0

مبحث 89 طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

 
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

مبحث 89 طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

 

مبحث هشتاد و نهم طرح صالحین: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

 

 

تنها اجتماعی که همه‌ی مردم با آن سر و کار دارند، خیابان است. در ادارات یا کارخانه‌ها یا محیط‌های خاصی مانند ورزشی و هنری و ... افراد خاصی رفت و آمد دارند، اما در خیابان حضور همه‌ی افراد جامعه را می‌توان احساس کرد. هر کس از خود یا وسیله نقلیه دارد که مسلماً سر و کارش با خیابان می‌افتد و یا خود دارای وسیله نیست اما او نیز به نحوی با خیابان مرتبط می‌شود، مانند سوار شدن بر وسایل نقلیه عمومی، رد شدن از خیابان و ... . بنابراین خیابان به محلّ خوبی برای بروز بسیاری از درونیات افراد تبدیل شده است. به همین دلیل، با کمی تلاش می‌توان، خودسازی را در صحنه‌ای که بعضی فکر می‌کنند جایی برای «حضور خدا» وجود ندارد، انجام داد و به خوبی ثابت کرد که در مزرعه‌ی دنیاست که محصول آخرت کاشته می‌شود. هر کس می‌خواهد در آخرت برداشتِ محصولی داشته باشد، باید در همین دنیا و میان همین مردم و در کوچه و بازار شهرِ خودمان به آخرت رسید. و لازم نیست برای رسیدن به معنویات به دنبال مسائل غیر عادی و عرفان‌های دروغین باشیم.

رانندگان با پیاده کردن یک سری اصول اخلاقی، می‌توانند بارِ خود را برای سفر بسته و از خیلی از افراد سبقت بگیرند،  آن هم سبقتی آزاد تا بی‌نهایت: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ». 

اخلاق دایره‌ی وسیعی دارد و تمام شئون زندگی فرد را در بر می‌گیرد، لذا یک راننده نیز در هنگام رانندگی باید روابط گوناگونی را بر اساس اخلاق تنظیم کند.

هر فرد در موقع رانندگی باید به تنظیم چهار رابطه بپردازد. با رعایت این چهار رابطه می‌توان روحی بزرگ و نفسی خود ساخته داشت.

1- رابطه با خود و خدا

2- رابطه با مردم

3- رابطه با محیط اجتماعی

4- رابطه با وسیله نقلیه

 

شما همراهان همیشگی، با توجّه به مطالب فوق و همچنین در نظر گرفتن موضوعات زیر، مي‌توانيد نظرات شخصی خود را در اینجا به اختصار مطرح نمایید.

 

موضوعات:

1- زبان در رانندگی،

2- دوستی و مدارا در رانندگی،

3- اظهار نظر بی جا در رانندگی،

4- فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه،

5- ...

 

 

تذکّرات:

1- بهتر است با توجّه به موضوع مورد نظر، از نظرات شخصی و مطالب دست‌نویس شما بهره ببریم که در این صورت، مطابق با قوانین تالار صالحین، امتیاز ویژه‌ای نیز در بردارد.

2- مطالب ارسالي، مختصر و مفيد و غیر تکراری باشند.

3- از فونت‌هاي زيبا با سايز و رنگ مناسب استفاده شود.

4- از گذاشتن هر گونه مطلب طولاني خودداري شود.

5- تصاوير مرتبط، ابتدا از لحاظ سايز بررسي و سپس ارسال گردد.

 

*در غیر این صورت، پست‌های نامناسب حذف خواهند شد.*

 

از همراهی و همکاری شما عزیزان سپاسگزارم.

 

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

شنبه 9 اسفند 1393  5:27 PM
تشکرات از این پست
siryahya ria1365 liasam rashon nargesza shayesteh2000 shirdel2 ehsan007060 nargesi namebaran zare58
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

با عرض سلام

من فک کنم نحوه رانندگی می تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نشان دهد چون نحوه رانندگی فرد با ماشینش  به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری  اجتماعی یک انسان می باشد.

در واقع نحوه رانندگی نمونه ای بارز از اخلاق اجتماعی اشخاص است، چراکه رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی در مقابل محرک های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت اتومبیل و ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می شود.

بر اساس امارها که مسولان میدن 90 تا 95 درصد تصادفات عاملش انسانیه که این یعنی فرهنگ رانندگی بس میشود با اموزش صحیح و ترویج فرهنگ صحیح رانندگی در کشور این معضل رو هم تا حدودی کم کنیم که در چندسال اخیر هم بهتر شده شاید دوستان 5 سال پیش رو یادشون بیاد در کشور کمتر کسی کمربند میبست ولی اومدن بر اساس توسل به جریمه سنگین این کا رو فرذهنگ کردند که اگه کسی نبنده 50 تومن جریمه میشه افراد اولش برای جلوگیری از جریمه این کارو میکردند ولی رفته رفته این کار به یک فرهنگ تبدیل شد

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

یک شنبه 10 اسفند 1393  2:50 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam shayesteh2000 shirdel2 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»


 

رانندگی در ۲ جمله : یعنی رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران

در کشورهای خارجی فردی که در رانندگی حقوق دیگر رانندگان رو رعایت نمیکنه و به حریم انها  در رانندگی تجاوز میکنه وقتی اورا اعمال قانون میکنن براش یک پرونده ای درست میکنند و اونو  شخصی گستاخ و متجاوز معرفی می کنند وبه روانشناس معرفی میکنند .

فرهنگ رانندگی اصولی



 

یک شنبه 10 اسفند 1393  2:58 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam shayesteh2000 shirdel2 ehsan007060 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

ما ایرانی ها درگیر یک جنگ هستیم  متاسفانه این جنگ برنده ای ندارد و تا فرهنگ رانندگی در ایران اصلاح نشود به پایان این جنگ امیدی نیست.اگر چه اولین دلایلی که مسئولان برای سوانح جاده عنوان می کنند استاندارد نبودن جاده ها و کیفیت پائین خودرو های داخلی و عدم استفاده خودرو سازان از تکنولوژی های ایمنی و کنترلی همانند کیسه هوا و ترمز ABS و ... است اما آیا من و توی ایرانی نمی توانیم طوری رانندگی کنیم که به این موارد اصلا نیازی نباشد.یا عده ای دیگر افزایش تعداد ماشین ها را دلیل تصادفات می دانند اما بهتر است بدانیم که در کشور آمریکا به ازای  هر 1.1 نفر یک ماشین وجود دارد و در اروپا به ازای هر 1.5 نفر یک ماشین وجود دارد در کشور ما به ازای هر 12 نفر یک ماشین وجود دارد.به هیچ وجه نمی خواهم تا عوامل ذکر شده بالا را نفی کنم  و یا سازندگان خودرو های داخلی را تطهیر کنم برعکس به نظر من در صورتی که یک سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در ایران وجود داشت هیچ خودرو سازی نمی توانست خودروی درجه چندم از نظر معیار های جهانی را به قیمت چند برابر خودروی درجه اول به مشتری ایرانی قالب کند و امیدوارم زمانی اینگونه افراد در دادگاهی عادل محاکمه شوند اما معتقدم که ما به فرهنگ سازی بسیار بیشتر از کیسه هوا و ترمز ABS نیاز مندیم.

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

یک شنبه 10 اسفند 1393  3:04 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam shayesteh2000 shirdel2 nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی پورمحمدی» وزیر دادگستری امروز - دوشنبه - به مناسبت روز هوای پاک برای رفتن به جلسه ای در ساختمان قوه قضاییه، فاصله مسیر وزارتخانه تا ساختمان قوه قضاییه را با اتوبوسهای تندرو (بی آر تی) پیمود.

پورمحمدی در همین راستا در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی گروه اجتماعی ایرنا گفت: همه باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه را ترویج دهیم و امروز به صورت نمادین و با انجام این کار خواستیم بگوییم که ما نیز به این مسئله باور و اعتقاد داریم و داشتن هوای پاک حق همه انسان ها است.

وی ادامه داد: مسئله هوا را باید همه جدی بگیریم؛ چون زمان و وقت ما نیز با استفاده از حمل و نقل عمومی کمتر هدر می رود.

پورمحمدی امکانات حمل و نقل عمومی را محدود دانست و گفت: اگر چه حمل و نقل عمومی محدود است؛ اما از طرفی با وجود خودروهای تک نفره و شخصی و یا تردد در مسیرهای غیرضروری موجب ترافیک، آلودگی می شویم و از دیگر سو وقت و منابع را با انجام این کار به راحتی هدر می دهیم.

وی با بیان اینکه هوای تهران و شهرهای بزرگ دیگر در وضعیت خطر قرار دارد، گفت: همه باید به هم کمک کرده و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را ترویج دهیم.

یک شنبه 10 اسفند 1393  9:44 AM
تشکرات از این پست
liasam omiddeymi1368 shayesteh2000 ria1365 shirdel2 nargesza
maryamjoon
maryamjoon
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1178
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

با نگاهی اجمالی به توسعه و رشد فزاینده شهرها در دهه های اخیر می‌توان گفت اولین کاربری که نقش موثری بر تکوین و ساخت شهر دارد، سیستم حمل و نقل درون شهری می‌باشد و در حقیقت پیچیده‌ترین شبکه در کالبد فیزیکی شهر همانا وجود شبکه راهها و معابر به هم تنیده بوده که این کاربری عمده ترین و در صورت بررسی بالاترین استفاده را در حمل و نقل مسافر و کالا در سطح شهر دارد.
به عبارتی به واسطه این معابر که شامل بزرگ راههای درون شهرها، راههای درجه اول، راههای درجه دو و سه و نیز دسترسی های درون مناطق و محلات از جمله معابر فرعی می باشد کلیه مراسلات و جابجایی‌ها در این شبکه ها انجام می شود.
شبکه درون شهری به لحاظ گستردگی تا حدود 30 درصد فضای شهر را اشغال می کند  هر چقدر این شبکه، اصولی و با رعایت استانداردهای شهرسازی طراحی شود ؛ بر روانسازی ترافیک و حمل و نقل شهری تاثیر عمیقی گذاشته و بواسطه این کاربری دسترسی به تمام مناطق، نواحی و محلات عملی می شود. در ضمن پیچیده ترین کاربری در تقسیمات انواع کاربری‌های درون شهری شامل کاربری شبکه حمل و نقل درون شهری است که هر اندازه شهرها بزرگتر می‌شوند و به کلان‌شهر، مادر شهر و مترو پلیس تبدیل می شوند، پیچیدگی آنها نیز مضاعف گردیده و شکل و فرم شبکه راهها در درون شهرها دچار تغییر و دگرگونی می شود.
 در سالهای اخیر با توجه به چالشهای ترافیکی رو به گسترش قرن حاضر همه روز شاهد روانسازی شبکه حمل و نقل در درون شهرها هستیم که بطور مثال می توان به تقاطع های غیر هم سطح ، طراحی و اجرا شده در شبکه معابر شهری در سطح کلان شهرها اشاره نمود.
همچنین ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی، و مسیرهای ویژه تاکسی و دوچرخه سواری که در کشورهای اروپایی این مسیرهای ویژه در سالهای قبل ایجاد گردیده بود، در کشور ایران عزیزمان نیز در دهه های گذشته برای این موضوع نیز اهمیت ویژه ای قائل شده اند . با این اوصاف و با توجه به راه اندازی خطوط ویژه دوچرخه سواری در کلان‌شهرها می‌توان از این ایده ی بسیار موثر در شهرهای میانه اندام و بزرگ نیز بهره مند شد و این مقوله را در سطح سایر شهر نیز گسترش داد. در واقع چالش پیش روی شهروندان همانا امنیت ترافیکی در درون شهرها می باشد که در صورت تحقق این مهم می توان امیدوار بود که شهروندان ساکن شهرها به راحتی و با صرف هزینه کم به این امکانات دسترسی پیدا خواهند کرد. و  البته باید در نظر داشت رویکرد جدید شهرسازی به سمت وسایل نقلیه کم هزینه و نشاط انگیز است.
 
 
نگاهی اجمالی به فرهنگ استفاده از دوچرخه در سایر کشورها:
استفاده از دوچرخه در کشورهای پر جمعیت همچون چین و هندوستان از اولویت های مهمی برخوردار بوده و این وسایل از وسائط پرتردد در سطح شهرها محسوب می شوند. البته باید در نظر داشت که فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه در کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز از اولویت بخصوصی برخوردار می باشد. در واقع این منطقه از جهان نمود کاملی به جهت استفاده از وسایل نقلیه سبک و بدون موتور می باشد و گستردگی این وسیله به حدی همه گیر هست که برنامه ریزی دقیق در سطح شهر را میطلبد.
همچنین می توان گفت که استفاده صحیح و دایمی از این وسایل، باعث تسهیل در حمل و نقل و ترافیک شهرها گردیده و در واقع برای روانسازی ازدحام و ترافیک درون شهرها یکی از برنامه های اصلی، رواج و گسترش استفاده از دوچرخه می باشد.
در کشورهای خاورمیانه و کشورهای عربی به لحاظ شرایط آب و هوایی منطقه و گرمی هوا استفاده از این وسیله در حد پایینی قرار دارد و با توجه به وجود ذخایر عظیم انرژی و قابلیت بالای استفاده از سوخت های فسیلی استفاده از دوچرخه بسیار کمرنگ و شاید بسیار محدود می باشد. در کشورهای اروپایی به دلیل فرهنگ‌سازی اصولی در دهه‌های گذشته و با توجه به رویکرد این کشورها جهت استفاده از این ابزار برای سالم سازی و سلامت جسمی، این وسیله از وسایل نقلیه بسیار پرطرفدار در بین تمامی اقشار جامعه حتی جامعه مرفه می باشد.
در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی نیز به دلیل شرایط آب و هوایی و نیز فرهنگ سازی مناسب از دهه های گذشته استفاده از این ابزار در حد مطلوب بوده و شهروندان رغبت لازم جهت استفاده از این وسایل را دارند و در کشورهای ثروتمند این وسیله بیشتر جهت تفریحات و سالم سازی و به‌عنوان ابزار ورزش مورد استفاده قرار می گیرد.
در کشورهایی مانند برزیل که دارای اقتصادی نیمه شکوفا  می‌باشند از این وسیله به عنوان یک ابزار حمل و نقل در درون شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشورهای افریقایی نیز به علت عدم پیش بینی مکانها و خطوط ویژه دوچرخه سواری ، میل و رغبت مردم به این ابزار محدود می باشد و گستردگی آن در کشورهای افریقایی و پراکندگی استفاده از این ابزار رو به تزاید می باشد و در واقع به علت شرایط جوی خاص در این کشورها و گرمای شدید هوا و با توجه به نیاز بدن به آب فراوان تا حد الامکان استفاده از دوچرخه محدود گشته است.
 
