0

شصت و هشت نکته برای مدیریت جلسه (حلقه صالحین)

 
ahmad1989
ahmad1989
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1391 
تعداد پست ها : 214
محل سکونت : اصفهان

شصت و هشت نکته برای مدیریت جلسه (حلقه صالحین)

1- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم.

۲- اخلاص و تقوا را رعایت کنیم.

۳- ساعت جلسه را تغییر ندهیم.

۴- وقت جلسه، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

۵- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم.

۶- از قضاوت ناصحیح نسبت به متربیّان پرهیز کنیم.

۷- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

۸- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

۹- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

۱۰- پُرگویی نکنیم، در واقع آنقدر بگوییم که می توانیم بشنویم.

۱۱- رازدار و محرم اسرار متربی باشیم.

۱۲- از تعصب بیجا بپرهیزیم.

۱۳- از متربی توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

۱۴- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

۱۵- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

۱۶- آرام و شمرده صحبت کنیم.

۱۷- ساده تدریس کنیم؛ اما عمیق.

۱۸- در املاء و اداء صحیح کلمات دقت کنیم.

۱۹- ذوق و استعداد متربیان را شناسایی و هدایت کنیم.

۲۰- بین متربیان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.

۲۱- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

۲۲- به همه توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

۲۳- از تشویق به موقع غافل نشویم.

۲۴- سخن متربی را بی مورد قطع نکنیم.

۲۵- کارها و فعالیتهای مربوط به حلقه را بین متربیان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.

۲۶- در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

۲۷- به مقررات محیط احترام بگذاریم.

۲۸- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.

۲۹- پیش از جلسه، شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت و سطح معلومات متربیان بدست آوریم.

۳۰- بیش از اندازه در کار متربیان، خود را دخالت ندهیم.

۳۱- شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم.

۳۲- مقررات خشک و افراطی را از حلقه دور کنیم.

۳۳- نسبت به فعالیت متربیان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.

۳۴- در آموزش از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.

۳۵- بر موضوعات جاری، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

۳۶- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی خود بکوشیم.

۳۷- به سؤالات متربیان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

۳۸- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشیم.

۳۹- برنامه ریزی داشته باشیم.

۴۰- ابتکار و خلاقیت داشته باشیم

۴۱- از روشهای تدریس و نحوهٔ به کار گیری آنها آگاه باشیم.

۴۲- به کیفیت شروع، ادامه و پایان جلسه توجه داشته باشیم.

۴۳- تنوّع را فراموش نکنیم.

۴۴- از تجربیات دیگران استفاده کنیم.

۴۵- در هر جلسه مطالب نو و تازه ای بیان کنیم.

۴۶- سعی کنیم متربیان در ارتباط با مطالب بیان شده ما فعالیت عملی داشته باشند.

۴۷- متربی را نسبت به یادگیری تشویق کنیم.

۴۸- در صورتی که احساس خستگی در چهره متربیان مشاهده کردیم، از ادامه جلسه خودداری کنیم.

۴۹- سعی کنیم همواره اشکالات خود را رفع کنیم.

۵۰- موضوع و عنوان جلسه را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

۵۱- جلسه را مرحله به مرحله پیش برده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

۵۲- بیش از اندازهٔ معمول به جزوه، کتاب و یا متن نگاه نکنیم.

۵۳- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

۵۴- جمع بندی جلسه را در انتها فراموش نکنیم.

۵۵- از داشتن لحنی یکنواخت و تُن صدای ثابت بپرهیزیم.

۵۶- دقت کنیم مسائل ارائه شده در حد فهم متربیان باشد.

۵۷- در هنگام جلسه از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

۵۸- در هنگام جلسه حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.

۵۹- خلاصهٔ درس را در انتهای جلسه بازگو و از متربیان نیز بخواهیم.

۶۰- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.

۶۱- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای متربی باشیم.

۶۲- نتایج جلسات را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

۶۳- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

۶۴- در تمام کارهای خود، قاطعیت و بُرِش داشته باشیم.

۶۵- متربی را در بالا رفتن از نردبان علم و معرفت یاری کنیم.

۶۶- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه متربیان را به خود جلب کنیم.

۶۷- فرصت انتقاد از خود را به متربیان بدهیم.

۶۸- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.

ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی      عیش بی یار مهیا نشود یارکجاست؟

سه شنبه 25 فروردین 1394  7:34 PM
تشکرات از این پست
sadegh123
دسترسی سریع به انجمن ها