توضيح سؤال
طبق روايات معتبري كه در منابع مختلف و معتبر روايي شيعه از طريق ائمه معصومين عليهم السلام رسيده ، براي گريه، عزاداري و اندوه در مصيبت اهل بيت (عليهم السلام) به ويژه سيد الشهداء حضرت ابا عبد الله الحسين (عليه السلام) ثواب و پاداشهاي بي شماري بيان شده است؛ سؤال اين است كه آيا در روايات اهل سنت نيز براي گريه در عزاي اهل بيت (عليهم السلام) به طور عموم و در مصيبت امام حسين (ع) به صورت ويژه ثواب و پاداشي بيان شده است يانه؟
پاسخ
همانگونه كه در توضيح سؤال آمده، در روايات معتبر شيعه براي گريه، عزاداري، و حتي صرف حزن اندوه، پاداش بيان شده است. در منابع اهل سنت نيز از جمله در كتاب «فضائل الصحابه»، جناب احمد بن حنبل رئيس مذهب حنبلي ها روايت صحيح السندي را از امام حسين (عليه السلام) نقل كرده كه آن حضرت پاداش يك قطره اشك ريختن در عزاي اهل بيت (عليهم السلام) را داخل شدن در بهشت مي داند.
روايت احمد بن حنبل در ثواب اشك ريختن
متن روايت احمد بن حنبل، با سند صحيح اين است:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْرَائِيلَ، قَالَ: رَأَيْتُ فِي كِتَابِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ بِخَطِّ يَدِهِ، نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قثنا الرَّبِيعُ بْنُ مُنْذِرٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كَانَ حُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ، يَقُولُ: مَنْ دَمَعَتَا عَيْنَاهُ فِينَا دَمْعَةً، أَوْ قَطَرَتْ عَيْنَاهُ فِينَا قَطْرَةً، أَثْوَاهُ اللَّهُ عز وجل الْجَنَّةَ.
احمد بن اسرائيل مي گويد: در كتاب احمد بن محمد بن حنبل با دست خط خودش ديدم كه اسود بن عامر (ابو عبد الرحمن) از ربيع بن منذر نقل كرد كه پدرش گفته: حسين بن علي (عليهما السلام) هميشه مي فرمود: هر كس چشمانش براي ما پر اشك شود و يا يك قطره اشك براي ما بريزد خداوند او را در بهشت جاي خواهد داد.
فضائل الصحابة لابن حنبل، ج2، ص675، ح1154
مدارك ديگر اين روايت:
اين روايت را علماي ديگر اهل سنت در كتابهاي شان با اين عبارت ذكر كرده و تصريح نموده اند كه آن را احمد بن حنبل در كتاب «مناقب» خود آورده است:
1. محب الدين طبري:
عن الربيع بن منذر عن أبيه قال كان حسين بن علي رضي الله عنهما يقول من دمعت عيناه فينا دمعة أو قطرت عيناه فينا قطرة آتاه الله عز وجل الجنة. أخرجه أحمد في المناقب.
ذخائر العقبي في مناقب ذوي القربي، ج 1، ص 19، محب الدين أحمد بن عبد الله الطبري الوفاة: جمادي الآخرة / 694هـ ، دار النشر : دار الكتب المصرية - ...مصر.
... احمد بن حنبل اين روايت را در كتاب مناقب (فضائل الصحابة) نقل نموده است.
2. ملا علي قاري:
أخرج أحمد في المناقب عن الربيع بن منذر عن أبيه قال : كان حسن بن علي يقول : من دمعت عيناه فينا دمعة أو قطرت عيناه فينا قطرة آتاه الله عز وجل الجنة .
ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاي1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 11، ص315، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1422هـ - 2001م .
احمد بن حنبل در كتاب مناقب (فضائل الصحابة) اين روايت را نقل نموده است ...
3. قندوزي حنفي:
قندوزي حنفي اين روايت را در دو جا از كتابش آورده است:
وعن الحسين بن علي ( رضي الله عنهما ) قال : من دمعت عيناه فينا دمعة أو قطرت عيناه فينا قطرة بوأه الله ( عز وجل ) الجنة. ( أخرجه أحمد في المناقب ) .
القندوزي الحنفي، الشيخ سليمان بن إبراهيم (متوفاي1294هـ) ينابيع المودة لذوي القربي، ج 2 ، ص 117 و ص373، تحقيق: سيد علي جمال أشرف الحسيني، ناشر: دار الأسوة للطباعة والنشرـ قم، الطبعة:الأولي1416هـ .
4. سخاوي شافعي:
وي نيز در كتاب «استجلاب ارتقاء الغرف بحب أقرباء الرسول ذوي الشرف» اين روايت را نقل نموده است:
قال : وعن الحسين بن علي رضي الله عنهما قال : من دمعت عيناه فينا أو قطرت عيناه فينا قطرة آتاه الله عز وجل الجنة . أخرجه أحمد في «المناقب» .
حسين بن علي (عليهما السلام) فرمود: هر كس چشمانش براي ما پر اشك شود و يا يك قطره اشك براي ما بريزد خداوند او را در بهشت جاي خواهد داد. اين روايت را احمد در كتاب مناقب (فضائل الصحابة) خودش آورده است.
السخاوي، شمس الدين محمد بن عبد الرحمن (متوفي: 902 هـ.ق)، استجلاب ارتقاء الغرف بحب أقرباء الرسول ذوي الشرف ، ج 1، ص431-432، حديث 160، تحقيق : خالد بن احمد الصُّمِّي بابطين، ناشر: دار البشائر الإسلامية ، عربستان.
5. احمد بن صالح بن أبي الرجال:
وي در كتاب مطلع البدور ومجمع البحور، اين روايت را نقل كرده است:
ولأحمد في مناقبه عن الحسين - عليه السلام -:من دمعت عيناه فينا قطرة آتاه الله تعالي الجنة .
احمد بن حنبل در كتاب مناقب (فضائل الصحابة) از امام حسين عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: هر كس چشمانش براي ما پر اشك شود خداوند او را در بهشت جاي خواهد داد.
أحمد بن صالح بن أبي الرجال، مطلع البدور ومجمع البحور، جزء 1 ، ص 15، تحقيق: عبد السلام عباس الوجيه، محمد يحيي سالم عزان ، مركز التراث والبحوث اليمني.
جالب اينجاست كه نويسنده بعد از نقل اين روايت مي گويد:
والأحاديث في (هذا) المعني كثيرة.
با اين معنا و مضمون ، احاديث بسياري وجود دارد.
تا اينجا ثابت شد كه پنج تن از علماي اهل سنت اين روايت را در كتابهايشان از احمد بن حنبل نقل كرده اند و هيچكدام از آنها اشكال و ايرادي بر متن و يا سند آن وارد نكرده اند.
توثيق راويان سند توسط محقق كتاب «فضائل الصحابة»
محقق كتاب (فصائل الصحابه) «جناب وصي الله بن عباس» در پاورقي كتاب راجع به راويان سند روايت مي نويسد:
(1154) احمد بن اسرائيل شيخ القطيعي لم اجده والباقون ثقات.
احمد بن اسرائيل استاد قطيعي است، من شرحي حالي برايش نيافتم؛ اما بقيه راويان اين روايت، مورد وثوق هستند.
فضائل الصحابة لابن حنبل، ج 2، ص 675، ح1154
طبق عبارت محقق كتاب، جز «احمد بن اسرائيل» بقيه راويان سند، مورد وثوق و اطمينان هستند. حال اگر توثيق «احمد بن اسرائيل» نيز ثابت شود، روايت صحيح خواهد بود. بنابراين، لازم است ابتدا پيرامون نام او بحث كنيم سپس به ذكر شرح حال و توثيق او از ديدگاه علماي اهل سنت بپردازيم.
ادامه دارد انشاا...