0

تصويب دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور

 
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

تصويب دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن را تصويب كردند كه در صورت نهايي شدن آن، چگونگي بررسي سوال از رييس‌جمهور در صحن علني تغيير مي‌كند.
 
نمايندگان مجلس در جلسه علني دو فوريت طرحي را تصويب كردند كه در آن چگونگي بررسي سوال از رييس‌جمهور در صحن علني مورد بحث و بررسي است كه در صورت تصويب نهايي جزئيات آن، رويه كنوني طرح سوال از رييس‌جمهور در صحن علني تغيير مي‌كند.
 
اين طرح را مطهري نماينده تهران مطرح كرد و مصباحي‌مقدم و دهقان به عنوان موافق و اسدالله عباسي و بهمن محمدي به عنوان مخالف مطرح شدن فوريت اين طرح به بيان اظهاراتي پرداختند.
 
سرانجام دو فوريت اين طرح با 138 راي موافق، 31 راي مخالف و 13 راي ممتنع از مجموع 200 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
یک شنبه 13 اردیبهشت 1394  12:11 PM
تشکرات از این پست
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تصويب دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور

دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور
 
مطهري:تجربه سوال از رييس‌جمهور ظرفيت مردم‌سالاري و دموكراسي نظام را نشان داد علي مطهري با اشاره به مطرح شدن موضوع سوال از رييس‌جمهور ماه گذشته در صحن علني مجلس گفت: بعد از طرح اين موضوع، نمايندگان به خوبي نقايص آيين‌نامه را در مورد موضوع سوال از رييس‌جمهور درك كردند از اين رو با استفاده از اين تجربه و اصلاح آيين‌نامه مي‌توان كاري كرد كه بحث سوال از رييس‌جمهور آثاري در جامعه به دنبال داشته باشد.
 
علي مطهري در جلسه علني امروز (سه‌شنبه) در توضيح دليل مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن، به ماده 160 آيين‌نامه اشاره و اظهار كرد: طبق اين ماده، فوريت رسيدگي به طرح‌ها و لوايح در مواردي است كه مبين ضرورت و يا حالت استثنايي باشد به طوري كه دو فوريت بايد در مورد طرحي مطرح شود كه براي جلوگيري از وقوع خسارت احتمالي و فوت فرصت باشد.
 
وي ادامه داد: طبق همين ماده طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي كه مربوط به سوال از رييس‌جمهور است دو شرايط جلوگيري از فوت فرصت و داشتن حالت استثنايي را دارد.
 
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به مطرح شدن موضوع سوال از رييس‌جمهور در صحن علني گفت: تجربه اخير سوال از رييس‌جمهور نقاط ضعف آيين‌نامه داخلي را آشكار كرد، البته برگزاري چنين جلسه‌اي بركات زيادي داشت و موجب تنوير افكار عمومي و آشكار شدن همه‌ي ظرفيت‌هاي مردم‌سالاري و دموكراسي در نظام جمهوري اسلامي را به دنبال داشت ولي در مقابل محدوديت‌هايي كه آيين‌نامه براي مجلس ايجاد كرد باعث شد كه برخي ابهاماتي كه رييس‌جمهور در صحبت‌هايشان مطرح كردند باقي بماند و نمايندگان به ناچار نظرات‌شان را در قالب تذكرات متعدد مطرح كنند.
 
اين عضو فراكسيون اصولگرايان خاطر نشان كرد: بر اين اساس و با استفاده از اين تجربه، اين طرح را ارائه كرديم تا با اصلاح آيين‌نامه موضوع سوال از رييس‌جمهور آثار بيشتري داشته باشد.
 
مطهري همچنين يادآور شد: از آنجا كه سوال از رييس‌جمهور براي اولين بار در اين دوره از مجلس مطرح شد، نمايندگان با تمام وجود نقاط ضعف آيين‌نامه را احساس كردند و بر اين اساس مي‌توانند نسبت به اصلاح آن اقدام كنند. اگر اين اصلاح در دوره مجلس بعدي مطرح شود ممكن است كه نمايندگان آن دوره ضرورت طرح آن را احساس نكنند و نسبت به اين اصلاحيه مبادرت نورزند.
 
