0

مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»

 
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»


نقل قول abastar
تاثیری که تحصیلات عالیه واشتغال زنان در زندگی خانوادگی در حال حاضر دارد را می توان مثبت ذانست آنهم بنابر وضعیت اقتصادی و وضع موجود در جامعه









سلام

من با قسمتی از فرمایشات شما در مورد عصر حاضر موافقم ولی این نقش همیشه مثبت نیست چه بسا من به چشم های خود خانواده هاییرو میبینم که بخاطر موضوع اشتغال زن در بیرون خانه خانوادشون  از هم پاشیده و این موضوع هم در حال گسترشه اگر باور نمیکنید سری به دادسرای مدنی و خانواده  شهرتون بزنید تا موضوع رو از نزدیک لمس کنید 

هستند خانواده هایی که در اول شاید بخاطر اوضاع مالی و نیاز به پول زن کار کنه و نقشی در اداره خانواده داشته باشه که این یک جنبشه اونطرف قضیرو هم ببینید که بمرور زن از نظر مالی مستقل شده و کمتر در زندگی به شوهرش اتکا میکند و این شروع مشکلات بیشتری میشه وقتی زن از صبح تا شب بیرون خانه باشه رسیدگی به فرزندان وظیفه کیست ؟ ایا مرد خانواده باید این مهم را بدوش بکشه؟

با تفاسیر فوق نظر قران و کلام خداوند و فرمایشات بزرگان دین در مورد این موضوع چیه ؟

دوستان میتونند جواب منو بدن یا بگن موافق یا مخالف حرف های بنده هستند ؟

 

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:09 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»


نقل قول abastar
خوب است
سلام
منظور از خوب است یعنی اشتغال زنان خوب است که در اجتماع کارکنند یا موضوع دیگری خوبست ؟

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:14 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»

سوال میان بحث

 آیات و روایاتی در مورد موضوع مورد بحث (تاثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه) اگر دارید را ارسال نمائید.

 




با سلام دوباره خدمت همه همراهان و مدیر مباحث دوست خوبم اقای شیردل

اقای شیردل اگر اجازه بدهید من در چند پست مجزا به این سوال شما از قران و سنت جواب بدهم؟

 


     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:21 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 6168
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»

نقل قول ria1365

نقل قول abastar
تاثیری که تحصیلات عالیه واشتغال زنان در زندگی خانوادگی در حال حاضر دارد را می توان مثبت ذانست آنهم بنابر وضعیت اقتصادی و وضع موجود در جامعه


سلام

من با قسمتی از فرمایشات شما در مورد عصر حاضر موافقم ولی این نقش همیشه مثبت نیست چه بسا من به چشم های خود خانواده هاییرو میبینم که بخاطر موضوع اشتغال زن در بیرون خانه خانوادشون  از هم پاشیده و این موضوع هم در حال گسترشه اگر باور نمیکنید سری به دادسرای مدنی و خانواده  شهرتون بزنید تا موضوع رو از نزدیک لمس کنید

هستند خانواده هایی که در اول شاید بخاطر اوضاع مالی و نیاز به پول زن کار کنه و نقشی در اداره خانواده داشته باشه که این یک جنبشه اونطرف قضیرو هم ببینید که بمرور زن از نظر مالی مستقل شده و کمتر در زندگی به شوهرش اتکا میکند و این شروع مشکلات بیشتری میشه وقتی زن از صبح تا شب بیرون خانه باشه رسیدگی به فرزندان وظیفه کیست ؟ ایا مرد خانواده باید این مهم را بدوش بکشه؟

با تفاسیر فوق نظر قران و کلام خداوند و فرمایشات بزرگان دین در مورد این موضوع چیه ؟

