حكم گوشتهایی كه از بلاد كفر وارد میشود
سۆال: اگر سگ شكاری حیوان حلال گوشتی را شكار كند چه شرایطی لازم است تا با مراعات آن گوشت آن شكار حلال گردد؟
جواب: اگر سگ شكاری حیوان وحشی حلال گوشتی را شكار كند پاك بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد:
1) سگ به طوری تربیت شده باشد كه هر وقت آن را برای گرفتن شكار بفرستد برود و هر وقت از رفتن جلوگیری كند بایستد.
2) صاحبش آن را بفرستد و اگر از پیش خود دنبال شكار رود و حیوانی را شكار كند خوردن آن حیوان حرام است.
3) كسی كه سگ را میفرستد باید مسلمان باشد.
4) وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد.
5) شكار بواسطه زخمی كه از دندان سگ پیدا كرده بمیرد، پس اگر سگ شكار را خفه كرده باشد حلال نیست، همین طور اگر از ترس بمیرد حلال نیست.
6)كسی كه سگ را فرستاده، وقتی برسد كه حیوان مرده، باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد. (ر.ک: توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2609)
سۆال: برای حلیّت حیوان حلال گوشت كه با اسلحه شكار میشود چه شرایطی لازم است؟
جواب: اگر حیوان حلال گوشت وحشی را با اسلحه شكار كنند با پنج شرط حلال و بدنش پاك است:
1) اسلحه شكار مثل كارد و شمشیر برنده باشد و یا مثل نیزه و تیر، تیز باشد، كه بواسطه تیز بودن، بدن حیوان را پاره كند.
2) كسی كه شكار میكند باید مسلمان باشد یا بچه مسلمان باشد كه خوب و بد را بفهمد.
3) اسلحه را برای شكار كردن حیوان به كار برد، و اگر مثلاً جائی را نشان كند و اتفاقاً حیوانی را بكشد، آن حیوان پاك نیست و خوردن آن هم حرام است.
4) در وقت به كار بردن اسلحه نام خدا را ببرد، ولی چنانچه فراموش شود اشكال ندارد.
5) وقتی به حیوان برسد كه مرده باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد و چنانچه به اندازه سر بریدن وقت باشد و سر حیوان را نبرد تا بمیرد حرام می شود. ( توضیح المسائل حضرت امام (ره)، ص2901)
سۆال: لطفاً حكم گوشتهائی كه از بلاد كفر و كشورهای خارجی وارد میشود را بیان فرمائید؟
جواب: گوشتهائی كه از بلاد كفر میآورند اگر شخصی احتمال بدهد كه وارد كننده مسلمان احراز ذبح شرعی آنرا كرده و در دسترس مسلمانان قرار دارد محكوم به حلیت است و تشخیص موضوع با خود مقلّد است. (استفتائات حضرت امام (ره)، ص 502، س 23)
سۆال: اگر انسان نسبت به ذبح شرعی شك داشته باشد آیا اصل بر صحت است یا فساد؟
جواب: آنچه در بازار مسلمین، به عنوان ذبیحه مسلم فروخته میشود محكوم به طهارت و حلیت است مگر اینکه کسی یقین کند که خلاف طریق شرعی ذبح شده است. (ر.ک: استفتائات جدید امام خمینی (ره)، ج 3، ص 498، س 13)