وي با اشاره به ماده 197 فعلي آيين‌نامه داخلي گفت: طبق اين ماده مدت طرح سوال از طرف نماينده منتخب سوال‌كنندگان حداكثر 15 دقيقه است كه اين مدت زمان بسيار كم است، همچنين طبق آيين‌نامه تنها يك نفر از سوال‌كنندگان مي‌تواند سوالاتش را مطرح كند كه اين رويه نيز درست نيست.
 
مطهري ادامه داد: طبق آيين‌نامه سوال‌كننده تنها يك بار مي‌تواند اظهارات خود را مطرح نمايد كه اين موضوع باعث مي‌شود كه سوال‌كنندگان نتوانند ابهامات احتمالي كه در پاسخ‌هاي رييس‌جمهور وجود دارد جواب دهند، همچنين در آيين‌نامه موضوع راي‌گيري در مورد اظهارات رييس‌جمهور پيش‌بيني نشده است كه اين موضوع باعث مي‌شود كه رييس‌جمهور موضوع سوال را جدي نگيرد.
 
نماينده مردم تهران خاطر نشان كرد: در اين طرح پيش‌بيني شده كه بعد از هر سوال راي‌گيري انجام شود و در صورتي كه رييس‌جمهور به شش سوال نمايندگان پاسخ نداد زمينه استيضاح با رعايت اصول قانوني مندرج در اين طرح فراهم مي‌شود، در واقع در اين طرح اينگونه پيش‌بيني شده است كه پس از مطرح شدن يك بار سوال از رييس‌جمهور بحث استيضاح به وجود نيايد.
 
مطهري با بيان اينكه اين طرح پيچيده نيست، گفت: لازم نيست اين طرح در كميسيون مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد چرا كه نقايص آيين‌نامه براي همه روشن است و نمايندگان طبيعتا مي‌توانند پس از تصويب دو فوريت، پيشنهادات خود را در صحن مطرح كنند.
 
دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور
 
عباسي: اين طرح صرفا به دليل نزديكي موعد دور دوم انتخابات مجلس مطرح شده است
 
نماينده رودسر، به عنوان مخالف مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي،‌ گفت: به نظر مي‌رسد كه مطرح شدن اين طرح با قيد دو فوريت تنها به خاطر نزديكي انتخابات دور دوم مجلس است.
 
اسدالله عباسي، در صحن علني امروز (سه‌شنبه) به عنوان مخالف اول فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي مربوط به چگونگي روند بررسي طرح سوال از رييس‌جمهور در مجلس، اظهار داشت: امضاكنندگان اين طرح بايد پاسخ دهند كه آيا اين موضوع را به خاطر انتخابات دور دوم مجلس آينده مطرح مي‌كنند يا اينكه ثلمه‌اي به كشور وارد شده است كه مي‌خواهند اين موضوع را با قيد دو فوريت در دستور كار مجلس قرار دهند.
 
وي ادامه داد: بنده كاري به كم و كيف موضوع سوال از رييس‌جمهور كه ماه گذشته در مجلس مطرح شد، ندارم. آيا نبايد ما در تمامي طرح‌هاي خود عدالت را رعايت كنيم؟ اين رويه كه طبق اين طرح 40 دقيقه سوال‌كنندگان اظهارات خود را مطرح كنند و بعد از 60 دقيقه رييس‌جمهور پاسخ دهد آيا عدالت است؟
 
عباسي با طرح اين پرسش كه آيا چگونگي طرح سوال از وزرا نيز عدالت است؟ گفت: در حال حاضر در سوال از وزرا بعد از پاسخ‌هاي وزير دوباره نمايندگان مي‌توانند اظهارات خود را مطرح كنند اما مجددا ديگر زماني براي پاسخ‌هاي دوباره وزير گذاشته نشده است. آيا اين رويه مصداق عدالت است؟
 
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم با بيان اينكه چرا بايد انگيزه‌هاي سياسي را در بيان طرح‌ها و پيشنهادات خود وارد كنيم، گفت: چرا ما مسائل كلان كشور را در اظهارات خود در نظر نمي‌گيريم در شرايطي كه اكنون مسائل بين‌‌المللي بسياري در اطراف كشور مطرح است، آيا طرح اين موضوع و به دنبال آن اصلاح آيين‌نامه فوريت دارد؟
 
وي با اشاره به اصل 89 قانون اساسي، گفت: در كجاي اين طرح آمده است كه براي نظارت بر كار رييس‌جمهور موارد را مجلس به قوه قضاييه ارجاع دهد، اين در حالي است كه در تبصره اين طرح آمده است كه اگر بيش از نيمي از نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رييس‌جمهور به سوالي قانع نشدند آن سوال به قوه قضاييه ارسال مي‌شود. در اين قانون تنها آمده است كه رييس‌جمهور يا وزير در صورت ارتكاب به تخلفي پرونده‌شان به قوه قضاييه مي‌رود نه اينكه مجلس سوال از رييس‌جمهور كند و بعد از آن به دليل قانع نشدن نمايندگان اين موضوع در قالب پرونده‌اي به قوه قضاييه ارائه گردد.
 
عباسي با بيان اينكه نبايد براي تحقق خواسته‌هايمان از همه ابزارها استفاده كنيم، اتخاذ چنين رويه‌اي را به مصلحت نظام ندانست و گفت: آيا با چنين رويه‌اي مي‌توان اقتدار رييس‌جمهور را حفظ كرد. تلاش مجلس بايد در جهت تعامل با دولت باشد نه اينكه چنين مواردي را مطرح كند.
 
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم اضافه كرد:‌در قانون جايگاه ولايت فقيه براي حل اختلاف بين قوا پيش‌بيني شده است كه اكنون اين كار توسط هيات عالي حل اختلاف انجام مي‌شود از اين رو چنين رويه‌اي اصلا موضوعيت ندارد و به نظر مي‌رسد كه به نوعي به سمت تشكيل نظام پارلماني پيش مي‌رويم.
 
وي خاطر نشان كرد: مطمئنا در چنين صورتي ديگر وجود مقام رييس‌جمهور در كشور موضوعيت ندارد و بايد اينگونه طرح‌ها در قالب نظام پارلماني پيگيري شود. اين طرح به مصلحت كشور نيست و مطمئنا با تصويب چينن طرحي، ديگر بحث تفكيك وظايف قوا موضوعيت ندارد.
 
دهقان: اصلاح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور، ربطي به تشكيل نظام پارلماني ندارد
 
يك عضو هيات رييسه مجلس، به عنوان موافق اول مطرح شدن دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي، با بيان اينكه مطرح شدن چنين طرحي ربطي به اقتدار رييس‌جمهور و شكل‌گيري نظام پارلماني ندارد، گفت: اين طرح به دليل ناكارآمد بودن آيين‌نامه مطرح شده است و مطمئنا مجلس با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني‌اش مي‌تواند در جهت تعامل بيشتر با قواي ديگر گام بردارد.
 
محمد دهقان، در صحن علني امروز مجلس در موافقت با دو فوريت مربوط به تغيير نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور، اين طرح را بسيار شفاف خواند و گفت: در گذشته موضوع سوال از وزرا در آيين‌نامه اصلاح شد و اين اتفاق در مورد بحث سوال از رييس‌جمهور رخ نداد چرا كه تا قبل از مطرح شدن اين موضوع، بحث سوال از رييس‌جمهور بندي متروكه در آيين‌نامه به شمار مي‌آمد كه بعد از انقلاب هيچگاه چنين موضوعي مطرح نشده بود.
 
وي افزود: طبق ماده 197 فعلي آيين‌نامه منتخبين 15 دقيقه زمان براي طرح سوالات‌شان و رييس‌جمهور نيز يك ساعت زمان براي پاسخ‌هاي خود را دارند كه مطمئنا چنين رويه‌اي اشكالات و خسارات واقعي را براي كشور در پي دارد.
 
نماينده مردم طرقبه و چناران با اشاره به طرح سوال از رييس‌جمهور در ماه گذشته در مجلس گفت: بعد از مطرح شدن سوال از رييس‌جمهور در مجلس به دليل وجود ابهامات آيين‌نامه، نمايندگان اظهارات خود را در تذكرات متعدد مطرح كردند كه اين موضوع يك ساعت از وقت مجلس را گرفت از اين رو لازم است تا با تصويب چنين طرحي همان راهي كه مجلس هشتم در اصلاح آيين‌نامه براي اصلاح رويه سوال از وزرا در پيش گرفت براي سوال از رييس‌جمهور نيز پي بگيرد. اين موضوع هيچ ربطي به نظام پارلماني و يا اقتدار رييس‌جمهور ندارد.
 
دهقان در توضيح دليل مطرح شدن دو فوريت اين طرح، گفت: از آنجا كه موضوع سوال از رييس‌جمهور در مجلس فعلي براي نمايندگان ملموس شده است، آنها به خوبي بحث ناكارآمد بودن آيين‌نامه را در اين باب درك مي‌كنند از اين رو اين مجلس بهتر مي‌تواند در خصوص اصلاح آيين‌نامه تصميمات لازم را اتخاذ كند.
 
وي در پايان در پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوي عباسي، مخالف اين طرح، گفت: طبق قانون پرونده رييس‌جمهور در صورت انجام تخلف، به قوه قضاييه ارجاع مي‌شود تا به تخلفاتش رسيدگي شود.
یک شنبه 13 اردیبهشت 1394  12:12 PM
تشکرات از این پست
farshon
farshon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 43957
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تصويب دو فوريت طرح نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور

مصباحي‌مقدم: هدف از تغيير نحوه بررسي سوال از رييس‌جمهور، رفع نواقص آيين‌نامه مجلس است
 
يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، به عنوان موافق دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي، با بيان اينكه اين طرح ناظر به اين دوره رياست‌جمهوري نيست، گفت: بسيار بعيد است كه نمايندگان تا پايان اين دوره از مجلس هشتم موضوع سوال از رييس‌جمهور را مطرح كنند، هدف نمايندگان از چنين طرحي، برطرف كردن نواقص آيين‌نامه‌اي است.
 
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم، در صحن علني امروز (سه‌شنبه) مجلس به عنوان دومين موافق فوريت طرح مربوط به تغيير چگونگي بررسي سوال از رييس‌جمهور در صحن علني گفت: تجربه اخير بعد از مطرح شدن سوال از رييس‌جمهور نشان داد كه نقص قانوني در اين رابطه وجود دارد. از اين رو مي‌توان گفت كه اصلاح اين ماده ناظر به اين دوره رياست‌جمهوري نيست و تلاش بر اين است كه اين نقص قانوني برطرف گردد.
 
وي ادامه داد: همانگونه كه رويه قبلي سوال از وزرا نواقصي داشت و مجلس آن را اصلاح كرد، پس از موضوع سوال از رييس‌جمهور، نمايندگان نيز با تهيه اين طرح درصدد برآمدند تا نواقص موجود را برطرف كنند به طوري كه در اصلاح آيين‌نامه مربوط به سوال از وزرا،‌ رويه اينگونه شد كه نمايندگان نسبت به قانع شدن پاسخ‌هاي وزير راي مي‌دهند كه در صورت قانع نشدن، كارت زردي به وزير داده مي‌شود تا بعد از سه كارت زرد زمينه استيضاح براي وزير فراهم مي‌شود اين موضوع نيز بدان معنا نيست كه اين روند به استيضاح وزير منجر مي‌شود.
 
مصباحي‌مقدم ادامه داد: بعد از تجربه سوال از رييس‌جمهور و پاسخ‌هايي كه رييس‌جمهور دادند، كه به نظر ما توهين بسيار سخيفي به مجلس بود،‌ در تلاش برآمديم تا با ارائه اين طرح، آيين‌نامه را اصلاح كنيم. البته بسيار بعيد است كه نمايندگان تا پايان اين دوره بخواهند دوباره سوال از رييس‌جمهور را مطرح كنند. اكنون مجلس هشتم از پختگي لازم قانونگذاري برخوردار است و به همين دليل درصدد برآمده تا اين ماده از آيين‌نامه را اصلاح كند.
 
وي در عين حال تاكيد كرد: اگر اين موضوع در مجلس بعدي مطرح شود مطمئنا تا زماني كه بحث سوال از رييس‌جمهور براي نمايندگان دوره آتي ملموس نشود، آنها انگيزه اصلاح نخواهند داشت.
 
در ادامه بهمن محمدي، در مخالفت با دو فوريت مطرح شدن طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي، گفت: در حال حاضر مسائل كلان‌تر و مهم‌تري از مطرح شدن چنين طرحي در كشور وجود دارد از اين رو فوريت چنين طرحي موضوعيت ندارد.
 
وي اين پرسش را مطرح كرد كه مگر چه شرايطي در كشور ايجاد شده است كه بايد اين طرح با قيد دو فوريت در دستور كار مجلس قرار گيرد.
 
وي افزود: مطرح شدن چنين طرحي فوريت ندارد و مخالفان و موافقان تنها در باب محتواي اين طرح صحبت كردند و هيچ موضوعي در خصوص دليل فوريت آن را ارائه نكردند.
 
محمدي در پايان گفت:‌در حال حاضر مسائل كلان‌تري در كشور وجود دارد كه بايد به آن پرداخته شود.
 
گفتني است در صورت تصويب نهايي طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن، مدت طرح سوال از طرف نمايندگان منتخب سوال‌كنندگان حداكثر 40 ددقيقه و مدت پاسخ رييس‌جمهور حداكثر يك ساعت است كه طرفين مي‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم نمايند در اين صورت همه سوالات (حداكثر پنج سوال) و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر يك از دو طرف بيان مي‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال كنندگان و پاسخ‌هاي رييس‌جمهور مطرح مي‌شود.
 
طبق تبصره يك اين ماده واحده، پس از اين مرحله درباره پاسخ رييس‌جمهور به هر يك از سوالات از نظر قانع بودن يا نبودن به صورت جداگانه راي‌گيري مي‌شود. چنانچه بيش از نيمي از نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رييس‌جمهور به سوالي قانع نشده باشند، آن سوال به قوه قضاييه ارسال مي‌شود.
 
همچنين طبق تبصره دو اين طرح، ‌در صورتي كه سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رييس‌جمهور به عدد شش برسد طرح استيضاح رييس‌جمهور با رعايت مفاد اصل 89 قانون اساسي و مواد آيين‌نامه داخلي در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد.
 
كوچك‌زاده اخطار داد: طرح مربوط به نحوه سوال از رييس‌جمهور به دليل لج‌ولجبازي مطرح شده است
 
يك عضو فراكسيون انقلاب اسلامي در جريان بررسي دو فوريت طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي و الحاق دو تبصره به آن با استناد به اصل 89 قانون اساسي در اخطاري گفت: به نظر مي رسد كه به دليل لج و لجبازي چنين طرحي مطرح شده است، اجازه دهيد قانون اجرا شود، البته اميدواريم وضع مجلس بعدي بهتر گردد.
 
