0

مبحث 95 طرح صالحین: «چرا غیبت می کنیم؟»

 
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟


 

تا حالا فکر کردید که چرا غیبت میکنیم؟

 

البته میدانید که همه گناهان که مرتکب میشویم خواسته یا ناخواسته زمینه ساز گناه دیگر را فراهم میکند.. مثلا حسد که باعث میشود به خاطر حسادتی که داریم نسبت به شخصی برای اینکه تخریبش کنیم پشت سرش غیبت کنیم وهمین که به گوش طرف مقابل برسد که این حرف را ما زدیم انکار میکنیم ویک گناه دیگر مرتکب میشویم یعنی دروغ...پس کسی که گناه کند زمینه ای میشود برای گناهان بعدی ...

 

به نظر من یکی از عاملهای اصلی غیبت حسد ورزی می باشد که چون طرف مقابل را بالاتر از خود میبینیم قصد تخریبش را داریم اگرشده به دروغ وباغیبت کردن پشت سرش همه این گناه ها را باهم انجام میدهیم..

 

خدایا ما را ببخش و عاقبت بخیر بفرما...

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  8:46 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟


 

چرا غیبت میکنیم؟

 

امروزه غیبت به یک سرگرمی در مجالس ما تبدیل شده است این در حالی است که امیرمؤمنان (ع) در باره غیبت فرموده‌اند که غیبت شدیدتر از زنا است.

 

در کشکول شیخ بهایی، این استاد فرزانه می گوید که روزی یکی از دوستان من در مجلسی از این حقیر غیبت و بدگویی کرده بود و چون دانست که من از این وضع اطلاع پیدا کرده ام با نوشتن نامه‌ای از محضر ما عذر خواهی کرد و ما هم در پاسخ نوشتیم خدا شما را خیر دهد به واسطه هدیه ای که برای ما فرستادی.وی اضافه کرد: کسی که غیبت می کند حسنات او به بدی‌ها تبدیل می شود و ثواب اعمال نیک او به واسطه این گناه کبیره به غیبت شونده داده خواهد شد.

 

امیدواریم مردم به جای غیبت و بدگویی ها از برادران دینی خود به ذکر خدا بپردازند و این می‌تواند بهترین حالت برای او باشد. ا

 

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که دعاهای مردم به استجابت نمی رسد که عامل اصلی آن گناه است و امام صادق(ع) هم در باره گناه فرمودند«گناه عمر انسان را اندک می کند، که این ها همه بیانگر پست بودن گناه است» و می بینید بسیاری از انسان‌ها در جوانی جان خود را از دست می‌دهند.

 

چرا غیبت به عنوان یک رذیله در جامعه اسلامی رو به رشد است؟

 

متأسفانه غیبت با این که گناه کبیره است به عنوان یک خوره و مرض در بین افراد خانواده‌های مسلمان گام نهاده است و طبیعتاً آثار سوء آن دامن گیر مردم جامعه خواهد شد.

 

راه های دفع غیبت:

 

غذای حلال، همنشینی با مؤمنان، داشتن تقوا و ترس از خدای متعال از راه های دفع غیبت است که می‌تواند در دوری از این رذیله تأثیرگذار باشند.
برگرفته از صحبتهای حجت الاسلام سیدرضاحسینی مازندرانی

 

پس چه کاری باید بکنیم وقتی درجامعه ما غیبت اینگونه فراگیر شده ؟ایا اصلا میشود کاری کردیا خیر؟ به نظر من برای مقابله با هر گناهی هیچکس غیر از خودمان نمیتواند نقش اصلی را داشته باشد تنها راه مقابله با گناهان مخصوصا غیبت خودسازی است وتقوا پیشه کردن باید هروقت در حال غیبت کردن هستیم یا متوجه شدین که داریم غیبت میکنیم به خودمون نهیب بزنیم که داری چیکار میکنی ؟وآثار غیبت را در ذهن مرور کنیم وان گناه را ادامه ندهیم وهمانجا قطعش کنیم .

 

اگر اینگونه با خودمان کنار بیاییم وهربار موقع غیبت جلوی خودمان را بگیریم کم کم این عادت رذیله از ذهنمان پاک میشود و دیگر قابل کنترل میشود ومیتوانیم هرجا خواستیم جلوی زبانمان را بگیریم که غیبت نکنیم ...

 

امان از زبان که هرچه میکشیم از اوست ...

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  9:06 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

نکوهش غیبت از دید شرع در ادامه مبحث با استناد به ایات قران کریم وروایات معصومین درباره غیبت می پردازیم وبا همراهی دوستان گل راسخونی درباره هرکدام که خواستند بحث میکنیم ..

 

یكی ‏از صریح‏ترین آیات در نكوهش غیبت كه آن را گناهی كبیره دانسته، این آیه از سوره حجرات است:

 

یا ایها الذین امنوا اجتنبوا كثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لاتجسسوا و لایغتب بعضكم بعضا ایحب احدكم ان یاكل لحم اخیه میتا فكرهتموه. [۱]

 

ای كسانی كه ایمان آورده‏اید! از بسیاری گمان‏ها در حق یكدیگر بپرهیزید كه برخی از گمان‏ها گناه است و درباره یكدیگر تجسس نكنید و برخی از شما از دیگری غیبت نكند. آیا هیچ یك ازشما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ البته از آن كراهت دارید. گوشت های بندگان حق خوری غیبت ایشان كنی كیفر بری [۲]

 

یكی از راه‏های شناخت بزرگ بودن گناه، مقایسه آن با دیگر گناهان بزرگ (معاصی كبیره) است. در این آیه، غیبت، با خوردن مردار مقایسه شده كه از گناهان بزرگ به شمار می‏رود. اگر مردار، گوشت گوسفند باشد، حرام است؛ چه رسد به این كه گوشت انسان باشد و از آن مهم‏تر این كه انسان با مرده، رابطه برادری هم داشته باشد. از این مقایسه می‏توان دریافت كه غیبت تا چه اندازه زشت و ناپسند است!

 

پیشوای یازدهم، حضرت عسكری (ع) در این باره می‏فرماید:

 

اعلموا ان غیبتكم لاخیكم المومن من شیعه آل محمد (ص) اعظم فی التحریم من المیته. [۳]

 

بدانید كه غیبت شما از برادر مؤمنتان كه از شیعیان اهل بیت است، از خوردن گوشت مرده حرام‏تر است.

 

از رسول خدا (ص) چنین روایت شده است:

 

ان الغیبه اشد من الزنا. [۴]

 

به درستی كه غیبت كردن از زنا بدتر است.

 

روشن است كه زنا از گناهان بزرگ شمرده می‏شود؛ پس غیبت هم كه از آن بدتر است، گناه بزرگ (معصیت كبیره) خواهد بود.

 

راه دیگر برای شناخت بزرگ بودن گناه، بیم و وعوعده الهی به عذاب دردناك است. آن جا كه خداوند، جزای رفتار زشتی را عذاب دردناك معرفی كند، آن رفتار از گناهان بزرگ خواهد بود.

 

خداوند متعالی در قرآن كریم می‏فرماید:

 

ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین امنوا لهم عذاب الیم. [۵]

 

همانا برای كسانی كه دوست دارند زشتی در بین كسانی كه ایمان آورده اند شایع شود، عذاب دردناكی است.

 

كه مفسران، عبارت «ان تشیع الفاحشه» در آیه كریمه را به غیبت تفسیر كرده ‏اند.

 

حضرت رضا (ع) از پدر بزرگوارش موسی بن جعفر (ع) نقل می‏كند كه امام صادق (ع) فرمود: ان الله یبغض البیت اللحم.

 

خداوند خانه ‏ای را كه در آن گوشت وجود دارد، دشمن می‏دارد.

 

به امام عرض كردند كه ما گوشت را دوست داریم و خانه هایمان از آن خالی نیست. حضرت فرمود:

 

انما البیت اللحم البیت الذی تؤكل فیه لحوم الناس بالغیبه. [۶]

 

خانه گوشت، خانه ‏ای است كه در آن گوشت مردم با غیبت، خورده می‏شود.

 

در روایتی دیگر از حضرت آمده است كه پیامبر اكرم (ص) در شب معراج به آتش جهنم نظر افكند و دید گروهی مشغول خوردن مردار هستند. به جبرئیل فرمود: این‏ها چه كسانی هستند؟

 

جبرئیل پاسخ داد: این‏ها كسانی هستند كه گوشت مردم را می‏خورند. [۷]

 

میبینیم در قران وروایات چقدر عمل غیبت کریه وزشت بیان شده است خدا کند که خواندن این مطالب تاثیر مثبتی برما داشته باشد تا زبانمان را موقع غیبت کنترل کنیم..در ادامه به ادامه این روایات توجه کنید......

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  9:20 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

نکوهش غیبت از دید شرع2

 

از آن جا كه در قیامت، اعمال انسان تجسم می‏یابد؛ اگر عمل، گناه و سیئه باشد، شكل حیوانات را به خود می‏گیرد و اگر حسنه باشد، مفرح است و به شكل حوریه و غلمان درمی‏آید و صالحان در قیامت عمل خود را به شكل حورالعین در آغوش می‏گیرند و اهل غیبت، در دوزخ مردارخوارند.

 

امیرمؤمنان علی (ع) می‏فرماید: الغیبه قوت كلاب النار. [۸]

 

غیبت، خوراك سگ‏های آتش است

 

در روایت دیگری با همین مضمون از پیامبراكرم (ص) آمده است:

 

اجتنبوا الغیبه فانها ادام كلاب النار. [۹]

 

از غیبت بپرهیزید، چرا كه خورش سگ‏های جهنم است.

 

ابعاد غیبت از دیدگاه روایی به غیبت از سه بعد می‏توان توجه كرد:

 

۱. بعد عملی: در روایت پیشین به بعد عملی غیبت اشاره داشت.

 

۲. بعد درونی (روانی): امام علی (ع) می‏فرماید: الأم الناس المغتاب. [۱۰]

 

پست‏ترین مردم كسی است كه غیبت می‏كند.

 

حضرت در این روایت به بعد درونی و روانی غیبت نظر دارد؛ به این معنا كه حال درونی شخص غیبت كننده را بیان می‏كند.

 

۳. بعد معنوی (الهی): حضرت در روایت دیگری به تأثیر منفی غیبت در بعد معنوی اشاره دارد و رابطه خداوند با اهل غیبت را روشن می‏سازد:

 

ابغض الخلائق الی الله المغتاب. [۱۱]

 

مبغوض ترین مردم در نظر خداوند كسی است كه غیبت می‏كند.

 

رسول اكرم (ص) می‏فرماید: یا معشر من آمن بلسانه و لم یؤمن بقلبه لاتغتابوا المسلیمن. [۱۲]

 

ای گروهی كه به زبان ایمان آورده‏اید، اما دل‏های شما ایمان نیاورده است، از مسلمانان غیبت نكنید.

 

رسول خدا (ص) با صراحت ابراز می‏دارد كه غیبت كننده، فاقد ایمان قلبی است؛ زیرا فردی كه با زبان، به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اقرار كند، مسلمان است؛ ولی اگر وابستگی قلبی، یعنی ایمان نداشته باشد و از مسلمانان غیبت كند، بعد معنوی‏اش ضعیف می‏شود؛ بنابراین مسلمان واقعی كسی است كه قلب و زبانش، هر دو معتقد، و از غیبت به دور باشند.

 

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  9:30 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

●بدترین نوع غیبت

 

غیبت از هر مسلمانی زشت و ناروا است؛ اما غیبت از خوبان و صالحان، بسی زشت تر و ناپسندتر است. در روایات آمده است: انسانی كه عیوب و نقایص نیكان را مطرح، و پشت سرشان غیبت كند، دچار یكی از زشت ترین پستی‏ها شده است: من اقبح اللؤم غیبه الاخیار. [۱۳]

 

از زشت‏ترین پستی‏ها غیبت كردن از نیكان است.

 

غیبت كردن از اخیار، برگزیدگان و نیكان از نظر دنیایی، پیامدهای منفی در زندگی انسان به بار می‏آورد. عمر را كوتاه می‏كند و گرفتاری‏های بسیاری پیش می‏آورد و انسان را از خوبی‏های دنیا و آخرت محروم می‏سازد.

 

ابته اکثر ما از آثار غیبت وکراهت ان خبر داریم ولی متاسفانه طبق عادت یا از روی عمد وپیشبرد اهداف خود در زندگی روز مره باز این گناه را بارها وبارها تکرار میکنیم ..متاسفانه....

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  9:37 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
idhem66
idhem66
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1392 
تعداد پست ها : 11
محل سکونت : خوزستان

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

به نظر بنده 10 درصد گوینده غیبت مقصر و 90 درصد شنونده.

اگر شنونده خوشش نیاد میگه صحبتش نکن ولی اگه خودش اینکاره باشه ، بال و پر هم بهش میده.

یک شنبه 23 فروردین 1394  9:50 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

●حكم غیبت از نظر فقهی
پشتوانه احكام در فقه شیعی، ادله اربعه (كتاب، سنت، اجماع و عقل) است و بسیاری از فقیهان شیعی در بحث غیبت می‏فرمایند:
الغیبه حرام بالادله الاربعه. [۱۴]
غیبت به ادله اربعه حرام است؛
یعنی فتوای ایشان به هر چهار مرجع، مستند شده است كه بر قوت و استحكام فتوای مورد نظر می‏افزاید. از آن جا كه این بحث فقهی به طور گسترده در این مجال نمی‏گنجد، فقط به ذكر روایتی از امام صادق (ع) در این مورد بسنده می‏شود كه می‏فرماید:
الغیبه حرام علی كل مسلم أ و الغیبه تأكل الحسنات كما تأكل النار الحطب. [۱۵]
غیبت بر هر مسلمانی حرام است و غیبت نیكویی‏ها را می‏خورد، همان گونه كه آتش هیزم را نابود می‏كند. رفیقی كه غایب شد ای نیك نام دو چیز است از او بر رفیقان حرام
یكی آن كه مالش به باطل خورند دوم آن كه نامش به غیبت برند [۱۶]
شرایط حرمت غیبت حرمت غیبت از نظر فقهی، شرایطی دارد كه عبارتند از:
۱. شخصی كه انسان در غیاب او، عیبش را بازگو می‏كند، مؤمن باشد؛ یعنی بینشان اخوت ایمانی وجود داشته باشد؛ همان گونه كه خداوند متعالی در آیه شریفه سوره حجرات، غیبت را به خوردن گوشت برادر مؤمن تشبیه فرمود.
در همین زمینه، روایتی از امام صادق (ع) به نقل از عبدالرحمن سیاب آمده است: ان من الغیبه ان تقول فی اخیك ما ستره الله علیه. [۱۷]
غیبت این است كه درباره برادر مؤمنت عیبی را كه خدا برای او پوشانده است، بگویی؛
بنابراین، اگر عیب كافر پشت سرش گفته شود، غیبت به شمار نمی‏آید.
مؤمن كسی است كه به همه اصول دین (توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد) اعتقاد داشته باشد.
۲. از نظر شرعی، غیبت هنگامی‏ پیش می‏آید كه پشت سر فرد، «عیب و نقص» او را بازگو كنند؛ ولی اگر كمالش را بگویند (راضی باشد یا نباشد) غیبت شمرده نمی‏شود.
۳. عیب و نقصی كه شخص در غیاب برادر یا خواهر مؤمنش می‏گوید، نزد عموم ناخوشایند و ناپسند باشد؛ از این رو اگر عامه مردم آن عیب را زشت بشمارند؛ ولی خود فرد غایب به بازگفتن آن راضی باشد، غیبت به شمار می‏رود.
پیش تر از رسول اكرم (ص) در بحث «تفاوت بهتان و غیبت» روایتی آورده شد كه حضرت در تعریف غیبت فرمود: «ذكرك اخاك بما یكره».
مقصود ار «یكره» در این حدیث، این نیست كه آن چه را فقط برادرت خوش ندارد، ذكر كنی؛ بلكه منظور، امری است كه به طور طبیعی و نزد عامه ناخوشایند باشد، زیرا خداوند متعالی راضی نیست آبروی مؤمن در اجتماع بریزد. در روایات هم آمده است:
قوا اعراضكم. [۱۸]
آبروهایتان را حفظ كنید.
امیرمؤمنان (ع): لیس للمؤمن ان یذل نفسه. [۱۹]
مؤمن حق ندارد خودش را خوار كند.
پیامبر اكرم (ص): ان الله تبارك و تعالی فوض الی المؤمن كل شیء الا اذلال نفسه. [۲۰]
خداوند بلندمرتبه همه چیز، جز ذلیل كردن نفس را به مؤمن تفویض كرده است.
امام صادق (ع): پس اگر مؤمن، عیب برادر مؤمن خود را كه ناپسند تلقی می‏شود، پشت سرش بگوید و آن فرد هم راضی باشد، رضایتش موجب برداشته شدن حرمت این عمل نمی‏شود.
۴. عیب و نقصی در غیاب فرد بازگو شود كه از مردم پوشیده بوده است؛ بنابراین اگر فردی به داشتن عیبی نزد مردم معروف باشد، بازگفتن آن نزد كسی كه از آن آگاهی دارد، حرام نیست.
حضرت موسی بن جعفر (ع) فرمود: من ذكر رجلا من خلفه بما هو فیه مما عرفه الناس لم یغتبه و من ذكره من خلفه بما هو فیه مما لایعرفه الناس اغتابه. [۲۱]
كسی كه پشت سر شخصی چیزی را یادآور شود كه همه مردم می‏دانند، غیبت نیست و اگر كسی پشت سر شخصی نقص یا عیبی را بگوید كه مردم نمی‏دانند، غیبت است. ۵. قصد انتقاص وجود داشته باشد؛ یعنی شخص با بازگفتن عیب دیگری، قصد كاستن از وجهه و شخصیت او را داشته باشد؛ پس اگر بازگفتن عیب، برای درمان و برطرف كردن آن باشد، مثل آن كه انسان، حالات مریضی را به پزشك بگوید، چون قصد انتقاص ندارد، رفتار او غیبت به شمار نمی‏آید.
۶. شنونده داشته باشد؛ پس اگر انسانی تنها نشسته باشد و از روی ناراحتی یادآور عیوب دیگری شود، چون شنونده ندارد، رفتار او حرام نیست و غیبت به شمار نمی‏رود.

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  9:52 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟


نقل قول idhem66

به نظر بنده 10 درصد گوینده غیبت مقصر و 90 درصد شنونده.

اگر شنونده خوشش نیاد میگه صحبتش نکن ولی اگه خودش اینکاره باشه ، بال و پر هم بهش میده.


درود دوست عزیز..
درباره شنیدن غیبت هم احکام فقهی هست که در ادامه بحث با دوستان به اشتراک میگذارم
از نظرفقهی نباید به غیبت گوش کرد وعلاوه بر گوش نکردن باید اورا از این کار نهی هم کرد
ولی متاسفانه ما اینجوری نیستیم .اگر خودمان راقیاس کنیم ویکی از دوستان نزدیکمون مشغول غیبت باشد ومااگر نخواهیم گوش کنیم تو رودربایسی به اجبار ناخواسته گوش میکنیم اکثرا همینطوریم ..
بارها برای خودم پیش اومده این موضوع اگر در جمع بودم برای اینکه دوستم را ضایع نکنم مجبور به ترک جمع شدم یا وانمود به این میکردم که برام مهم نیست حرفهایش تا بحثش را عوض کند ویا اگر تنها بودیم به او یاداوری میکردم که پشت سر کسی حرف زدن درست نیست ودوست داری کسی پشت سرت حرف بزند واو را از ادامه حرف منصرف میکردم ولی در کل اکثر ما مجبور به شنیدنیم چون پیش خود فکر میکنیم که اگر تذکر بدهیم به دوست گوینده شاید از ما دلخور شود ویا اگر دوستمان نباشد شاید پشت سرما هم حرف بزند ودر بعضی موارد حرفهایش را زبانی تایید هم میکنیم علیرغم میل باطنی ..
پس میبینی که ما خواسته وناخواسته در گناهش شریک میشویم ...
💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  10:08 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟


یکی از مشکلات اساسی ما این ست که غیبت کردن جزئی از زنذگی ما شده ..
مثلا جمع خانمها که وقتی شروع به صحبت میکنند از هردری صحبت میکنند وناخواسته خیلی از صحبتهایشان غیبت کردن دیگران است متاسفانه
یا اقایون که وقتی با دوستشان در خیابان هستند تا کسی را می بینند شروع به غیبت میکنند بعضی موقع ها هم اصلا خودشان نمیدانند در حال غیبت وگناه کردن هستند
بارها شاید دیده باشید یا شنیده باشید که میگن فلانی ماشین خریده یا جایی مشغول به کارشده ..همین حرف کافیست تا غیبت کردن شروع شود ..میگویند ..ای بابا این که تا پارسال فلان کارو میکرد واینجوری بود واونجوری کرد وکل زندگی بنده خدارا بی انکه روحش خبر داشته باشد زیرو رو می کنند بخاطر یک جمله وخیلی راحت مرتکب گناه میشوند .اینها را در جامعه زیاد میبینیم وخودمان هم شاید بارها انجام داده باشیم.
. متاسفانه ...
💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  10:17 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟


نقل قول Lovermohamad

نقل قول idhem66

به نظر بنده 10 درصد گوینده غیبت مقصر و 90 درصد شنونده.

اگر شنونده خوشش نیاد میگه صحبتش نکن ولی اگه خودش اینکاره باشه ، بال و پر هم بهش میده.


درود دوست عزیز..
درباره شنیدن غیبت هم احکام فقهی هست که در ادامه بحث با دوستان به اشتراک میگذارم
از نظرفقهی نباید به غیبت گوش کرد وعلاوه بر گوش نکردن باید اورا از این کار نهی هم کرد
ولی متاسفانه ما اینجوری نیستیم .اگر خودمان راقیاس کنیم ویکی از دوستان نزدیکمون مشغول غیبت باشد ومااگر نخواهیم گوش کنیم تو رودربایسی به اجبار ناخواسته گوش میکنیم اکثرا همینطوریم ..
بارها برای خودم پیش اومده این موضوع اگر در جمع بودم برای اینکه دوستم را ضایع نکنم مجبور به ترک جمع شدم یا وانمود به این میکردم که برام مهم نیست حرفهایش تا بحثش را عوض کند ویا اگر تنها بودیم به او یاداوری میکردم که پشت سر کسی حرف زدن درست نیست ودوست داری کسی پشت سرت حرف بزند واو را از ادامه حرف منصرف میکردم ولی در کل اکثر ما مجبور به شنیدنیم چون پیش خود فکر میکنیم که اگر تذکر بدهیم به دوست گوینده شاید از ما دلخور شود ویا اگر دوستمان نباشد شاید پشت سرما هم حرف بزند ودر بعضی موارد حرفهایش را زبانی تایید هم میکنیم علیرغم میل باطنی ..
پس میبینی که ما خواسته وناخواسته در گناهش شریک میشویم ...


بنام خدا

سلام دوستان گرامی

با تشکر از همراهی شما در این بحث اجتماعی مذهبی که متاسفانه این روزها بصورت خطرناکی در جامعه شیوع پیدا کرده و نه تنها مشکلات اخروی بدنبال دارد که آنها را خداوند حسابرسی خواهد کرد بلکه باعث مشکلات اجتماعی زیاد و از هم پاشیدن خانواده های زیاد و جدائی دوستان از همدیگر و.....شده است .لذا باید از خودمان شروع کنیم و با رعایت امر به معروف و نهی از منکر و با تذکر هم خودمان و هم دیگران را از این گناه کبیره و زشت بازداریم.ضمنا شاید تقسیم بندی بصورت درصدی برای گوینده و شنونده خیلی کاربردی نباشد بهرحال هم گوینده و هم شنونده غیبت دچار گناه شده و برای آنان گناه منظور خواهد شد و اینکه گوینده یا شنونده کدام بیشتر گناه می کنند بستگی به موارد زیادی دارد که حسابش با کرام الکاتبین است.

                  

یک شنبه 23 فروردین 1394  10:27 AM
تشکرات از این پست
liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟


کاملا حرفت درسته شیردل جان ..
ولی گفتم که مشکل اصلی یا راه حل اصلی هردوتاش خودمون هستیم ..اگر بتوانیم خودسازی کنیم مشکل حل میشود واین کار با تحقیق در احکام و دانستن آنها وبعدهم به کار بردن ان در مورد خودمون واصلاح کردن خودمون میسر است بعد از آن میتوانیم دوستان را امربه معروف ونهی از منکر کنیم وبه دیگران هم منتقل کنیم ..
ان شاالله
💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  10:42 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

●استماع غیبت
همان گونه كه گفته شد، غیبت زمانی تحقق می‏یابد كه شنونده ای وجود داشته باشد؛ پس شنونده غیبت، همانند گوینده آن، در تحقق غیبت نقش دارد؛ از این رو حكم غیبت شامل حال او نیز می‏شود.
با این وصف، فقیهان «گوش دادن» به غیبت را هم از لحاظ شرعی حرام دانسته‏اند و از این نظر اختلافی بین آن‏ها نیست. روایات بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد كه به برخی از آن‏ها اشاره می‏شود:
امام صادق (ع) نقل كرده است كه پیغمبر اكرم (ص) افراد را از غیبت كردن و گوش دادن به آن نهی فرمود:
نهی عن الغیبه و الاستماع الیها. [۲۲]
پیامبر گرامی(ص) فرمود:
السامع للغیبه احد المغتابین. [۲۳]
گوش كننده غیبت یكی از دو نفری است كه غیبت می‏كند.
ما عمر مجلس بالغیبه الا خرب من الدین. [۲۴]
هیچ مجلسی با غیبت آباد نشد، مگر این كه از نظر دینی خراب شد.
فنزهوا أسماعكم من استماع الغیبه. [۲۵]
گوش های خود را از شنیدن غیبت پاك كنید.
امام صادق (ع) نیز می‏فرماید:
الغیبه كفر و المستمع لها و الراضی بها مشرك. [۲۶]
غیبت، كفر، و شنونده و خشنود از آن، مشرك است.
كفر بر دو گونه است:
الف: كفر اعتقادی
ب: كفر عملی.
كفر اعتقادی عدم اعتقاد به اصول حقه است؛ اما كفر عملی ندیده گرفتن چیزی است كه از سوی خداوند مورد امر و نهی قرار می‏گیرد؛ البته اگر كفر عملی ادامه یابد، چه بسا به كفر اعتقادی بینجامد؛ برای نمونه، تكلیفی مانند نماز كه از اركان و پایه های دین ما است، اگر به صورت عمدی ترك شود، در ایمان انسان خلل وارد می‏شود چنان كه رسول خدا (ص) فرمود: من ترك الصلوه متعمدا فقد كفر. [۲۷]
كسی كه نماز را به عمد ترك كند، كافر است.
غیبت، طبق فرموده امام صادق (ع) چنین است:
الغیبه ان تقول فی اخیك ما ستره الله علیه. [۲۸]
غیبت آن است كه آن چه عیبی را خداوند پنهان ساخته است، بازگویی.
از سویی، شنونده غیبت در آشكار شدن آن عیب همان اندازه نقش دارد كه گوینده غیبت دارد؛ زیرا اگر گوشی برای شنیدن غیبت نباشد، گوینده كاری از پیش نمی‏برد؛ بنابراین، هر دو مرتكب گناه شده‏اند.
عبدالله‏بن سنان روایت می‏كند كه به امام صادق (ع) عرض كردم: عوره المؤمن علی المؤمن حرام؟
قال: نعم.
قلت: یعنی سفلته.
قال: لیس حیث تذهب! انما هو اذاعه سره. [۲۹]
آیا عورت مؤمن بر مؤمن حرام است؟ فرمودند: بله. گفتم: منظورت از عورت همان معنای عورتین‏ [۳۰] است؟
گفت: نه، آن گونه كه گمان كردی نیست. منظور از عورت نشر دادن سر او بود.
امام صادق (ع) از رسول اكرم (ص) چنین نقل كرده است: من اذاع الفاحشه كان كمبتدئها. [۳۱]
كسی كه عمل زشتی را نشر دهد، مثل كسی است كه آن كار را آغاز كرده است.
همچنین امام صادق (ع) فرمود: من قال فی مؤمن ما رأته عیناه و سمعته اذناه فهو من الذین قال الله عز و جل ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی‏الذین امنوا لهم عذاب الیم. [۳۲]
كسی كه از مؤمنی، چیزی را كه با چشمش دیده یا با گوشش شنیده، به كس دیگر بگوید، از كسانی كه ایمان آورده اند، نشر یابد و برای ایشان عذاب دردناكی است.
در غیبت، گوینده با گفتار، و شنونده با شنیدن خود، راز دیگری را فاش می‏كنند و منشأ نشر عمل زشت می‏شوند، البته گوش كردن هرچیز دو حالت دارد:
۱. یا شنیدن (سماع) است؛ بدین معنا كه چیزی ناخودآگاه به گوش كسی می‏رسد، بدون این كه او خواسته باشد به آن گوش فرادهد.
۲. یا گوش دادن (استماع) است؛ یعنی شخص به طور كامل توجه كند و آن چه را می‏شنود، به ذهن خود بسپارد.
نكته قابل توجه دیگر آن كه در مسأله غیبت، گوش ندادن به غیبت دیگران كافی نیست؛ بلكه افزون بر گوش نكردن، مقابله با آن نیز لازم است.
فقیهان بر این نظر اتفاق دارند كه نه تنها نباید به غیبت گوش كرد، بلكه اگر كسی در جایی غیبت می‏كند، باید او را از این كار بازداشت.

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  10:52 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

●رد غیبت
هر جا رفتار زشت و امر حرامی ‏واقع شود، بر هر مسلمان واجب است از منكر نهی كند و این مسأله به غیبت اختصاص ندارد، اما در این جا افزون بر نهی از غیبت، رد آن و دفاع از غیبت شونده نیز لازم است.
در این زمینه روایات متعددی وارد شده است كه از جمله به موارد ذیل اشاره می‏شود: پیامبر اكرم (ص) فرمود: من رد عن عرض اخیه بالغیب كان حقا علی الله ان یعتقه من النار. [۳۳]
كسی كه (بدگویی) را از برادر مؤمنش در غیاب او دور كند، سزاوار است خداوند او را از آتش برهاند.
در جایی دیگر حضرت (ص) به سرزنش كسی كه به یاری غیبت شونده اقدام نكند، پرداخته، به امیرمؤمنان علی (ع) می‏فرماید:
یا علی من اغتیب عنده اخوه المسلم فاستطاع نصره فلم ینصره خذله الله فی الدنیا و الاخره. [۳۴]
ای علی! كسی كه پیش او از برادر مسلمانش غیبت شود و بتواند آن برادر مسلمان را یاری كند، ولی كمك نكند، خداوند او را در دنیا و آخرت خوار می‏كند.
حضرت باقر (ع) نیز در تأیید رد كننده غیبت، و سرزنش كسی كه غیبت را بشنود و رد نكند فرمود:
من اغتیب عنده اخوه المؤمن فنصره و أعانه نصره الله و اعانه فی الدنیا و الاخره و من لم ینصره و لم یعنه و لم یدفع عنه و هو یقدر علی نصرته و عونه خفضه الله فی الدنیا و الاخره. [۳۵]
اگر پیش كسی، از برادر مؤمنش غیبت شود و او برادر مؤمنش را یاری كند، خداوند هم او را در دنیا و آخرت یاری می‏كند؛ اما اگر بتواند كمك كند و آن غیبت را از برادرش برگرداند و این كار را نكند، خداوند او را در دنیا و آخرت خوار می‏كند.
پیامبر اكرم (ص) پاداش رد غیبت را بزرگ شمرده است:
من رد عن اخیه غیبه سمعها فی مجلس رد الله عنه الف باب من الشر فی الدنیا و الاخره فان لم یرد عنه و اعجبه كان علیه كوزر من اغتاب. [۳۶]
اگر كسی از برادر مؤمنش غیبتی شنید و آن را رد كرد، خداوند هزار شر و بدی را از او برمی‏گرداند و اگر آن غیبت را رد نكرد، بلكه تعجب هم كرد، گناهش مثل همان شخصی است كه غیبت می‏كند.
براساس روایتی دیگر اگر در مجلسی، پشت سر برادر مؤمنی، غیبت شود، در حالی كه شخص بتواند آن را رد كند، ولی نكند، گناهش هفتاد بار بیش‏تر از غیبت كننده است. [۳۷]
همان گونه كه از روایات پیشین برمی‏آید، اگر در مقابل غیبت سكوت شود، میدان برای غیبت كننده بازتر می‏شود و رد نكردن آن به منزله تشویق شخص و امضای عملی بر گفتار او است.
چگونگی رد غیبت:
رد غیبت و دفاع از كسی كه مورد غیبت قرار گرفته، باید با نوع غیبت متناسب، و جامع و كامل باشد.
اگر عیب نفسانی فردی بازگو شده، مانند آن كه گفته شده است: فلانی متكبر یا حسود است، پاسخ هم باید با آن متناسب باشد؛ همانند آن كه به غیبت كننده گفته شود: تو چگونه از درون و باطن دیگری آگاه شده ‏ای؟!
انسان به صورت معمول از رذایل نفسانی خودش نیز غافل است و آگاه نیست، پس چگونه می‏تواند به رذیله‏ای از رذایل درونی دیگری پی ببرد!؟
ممكن است او در پاسخ به كردار ظاهری كه گویای صفات زشت درونی است، استناد كند؛ مانند آن كه بگوید: فلان كس بخیل است؛ زیرا مال و ثروت دارد؛ ولی استفاده نمی‏كند. در جواب او باید گفت: از كجا می‏دانی كه او این گونه است؟ چه بسا او برای خودش استفاده نمی‏كند؛ اما به دیگران می‏دهد.
اگر عیب درباره بدن و جسم شخص باشد، در پاسخ می‏توان گفت:
عیب آن است كه نزد خداوند نقص به شمار رود.
پروردگار عالم فقط نقص های روحی یا علمی ‏را برای انسان عیب می‏شمرد.
چه بسا افرادی با نقص جسمانی پیش پروردگار محبوب ترین، و افرادی با وجود برخورداری از سیما و اندامی‏ مناسب، نزد خدا مبغوض ترین باشند.
گاه غیبت در زمینه امور دینی است كه البته درباره گناهان راه توجیه باز است و می‏توان رفتاری به ظاهر نادرست را بر شكل درستی حمل كرد؛ چون ممكن است عملی دو چهره داشته باشد: یكی چهره گناه، و دیگری چهره غیر آن كه گناه شمرده نمی‏شود؛ ولی اگر راهی برای توجیه وجود نداشته باشد و درباره عمل شخص، پشت سرش بدگویی كنند می‏توان گفت كه هر مؤمنی { غیر از پیشوایان معصوم (ع) } می‏لغزد و ممكن است دستش به گناه آلوده شود؛ پس نمی‏توان بر او عیب گرفت؛ چرا كه ممكن است توبه كند، و دیگران به دلیل غیبت كردن از او، دچار معصیت شده و موفق به توبه نشوند؛ در نتیجه روز قیامت، او پاك باشد و دیگران آلوده باشند.
اگر موقعیتی پیش آید كه شنونده غیبت به هیچ شكلی بر رد آن قدرت نداشته باشد، باید راه های دیگری را پیش بگیرد؛ مانند آن كه بكوشد مسیر سخن را منحرف یا به گونه ای حرف را عوض كند. اگر باز هم نتوانست جلو این گناه را بگیرد، مجلس غیبت را ترك كند؛ اما اگر این هم ممكن نبود، مانند آن كه در جایی زندانی بود و نمی‏توانست غیبت را رد كند یا از مجلس برخیزد، باید در دل، ناخشنود، و از این كار ناراضی باشد؛ چرا كه اگر كسی از غیبت دیگری راضی باشد و از این كه عیوب او بازگو شده خرسند شود، بدون آن كه خود در غیبت نقشی داشته باشد، گناه كار است.
حضرت صادق (ع) فرمود: الغیبه كفر و المستمع لها و الراضی بها مشرك. [۳۸]
غیبت كفر است و شنونده غیبت و راضی به آن مشركند

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  11:04 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

●كفاره غیبت
توبه از گناهان واجب است و هر مسلمان باید بی درنگ از گناه خود پشیمان شده، توبه كند و اگر موفق به توبه نشود و از دنیا برود، در صحنه قیامت با گناهان بسیار خود رو به رو خواهد شد و هیچ گریزگاهی نخواهد داشت.
انسانی كه غیبت می‏كند، مرتكب گناهی بزرگ شده و بر او واجب است كه بلافاصله توبه كند.
پیامبر اكرم (ص) فرمود: من اغتاب اخاه المسلم بطل صومه و نقض وضوؤه فان مات و هو كذلك مات و هو مستحل لما حرم الله. [۳۹]
هر كس از برادر مسلمانش غیبت كند، روزه اش باطل می‏شود و وضویش از بین می‏رود؛ پس اگر در این حالت بمیرد، در حالی مرده است كه حلال شمرنده حرام الاهی است.
استحلال و استغفار: «استحلال» به این معنا است كه شخص غیبت كننده، نزد كسی كه از او غیبت كرده است برود و از او حلالیت بطلبد، و «استغفار» یعنی كه شخص غیبت كننده پس از ارتكاب غیبت، از خداوند آمرزش بخواهد.
فقیهان درباره حكم «استحلال و استغفار» از غیبت، احتمال هایی را مطرح كرده اند؛ از جمله این كه اگر بر «استحلال» مفسده ای مترتب نباشد و دشمنی و كدورتی پدید نیاورد یا آن را بیش تر نكند، باید انجام شود؛ اما اگر موجب مفسده ای شود، فرد فقط باید استغفار كند چه بسا اگر غیبت كننده به قصد طلب حلالیت، رفتار ناشایست خود را برای كسی كه از او غیبت كرده، بازگوید، بذر دشمنی و كینه را در دل او بكارد. به هر حال، از نظر فقهی احتیاط آن است كه از شخصی غیبت شده، استحلال كند تا توبه او مقبول افتد.
برخی فقیهان شرط قبولی توبه را استحلال می‏دانند؛ بر این اساس، شخص غیبت كننده باید از كسی كه غیبتش را كرده، حلالیت بطلبد و تا آن شخص او را نبخشاید، آمرزیده نمی‏شود.
از پیامبر گرامی(ص) نقل شده است: یا اباذر! ایاك و الغیبه و الغیبه لاتغفر حتی یغفرها صاحبها. [۴۰]
ای اباذر! از غیبت بپرهیز غیبت آمرزیده نمی‏شود، مگر این كه شخص غیبت شده آن را ببخشد.
و اما صاحب الغیبه فیتوب فلایتوب الله علیه حتی یكون صاحبه الذی یحله. [۴۱]
غیبت كننده توبه می‏كند خداوند توبه او را نمی‏پذیرد تا شخص غیبت شده، او را ببخشد.
در بعضی روایات آمده است كه خداوند، مؤمنی را پس از توبه عذاب نمی‏كند، مگر دو كس را كه یكی از آن دو، غیبت كننده است، و این شاید درباره غیبت كننده ای باشد كه غیبت شونده از او نگذشته است.
در روایات دیگر، نه تنها قبولی توبه با عفو و حلالیت رابطه مستقیم دارد، بلكه قبولی اعمال نیك انسان نیز به حلال كردن كسی كه از او غیبت شده، وابسته است.
رسول گرامی(ص) می‏فرماید: من اغتاب مسلما او مسلمه، لم یقبل الله تعالی صلاته و لا صیامه اربعین یوما و لیله الا ان یغفر له صاحبه. [۴۲]
كسی كه از مرد یا زن مسلمانی غیبت كند، خداوند نماز و روزه اش را تا چهل روز و شب نمی‏پذیرد، مگر این كه فرد غیبت شده او را ببخشد.
این روایت به آن معنا است كه عبادت های او سازندگی ندارد و در او نورانیتی پدید نمی‏آورد، نه آن كه تكلیف نماز و روزه از گردن او ساقط شده باشد.
در روایات دیگری عنوان شده است كه باید برای شخص غیبت شونده، از درگاه خداوند آمرزش طلبید، یعنی غیبت كننده در برابر غیبتی كه از او كرده، باید برایش دعا كند.
از حضرت صادق (ع) نقل شده است: سئل النبی (ص): ما كفاره الاغتیاب؟ قال: تستغفر الله لمن اغتبته كلما ذكرته. [۴۳]
از پیامبر اكرم (ص) پرسیده شد: كفاره غیبت چیست؟ فرمود: این كه هرگاه غیبت شده را به یادآوری، برایش از خداوند آمرزش بخواهی.
من ظلم احدا ففاته فلیستغفر الله كلما ذكره فانه كفاره له. [۴۴]
كسی كه حق دیگری را به ستم پایمال كند، هرگاه او را به یاد می‏آورد، از خداوند متعالی برایش آمرزش بطلبد، همانا این، كفاره گناه او است.
كفاره غیبت از دیدگاه اخلاقی: یكی از حقوق برادری ایمانی این است كه مؤمن، ازخواهر یا برادر مؤمنش غیبت نكند و اگر غیبت كرد، حق آن‏را پایمال كرده است و در نتیجه، حقی اخلاقی از سوی غیبت شونده بر عهده اش خواهد آمد.
در این زمینه نیز روایاتی وجود دارد:
حضرت رضا (ع) می‏فرماید: حق المومن علی المومن و لایغتابه. [۴۵]
حق مؤمن بر مؤمن این است كه از او غیبت نكند.
رسول خدا (ص) فرمود: للمؤمن علی المؤمن سبعه حقوق واجبه من الله عز و جل و ان یحرم غیبته. [۴۶]
برای هر مؤمن در برابر مؤمن دیگر، هفت حق واجب از سوی خداوند عز و جل وجود دارد أ و یكی از آن‏ها حرمت غیبت از او است.
امام صادق (ع) فرمود: للمسلم علی اخیه ثلاثون حقا لابراءه منها الا بالاداء او العفو ان احدكم لیدع من حقوق اخیه شیئا فیطالبه به یوم القیامه فیقضی له و علیه. [۴۷]
مسلمان بر گردن برادرش سی حق دارد كه هیچ رهایی از آن‏ها نیست، مگر آن كه صاحب حق او را ببخشاید. همانا هر یك از شما كه چیزی از حقوق برادرش را نادیده بگیرد، آن برادر در روز قیامت از او خواهد طلبید؛ پس به ضرر او و به سود آن برادر حكم می‏شود.
حق مؤمن این است كه از او غیبت نشود، پس اگر حق او از بین برود، یا باید حقش ادا شود یا عفو كند.
نكته اخلاقی در مسأله درخواست حلالیت از غیبت شده، این است كه وقتی انسان از برادر خود غیبت می‏كند، نفسش سركش می‏شود و دیگری را كوچك می‏شمرد و درخواست گذشت، خود نوعی تحقیر نفس است و عذرخواهی، به نوعی جلو شرارت های نفس را می‏گیرد یا آن را سركوب می‏كند. با توجه به روایات پیش گفته، دانشمندان علم اخلاق معتقدند كه به لحاظ حقوق اخلاقی، اگر شخصی از كسی كه با او رابطه ایمانی دارد، غیبت كرد، در صورت دسترس داشتن به او و به وجود نیامدن دشمنی و كینه و هرگونه مفسده دیگر، شایسته است درخواست گذشت كند تا برایش جنبه سازندگی و سركوب نفس داشته باشد؛ ولی اگر غیبت شده در دسترس نیست یا بر بازگفتن آن مفسده ای مترتب است، بهتر است از درگاه خداوند آمرزش بطلبد، و اگر او را در عبادت هایش شریك كند، برای جبران گناهش، اثر بیش تری دارد.
طلب آمرزش، برای انسان، نیكی به همراه دارد و از سركشی نفس او جلوگیری می‏كند.

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  11:14 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
Lovermohamad
Lovermohamad
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1394 
تعداد پست ها : 6840
محل سکونت : سوادکوه

پاسخ به:مبحث 95 طرح صالحین : چرا غیبت می کنیم؟

 

●موارد جواز غیبت
در این قسمت، سخن از موارد جواز غیبت است. مواردی كه غیبت در آن ها حرام و ممنوع نیست، عبارتند از:
الف: متجاهر به فسق: متجاهر به فسق كسی است كه آشكارا گناه می‏كند و از ارتكاب گناه پیش چشم مردم باكی ندارد.
فقیهان درباره بازگفتن عیب شخصی كه آشكارا گناه می‏كند، دو نظر دارند: گروهی می‏گویند: این عمل غیبت است، ولی حرام نیست و گروه دیگر می‏گویند: این عمل نه غیبت است و نه حرام.
پیامبرگرامی(ص) فرمود: لا غیبه لثلاثه: سلطان جائر و فاسق معلن و صاحب بدعه. [۴۸]
غیبت درباره سه گروه اشكال ندارد: اول پادشاه ستمگر، دوم فاسقی كه آشكارا گناه می‏كند و سوم بدعت گذار.
لا غیبه لفاسق. [۴۹]
غیبت درباره فاسق، غیبت شمرده نمی‏شود.
اربعه لیس غیبتهم غیبه الفاسق المعلن بفسقه. [۵۰]
غیبت چهار دسته حرام نیست، اول گناه كاری كه گناهش را آشكارا انجام دهد. امیرمؤمنان علی (ع) نیز فرمود: الفاسق لا غیبه له. [۵۱] غیبت درباره كسی كه فاسق است، اشكال ندارد.
در زمینه بعد اخلاقی تجاهر به گناه، دو نكته قابل ذكر است:
نكته نخست: غیبت كردن از زن و مرد با ایمان حرام است و درباره غیر مؤمن اشكال ندارد؛ چرا كه مؤمن نزد خداوند محترم است و حریم او نزد بندگان خدا نیز باید پاس داشته شد؛ پس اگر عیوب و نقایصش را آشكار كنند، حرمتش را پایمال كرده اند كه این عمل حرام بوده، خدا را به خشم می‏آورد؛ ولی اگر خود مؤمن حرمت خویش را پاس نداشت و بی باكانه گناه كرد، حرمتش را به دست خویش پایمال كرده و حریم خویش را شكسته است. حضرت صادق (ع) می‏فرماید:
اذا جاهر الفاسق بفسقه فلا حرمه له و لا غیبه. [۵۲]
اگر انسان گناهش را آشكارا انجام دهد درباره آن بی باك باشد، احترام ندارد و غیبتش بدون اشكال است.
حضرت باقر (ع) هم می‏فرماید:
ثلاثه لیس لهم حرمه: صاحب هوی مبتدع و الامام الجائر و الفاسق المعلن بالفسق. [۵۳]
سه دسته احترام ندارند: كسی كه در پیروی خواهش های نفسانی خود در دین خدا بدعت گذارد، و حاكم ستمگر، و فاسق متجاهر به فسق.
نكته دوم: در فرهنگ مكتب های الهی پرده داری و پرده پوشی مسأله مهمی ‏است و برای جامعه بشری، محوری اساسی به شمار می‏رود؛ در حالی كه غیبت، پرده دری است، و باپرده داری متناقض و بر آن به شدت ناسازگار است و كسی كه آشكارا پرده دری می‏كند و بی باكانه خود را به گناه می ‏آلاید، دیگر باز گفتن گناه او، پرده دری از او نیست.رسول خدا (ص) می‏فرماید: من القی جلباب الحیاء فلا غیبه له. [۵۴]
كسی كه پرده حیا را به دور افكنده است، غیبت درباره اش معنا ندارد.
پرده داری برای كسی كه از گناه كردن باكی ندارد، بی مفهوم است؛ چه رسد به كسی كه از عمل ناشایست خود خشنود می‏شود و به آن افتخار هم می‏كند. چه ناپسند است كه انسان، با غرور و افتخار گناهش را وصف كند.
ب: ستمگر: مورد دوم از موارد جواز غیبت آن جا است كه در غیاب ستمگر، ستم او را بازگویند كه این عمل غیبت نبوده و حرام نیست.
خداوند متعالی می‏فرماید:
لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و كان الله سمیعا علیما. [۵۵]
خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود، بدی های دیگران را اظهار كند، مگر آن كس كه مورد ستم واقع شده باشد.
خداوند شنوا و دانا است.
نكته دیگر این كه آیا بیان ظلم به دادگاه اختصاص دارد و ففط در محضر قاضی باید عنوان شود؟ در پاسخ به این پرسش نیز باید گفت: خیر، هرگاه جان، مال و آبروی انسان تهدید شود و خودش به تنهایی نتواند از خویش دفاع كند و به كمك نیاز داشته باشد، جایز است از طریق بیان ستم به دیگران، از خود دفاع كند.
خداوند متعالی در قرآن كریم می‏فرماید:
و الذین اذا اصابهم البغی هم ینتصرون أ و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئك ما علیهم من سبیل. [۵۶]
و كسانی كه هرگاه ستمی‏به آن‏ها رسد، یاری می‏طلبند و كسی كه پس از مظلوم شدن یاری طلبد، ایرادی برایشان نیست.
ج: بدعت گذار: مورد سوم از موارد جواز غیبت آن است كه بدعت شخص بدعت گذار را در غیابش، بازگویند تا مردم از راه نادرست او مصون بمانند. بدعت گذار كسی است كه با نام دین، چیزی را كه از دین نیست پایه می‏گذارد و مردم را با این كار منحرف می‏كند. بدعت گاه در اصلی از اصول اعتقادی گذاشته می‏شود و گاه در فرعی از احكام دین. سه كس را شنیدم كه غیبت روا است و زین درگذشتی چهارم خطا است
یكی پادشاهی ملامت پسند كزو بر دل خلق بینی گزند
حلال است از او نقل كردن خیر مگر خلق باشند از او برحذر
دوم پرده بر بی حیایی مكن كه خود می‏درد پرده بر خویشتن
ز حوضش مدار ای برادر نگاه كه او می ‏درافتد به گردن به چاه
سوم كژ ترازوی ناراست خوی ز فعل بدش هر چه دانی بگوی [۵۷]

💘نام زهرا مشتق از نام خداست
زینت کرسی و عرش کبریاست💘

http://s4.picofile.com/file/8182645092/GM_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B4%DB%B1%DB%B5_70502.gif تالارفناوری وعلوم نظامی وبلا من

💘علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را💔
یک شنبه 23 فروردین 1394  11:31 AM
تشکرات از این پست
shirdel2 liasam omiddeymi1368 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها