در چه صورت ماهی صید شده حلال است؟
سۆال: اگر موج دریا ماهی را به خشكی بیندازد آیا خوردن آن ماهی جایز است؟
جواب: اگر ماهی از آب بیرون بیفتد، یا موج آن را بیرون بیاندازد، یا آب فرو رود ماهی در خشكی بماند، چنانچه پیش از آنكه بمیرد، با دست یا به وسیله دیگر كسی آن را بگیرد، بعد از جان دادن حلال است. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2616)
سۆال: كسی كه ماهی را صید میكند حتماً باید مسلمان باشد تا ماهی حلال گردد؟
جواب: كسی كه ماهی را صید میكند، لازم نیست مسلمان باشد، و در موقع گرفتن نام خدا را ببرد، ولی مسلمان باید بداند كه آن را زنده گرفته و در خارج آب مرده. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص 2617)
سۆال: آیا خوردن ملخ حلال است؟
جواب: بلی، اگر ملخ را با دست یا بوسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن خوردن آن حلال است. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2622)
سۆال: ذبح با دستگاههای برقی چگونه است؟
جواب: در صورتی كه شرایط ذبح رعایت شود به نظر بسیاری از فقهاد اشكال ندارد. (ر.ک: جامع المسائل آیت الله فاضل، ج 1، س1350) و (ر.ک: استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج 2، س 1199) و (ر.ک: جامع المسائل آیت الله صافی گلپایگانی، ج 2، س 2009)
سۆال: ملاك حلیت ماهیان فلس دار بودن آنهاست حال چنانچه بوسیله تغییرات ژنتیكی در ماهیان بدون فلس، تبدیل به ماهی فلس دار كردند آیا این ماهی حلال است یا خیر؟
جواب: بلی وقتی موضوع حلیت ماهی فلس دار بودن باشد، اگرچه بر اثر تغییرات ژنتیكی این علامات ظاهر شود حكم به حلیت آن میشود و چه بسا ماهیهائی كه اكنون فلسدار یا بیفلس هستند در گذشته نوع دیگری بودهاند و بر اثر تغییرات در نسل آنها به صورت فعلی در آمدهاند موارد تبدیل موضوع در فقه فراوان است تبدیل شراب به سركه ـ سگ به نمك ـ عذره به خاك و.... (ر.ک: استفتائات آیت الله مکارم، ج 1، ص 280)
سۆال: آیا میتوان گاو را قبل از ذبح كردن به وسیله چوب یا سنگ یا چكش با زدن به سرش بی حس كرد و سپس آن را ذبح كرد؟
جواب: حیوان اگر در موقع ذبح كردن جان داشته باشد، گرچه با ذبح كردن حلال میشود، ولی زدن حیوان برای بی حس كردن آن جایز نیست. ( ر.ک: استفتائات حضرت امام (ره)، ص 496، س 7)
سۆال: در چه صورتی اگر ماهی را صید كنیم پاك و حلال میشود؟
جواب: اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاك و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاك است ولی خوردن آن حرام است. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2615)