموزشي دانشجويان، حمايت هاي خانوادگي به همراه تعاملات مناسب استاد و دانشجو، در کنار امکانات، تسهيلات و فرصت هاي آموزشي دانشگاه بتوانند باعث پيشرفت يادگيري و رضايت از تحصيلي در دانشجويان شود.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مقايسه ميزان فرسودگي شغلي پرستاران در بخش هاي مختلف پرستاري

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   پاييز و زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 97 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله:  مقايسه ميزان فرسودگي شغلي پرستاران در بخش هاي مختلف پرستاري
 
 
نویسندگان:  آقاجاني محمدجواد*
 
* گيلان، رودسر، خيابان 72 تن، شهرک انصاري، کوچه لاله 9
 
چکیده: 

زمينه و هدف: فرسودگي شغلي يکي از عوامل موثر در كاهش کارآيي، از دست رفتن نيروي انساني و ايجاد عوارض جسماني و رواني پرستاران است. با توجه به اهميت نقش پرستاران در سيستم بهداشتي- درماني، اين مطالعه با هدف مقايسه ميزان فرسودگي شغلي در بخش هاي مختلف پرستاري بيمارستان شهيد انصاري رودسر انجام شده است.
روش بررسي: پژوهش حاضر يک مطالعه تحليلي- مقايسه اي است. جامعه آماري شامل كليه پرستاران شاغل در 7 بخش پرستاري بود (داخلي زنان، سي سي يو، اطفال، داخلي مردان، مامايي، اتاق عمل و اورژانس) كه با کمک جدول مورگان، 100 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه فرسودگي شغلي مزلچ پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار 18-
spss تجزيه تحليل شدند.
يافته ها: در اين مطالعه پرستاران از نظر ميزان فرسودگي شغلي در سه بعد خستگي هيجاني، مسخ شخصيت و کفايت شخصي مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج نشان داد که پرستاران بخش اورژانس دچار فرسودگي شغلي بيشتري در ابعاد خستگي هيجاني و مسخ شخصيت (
P£0.001) شده و در مقابل از کفايت شخصي بيشتري برخوردار هستند (P£0.001).
نتيجه گيري: با توجه به ميزان بالاي فرسودگي شغلي پرستاران بخش اورژانس نسبت به ساير بخش ها، پيشنهاد مي شود كه آموزش هاي لازم و امكانات مناسب به منظور ارتقاي بخش اورژانس فراهم شود.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:11 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 8 .
 
عنوان مقاله:  تاثير آموزش مهارت هاي مقابله با اضطراب بر رضايت از زندگي دانش آموزان در يکي از دبيرستان هاي دخترانه شهرستان گرگان سال 1389
 
 
نویسندگان:  جلالي آريا كتايون*, آسايش حميد, سدهي مليحه, قنبري مريم
 
* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده پرستاري و مامايي بويه
 
چکیده: 

زمينه و هدف: نوجواني دوره اي بحراني از زندگي است و اختلالات اضطرابي در اين دوران شيوع بالايي دارد، اما کسب مهارت هاي خاص مي تواند در کاهش آن موثر باشد و سلامت رواني افراد را تامين کند. پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش مهارت هاي مقابله با اضطراب بر ميزان رضايت از زندگي دانش آموزان دبيرستاني دختر شهر گرگان در سال 1389 انجام شد.
روش بررسي: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي است که بر روي 60 نفر از دانش آموزان دبيرستاني دختر در شهرستان گرگان انجام گرديد. ابتدا پرسشنامه اي مشتمل بر دو بخش دموگرافيک و رضايت از زندگي دينر توسط دانش آموزان دختر که به روش آسان انتخاب شدند تکميل گرديد. نمونه ها بر حسب شرايط ورود انتخاب و به طور تصادفي به دو گروه مداخله و کنترل تقسيم شدند. براي گروه مداخله کلاس هاي آموزش مقابله با اضطراب تشکيل گرديد. براي مقايسه ميانگين ها از آزمون هاي تي زوجي و تي مستقل استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد در گروه مداخله بين ميانگين نمره رضايت از زندگي قبل و بعد از آموزش باP=0.028  اختلاف معني دار بود، اما در گروه کنترل اختلاف معني دار ي وجود نداشت.
نتيجه گيري: کسب مهارت هاي مقابله با اضطراب مي تواند باعث افزايش ميزان رضايت از زندگي گردد، لذا مي تواند نوجوانان را در مقابله با بسياري از مسائل و مشکلات اجتماعي توانمند سازد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ديدگاه دانشجويان مامايي درباره ارزشيابي باليني مبتني بر دفترچه ثبت مهارت هاي باليني

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 103 تا صفحه 111 .
 
عنوان مقاله:  ديدگاه دانشجويان مامايي درباره ارزشيابي باليني مبتني بر دفترچه ثبت مهارت هاي باليني
 
 
نویسندگان:  يوسف زاده صديقه, گلمكاني ناهيد*
 
* مشهد، چهار راه دکترا، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي مشهد
 
چکیده: 

زمينه و هدف: ارزشيابي از جنبه هاي مهم در فرآيند فعاليت هاي آموزشي است. يکي از روش هاي نوين آموزش باليني، استفاده از دفترچه ثبت مهارت هاي باليني است که با ثبت مداوم فعاليت ها و تکنيک هاي باليني بر اساس اهداف آموزشي علاوه بر تثبيت يادگيري، موارد عدم دستيابي به اهداف باليني را مشخص نموده و ارزشيابي دانشجو نيز به صورت مستمر انجام مي گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسي ديدگاه دانشجويان مامايي درباره ارزشيابي با استفاده از دفترچه ثبت مهارت هاي باليني در آموزش باليني انجام شد.
روش بررسي: اين مطالعه توصيفي بر روي 72 نفر از دانشجويان مامايي ترم آخر دوره کارشناسي ناپيوسته و پيوسته که حداقل يک بار سابقه ارزشيابي به روش رايج را داشتند، انجام شد. در ابتداي ترم دفترچه ثبت مهارت هاي باليني که فرم هاي ارزشيابي باليني و خودارزيابي ضميمه آن بود، در اختيار دانشجويان قرار داده شد. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگر ساخته اي بود که روايي صوري و محتواي آن به تاييد تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشکده رسيده بود. داده ها با نرم افزارspss  با تست هاي آماري توزيع فراواني، ميانگين و انحراف معيار مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ديدگاه دانشجويان مامايي درباره دفترچه ثبت مهارت هاي باليني در ارزشيابي کارآموزي بهداشت مادر و کودک 71 درصد (نسبتا مطلوب)، کارآموزي پره ناتال 67.6 درصد (نسبتا مطلوب)، کارآموزي درمانگاه زنان 75.3 درصد (مطلوب) و کارآموزي زايشگاه 74.2 درصد (نزديک به مطلوب) بود.
نتيجه گيري: مطالعه حاضر بيانگر ديدگاه مثبت دانشجويان در استفاده از دفترچه ثبت مهارت هاي باليني در ارزشيابي باليني مي باشد، لذا اين روش به عنوان روش کارآمد ارزيابي باليني پيشنهاد مي گردد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:13 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثير آموزش الکتروشوک درماني بر وضعيت شناختي بيماران بستري شده در بخش اعصاب و روان بيمارستان پنج آذ

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 16 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله:  تاثير آموزش الکتروشوک درماني بر وضعيت شناختي بيماران بستري شده در بخش اعصاب و روان بيمارستان پنج آذر شهر گرگان
 
 
نویسندگان:  حجتي حميد*, شريف نيا سيدحميد, مبشري محسن, آخوندزاده گلبهار
 
* علي آباد کتول، خيابان دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علي آباد کتول، گروه پرستاري
 
چکیده: 

