0

همنشينى‏ با شيطان‏

 
yas1405
yas1405
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 106
محل سکونت : قم

همنشينى‏ با شيطان‏

همنشينى‏ با شيطان‏

همنشينى با شيطان، موجب حسرت و تأسّف، در قيامت می شود. خداوند متعال می فرماید:

«وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ‏»[1]

«و هر كس از ياد خدا روى‏گردان شود شيطان را به سراغ او مي­فرستيم پس همواره قرين اوست!»

آرى غفلت از ذكر خدا و غرق شدن در لذات دنيا، و دلباختگى به زرق و برق آن، موجب مى‏شود كه شيطانى بر انسان مسلط گردد و همواره قرين او باشد، و رشته‏اى در گردنش افكنده، ..... اعمال انسان، مخصوصا غرق شدن در لذات دنيا و آلوده شدن به انواع گناهان، نخستين تاثيرش اين است كه پرده بر قلب و چشم و گوش انسان مى‏افتد، او را از خدا بيگانه مى‏كند، و شياطين را بر او مسلط مى‏سازد، و تا آنجا ادامه مى‏يابد كه گاهى راه بازگشت به روى او بسته مى‏شود، چرا كه شياطين و افكار شيطانى از هر سو او را احاطه مى‏كنند، و اين نتيجه عمل خود انسان است. [2]

قابل توجه اينكه جمله «نقيض» با توجه به مفهوم لغوى آن هم دلالت بر استيلاء شياطين دارد، و هم قرين بودن آنها، در عين حال جمله «هو له قرين» بعد از آن آمده تا اين معنى را تاكيد كند كه شياطين از اينگونه افراد هرگز جدا نمى‏شوند! تعبير به «رحمان» اشاره لطيفى است به اينكه آنها چگونه از خدايى كه رحمت عامش همگان را فراگرفته روى‏گردان مى‏شوند، و از ياد او غافل مى‏گردند؟. آيا چنين كسانى جز اين سرنوشتى مى‏توانند داشته باشند كه همنشين شياطين، و محكوم فرمان آنها گردند.[3]

پیرامون پیامد ولایت و همنشینی با شیطان، در جای دیگری از قرآن کریم این گونه بیان شده است:

«قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعينَ» [4]

«(شیطان)گفت: «به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم كرد، مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها!» فرمود: «به حق سوگند، و حق مى‏گويم، كه جهنّم را از تو و هر كدام از آنان كه از تو پيروى كند، پر خواهم كرد!»

در آیه فوق خداوند به حق سوگند ياد مى‏كند و حق مى‏گويد كه جهنم را از شيطان و پيروانش پر مى‏كند تا در برابر حرف ابليس در مورد اغواى انسانها كه با قاطعيت ادا شد پاسخ قاطعى بيان فرموده باشد و تكليف همه را روشن كند. به هر حال اين دو جمله مشتمل بر تاكيدات فراوانى است: دو بار روى مساله «حق» تاكيد كرده و سوگند ياد نموده، و جمله «لأملأن» نيز با نون تاكيد ثقيله همراه است، «اجمعين» نيز تاكيد مجددى بر همه اينهاست، تا كسى كمترين ترديد و شكى در اين باره به خود راه ندهد كه براى شيطان و پيروانش راه نجاتى نيست و ادامه خط آنها به دار البوار منتهى مى‏گردد.[5]



[1]- سوره مبارکه زخرف(43)، آیه 36

[2] - مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 21 ، ص 64

[3] - همان، ص 64

[4]- سوره مبارکه ص(38)، آیات 85-82

[5] - مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 19 ، ص 350

 

چهارشنبه 22 بهمن 1393  11:51 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها