7-2- جبهه مقابل سفیانی
7-2-1- سپاه امام مهدی علیه السلام
(سپاهی را به سوی مدینه میفرستد و سپاه دیگری نیز به سوی مغرب (مراکش) میفرستد، در بغداد هفتاد هزار نفر میکشد و شکم 300 زن حامله را میشکافد و سپاهی را به سوی کوفه میفرستد و همه زن و مرد را گریان میسازد و تعداد زیادی را میکشد ... سپاهی را عازم مدینه میشود چون به وسط سرزمین بیدا میرسد جناب جبرئیل بانگ عظیمی بر آن میزند و احدی از آنها زنده نمیماند و همگی در کام زمین فرو میروند. فقط دو نفر بشیر نذیر که از شکر عقب ماندهاند زنده میمانند که جبرئیل بر آنها بانگ میزند، خداوند صورتهای آنها را به طرف عقب برمیگرداند، آنگاه نذیر به سوی سفیانی برمیگردد تا او را از سرنوشت لشکریان آگاه سازد). (34)
امام سجاد(ع) میفرمایند: (یخرج السفیانی بمئه و سبعین الفاً فینزل بحیره طبریه. و یسیر الیه المهدی (ع) ثم یواقعه هناک. و لا تکون ساعه حتی یهلک ا... اصحابه و لا یبقی الا هو وحده. فیاخذه المهدی (ع) فیذبحه تحت الشجره التی اعضانها مرلاه علی بحیره طبریه ثم یهلک مدینه دمشق). (35)
سفیانی با یکصد و هفتاد هزار جنگجو حرکت میکند و در کنار دریاچة طبریه فرود میآید و حضرت بقیه الله (ع) به سوی او حرکت میکند و در کنار دریاچة طبریه بر او میتازد و در کمتر از یک ساعت همه سپاهیانش هلاک میشوند و فقط شخص سفیانی باقی میماند. آنگاه حضرت مهدی او را دستگیر میکند و در کنار دریاچه طبریه در زیر درختی که شاخههایش به روی دریاچه بال گشوده سر میبرد و سپس شام را تحت تصرف خود درمیآورد.
مقابله اصلی سپاه حضرت با سفیانی پس از خسف بیدا آغاز میگردد. سپس با عقب نشینی سفیانی به سمت شام ، جنگ اصلی حضرت با او در منطقه شام و فلسطین رخ میدهد.
امام علی (ع) میفرمایند: (آنگاه مهدی با هزار مرکب به سوی قدس حرکت میکند. در شام، فلسطین، صور، عکا و غزه منزل میکند. آنگاه مهدی (ع) وارد بیت المقدس میشود). (36)
تصرف بیت المقدس هدف نهایی امام در مقابله با سفیانی میباشد و مهمترین رویارویی ایشان با وی در این منطقه است.
7-2-2- خراسانی
بنابر روایات، پس از شکلگیری فتنة سفیانی و گسترش آن، جریان مقاومت و مقابلة با آن در کل منطقه شکل میگیرد.
امام علی (ع) میفرمایند: (هنگامیکه سپاه سفیانی به سوی کوفه عزیمت میکند، سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان میفرستد که برای یاری حضرت مهدی (عج) خروج کردهاند. سپاه سفیانی با سپاه سید هاشمی در دروازة اصطخر روبرو میشوند، که مردی به نام شعیب بن صالح پرچمدار خراسانیهاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید میآید که سرانجام صاحبان پرچمهای سیاه پیروز میشوند و سپاه سفیانی پا به فرار میگذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی (ع) مشتاقتر میشوند و به جستجوی او میپردازند. مهدی در آن هنگام در مکه ظهور میکند و پرچم رسول اکرم (ص) را در دست میگیرد.) (37)
در این روایات پس از اشاره به شکلگیری جریان سفیانی در شام و گسترش آن به منطقة خاورمیانه، به شکلگیری مقاومت منطقهای در مقابل او اشاره شده است. سفیانی در حرکت خود در منطقه، تلاش میکند بر جغرافیا، قدرت و سیاست منطقة خاورمیانه مسلط گردد. بدون شک اهمیت ژئوپلیتیک خاورمیانه و منابع آن بر سفیانی پوشیده نخواهد بود.سفیانی بعنوان یکی از دشمنان اصلی اهلبیت و امام مهدی (عج)،تحولات منطقهای را زیر نظر داشته و هدف اصلی آن مقابله با ظهور و انقلاب امام عصر میباشد، به همین دلیل تلاش دارد تا بر منطقة خاورمیانه که خواستگاه اولیة انقلاب حضرت میباشد، مسلط گردد و با ایشان مقابله نماید. همین سیاست را نیروهای آنگلوصهیون در منطقه دنبال مینمایند.
حرکت سفیانی برای مقابلة با آنها، گویای خطری است که سپاهیان سید خراسانی برای سفیانی ایجاد نمودهاند. در این روایت بیان شده است که قبل از حملة سفیانی به کوفه، سپاه سید خراسانی جهت یاری حضرت خروج نمودهاست، بنابر این یکی از راهبردهای ما برای مقابلة با سفیانی، ایجاد شرایط ظهور و مقابله با دشمنان حضرت، قبل از سلطة سفیانی بر منطقه میباشد.
در این روایت علاوه بر مطالب گذشته، اشاره میکند که در مقابلة میان سپاه سفیانی و سپاه سید خراسانی، سپاه خراسانی پیروز میگردد. این مطلب گویای این است که ما در تدارک و تجهیز سپاه خود، باید کاملاً جدی و عمیق کار نماییم. در واقع این روایت گویای این است که پیروزی نهائی بواسطة امداد الهی و تلاش ما حاصل میگردد، نه فقط بواسطة امداد الهی و عدم تلاش ما.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (تخرج من خراسان رایات سود فلایردها شیء حتی تنصب بایلیاه یعنی بیت المقدس.) (38)
از خراسان پرچمهای سیاهی خارج میشوند که هیچ چیزی مانع آنها نمیشود. تا اینکه در ایلیا یعنی بیت المقدس استقرار مییابند.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: (فاذا غیرت سنتی یخرج ناصرهم من ارض یقال لها خراسان برایات سود فلایلقاهم احد الا هزموه و غلبوا علی ما ایدیهم حتی تقرب رایاتهم بیت المقدس.) (39)
مدیریت تالار مهدویت
مدیریت تالار فرق و مذاهب
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل