كيفيت حشر
از مسائل بسيار مهم در رابطه با معاد، كيفيت حشر است كه از دير زمان مورد توجه اهل نظر و تحقيق بوده است.
مراد از كيفيت حشر، اين است كه آيا معاد اختصاص به روح آدمي دارد و اجساد پس از جدا شدن از روح، پس از گذشت مدتي تغيير شكل داده و تبديل به خاك ميشوند، يا اينكه معاد به معناي اعاده روح به بدن عنصري است و در روز قيامت، جسم و روح مجدداً اعاده ميشود و بدن انسان، پس از فنا باز به صورت اوليه برگشته و روح به آن تعلق ميگيرد؟
در اين مسأله چهار نظريه وجود دارد كه آنها را بطور خلاصه ذكر ميكنيم:
1- مراد از معاد، فقط حشر روحاني است و بدن پس از فنا و نابودي ديگر هرگز اعاده نميشود بنابراين آنچه براي هميشه باقي ميماند روح آدمي است.
2- مقصود از معاد، حشر جسماني است و روح پس از مفارقت از بدن، همچنان باقي است. جسم نيز پس از متلاشي شدن، در روز قيامت مجدداً به صورت اوليه باز مي گردد و روح به آن تعلق مي گيرد.
3- نظريه سوم اين است كه روح و جسم هر دو در روز قيامت اعاده ميشوند؛ اما جسمي كه در حشر، روح به آن تعلق ميگيرد، اگرچه از نظر شباهت، همانند جسم دنيوي و بدن اوليه است، همان جسم دنيوي نيست، بلكه تنها ابعاد ماده را داراست و از ديگر جهات، با كالبد دنيوي انسان فرق دارد.
4- آخرين نظريه اين است كه در روز قيامت روح انسان به همين جسد عنصري كه در دنيا بوده است و با همين شكل و صورت و هيأت كه در دنيا است تعلق ميگيرد. براساس اين نظريه، روح و جسم در قيامت هر دو اعاده ميشوند و همين، تفاوت بين اين نظريه و نظريه دوم ميباشد[1].[2]
هر يك از 4 نظريه فوق طرفداراني دارد اما آنچه بوضوح از قرآن مجيد استفاده ميشود و صدها آيه دلالت بر آن دارند معاد روحاني و جسماني است (با همين جسم مادي) و از آنجا كه بازگشت روح در ميان دانشمندان و فلاسفه مسلم است، تعبير به «معاد جسماني» ميشود در حالي كه منظور «معاد روحاني و جسماني» است[3].
راجع به ديدگاه علامه طباطبايي نيز بايد گفت: آن چه از مجموع سخنان ايشان استفاده ميگردد اين است كه مرحوم استاد همان نظريه مشهور از دانشمندان را پذيرفته است كه معتقدند روح انساني مجرد است و هنگام مرگ از بدن جدا ميشود و نابود و فاسد نميشود تا روزي كه خداي سبحان، بدنها را زنده كند، در آن روز، جانها به كالبدها برگشته، دوباره انسان همان انسان دنيوي خواهد شد[4].[5]
[1] - معاد روز رستاخيز، علي نظري منفرد، ص 196-195/ پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازي و همكاران ، ج 5، ص 307 (مضمون مطالب)
[2] - ر.ك./ معادشناسي، محمدحسين حسيني طهراني، انتشارات علامه طباطبائي، مشهد مقدس، 1427 هـ، چاپ ششم، ج 6، مجلس 36، ص 57 تا ص 77 (مضمون مطالب آمده) و منشور جاويد، جعفر سبحاني، مؤسسه سيدالشهداء (ع)، قم، 1369، ج 9، ص 107
[3] - پيام قرآن، ناصر مكارم شيرازي و همكاران، ج 5، ص 307
[4] - معاد از ديدگاه علامه طباطبايي، مرتضي متقي نژاد، انتشارات عصر غيبت، قم 82، ص 201
[5] - ر.ك. اصول فلسفه و روش رئاليسم، سيدمحمد حسين طباطبايي، صص 98-69/ر.ك. معادشناسي، سيدمحمدحسين طهراني، ج 6، صص 77-57/ر.ك. جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 9، ص 107