نگاهی مختصر به فرهنگ استفاده از دوچرخه در کشور ایران:
با نگاهی گذرا به استفاده از دوچرخه در سطح کشور می توان اذعان نمود که شهرهای میانه اندام کشور قابلیت بیشتری بلحاظ استفاده از دوچرخه را دارا می باشند و بعلت وجود ترافیک نسبتاً روان در درون شهرهای متوسط به وضوح می توان گفت فرهنگ استفاده از این ابزار نقلیه، به صورت مطلوب گزارش می‌گردد هرچند در حد ایده آل نمی باشد.  چندین عامل باعث به وجود آمدن این مسئله گردیده است. اولاً وجود سوخت های فسیلی ارزان در کشور و نیز دسترسی راحت به نقاط مختلف شهر و سفرهای درون شهری که نیاز به زمان کمتری دارند علاقه و استفاده از وسیله فوق را محدود ساخته است.
در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها با توجه به سیاستهای دهه های گذشته و نیز به منظور کاهش هزینه‌های سوخت، مسیرها و خطوط ویژه دوچرخه سواری ایجاد گردیده که این خطوط امنیت دوچرخه‌سواران را در ترافیک های سنگین تضمین می نماید ولی با بررسی انجام شده از خیابانهای کلان شهر تهران که توسط اینجانبان در اوقات شبانه روز انجام گردیده مشخص گردید استفاده کنندگان از این خطهای تردد ویژه محدود می باشند و شاید در روزهای تحقیق که مصادف با پایان شهریور ماه بوده استفاده از این وسیله نقلیه به نوجوانان محدود شده که شاید بصورت انگشت شمار در اوقات شبانه روز مورد استفاده واقع شده اند.
در شهرهای کوچک و کمتر از یکصد هزار نفر در سطح شهر علاقه و رغبت مردم به دوچرخه سواری بالا می باشد. و شاید شهروندان ساکن در این شهرها در گستره کشور بیشترین استفاده را از دوچرخه دارند. و هدف اکثریت مردم نیز با توجه به درآمد پایین و دسترسی آسان، جابجایی در درون شهرها می باشد.
 
بررسی استفاده از دوچرخه در بین بانوان و آقایان در سطح کشورها:
موضوع استفاده از دوچرخه در کشورهای غیر مسلمان هر دو قشر بانوان و آقایان را شامل می شود و به نسبت مساوی تمامی شهروندان به لحاظ پوشش و لباسی که دارند از این وسیله استفاده می نمایند و فرهنگ استفاده از آن نیز در بین اقشار جامعه جا افتاده است و استفاده از دوچرخه در کشورهای مسلمان که حجاب اسلامی را رعایت می نمایند کاملاً محدود و نادر می باشد و این قشر عظیم به علت مسایل فرهنگی به راحتی نمی توانند از این ابزار و وسیله نقلیه استفاده نمایند و فقط در این ممالک استفاده بانوان به پارکهای مخصوص بانوان و پیستهای مخصوص خانمها منتهی می شود و هدف اینگونه اماکن نیز استفاده ورزش و سلامت جسم است.
در کشور ایران نیز طی بررسی به عمل آمده استفاده از دوچرخه در بین بانوان به کودکان زیر 12 سال محدود می شود و قشر زنان تا بحال شرایط استفاده از این وسیله را در سطح شهر ها ندارند و فرهنگ استفاده از این وسیله در بین خانمها به پیستهای مخصوص دوچرخه سواری و پارکهای اختصاصی زنان که در چند سال گذشته احداث گریده اند محدود می شود.
البته در صورت فرهنگ سازی بهینه در سطح شهرها مقوله استفاده از این وسیله قابلیت افزایش و تسری به قشر بانوان را دارد و در سالهای اخیر دوچرخه های ثابت در درون منازل تعبیه و طراحی شده که این موضوع باعث توازن در بین استفاده زنان و آقایان گردیده است و همه روزه استفاده از این دستگاه افزایش می یابد ولی قشر جوان آقایان بیشتر علاقه‌مند به استفاده از این وسیله در درون شهرها هستند و کودکان شهرها و روستاها جهت استفاده در محلات و نواحی شهر رغبت کامل دارند و قریب به اتفاق کودکان دوچرخه سواری را آزمایش نموده اند.
 
 
فرهنگ سازی در خصوص استفاده از دوچرخه:
رسانه های جمعی، نشریات و صدا و سیما از عمده مراکز تاثیر گذار در این مقوله هستند و دولت نیز در این زمینه بایستی فعالیت جدی را شروع نماید و شهرداریهاو سازمانهای حمل و نقل همگانی شهری نیز در جای خود می توانند نقش موثری به جه رشد و گسترش استفاده از این وسیله ورزش و تفریحی و ابزار حمل و نقل را داشته باشد. بوسیله دوچرخه دسترسی به نقاط مختلف شهر آسان و این وسیله باعث روانسازی ترافیک خواهد بود. نگارندگان الزام شهروندان و وضع قوانین در تسهیل استفاده از دوچرخه را عامل و موجبات گسترش این وسیله در بین تمامی اقشار و شهروندان می دانند.
 
نتیجه گیری:
با این اوصاف و طبق بررسی بعمل آمده از جانب نگارندگان استفاده از وسیله نقلیه دوچرخه در سطح شهرها نیاز به برنامه جامع و تدوین راهکارهای لازم می باشد.که این مهم تنها توسط یک سازمان عملی نخواهد گردید بلکه جهت گسترش و فرهنگ سازی به منظور استفاده از این ابزار بهترین راه ممکن تشکیل سازمان گسترش دوچرخه سواری وابسته به سازمان حمل و نقل همگانی که دارای اساسنامه و شرایط مستقل بوده و این سازمان وابسته به شهرداری بوده و با نگرش به چشم‌انداز توسعه آینده کشور می‌تواند در سالهای آتی یکی از تاثیرگذارترین سازمانها در تسهیل امور حمل و نقل و گسترش ورزش و تفریح در سطح شهر ها و روستاها نماید.
یک شنبه 10 اسفند 1393  10:00 AM
تشکرات از این پست
liasam omiddeymi1368 ria1365 shirdel2 nargesza
rashon
rashon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1310
محل سکونت : هویزه

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

تعريف اخلاق رانندگي:

مراد از اخلاق رانندگي، بيان قوانين راهنمايي و رانندگي و بيان مهارت‌ها و اصول فني رانندگي نيست، بلكه بيان آن دسته از قوانين و اصول اخلاقي است كه به هنگام رانندگي، به عنوان يك فاعل اخلاقي بايد آنها را رعايت كرد. مراد از اخلاق رانندگي، بيان بايدها و نبايدهاي اخلاقي در امر رانندگي است؛ بيان مسائلي كه يا در قوانين راهنمايي و رانندگي بيان نشده است؛ يعني به لحاظ قانوني انجام دادن يا ندادن آن اعمال جايز است، ولي به لحاظ اخلاقي ممكن است انجام آنها الزامي يا ممنوع باشد. اگر هم در قانون ذكر شده است، مسائلي هستند كه اصالتاً متعلق به اخلاق مي‌باشد. اين اخلاق است كه بايدها و نبايدهاي آنها را تعيين مي‌كند، اعم از اينكه قانوني مطابق آن وضع شده باشد يا نه.

یک شنبه 10 اسفند 1393  11:54 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shayesteh2000 ria1365 liasam shirdel2 nargesza
rashon
rashon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 1310
محل سکونت : هویزه

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

لزوم نگاه اخلاقي به رانندگي:

به نظر مي‌رسد، دليل اصلي بروز ناهنجاري‌ها در امر رانندگي، نگاه قانوني به رانندگي، و نه نگاه اخلاقي به آن است، يعني رانندگان وسايل نقليه، رانندگي را امري مي‌دانند كه تحت ضوابط قانوني است و مسئول اجراي اين قوانين، پليس راهنمايي و رانندگي است. از اين‌رو، زماني كه پليسي در كار نباشد، نيازي به اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي نيست. اما اگر اين نوع نگاهِ نادرست اصلاح شود، رانندگي مانند امور ديگر زندگي، تحت قوانين اخلاقي است كه مجري آن وجدان اخلاقي انسان‌هاست. تخلف از قوانين رانندگي، تخلف از اصول اخلاقي است كه موجب تنزل از مقام انسانيت است. حضور يا عدم حضور پليس، نقشي در رعايت قوانين رانندگي نخواهد داشت. رانندگان با نگاه اخلاقي خود را ملزم به رعايت آن خواهند دانست. فرار از پليس راهنمايي ممكن است، ولي فرار از وجدان اخلاقي ممكن نيست. بر اساس اين نوع نگاه، رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، نه تنها يك الزام قانوني و اجتماعي است، كه تخلف از آن موجب جريمه است، بلكه فراتر از آن، يك الزام اخلاقي است كه تخلف از آن موجب نكوهش و مذمت اخلاقي از جانب وجدان شخصي و اجتماعي است. همان طور كه عدم رعايت اصول اخلاقي در ساير شئون زندگي، ابتدا توسط عقل يا وجدان اخلاقي خود شخص و سپس، توسط انسان‌هاي ديگر محكوم مي‌شود و مورد نكوهش قرار مي‌گيرد. عدم رعايت قوانين رانندگي نيز ابتدا از جانب عقل و وجدان فرد و سپس جامعه، محكوم و مورد نكوهش خواهد بود.

یک شنبه 10 اسفند 1393  11:58 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shayesteh2000 liasam shirdel2 nargesza
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 6168
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

عرض سلام و ادب

واژه رعایت اخلاق در رانندگی خیلی به جاست ..چون اکثر  رانندگان  خودشونو ملزم به رعایت اون نمیدونند .چراکه  اخلاق با قانون متفاوت هست ...برخی رفتارهای رانندگان در کشور ما ایران ،اصلا معیار قانونی نداره و لی با معیار اخلاقی در ارتباط هست ////

 

امام خمینی ره  فرمودند رعایت قانون کشور اسلامی همانند رعایت قانون شرعی تلقی میشه که فرمودند گذشتن از چراغ قرمز ،حرام هست ...در واقع به اخلاق رانندگی هم اشاره داشتند ...یعنی در خیابانی که نه دوربین دارد و نه پلیس و شما میتوانی هر حرکت ضد قانونی رو با وسیله ی نقلیه ی شخصی خودت انجام بدهی ، اگر متخلق به اخلاق باشی ، در هر شرایطی  خودت رو موظف به رعایت اون میدونی ....

البته خیلی از این موارد باید توسط فرهنگ سازی  در رانندگان ،نهادینه بشه ...

  یاطبیب القلوب heart

یک شنبه 10 اسفند 1393  4:51 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 liasam shirdel2 nargesza
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 6168
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

 پرهيز از اذيت و آزار ديگران در رانندگی :

اولين و مهم‌ترين اصل اخلاقي، كه در رانندگي بايد رعايت شود، پرهيز از اذيت و آزار ديگران، اعم از عابرين و رانندگان ديگر است. امري كه متأسفانه در بعضي از رانندگي‌هاي امروزه‌ي ما مشاهده مي‌شود. پرهيز از اذيت و آزار انسان‌هاي ديگر، نه تنها در رانندگي بلكه در همه شئونات زندگي اجتماعي، يك ضرورت اخلاقي است. ملّا مهدي نراقي در كتاب جامع السعادات در مورد اذيت مؤمنان چنين مي‌گويد: «شكي نيست كه ايذاء مؤمن و تحقير او در شريعت حرام است و موجب هلاكت ابدي است».

 

مصادیق آزارو اذیت  در رانندگی که معیارشان اخلاقی ست نه قانونی enlightened

1-بوق زدن:بوق‌زدن براي بيان شادي خود در مراسم عروسي و يا غير آن است. بوق زدن‌هاي بي‌مورد و غيرضروري، كه راننده تنها از سر بي‌حوصلگي، خستگي و تعجيل آن را به صدا در مي‌آورد، مانند بوق‌زدن در پشت چراغ قرمز يا پشت راه‌بندان‌هايي كه به علت تصادف يا تعمير جاده ايجاد مي‌شود،

2-ترساندن ديگران :ترساندن ديگران موجب وحشت آنها و يك عمل غيراخلاقي است. اين عمل در حوزه رانندگي داراي مصاديق متعددي است ترمزهاي ناگهاني كه موجب ايجاد صداي وحشتناك مي‌شوند، مارپيچ رفتن در خيابان‌ها و جاده‌ها، سبقت‌هاي ناگهاني از چپ يا راست بدون اعلام به راننده جلويي

3-رانندگان بايد از بلند كردن صداي ضبط صوت و تردد با سرعت بالا در كوچه‌ها و خيابان‌هاي كوچك خودداري كنند. اگر وسيله نقليه آنها به علت نقص فني يا پايين بودن كيفيت، سرو صداي زيادي توليد مي‌كند، در صدد تعمير يا تعويض آن باشند و يا حداقل از عبور و مرور در كوچه‌ها و خيابان‌هاي فرعي خودداري كنند و تنها از بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي اصلي، كه صداي آن موجب اذيت ديگران نمي‌شود، عبور كنند.

 

4-پارك دوبله و ايجاد راه‌بندان: از آنجا كه اين عمل، موجب زحمت، راه‌بندان و اتلاف وقت ديگران مي‌شود، مصداق اذيت و آزار ديگران بوده و به لحاظ اخلاقي عملي ممنوع است و مرتكب آن، موظف به جبران اذيت وارده است و بايد به هر طريق ممكن از طرف زيان‌ديده جلب رضايت شود. البته از آنجا كه جبران چنين مواردي بسيار مشكل و بلكه غير ممكن است، از اين‌رو، پيشگيري و عدم ارتكاب آن سهل‌تر از جبران آن مي‌باشد.

 

5-پاشيدن گِل و لاي

6-ایجاد آلودگی

  یاطبیب القلوب heart

یک شنبه 10 اسفند 1393  4:57 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ria1365 liasam shirdel2 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

با عرض سلام و احترام خدمت دوستان گرامی؛

 

در این هفته قصد دارم پیرامون مبحث مورد نظرمون، یکی از کتب موجود در فروشگاه راسخون رو بهتون معرفی کنم. این کتاب با عنوان "سبقت در اخلاق، آزاد"، پژوهشی در معرفی کاربردهای اخلاق در رفع مشکلات رانندگی است.

 

 

عنوان کتاب: سبقت در اخلاق، آزاد

نویسنده:  محمّد قربانی مقدّم

ناشر: انتشارات ایرا(IRA)
نوبت چاپ: اول
سال چاپ: 1389   
قطع: رقعی
تعداد صفحات: 160 صفحه
زبان کتاب: فارسی

لینک

 

در این کتاب سعی شده است، از طرفی -بر مبنای دستورات پیشوایان دین- نقشِ اخلاق و انگیزه های درونی را در حل مشکلات رانندگی که یکی از صحنه های بارز و پُر برخورد اجتماع است، بیان کند و از طرف دیگر به بیان چگونگی رشد اخلاق در صحنه اجتماع می پردازد.

در این کتاب سعی شده است روابط گوناگونی را که یک راننده در هنگام رانندگی باید بر اساس اخلاق تنظیم کند بیان کند:

1- رابطه با خود و خدا

2- رابطه با مردم

3- رابطه با محیط اجتماعی

4- رابطه با وسیله نقلیه

مبحث اصلی در این کتاب، بیان واژه ها و مصادیق اخلاقی در هر یک از این چهار حوزه است. اما دو بخش دیگر به آن اضافه شده:

1- پاره ای از مقررات

2- استفتائاتی در زمینه رانندگی

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 10 اسفند 1393  7:17 PM
تشکرات از این پست
ria1365 shirdel2 shayesteh2000 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

سلام دوستان این مطلبو یک نگاهی بیندازید

بنا بر امار که هست  حدود سیصد هزار نفر از افراد خود را کشته یا مجروح کند چون دارد به سر کار، مهمانی، خرید و یا مسافرت می‌رود. تنها در دوران پس از انقلاب، لااقل 700 هزار قبر برای کشته‌های رانندگی حفر شده و دست کم 15 میلیون نفر مجروح شده‌اند که تعدادی از آنان باید باقی عمر را بر روی تخت و یا ویلچر بگذرانند...

همه قشرها از وزیر، وکیل و استاد دانشگاه گرفته تا ورزشکار، بازیگر، کارمند و کارگر هر از چندگاهی به سوگ یکی از همکاران  خود می‌نشینند. مثل بسیاری از ما، شاید این از دست رفتگان مانند مرحوم کریمی رادوزیر دادگستری، مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی و مرحومه خانم گلدره گمان نمی‌کردند جان خود را در یک تصادف ناگهانی از دست بدهند.
 
 یکی از بی فرهنگ ترین مردم دنیا در رانندگی از آب درآمده ایم به طوری که در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایران، «هشدار جدی نسبت به رانندگی خطرناک ایرانیان» یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر کتابچه‌های راهنمای جهانگردان است؟ مگر ما چگونه رانندگی می‌کنیم که فیلم رانندگی و نیز نحوه عبور عابران در ایران، تبدیل به یکی از انواع کلیپهای پربیننده و خنده‌دار در اینترنت با صدها هزار بیننده شده و آبروی  «ایرانی» را به حراج گذاشته‌ایم؟ هر چه هست ما  اصلاح ناشدنی نیستیم و الاّ ایستادن خودروها در پشت خط عابر پیاده و نیز بستن کمربند ایمنی، امروز در میان ما فراگیر نشده بود...
 
به نظر می‌رسد یک عامل اساسی که چنین ما را گرفتار کرده، این است که در ایران اساسا از ابتدا کلمه «رانندگی»، غلط معنا شده است...

رانندگی در دنیا یک امر «جمعی» است ولی در ایران یک امر «فردی» تلقی می‌شود. رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان دیگر، «رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم...هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم.

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

یک شنبه 10 اسفند 1393  7:52 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

فرهنگ رانندگی و رانندگی درست  نوعی مشارکت در یک امر جمعی است. این «جریان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد می‌رساند نه به اصطلاح «زرنگی» او «رانندگی صحیح» که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است به معنای «هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر» است بنابراین، اینکه خودرو فرد در بین دو خودرو جلویی جا می‌شود یا نه، تأثیری در نحوه  رانندگی صحیح ندارد.

یک شنبه 10 اسفند 1393  7:54 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 shirdel2 shayesteh2000 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

بنظر من کافیست هریک از ایرانیان عزیز این را بگویند که:

"من زمانی به سمت بهبود وضعیت وطنم حرکت خواهم کرد که از خودم شروع کنم فارغ از همه ی اشکالات پیرامونم و سایرین." 


راننده ی حرفه ای کسیکه رعایت مو به موی قوانین رو اولین راز حرفه ای بودن خودش میدونه نه "لایی کشیدن، رد کردن و قبول نداشتن رانندگی دیگران به ویژه خانم ها رو crying

یک شنبه 10 اسفند 1393  7:55 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 liasam shirdel2 shayesteh2000 nargesza
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:مبحث هشتاد و نهم طرح صالحين: «کاربرد اخلاق در رفع مشکلات رانندگی»

در صفحات 40 و 41 از بخش اول کتابِ «سبقت در اخلاق، آزاد» با عنوانِ "من و خدا" آمده است:

 

صبر در رانندگی

1. صبر پشت چراغ قرمز: بعضی به خیال خود پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند، در حالی که شاید اگر نمی‌ایستادند بهتر بود. زیرا هنوز چراغ، قرمز است اما به خاطر بی‌صبری کم‌کم تا وسط چهارراه آمده‌اند.

2. صبر در ترافیک‌ها

3. صبر بر اتفاقات ناگوار و تصادف‌هایی که رخ می‌دهد.(صبر بر مصیبت)

4. صبر در هنگام سبقت ممنوع: اصولاً اگر صبر و حوصله‌ی انسان زیاد باشد، کمتر خلاف می‌کند. بسیاری از خلاف‌های رانندگی به خاطر بی‌صبری است. کسی که صبر داشته باشد ولو اینکه وسیله‌ی جلویی، حرکت کندی دارد، ولی به خود اجازه‌ نمی‌دهد که در جایی سبقت بگیرد که این مسئله موجب بروز مشکل برای خود و دیگران بشود.

5. صبر در رسیدن به مقصد

با این توضیحات به خوبی معلوم می‌شود اینکه گفتیم اگر رانندگان ما صبر زیادتری داشتند و مثلاً پشت چراغ قرمز صبر می‌کردند و خلاف انجام نمی‌دادند و موجبات اذیت خود و دیگران را فراهم نمی‌کردند، رفت و آمد در خیابان بهتر می‌شد.

6. صبر در برابر رانندگی کُند، یا اشتباهات رانندگی دیگران.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

یک شنبه 10 اسفند 1393  7:57 PM
تشکرات از این پست
ria1365 liasam shirdel2 shayesteh2000 nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها