0

طلاق پیامکی صحیح است؟

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

طلاق پیامکی صحیح است؟

طلاق پیامکی صحیح است؟

طلاق عاطفی

ملاک در تمام شدن عدّه طلاق این است که دو بار حیض شود و به محض اینکه حیض سوم را دید عدّه او تمام می شود و می تواند ازدواج کند و فرق نمی کند به طور طبیعی سه بار حیض شود یا غیر طبیعی یعنی در طول 27 روز عده تمام می شود.

 


آیا طلاقی که از طریق SMS (پیام کوتاه تلفن همراه) انجام شود، صحیح است؟

طلاق از نظر اسلام دارای شرایطی است:

شرایطی برای مرد که طلاق دهنده است[1]، مثل اینکه باید:

1 ـ عاقل باشد (دیوانه نباشد)

2 ـ بالغ باشد (بچه و کودک نباشد)

3 ـ با قصد و اختیار همسرش را طلاق بدهد. (از روی شوخی و اکراه و اجبار نباشد)

و همچنین شرایطی برای زن، از جمله:

1 ـ همسردائمی باشد (همسر موقت نباشد)

2 ـ از خون حیض و نفاس پاک باشد و اگر زن پاک نباشد، طلاق او صحیح نیست.

همچنین صیغه ی طلاق هم دارای شرایط زیر میباشد:

1 ـ باید صیغه ی خاص شرعی آن باشد.

2- باید به صورت گفتاری با لفظ و کلمات باشد و با نوشتن و یا اشاره کردن، طلاق واقع نمیشود مگر اینکه فرد گنگ و لال باشد[2].

3ـ باید در حضور دو شاهد عادل (دو مرد) بیان شود.

لذا طلاقی که با تلفن همراه و از طریق SMS صورت می گیرد، حتی اگر از جانب شوهر باشد، فایده ای ندارد چرا که طلاق باید با الفا1 به صورت گفتار، و در حضور دو شاهد عادل باشد. ضمنا حضور زن شرط نیست، زیرا طلاق از ایقاعات است؛ یعنی انشای یک طرفه[3] است که فقط توسط شوهر یا وکیل او انشا می شود.[4]

البته بعد از اینکه طلاق با همه ی شرایط انجام شد، شوهر یا فرد دیگر می تواند آن را با هر وسیله ای ( از جمله SMS) به اطلاع زن برساند.

 

پاسخ دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

کفایت نمی کند.

 

پاسخ دفتر حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):

خیر طلاق باید با شرایط خود انجام شود. بلی می توان به این وسیله خبر وقوع طلاق را به کسی داد.

 

پاسخ دفتر حضرت آیة الله العظمی بهجت (ره):

طلاق باید در حضور دو شاهد عادل با دیگر شرایط انجام شود.

 

سوال: آیا می توان برای کوتاه کردن عدّه با خوردن قرص و ... مدت عدّه را به بیست و شش روز و در لحظه (یعنی؛ یک لحظه طهر، سه روز حیض، ده روز طهر و یک لحظه حیض) تقلیل داد؟

امام خمینی(ره):

کمترین زمانی که امکان عدّه زن حره منقضی شود بیست و شش روز و دو لحظه است. بنابر این تنظیم با قرص و ... اشکال ندارد.

 

آیة الله اراکی (ره):

بله، می تواند.

 

آیة الله بهجت (ره):

اگر آن سه روزها واقعاً حیض باشد مانعی ندارد .

 

آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):

در فرض امکان مانعی ندارد.

 

آیة الله سیستانی (دام ظلّه):

بله می تواند.

 

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):

بله می تواند.

 

آیة الله فاضل لنکرانی (ره):

ملاک در تمام شدن عدّه طلاق این است که دو بار حیض شود و به محض اینکه حیض سوم را دید عدّه او تمام می شود و می تواند ازدواج کند و فرق نمی کند به طور طبیعی سه بار حیض شود یا غیر طبیعی یعنی در طول 27 روز عده تمام می شود.

 

آیة الله گلپایگانی (ره):

بله می تواند.

 

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):

مانعی ندارد.

 

آیة الله نوری همدانی (دام ظلّه):

در صورتی که سه طهر به حساب آید، اشکال ندارد.

 

چند سوال از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: آیا مى‌توان زن حامله را طلاق داد؟ اگر شرایط خاصى موجود است بفرمایید.

جواب) طلاق زن حامله صحیح است.

 

سوال: یکى از نزدیکان اینجانب اخیراً طلاق خلع گرفته و وقوع طلاق در زمان پاکى زن بوده است اما روز قبل از وقوع طلاق و جارى شدن صیغه، این زن و شوهر نزدیکى داشته‌اند. امروز مطلع شدم که طلاق باطل است و بعد از پاکى، نباید نزدیکى صورت گیرد. لطفاً وضعیت این زن و مرد و تکلیف آنها را بیان بفرمایید.

ج) در فرض مذكور طلاق باطل است و زوجیّت تا طلاق با شرایط آن صورت نگرفته، باقى است.

 

سوال: آیا صدور طلاق خلع بدون بخشیدن مبلغى از مهریه به گونه‌اى كه رضایت مرد فراهم شود صحیح است؟

ج) طلاق خلع، طلاق با عوض است كه اگر عوض نداشته باشد، طلاق خلع نخواهد بود و لازم نیست عوض، مَهر یا جزئى از آن باشد.

 

و چند مسئله از آیة الله سیستانی دام ظله:

مسأله 2517 ـ زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاک باشد، و شوهرش در آن پاکی با او نزدیکی نکرده باشد.

مسأله 2518 ـ طلاق دادن زن در حال حیض، یا نفاس در سه صورت صحیح است:

اوّل: آنکه شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکی نکرده باشد.

دوّم: معلوم باشد آبستن است، و اگر معلوم نباشد و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده، آن طلاق باطل است، هرچند بهتر است رعایت احتیاط شود، گر چه با تجدید طلاق باشد.

سوّم: مرد به واسطه غائب بودن، یا هر سببی هرچند کتمان زن باشد نتواند بفهمد که زن از خون حیض و نفاس پاک است یا نه، ولی در این صورت ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید مرد صبر کند تا حداقل یک ماه از جدا شدنش از زن بگذرد، و بعد او را طلاق دهد.

مسأله 2519 ـ اگر زن را از خون حیض پاک بداند و طلاقش دهد، بعد معلوم شود که موقع طلاق در حال حیض بوده، طلاق او باطل است مگر در فرض مذکور، و اگر او را در حیض بداند و طلاقش دهد بعد معلوم شود پاک بوده، طلاق او صحیح است.

 

پی نوشت:

[1] از نظر اسلام، اختیار طلاق به دست مرد (شوهر) میباشد.

[2] تحریر الوسیله، کتاب الطلاق، القول فی الصیغه، مسئله ی 3، ص765، و توضیح المسائل مراجع، ج2، ص 522، مسئله ی 2508.

[3] بعبارت دیگر، طلاق از یک طرف ایجاد و محقق می شود.

[4] تحریرالوسیله، کتاب الطلاق، القول فی شروطه، صص 762- 767.

جمعه 22 اسفند 1393  11:25 AM
تشکرات از این پست
farhad6067
دسترسی سریع به انجمن ها