مهدي كوچك‌زاده، با استناد به اصل 89 قانون اساسي گفت: دو بار تيمم، سه بار تيمم و صد بار تيمم كفايت به يك بار وضو گرفتن نمي‌كند، اين موضوع مصداق بحث اين طرح است، به طوري كه در اصل 89 آمده است كه لازمه استيضاح رييس‌جمهور، درخواست حداقل يك سوم نمايندگان است در صورتي كه در اين طرح به گونه‌اي راه فرعي براي استيضاح رييس‌جمهور در نظر گرفته شده است كه اگر تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رييس‌جمهور به عدد شش برسد، طرح استيضاح در دستور كار قرار مي‌گيرد، اين رويه يعني با نصف نمايندگان مي‌توان رييس‌جمهور را استيضاح كرد.
 
در اين هنگام برخي از نمايندگان در مخالفت با اظهارنظرهاي كوچك‌زاده دو دو مي‌كردند كه وي در پاسخ خطاب به باهنر به عنوان رييس جلسه گفت: آقاي باهنر شما بايد به آقاياني كه ادب را رعايت نمي‌كنند و وسط حرف من مي‌پرند بگوييد كه اين كار را انجام ندهند كه باهنر نيز چنين درخواستي را از نمايندگان كرد.
 
كوچك‌زاده همچنين گفت:‌در موضوع سوال از رييس‌جمهور كه در ماه گذشته نيز مطرح شد، دوستان ما قانع نشدند كه موضع رييس‌دفتر رييس‌جمهور در مورد مكتب ايراني چه ربطي به رييس‌جمهور دارد كه آنها به تبع آن مي‌خواهند با اصلاح آيين‌نامه چنين پرونده‌هايي را به قوه قضاييه بفرستند.
 
باهنر پس از اين اخطار تاكيد كرد كه اكنون بحث دو فوريت اين طرح مطرح است و نبايد وارد بحث بررسي جزئيات اين طرح شد.
 
نقوي حسيني نماينده ورامين نيز با استناد به اصل 89 در اخطاري عنوان كرد كه تبصره 2 اين طرح روش جديدي را براي استيضاح رييس‌جمهور ابداع مي‌كند كه باهنر نيز اينگونه پاسخ داد كه اكنون بحث دو فوريت اين طرح مطرح است و اينگونه اظهارات بايد در زمان بررسي جزئيات آن مطرح شود. كواكبيان:‌طرح تغيير نحوه سوال از رييس‌جمهور،به انتخابات ربط ندارد/ اين‌سخنان توهين است
 
يك عضو فراكسيون خط امام (ره)، در اخطاري با تاكيد بر اينكه طرح اصلاح ماده 197 آيين‌نامه داخلي، ربطي به انتخابات ندارد، بيان چنين اظهارنظرهايي را توهين به امضاكنندگان اين طرح دانست.
 
مصطفي كواكبيان، در جلسه علني امروز سه‌شنبه در جريان بررسي دو فوريت طرح مربوط به تغيير چگونگي روند بررسي سوال از رييس‌جمهور، با اشاره به صحبت‌هاي كوچك‌زاده خطاب به باهنر به عنوان رييس جلسه گفت: آقاي باهنر شما در حالي كه مي‌دانيد اكنون بحث دو فوريت اين طرح مطرح است، اجازه داديد كه آقاي كوچك‌زاده در مورد جزئيات اين طرح اخطار دهند و خارج از موضوع صحبت كنند كه اين روند درست نبود.
 
وي همچنين به اظهارات عباسي به عنوان مخالف فوريت اين طرح نيز اشاره كرد و گفت: ايشان در سخنان خود مطرح كردند كه امضاكنندگان اين طرح آن را به دليل انتخابات دور دوم مجلس مطرح كردند. اين اظهارات توهين به 41 نماينده‌اي است كه اين طرح را امضا نمودند چرا كه اين موضوع هيچ ارتباطي به انتخابات ندارد.
 
نماينده مردم سمنان در مجلس اضافه كرد: با وجودي كه بعد از مطرح شدن سوال از رييس‌جمهور تابوي اين سوال در مجلس شكسته شد و اين موضوع پيروزي براي مجلس هشتم بود، اما مجلس نتوانست از آن بهره‌برداري لازم را انجام دهد به همين دليل عده‌اي به دنبال استيضاح رييس‌جمهور هستند چون نتوانستند از موضوع سوال از رييس‌جمهور نتيجه لازم را كسب كنند. لارگاني از پاسخ وزير ارتباطات قانع شد؛ وزير ارتباطات: منکر اختلالات جزئی در تماس‌های تلفن همراه نیستم
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه منکر اختلالات جزئی در برقراری تماس‌های تلفن همراه نیستم، گفت: در ۱۴ روز نخست امسال ۷ میلیارد پیامک بدون اشکال و در صحت کامل ارسال شد.
 
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه امروز مجلس، در پاسخ به سوال نماینده مردم اصفهان در رابطه با قطع مکرر تماس تلفن‌های همراه و اشکال در ارسال پیامک‌ها، اظهار کرد: در مورد پیامک، در یک دوره زمانی و به مدت یک هفته به دلیل آنکه نرم‌افزار خارجی را به داخلی تبدیل کردیم، اشکالاتی وجود داشت.
 
وی ادامه داد: در ۵ روز اول امسال یعنی از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین ۹۱ ، دو میلیارد و ۸۰۰ پیامک ارسال شد.
 
وي با اعلام اینکه هیچ پیامک تکراری و دارای اشکالي ارسال نشد، افزود: همه پیامک‌ها به مقصد رسیدند و هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشت، در حالی که اشکالات پیامکی به مدت یک هفته و مربوط به مردادماه سال گذشته بود که رفع شد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بيان اينكه براساس آمار در ۱۴ روز نخست امسال ۷ میلیارد پیامک ارسال شد، در رابطه با قطع تماس‌های تلفن‌های همراه توضیح داد: در حال حاضر ۵۴ میلیون مشترک فعال و بیش از ۸۹ میلیون خط موبایل واگذار شده است که اگر این میزان با ۲۶ میلیون مشترک تلفن ثابت تجمیع شود، مشخص می‌شود که به ازای هر فرد ایرانی ۲ خط تلفن فعال در کشور وجود دارد.
 
تقی‌پور با بیان اینکه اقدامات زیادی در جهت ارتقای کیفیت پوشش تلفن همراه صورت گرفته است، یادآور شد: ما در این راستا ۳ مصوبه داشتیم که براساس یکی از آنها، هزینه برای مکالمات کمتر از ۳ ثانیه حذف شد.
 
وي در عين حال تصريح كرد: من منکر درصد جزئی اشکال که مطابق استانداردها و شاخص‌ها در دنیا است، نیستم اما می‌توانم ریزمکالمات را در اختیار هیات رئیسه قرار دهم تا مشخص شود که از مکالمات کمتر از ۳ ثانیه هزینه‌ای دریافت نشده است.
 
در ادامه سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان نماينده سوال‌كننده از وزير در رابطه با چرایی در اختلالات تلفن همراه٬ از پاسخ وزیر قانع شد.
 
موسوی لارگانی، در توضیح سوال خود اعلام کرده است که اختلالات سرویس تلفن همراه برای مشترکین عادی شده است. قطع مکرر تماسها و پرداخت هزینه دوچندان برای برقراری تماس مجدد توسط مشترکین٬ ارسال پیامک های اشتباه٬ تکرار ارسال پیامک از یک مشترک در حالی که فقط یک بار ارسال شده است٬ عدم تحویل پیامک به مقصد و عدم پوشش تلفن همراه در بسیاری از مناطق تنها نمونه‌ای کوچک از این مسائل مهم است و این از جمله وظایف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که باید از طریق شرکت‌های همراه اول٬ ایرانسل و سایر اپراتورها باید پیگیری و مطالبه نماید چرا مردم باید هزینه کلان این ایرادات را بپردازند؟
یک شنبه 13 اردیبهشت 1394  12:14 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها