اگر همسری هدیه اش را طلب کند!!
سوال: زنی كه شوهرش فوت شده و ورثهای به جای گذارده، آیا هدایایی كه زوجه در هنگام ازدواج داده شده جزء ماترك است یا تعلق به زوجه دارد؟ جواب: هدایایی كه به حساب زوجه و برای او آوردهاند به زوجه تعلق دارد و جزء تركه شوهر محسوب نمیشود. .(استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج2)
سوال: اگر جانمازی به کسی هدیه دهیم که شک داریم از پول حلال است، آیا نماز آن شخص باطل است؟
در فرض سوال نماز او در این جانماز صحیح است و گفتن هم لازم نیست.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در فرض سوال باطل نیست.
حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
محکوم به حلیت است.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر جاهل بوده نمازهای او صحیح است و اگر یقین دارید که از مال حرام بوده باید به او خبر دهید.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که درآمدهای حلالی هم داشتهاید، و نمیدانید آن جانماز از اموال حرام بوده یا حلال، تصرف در آن برای او اشکال ندارد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر جاهل بوده نماز های او صحیح است و اگر یقین دارید که از مال حرام بوده باید به او خبر دهید.
سوال: آیا شیعه می تواند از بهایی هدیه قبول کند و در آن تصرف نماید؟
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه اجتناب کنید.
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
مانعی ندارد.
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
جائز نیست. واله العالم
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
فی نفسه مانعی ندارد. مگر اینکه موجب تضعیف مسلمانان یا تقویت فرقه ی ضالّه بهائیت شود.
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
جایز نیست.
آیة الله بهجت(ره):
اگر از جنس غیرخوراکی باشد، مانعی ندارد ولی طوری نباشد که روابط برقرار شود و از این راه سوءاستفاده شود.
آیة الله تبریزی(ره):
ترویج و تأیید فرقه ی ضالّه بهیچ وجه جایز نیست. والله العالم
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
اگر موجب سوء استفاده نشود، اشکال ندارد.
سوال: زنی كه شوهرش فوت شده و ورثهای به جای گذارده، آیا هدایایی كه زوجه در هنگام ازدواج داده شده جزء ماترك است یا تعلق به زوجه دارد؟
جواب: هدایایی كه به حساب زوجه و برای او آوردهاند به زوجه تعلق دارد و جزء تركه شوهر محسوب نمیشود. .(استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج2, ص328, س5)
سوال: اگر كسی برای ظالمی مزدوری كرده و كاری به هم زده، اگر بخواهد از سود آن كار هدیهای به كسی بدهد آیا میتوان از آن هدیه استفاده كرد؟
جواب: اگر سرمایهای كه به وسیلهی آن سود به دست آمده از مال حرام نباشد آن هبه حلال است و استفاده كردن از آن اشكالی ندارد. .(استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج2, ص328, س6)
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: اگر وسیلهاى را از فردى هدیه بگیرم و بعد از مدتى هدیه دهنده اعلام نارضایتى كند حكمش چیست؟
جواب: اگر موجود باشد و از ارحام هبه کننده نباشید باید برگردانید.
سوال: اگر انسان از کسى هدیه درخواست بکند و شخص مقابل در رو در بایستى قرار بگیرد و از روى خجالت و به اكراه هدیه را به شخص طلبكننده بدهد آیا این هدیه غصبى مىشود؟ حکم نماز خواندن با این هدیه چیست؟
جواب: اگر بدانید هدیه دهنده راضى نیست، تصرف در آن جایز نیست و چنانچه لباس باشد، نماز با آن باطل است.
سوال: پدرم مقدارى زمین به من هدیه داده ولى او بیمارى روانى خاصى به اسم «كژپندارى» دارد كه دائماً فكر مىكند كسى مىخواهد او را بكشد و همیشه خودش را یك فرارى حساب مىكند آیا قبول كردن این هدیه صحیح است؟
جواب: اگر در حدّ جنون عرفى نرسیده باشد قبول كردن هدیه مانع ندارد ولكن ملك شما شدن متوقف بر قبض شما است.
سوال: مردى به زن خود هدیهاى مىدهد. بعد از گذشت مدتى مرد هدیه را طلب مىكند. اما به علت سهلانگارى محرز زن هدیه به سرقت رفته است. آیا زن به مرد بدهكار مىشود؟
جواب: اگر قبل از رجوع واهب عین موهوبه به سرقت رفته است، حقى بر زن ندارد و اگر بعد از رجوع و مطالبه آن، زوجه از پس دادن امتناع کرده است، ضامن است ولى احتیاط آن است که مرد چیزى از او مطالبه نکند.