زمينه و هدف: الکتروشوک درماني، روشي است براي درمان بيماري هاي رواني که نياز به همکاري تيم بيهوشي، روان پزشکي و پرستاري دارد. يکي از مراقبت هاي مهم پرستاري، آموزش به بيمار به خصوص در مورد موقتي بودن اختلال شناختي بعد از الکتروشوک درماني مي باشد، لذا اين مطالعه با هدف بررسي تاثير آموزش قبل از الکتروشوک درماني بر وضعيت شناختي بيماران انجام گرفت.
روش بررسي: اين مطالعه تجربي بر روي 74 نفر از بيماراني که براي اولين بار تحت درمان با الکتروشوک بودند انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفي به دو گروه (37 نفر گروه آزمايش و 37 نفر شاهد) تقسيم شدند. در گروه مداخله به کمک پمفلت، عکس و سخنراني آموزش هاي قبل از شوک داده شد. وضعيت شناختي بيماران به ترتيب قبل از الکتروشوک درماني، 24 ساعت بعد از اولين، سومين و ششمين شوک بررسي و سپس در دو گروه مقايسه شد. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه استاندارد وضعيت شناختيMMSE  بود. داده ها بعد از جمع آوري با آزمون آماري اندازه هاي تکرار (Repeatedmeasures) و آزمون t-test مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: آزمون آماري تفاوت معني داري را در وضعيت شناختي گروه شاهد و آزمايش نشان داد (p<0.01). اين تفاوت، 24 ساعت بعد از اولين و سومين الکتروشوک مشاهده شد، به طوري که وضعيت شناختي گروه آزمايش در اين فواصل بيشتر از گروه شاهد بود، ولي بين دو گروه تفاوت معني داري بعد از شوک ششم مشاهده نشد.
نتيجه گيري: کمبود و عدم آگاهي، موجب ترس و آشفتگي مي شود که عوارض شناختي بعد از الکتروشوک درماني را تشديد مي کند، لذا ضرورت دارد پرستاران اطلاعات مناسب و کافي را قبل از اجراي اين روش درماني در اختيار بيماران قرار دهند.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثير برنامه خودمديريتي بر وضعيت سلامت بيماران مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 24 تا صفحه 33 .
 
عنوان مقاله:  تاثير برنامه خودمديريتي بر وضعيت سلامت بيماران مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس
 
 
نویسندگان:  كفعمي فاطمه*, محمدي فرحناز, نوروزي تبريزي كيان, رهگذر مهدي
 
* اصفهان، خيابان شريعتي، بيمارستان شريعتي
 
چکیده: 

زمينه و هدف: مولتيپل اسکلروزيس يکي از شايع ترين بيماري هاي مزمن سيستم عصبي مرکزي است. مزمن بودن ماهيت بيماري، نداشتن درمان قطعي و درگير ساختن فرد در سن جواني مي تواند اثر مخربي بر وضعيت سلامت بيماران داشته باشد. اين پژوهش با هدف تعيين تاثير برنامه خودمديريتي بر وضعيت سلامت بيماران مبتلا به ام اس انجام شد.
روش بررسي: نمونه هاي اين پژوهش نيمه تجربي را 82 مددجوي مبتلا به بيماري ام اس مراجعه کننده به انجمن ام اس شهر تهران در سال 1388-1387 تشکيل مي دادند که به صورت نمونه هاي در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات مورد نياز با استفاده از پرسشنامه هاي مشخصات دموگرافيک و وضعيت سلامت جمع آوري گرديده است. نتايج حاصل با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و استنباطي با نتايج قبلي مورد مقايسه قرار گرفت.
يافته ها: در تجزيه و تحليل داده ها قبل از مداخله، بين ميانگين امتياز زيرمقياس هاي سلامت بين گروه شاهد و تجربي تفاوت معني داري مشاهده نشد. اين در حالي است که بعد از مداخله و دو ماه بعد (به جز عملکرد اجتماعي و درد)، در زيرمقياس سلامت بين دو گروه تفاوت معني داري مشاهده شد (P<0.05). در سه بار اندازه گيري نيز در ميانگين امتياز زيرمقياس هاي سلامت بين دو گروه تفاوت معني داري مشاهده شد (P<0.05).
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهد که برنامه خودمديريتي موجب بهبود ابعاد مختلف سلامت در بيماران ام اس گرديده است، لذا به کارگيري اين روش حمايتي مي تواند به عنوان يک روش موثر، به منظور مديريت مشکلات ناشي از بيماري ام اس و توانمندسازي آنان بکار گرفته شود.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:14 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 34 تا صفحه 40 .
 
عنوان مقاله:  مهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان
 
 
نویسندگان:  بادله شموشكي محمدتقي*, حسام مسلم, چركزي عبدالرحمان, عسگري سيدضياء, خورشا حسن
 
* گرگان، کيلومتر 5 جاده گرگان - ساري، مجموعه آموزش عالي، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، معاونت آموزشي
 
چکیده: 

زمينه و هدف: پيشرفت تحصيلي به دانش و کاربرد موثر مهارت هاي مطالعه بستگي دارد. اين مطالعه با هدف بررسي مهارت هاي مطالعه در بين دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان انجام گرفت.
روش بررسي: در يک مطالعه مقطعي - توصيفي، تعداد 211 دانشجو در سال تحصيلي 88-1387 از طريق نمونه گيري آسان وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوري داده ها سياهه مهارت هاي مطالعه کانگان بود. توانايي خواندن متون درسي، يادداشت برداري، تقويت حافظه، آمادگي براي امتحان، افزايش تمرکز و مديريت زمان خرده مقياس هاي مورد بررسي در اين مطالعه بودند. نمرات کسب شده از پرسشنامه با آزمون هاي آماري و با نرم افزارSPSS  سنجيده شدند.
يافته ها: ميانگين و انحراف معيار نمرات 2.47±0.40 از 4 بود. 43.6 درصد داراي مهارت هاي مطالعه ضعيف، 53.6 درصد متوسط و 2.8 درصد داراي مهارت هاي مطالعه خوبي بودند. مهارت هاي مطالعه در دانشجويان دختر به طور معني داري بيشتر از دانشجويان پسر بود (p=0.017). مهارت هاي مطالعه دانشجويان جديدالورود به طور معني داري بيشتر از دانشجويان ترم هاي بالاتر بود (p=0.0001).
نتيجه گيري: مهارت مطالعه اکثر دانشجويان مورد بررسي در حد مطلوب نبود. به نظر مي رسد تحصيل در دانشگاه، باعث بهبود مهارت هاي مطالعه دانشجويان مورد بررسي نشده است. ضرورت آموزش مهارت هاي مطالعه به دانشجويان در حد آموزش کارگاهي و يا به شکل ارائه واحد درسي در ابتداي ورود به دانشگاه محسوس است.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:15 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 41 تا صفحه 50 .
 
عنوان مقاله:  تاثير حضور همراه بر رضايتمندي، اضطراب و درد زايمان در زنان نخست زاي مراجعه کننده به بيمارستان هاجر (س) شهرکرد در سال 1389
 
 
نویسندگان:  نوبخت فريبا, صفدري ده چشمه فرانك, پروين ندا, رفيعي وردنجاني ليلا*
 
* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده پرستاري و مامايي بويه
 
چکیده: 

زمينه و هدف: رضايتمندي مادر از زايمان، به عنوان يک شاخص مهم از کيفيت مراقبتي مادر به حساب مي آيد و در بهداشت رواني خانواده و جامعه تاثير دارد و روحيه مادر در نتيجه نهايي فرآيند زايمان تاثيرگذار است. حمايت زائو توسط بستگانش مي تواند باعث کاهش اضطراب، تجربه يک زايمان با پيامد خوب و رضايتمندي مادر و همراهان را داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعيين تاثير حضور همراه بر رضايتمندي، اضطراب و درد زايمان در زنان نخست زاي مراجعه کننده به بيمارستان هاجر (س) شهرکرد انجام شده است.
روش بررسي: مطالعه حاضر، يک مطالعه نيمه تجربي است که در آن 60 نفر زن نخست زا واجد شرايط مراجعه کننده به زايشگاه بيمارستان هاجر (س) شهرکرد در سال 1389 به صورت تصادفي در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. 30 نفر در گروه آزمون اجازه حضور همراه داشتند و اقدامات معمول بخش را دريافت نمودند و 30 نفر در گروه شاهد تنها اقدامات معمول بخش را دريافت نمودند. ميزان اضطراب، درد، پيشرفت زايمان، آپگار دقيقه اول نوزاد، شروع شيردهي و رضايتمندي با چک ليست هاي تنظيم شده تا پايان زايمان مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات با کمک نرم افزار spss-16 و آزمون هاي آماري تي استيودنت و کاي - اسکوئر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: يافته هاي مطالعه نشان داد که حمايت فرد همراه حين زايمان به شکل معني داري باعث کاهش اضطراب آشکار، شروع زودرس تغذيه با شيرمادر و افزايش رضايت مادر از زايمان مي شود (p<0.05). از نظر طول فاز فعال زايمان، طول مرحله دوم زايمان، آپگار دقيقه اول نوزاد و درد بين گروه آزمون و شاهد اختلاف معني داري مشاهده نگرديد.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي فوق مي توان نتيجه گرفت که حمايت همراه مي تواند باعث افزايش رضايت از زايمان، کاهش اضطراب و شروع به موقع تغذيه با شيرمادر شود.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:15 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثير برنامه آموزشي بر اساس الگوي پرسيد بر رفتارهاي پيشگيري کننده از تب مالت در روستاييان شهرستان خ

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 51 تا صفحه 60 .
 
عنوان مقاله:  تاثير برنامه آموزشي بر اساس الگوي پرسيد بر رفتارهاي پيشگيري کننده از تب مالت در روستاييان شهرستان خمين
 
 
نویسندگان:  عروجي محمدعلي*, هاشمي سيدايرج, هزاوه اي سيدمحمدمهدي, چركزي عبدالرحمان, جواهري جواد, موذني محمد
 
* استان مرکزي، شهرستان خمين، بلوار قدس، شبکه بهداشت و درمان خمين
 
چکیده: 

زمينه و هدف: بيماري تب مالت يکي از بيماري هاي مشترک بين انسان و حيوان است که همچنان به عنوان يک مساله مهم بهداشتي و اقتصادي مطرح مي باشد. آموزش به روستاييان دامدار بر اساس مدل پرسيد به علت اثربخش بودن و گستردگي آن از راهکارهاي اصلي در کنترل و پيشگيري بيماري تب مالت به شمار مي رود. اين مطالعه با هدف تعيين تاثير برنامه مداخله آموزشي بر اساس الگوي پرسيد و اجزاي اصلي آن در افزايش رفتارهاي پيشگيري کننده در روستاييان شهرستان خمين در پيشگيري از تب مالت انجام گرفت.
روش بررسي: اين مطالعه نيمه تجربي تصادفي شده شاهددار بود. جمعيت مورد مطالعه 400 نفر از مردان مناطق روستايي شهرستان خمين در سال 1385 بودند که به طور تصادفي در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه هاي الگوي پرسيد بود. پايايي اين پرسشنامه از طريق آزمون ثبات دروني در فاز پايلوت بر روي 25 نفر تاييد شد. به منظور تعيين اعتماد علمي از روايي صوري استفاده شد. مداخله آموزشي در طي سه جلسه، به صورت يک بار در هفته و به مدت 60 الي 90 دقيقه بر اساس سازه هاي مدل پرسيد صورت گرفت و نمونه هاي پژوهش به مدت 3 ماه پيگيري شدند و اطلاعات قبل و بعد از مداخله سنجيده شد. از آزمون هاي تي مستقل، تي زوج و آناليز واريانس با تکرار مشاهدات براي تجزيه تحليل داده ها استفاده شد.
يافته ها: ميانگين نمرات عوامل مستعد کننده (آگاهي و نگرش)، عوامل تقويت کننده و عوامل قادرساز در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معني دار آماري را نشان داد (P<0.05).
نتيجه گيري: طراحي و اجراي برنامه آموزشي بر اساس الگوي پرسيد مي تواند تاثير مثبتي در افزايش رفتارهاي پيشگيري کننده در پيشگيري از تب مالت داشته باشد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:15 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ارتباط احساس تنهايي با رضايت از زندگي در سالمندان (شهرهاي گرگان و گنبد)

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 61 تا صفحه 68 .
 
عنوان مقاله:  ارتباط احساس تنهايي با رضايت از زندگي در سالمندان (شهرهاي گرگان و گنبد)
 
 
نویسندگان:  كوچكي گلناز, حجتي حميد*, ثناگو اكرم
 
* علي آباد کتول، خيابان دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علي آباد کتول، گروه پرستاري
 
چکیده: 

زمينه و هدف: سالمندي دوران حساسي از زندگي است و توجه به مسائل و نيازهاي اين مرحله يک ضرورت اجتماعي است. در اين سن احساس تنهايي که در اثر کمبود روابط اجتماعي ايجاد مي شود، علاوه بر سلامت جسماني بر نحوه زندگي و ميزان رضايت از زندگي آنها تاثير مي گذارد، لذا در اين مطالعه با توجه به اهميت اين مساله، به بررسي تعيين ارتباط تنهايي با رضايت از زندگي در سالمندان پرداخته شده است.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي - همبستگي تعداد 100 نفر از سالمندان ساکن شهرهاي گرگان و گنبد که شرايط ورود به مطالعه را داشتند، به صورت مبتني بر هدف انتخاب شدند. اطلاعات از طريق پرسشنامه هاي احساس تنهايي و رضايت از زندگي جمع آوري شد. از آزمون هاي آماري توصيفي و آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن و ويلکاکسون براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد ميزان تنهايي در سالمندان با ميانگين و انحراف معيار (14±6) به ميزان زياد و ميزان رضايت از زندگي با ميانگين و انحراف معيار (24±7) در حد متوسط بود که آزمون همبستگي اسپيرمن بين ميزان تنهايي با رضايتمندي سالمندان ارتباط معني داري را نشان داد (P<0.01, r=-0.6). همچنين بين رضايت از زندگي با تحصيلات، اختلاف معني داري مشاهده شد (P<0.01).
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه تصويري روشن از ارتباط و تاثير احساس تنهايي را بر رضايت از زندگي سالمندان نشان داد. بر همين اساس با تماس هاي مستمر با افراد سالمند و شناسايي موقعيت هاي منحصر به فرد نظير کاهش روابط اجتماعي و شناسايي ذهنيات و باورهاي سالمندان و افزايش آگاهي مراقبت کنندگان بهداشتي و خانواده ها و اطرافيان سالمندان نسبت به درک و تقويت روابط و تعاملات در سنين سالمندي و طراحي برنامه هاي آموزشي، درماني و توانبخشي موجب پيشگيري از احساس تنهايي و ايجاد رضايت از زندگي در سالمندان مي شود.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:16 AM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي

عنوان نشریه:   توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  1 ; از صفحه 69 تا صفحه 75 .
 
عنوان مقاله:  فراواني عفونت تريکوموناس واژيناليس در زنان علامت دار ارجاعي به آزمايشگاه ها در شهر زنجان در سال 1389
 
 
نویسندگان:  سلماني رضا, باغچه سرايي حميد*, اميني بهرام
 
* زنجان، شهرک کارمندان، دانشکده پزشکي، دپارتمان ميکروبيولوژي و ايمونولوژي، دانشگاه علوم پزشکي زنجان
 
چکیده: 

زمينه و هدف: عفونت تريکوموناس واژيناليس يک عفونت تک ياخته ايي شايع منقل شونده از طريق تماس جنسي است که با نتايج نامطلوبي همچون زايمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم و تسهيل در انتقال جنسي ويروس نقص ايمني اکتسابي انسان همراه است. شيوع تريکومونيازيس تاکنون بين 2 تا 22 درصد گزارش شده است. هدف ما از اين مطالعه بدست آوردن ميزان شيوع تريکومونيازيس در ميان زنان ارجاعي به آزمايشگاه ها در زنجان بود.
روش بررسي: در يک مطالعه توصيفي - مقطعي در طي سال 1389، از طريق روش نمونه گيري آسان، 328 نفر از زنان با شکايات ترشحات، خارش، سوزش و بوي بد مورد بررسي قرار گرفتند. اين افراد توسط پزشکان متخصص زنان به يکي از آزمايشگاه هاي سطح شهر ارجاع داده شده بودند. پس از تهيه چک ليستي از اطلاعات زمينه ايي نمونه واژينال را به روش گسترش مرطوب به منظور بررسي از لحاظ عفونت تريکوموناس واژيناليس تحت آزمايش قرار داديم. بعد از اتمام نتايج، تست ها با آزمون هاي آماري chi-square و fisher exact مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: در ميان مراجعان 54.43 درصد در محدوده سني 25-34 سال قرار داشتند، حدود 87 درصد خانه دار، 48 درصد مراجعان بي سواد و ابتدايي بودند. ميزان شيوع تريکومونيازيس 6.4 درصد بود و به لحاظ آماري اختلاف معني داري ميان سن، سطح تحصيلات، روش جلوگيري از بارداري، سن ازدواج، محل سکونت، وضعيت اشتغال و تعداد زايمان با عفونت مذکور وجود نداشت.
نتيجه گيري: تريکوموناس واژيناليس در مقايسه با مطالعات ديگر داراي شيوع متوسطي در ميان زنان زنجان است. به علت همراهي اين عفونت با ساير بيماري هاي منتقل شونده از طريق تماس جنسي، پيشنهاد مي کنيم مطالعات بيشتري درباره شيوع ساير اين بيماري ها نيز در زنجان صورت گيرد.

بارگیری متن کامل:

جمعه 18 اردیبهشت 1394  10:16 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها