علمای ما قائلند که گفتن اذکاری مانند اشهد ان علیا ولی الله یا اشهد ان فاطمه بنت رسول الله عصمه الکبری و.. در اذان اگر به قصد استحباب گفته شود اشکالی ندارد ولی به قصد وجوب درست نیست و هیچ یک از شیعیان این اذکار را به قصد وجوب نمی گویند که بدعت شود یا اشکالی مترتب بر آن باشد .
پس ما این شهادت را به نیت جزئی از اجزای اذان نمی گوییم كه بدعت در دین شود- بلكه به عنوان جزئی از ایمان در اذان می گوییم. آن هم نه اینكه واجب است در اذان گفته شود- بلكه از این كه تبركا جایز است در اذان می آوریم. بنابراین- ما اهل تشیع- بر اساس روایات فراوانی كه این روایت را- هم شیعه و هم اهل سنت- به خصوص اهل سنت- در یكی از صحاح سته- از ام سلمه از حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل كرده اند- شهادت و اقرار به ولایت امیرالمومنین را جزئی از ایمان می دانیم نیز شهادت به عصمت حضرت زهرا نیز مطلبی ثابت شده است و لذا نه بدعت است و نه گفتن آن اشکالی دارد چنانکه بسیاری از بزرگان ما مانند علامه حسن زاده آملی مقید هستند که این ذکر شریف را حتما در اذان نمازشان بگویند و دلایل صحت آن را هم در کتابشان مرقوم فرموده اند که برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب ایشان با نام «شرح فص فاطمیه» مراجعه فرمایید.