دوستان میتونند جواب منو بدن یا بگن موافق یا مخالف حرف های بنده هستند ؟

-----------------------------------------------------------------
نظر اسلام رو تاحدودی بیان کردم در پست های قبل ....
من با نظرتون موافقم ...چون الانه متاسفانه مردها و پسرها قبل از ازدواج چنین درخواستی از زن آیندشون دارند که  کار داشته باشه ...ولی آدم به عینه داره میبینه که گرمی خانواده هایی که هم مرد کار سنگین داره و هم خانم کار سنگین داره کمتره .....
اصلن یه موضوعی رو باید بهش واقع بینانه نگاه کنیم (در مراکز مشاوره )یه سری بزنید ،ببینید اگثر  خانم های شاغل(شغل مخل زندگی منظور هست +درآمد خوب) دارند ، از نارضایتی همسر  و بهانه جویی  غیر مستقیم همسر  و پایین آمدن خلق شوهر ،دیگه به من اهمیت نمیده ووووو اعتراض دارند ....
وعلت اصلیش اینجا ست که چون خانم به طور دلخواه مرد ،از او مراقبت ،مشایعت ،زنانگی ،تمکین  نمیتونه بکنه (درتوانش نیست ،چون شاغله )پس زندگی روبه سردی میره .....



 

  یاطبیب القلوب heart

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:21 PM
تشکرات از این پست
ria1365 shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
shayesteh2000
shayesteh2000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1393 
تعداد پست ها : 6168
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»

زن باید تاحدودی نیازمندو وابسته  شوهرش باشه (حتی در اقتصاد) وگرنه مشکلاتی نظیر ...خیانت ها ،بی اعتمادی ها،سرد شدن روابط و.... رخ خواهد داد .....

 

زن و مردی که یک ماشین داشتند و هنگام بیرون رفتن از خانه ،هردو باهم در کنار هم میرفتند بیرون ،در ماشین باهم ارتباط داشتند ،برای خرید نظر هم براشون مهم بود وووو

حالا خانم یه حقوق مکفی داره و یه ماشین هم میتونه جدا تهیه کنه : دیگه خانم جدا میره دنبال کارهاش و آقاهم همینطور ...دیگه اگر چند دقیقه باهم در یک ماشین صحبت میکردند ،حالا دیگه همو اصلن نمیبینند که بخواند حرف بزنند .....خانمی که بدون نظر شوهرش خرید نمیکرد ..حالا دیگه خودمختار دست توی جیبش میکنه و اونچه صلاح میبینه میخره و انجام میده .....

خوب اگه همه ی اینها رو یه مقدار بهش مثبت هم نگاه کنیم ....سوال من اینجاست ..اونوقت زندگی مشترک کجای این رفتارها مصداق پیدا میکنه ؟؟؟؟

 

  یاطبیب القلوب heart

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:34 PM
تشکرات از این پست
ria1365 shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

در باب سوال : "ایات و روایاتی از قران و سنت و نظر فقهای اسلام در مورد اشتغال زنان"1

در باب سوال : "ایات و روایاتی از قران و سنت و نظر فقهای اسلام در مورد اشتغال زنان"

 

من این موضوع رو در 3 بخش مختلف برای دوستان شرح و تفسیر میکنم امیدوارم این مطالب بندرو بخونند تشکر.

قبل از آنكه به نظريات فقها  گذشته و حال درباره اشتغال زنان بپردازم  و دلايل آنها را مورد نقد و بررسي قرار بدم، اشاره اي به تفاوتهاي طبيعي زن و مرد مي كنم.

تفاوت طبيعت مرد با زن (براساس ایات و روایات) همراه با ادرس ایه و مرجع روایات ( اقای شیردل و دوستان این مورد رو چندبار با چند نرم افزار دقیق دقیق تطبیق دادم) بس از لحاظ ادرس خیالتون راحت باشه
 
 
آفرينش زن از نگاه قرآن كريم:
در زمينه آفرينش زن در سوره نساء خداوند مي فرمايد:

«خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها. (سوره مبارکه نسا ایه 4)
«شما را از نفس واحدي خلق نمود و زوج او را از او پديد آورد.»
در آيه فوق مراد از «نفس واحده» آدم و مراد از «زوجها» حضرت حوا (عليها السلام) است كه پدر و مادر نسل انسانند.

(محمدحسين طباطبايي، الميزان، ج4، ص 139؛ طبرسي، فضل بن حسن، مجمع البيان، ج3 و4، ص 7.)

بدين معني كه خداوند حضرت حوا را از جنس و نوع حضرت آدم آفريد يا به تعبير ديگر، مراد اين است كه گل آدم و حوا يكي است.
اما در تفسير كلمه «منها» بايد گفت، مفسران معتقدند، كه مراد از آن «من جنسها» است.

تفاوت جسمي زن با مرد

مرد تقريباً از زن درشت اندام تر و بلند قدتر و صدايش كلفت تر و خشن تر است، رشد بدني مرد از زن سريع تر است حتي برخي معتقدند كه جنين پسر سريع تر از جنين دختر رشد مي كند. رشد عضلاني مرد و نيروي بدني او از زن بيش تر است. اما زن در مقابل بسياري از بيماري ها از مرد مقاوم تر است، دختر زودتر از پسر به سخن مي آيد و زودتر به مرحله بلوغ مي رسد. مغز مرد تقريباً از مغز زن بزرگتر است، ولي با در نظر گرفتن نسبت مغز به مجموع بدن، مغز زن از مغز مرد، بزرگ تر است، ريه مرد قدرت دم و بازدم بيش تري دارد، ضربان قلب زن از ضربان قلب مرد سريع تر است و تفاوت هاي عميق و دقيق تري كه روز به روز با پيشرفت علم، آشكارتر مي گردد.[مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، چاپ هشتم، زمستان 1367، ص 177 و 205،]

تفاوت روحي زن با مرد

زن و مرد از لحاظ رواني نيز خصوصيات متفاوتي دارند، مثلاً زن سريع تر از مرد تحت تأثير احساسات خويش قرار مي گيرد. و به تعبير استاد شهيد مرتضي مطهري احساساتش صلح جويانه تر از مرد است؛ زن از توسل به خشونت درباره ديگران و خود پرهيز مي كند و به همين دليل ميزان خودكشي در زنان كمتر از مردان است. احساسات در زن مادرانه است و اين احساسات از دوران كودكي در او پديدار مي گردد، علاقه زن به خانواده و توجه ناخودآگاه او به اهميت كانون خانوادگي بيش از مرد است؛ زن در علوم استدلالي و مسائل خشك عقلاني به پاي مرد نمي رسد. ولي در ادبيات و نقاشي و ساير مسائل كه با ذوق و احساسات مربوط است دست كمي از مرد ندارد، مرد بيش تر از زن قدرت كتمان رازها را دارد. به طور كلي مي توان گفت: بارزترين اين تفاوت ها به صورت عواطف و احساسات شديد در زن و احياناً غلبه آن بر عقل، (و نه به رغم برخي، نقصان عقل) و غلبه تعقل بر احساسات در مرد نمايان مي شود، كه با وظايفي كه هركدام در نظام آفرينش به عهده دارند متناسب است. و ناگفته پيدا است كه زن به خاطر داشتن نقش همسري و نقش خطير مادري، نيازمند عاطفه و احساسات بيش تري است، حال آن كه مرد براي مبارزه با تحصيل معاش و يافتن راه غلبه بر مشكلات، بيش تر به تفكر و تعقل نياز دارد كه رقت احساس در اين ميان كارساز نيست و به تعبير مرحوم علامه طباطبايي، تجهيز مرد به نيروي تعقل و دفاع و تجهيز زن به عواطف و احساسات شيوه اي متعادل است. و به اين ترتيب، دو كفه ترازوي زندگي در جامعه، كه مركب از مرد و زن است، متعادل شده است.

طاهره نور حسن فقيده، حقوق زن در قرآن و عهدين، فرهنگ گستر، چاپخانه سروش، ص 56.

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:35 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»

نقل قول shayesteh2000

زن باید تاحدودی نیازمندو وابسته  شوهرش باشه (حتی در اقتصاد) وگرنه مشکلاتی نظیر ...خیانت ها ،بی اعتمادی ها،سرد شدن روابط و.... رخ خواهد داد .....

 

زن و مردی که یک ماشین داشتند و هنگام بیرون رفتن از خانه ،هردو باهم در کنار هم میرفتند بیرون ،در ماشین باهم ارتباط داشتند ،برای خرید نظر هم براشون مهم بود وووو

حالا خانم یه حقوق مکفی داره و یه ماشین هم میتونه جدا تهیه کنه : دیگه خانم جدا میره دنبال کارهاش و آقاهم همینطور ...دیگه اگر چند دقیقه باهم در یک ماشین صحبت میکردند ،حالا دیگه همو اصلن نمیبینند که بخواند حرف بزنند .....خانمی که بدون نظر شوهرش خرید نمیکرد ..حالا دیگه خودمختار دست توی جیبش میکنه و اونچه صلاح میبینه میخره و انجام میده .....

خوب اگه همه ی اینها رو یه مقدار بهش مثبت هم نگاه کنیم ....سوال من اینجاست ..اونوقت زندگی مشترک کجای این رفتارها مصداق پیدا میکنه ؟؟؟؟










 

سلام بدوست عزیز

نظرات بنده نیز تقریبا با نظرات حضرتعالی یکسانه منم بر نظرات شما موافقم که اگر زن کلا مستقل بشه دیگه زندگی زناشویی معنا پیدا نمیکنه و این موقع هست که کار به طلاق و طلاقکشی خواهد انجامید و در این بین خیلیها اسیب خواهند دید یکیش بچه هاشون

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:39 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 shayesteh2000 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

در باب سوال : "ایات و روایاتی از قران و سنت و نظر فقهای اسلام در مورد اشتغال زنان"2

جواب سوال "ایات و روایاتی از قران و سنت و نظر فقهای اسلام در مورد اشتغال زنان"2  

نظر فقهای کنونی (اسلام)

نظر فقها و نویسندگان کنونی، به رغم توجیهات گوناگون در منع کار زن، تماما مستند به دلایل و اعتقادات فقهای پیشین است. دست کم به خاطر روابط زناشویی، بیشتر قواعد مکاتب فقهی، صراحت در منع زن از کار دارد، به دلیل اینکه شرعا بر مرد واجب است نفقه بپردازد.

کاسانی، از فقهای بزرگ  احناف  می گوید:

«از جمله حقوق مرد، پس از ازدواج این است که زن در خانه بماند و کار نکند، و تأمین نیازهای زن بر عهده مرد باشد.» 

علاءالدین ابوبکر الکاسانی، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، ج5، ص2197، مطبعة الامام، قاهره.

 

سرخسی تأکید می کند:

«آشکارا معلوم است زنان نمی توانند کسب و کار کنند. کار زنان موجب فتنه است.»

محمد بن احمد السرخسی، المبسوط فی الفقه، ج5، ص185، مطبعة السعاده، قاهره، 1324

بیرون رفتن زن از خانه، بنا بر نظر فقها، بسته به اجازه همسر است، مگر اینکه پدر و مادر زن بیمار باشند و یا زن بخواهد به دیدن آنها برود. اگر زن بدون اجازه همسر، از خانه بیرون رود، فقها معتقدند وی ناشزه بوده، مجازات وی، عدم وجوب پرداخت نفقه است. بدین ترتیب کار کردن زن، بیرون از خانه، مشروط به رضایت همسر است. از این رو بسیاری از زنان به دنبال کار خارج از خانه نیستند، زیرا نمی خواهند نافرمانی همسر را کرده، حق دریافت نفقه را از دست بدهند. همچنان که پیشتر وضع زندگی بدین دشواری نبود، طرحهای آزادسازی زن، از راه کار کردن، هنوز محقق نشده است.

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:47 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 shayesteh2000 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

در باب سوال : "ایات و روایاتی از قران و سنت و نظر فقهای اسلام در مورد اشتغال زنان"3

جواب سوال "ایات و روایاتی از قران و سنت و نظر فقهای اسلام در مورد اشتغال زنان"3 

نظر فقهای شیعی






«سید یزدی در عروة الوثقی و سید حکیم در مستمسک گفته اند: اگر زن برای خدمت در مدت معینی، [تعهد و توان خود را] اجاره دهد و پیش از انقضای این مدت، ازدواج کند، اجاره [و تعهد] باطل نمی شود، حتی اگر خدمت منافی بهره جویی شوهر و حقوق زناشویی باشد. در این حکم تفاوتی نیست شوهر در هنگام ازدواج، تعهد زن را بداند یا نداند، زیرا دو حق اینجا هست: حق خدمت و حق شوهر. اگر زن بتواند هر دو را انجام دهد، که خوب، و اگر جمع میان آن دو ممکن نباشد و تزاحم کنند، حق پیشتر که تعهد خدمت است، مقدم است، چون اگر حقوق شرعی مزاحم هم شوند، ترجیح با حق سابق است. بنابراین شوهر حق اعتراض یا فسخ تعهد زن را ندارد و همسر ناشزه محسوب نمی شود. اما اگر پس از ازدواج تعهد خدمت دهد و با حق شوهر منافات داشته باشد، بدون اذن و اجازه شوهر، تعهد خدمت درست نیست. اگر تعهد، با حق شوهر مطلقا منافات ندارد؛ مثلاً تعهد قرائت قرآن یا بافتن پیراهن با نخ کاموا یا پشم را بدهد، اجاره [و تعهد [صحیح است حتی اگر شوهر اذن ندهد».

محمدجواد مغنیه، الفقه علی المذاهب الخمسة، ج4، ص265، باب الاجاره، دار العلم للملایین، بیروت، 1965.

متانت و منطقی بودن و واقع نگری نظر این فقیهان مشهود است. اینان اگر کار کردن زن پس از ازدواج را به موافقت شوهر ربط داده اند، به معنای اولویت حضور زن در خانهاست. بدون تردید این اجتهاد همخوان با واقعیتهای اجتماع در آن زمان است.

سه شنبه 21 بهمن 1393  6:51 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 shayesteh2000 nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»





 

بخش اخر سوال از ایات روایات و فقها 4

 ممنوعیت کار زنان (فقهای معاصر )

 

 

برخی از فقهای معاصر که با کار کردن زن، ضدیت دارند، می گویند:

«کُلّا درست نیست که دختران و زنان برای تأمین مخارج خویش کار کنند، بلکه باید پدر یا شوهر و یا برادران آنان نفقه شان را بدهند، تا زنان به زندگی زناشویی و بچه داری بپردازند.»

لمرأة بین الفقه و القانون، ص171

از این رو «از نظر اسلام، آموزش و پرورش زن، از وی همسری نمونه و مادری مهربان و خانه داری مدیر می سازد.»

الحجاب، ص158

آیا این نظریات درست بوده، جامعه ای نمونه در تقسیم کار به وجود می آورد؟! که مرد بیرون از خانه کار کند و رزق و روزی به دست آورد و خانواده را تأمین کند، و زن داخل خانه، کارش شوهرداری و خانه داری و تربیت فرزندان باشد؟! اوضاع و شرایط کنونی جامعه ما این رویکرد را برنمی تابد. لازم است در کوتاه مدت، بسیاری از چیزها را تغییر داد و از صفر شروع کرد.

آیا دعوت فقها به خانه و شوهرداری و تربیت فرزندان توسط زن، برای رفع بگو مگوهایی است که دیر زمانی است در این قرن بر سر کار کردن زن در جامعه پا گرفته است؟ بگو مگوها و شعارهای پوچی که می گوید: کار، موجب استقلال اقتصادی زن و عدم سازش در

برابر ظلم شوهر است (گویا که زن برای جنگ آماده می کنند!) کار باعث می شود زن شخصیت خود را باز یافته و کرامتش را حفظ کند.

اگر واکنش فقها به سبب چنین گزافه هایی است، معلوم می شود باز فقها واقعیتهای زمانی را که در آن زندگی می کنند، نمی شناسند و از آنچه می گذرد، بی خبرند.

از مدتها پیش، بسیاری از زنان، بطلان این شعارهای توخالی و تبلیغاتی را دریافته، به رغم کار در بیرون از خانه، مسؤولیت اداره خانه و توجه به همسر و تربیت فرزندان را بر عهده دارند. بدین سبب مسؤولیتشان دو چندان شده، جسما و روحا خسته اند.

مبالغه نیست اگر بگوییم اکنون خانه نشینی زن و بی نیازیش از کار، جز برای زنان ثروتمند یا کسانی که شوهری توانگر دارند، ممکن نیست. کار نکردن رؤیای بسیاری از زنان است که مجبورند برای تأمین نیازهای خانواده ـ اگر شوهر نداشته باشند ـ کار کنند. اینان با اشتیاق منتظر روزهای تعطیلی یا مرخصی هستند، تا بتوانند به خود برسند و فرزندانشان را ببینند و یا حتی خواب راحتی بکنند. اینان مدار بسته ای را که در آن به سر می برند، می شناسند. هر روز با دغدغه زحمتِ آمد و شد، سپردن کودکان به کودکستان، نگرانی پیوسته از ابتلا به بیماری اطفالی که از آنها نگهداری می کنند، برگشتن به خانه برای آماده کردن غذا، نظافت خانه و ... شروع می شود و با خستگی وی پایان می پذیرد. این واقعیت شناخته شده امروز جامعه ماست. آنکه بدین وضع دچار نیست، در خانواده ها شاهد این وضع است.

تازه بعد از تمامی این مشکلات، فقهای معاصر فتوایی می دهند که زنان شاغل احساس

کنند به سبب مخالفت با دین و آموزه های آن گناه کرده اند! آیا به واکنش منفی زن مسلمان نمی اندیشند؟ چه اصراری دارند پشتوانه فتوای خود را دین قرار دهند؟! مگر چه تعداد از زنان حکم قرآن و سنت در این باره را می دانند و چه تعداد از آنان قرآن و سنت را بررسی می کنند تا به بطلان ادعای فقهای گذشته و حال پی ببرند؟!

ناگفته نماند مطقا ادعای برخی که می گویند اگر زن فقط خانه و بچه داری کند، توان فکری خود را نپرورانده و آن را از بین برده است، نیز صحیح نیست، بلکه خلافش درست است، زیرا تربیت و پرورش بدنی و روحی فرزندان، به فرهنگ و آگاهی گسترده زن نیازمند است. وی باید پیوسته فهم و شعور خود را رشد دهد، تا دچار لغزش نشده، در دامهای زندگی عصر جدید نیفتد و اثر منفی بر کودکان نگذارد.

توصیه می کنیم فقیهان و نویسندگان فاضل کنونی، نقش فقه در زندگی مردم و نقش فقیه در جامعه را بدانند. اسلام دینی آسان است، نه سخت. از این رو رسالت فقه و فقیهان، آسان کردن زندگی برای مردم است. فقها باید اوضاع زندگی در هر زمان و مکان، نیز طبیعت جامعه خویش را در نظر بگیرند. راز بقا و تداوم و توانمندی اسلام، همین است.

از این رو فتاوا و نظریه های فقها در باره کار کردن زن، باید برگرفته از داده های اجتماع و واقعیاتی که زن مسلمان بدان گرفتار است، نیز وضعیتی که خانواده ها در آن به سر می برند باشد. فقیهان معتقدند ساختن جامعه ای استوار و متحد، با اداره خانه توسط زن ممکن بوده، باید شوهر نیازهای خانواده را با کار در بیرون از خانه برآورد. این اعتقاد از شمار حقوق فقها و از موارد اجتهاد است. از این رو دگرگون کردن جامعه و هدایت آن به سوی مطلوب، بر عهده فقیهان است. ما نمی توانیم با آرزوها و رؤیاهایی که فقها از آن قانونهایی واجب الاطاعه می سازند، زندگی کنیم. بر فقیهان است حکم اسلام (قرآن و سنت) را در باره کار کردن زن، روشن کرده، مصلحت زن و شوهر را مناسب با وضع و واقعیات موجود در خانواده ها تعیین کنند.



 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  7:04 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

نظر امام (ره) در مورد اشتغال زنان

براتون نظر  امام‌خمینی(ره) درباره اشتغال زنان  رو میزارم :

از‌آنجا‌که اقتصاد را به عنوان ابزاری می‌داند که با استفاده از آن می‌توان در راه تعالی اسلام گام برداشت، اشتغال زنان را در کنار مردان بدین قصد مورد تأیید و تشویق قرار می‌دهد.ایشان در وصیت‌نامة سیاسی الهی خویش می‌فرماید: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خُرد و کلان در صحنه‌‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند».

ایشان داشتن شغل برای زن را کاملاً بدون مانع ارزیابی می‌کنند اما مدام این نکته را یادآوری می‌نمایند که هدف زن و مرد از هرگونه فعالیتی رسیدن به مرحله کمال و قرب الهی است بنابراین لازم است که نحوة حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خویش به گونه‌ای باشد که سد راه به دست آوردن کمال نشوند. «البته شغل برای زن، شغل صحیح برای زن، هیچ مانعی ندارد. لکن نه آنطوری که آنها (رژیم پهلوی) می‌خواستند. آنها نظرشان این نبود که زن یک اشتغالی پیدا بکند. نظرشان این بود که زن مثل مردها هم، زن‌ها را و مردها را از آن مقامی که دارند منحط کنند، نگذارند یک رشد طبیعی از برای قشر زن پیدا شود یا یک رشد طبیعی از برای قشر مرد»

اما با وجود این امام بزرگوار نقش اصلی زن را مربی بودن او برای رشد و کمال انسان‌ها معرفی می‌نماید که با تعلیم و تربیت خود سعادت یا شقاوت جامعه را رقم می‌زند و این مسئله کمال ویژه‌ای است که خداوند با توجه به خلقت و توانایی پیامبرگونه زن برای او مقدر نموده‌است.«زن مربی جامعه است. از دامن زن انسان‌ها پیدا می‌شوند. مرحلة اول مرد و زن صحیح از دامن زن است. مربی انسان‌ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می‌کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می‌کند. مبدأ همة سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود. زن مبدأ همه سعادت‌ها باید باشد».

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  7:36 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 shayesteh2000 liasam nargesza
ria1365
ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7868

نظر رهبری انقلاب در مورد اشتغال زنان

مقام معظم رهبری مشارکت فعال زن در عرصه‌های اجتماعی اقتصادی و سیاسی را نه تنها جایز می‌داند، بلکه کمال یک جامعه را در این می‌داند که زن‌ها به عنوان نیمی از جامعه در آن مشارکت جدی داشته باشند. «عرصة دوم، عرصة فعالیت‌های اجتماعی است، اعم از فعالیت اقتصادی، فعالیت سیاسی، فعالیت اجتماعی به معنای خاص، فعالیت علمی، درس گفتن، تلاش کردن در راه خدا، مجاهدت کردن و همه میدان‌های زندگی در صحن جامعه. در اینجا هم میان مرد و زن در اجازه فعالیت‌های متنوع در همه میدان‌ها هیچ تفاتی از نظر اسلام نیست. اگر کسی بگوید مرد می‌تواند درس بخواند، زن نمی‌تواند، مرد می‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد، زن نمی‌تواند، مرد می‌تواند فعالیت سیاسی کند، زن نمی‌تواند، منطق اسلام را بیان نکرده و برخلاف سخن اسلام حرف زده‌است».

هر چند که از نظر ایشان مهم‌ترین وظیفة زن جامعه اسلامی تربیت و هدایت انسان در مسیر قرب الهی است. اما حضور اجتماعی زن از دیدگاه ایشان در حقیقت یک حق و تکلیف به حساب می‌آید. «اسلام با کار کردن زن موافق است. نه تنها موافق است، بلکه کار را تا آنجا که مزاحم با شغل اساسی و مهم‌ترین شغل او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد شاید لازم هم می‌داند. یک کشور که نمی‌تواند از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف بی نیاز باشد!».در صورتی که این حضور، شکلی بی‌قاعده و بی‌منطق نیست. بلکه باید با قواعد و قوانین جامعه اسلامی جهت برقراری روابط بین زنان و مردان همراه باشد.

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

سه شنبه 21 بهمن 1393  7:39 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 shayesteh2000 liasam nargesza
ghalbeiran2
ghalbeiran2
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 798
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»

سلام.

بحث خوبی را مطرح کردین.ممنون.

خیلی از خانم ها البته نه همشون تحصیلات عالی و اشتغال را صرفا جهت خودنمایی انجام می دن و این باعث میشه که از وظیفه اصلیشون که خانه داری و تربیت فرزندان است زمین بمونه.

 

اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای

http://ghalbeiran.rasekhoonblog.com

سه شنبه 21 بهمن 1393  8:47 PM
تشکرات از این پست
shirdel2 omiddeymi1368 shayesteh2000 ria1365 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»


نقل قول ria1365

نقل قول abastar
تاثیری که تحصیلات عالیه واشتغال زنان در زندگی خانوادگی در حال حاضر دارد را می توان مثبت ذانست آنهم بنابر وضعیت اقتصادی و وضع موجود در جامعه









سلام

من با قسمتی از فرمایشات شما در مورد عصر حاضر موافقم ولی این نقش همیشه مثبت نیست چه بسا من به چشم های خود خانواده هاییرو میبینم که بخاطر موضوع اشتغال زن در بیرون خانه خانوادشون  از هم پاشیده و این موضوع هم در حال گسترشه اگر باور نمیکنید سری به دادسرای مدنی و خانواده  شهرتون بزنید تا موضوع رو از نزدیک لمس کنید 

هستند خانواده هایی که در اول شاید بخاطر اوضاع مالی و نیاز به پول زن کار کنه و نقشی در اداره خانواده داشته باشه که این یک جنبشه اونطرف قضیرو هم ببینید که بمرور زن از نظر مالی مستقل شده و کمتر در زندگی به شوهرش اتکا میکند و این شروع مشکلات بیشتری میشه وقتی زن از صبح تا شب بیرون خانه باشه رسیدگی به فرزندان وظیفه کیست ؟ ایا مرد خانواده باید این مهم را بدوش بکشه؟

با تفاسیر فوق نظر قران و کلام خداوند و فرمایشات بزرگان دین در مورد این موضوع چیه ؟

دوستان میتونند جواب منو بدن یا بگن موافق یا مخالف حرف های بنده هستند ؟

 

بنام خدا

با تشکر از دوست خو بم و همه عزیزان و همراهانی که در این بحث اجتماعی شرکت کرده اند..

دوست گرامی جناب ria1365 مطالب شما بسیار خوب و بجاست اما عمومیت ندارد چون تعداد زیادی از خانواده ها هستند که حاضر نیستند دختر و یا همسرشان(زن) در بیرون خانه کار کند.هرچند شرایط اقتصادی بر آنها فشار بیاورد .

اما همانگونه که میدانیم زنان نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل میدهند و نباید از نیروی بالقوه آنها غافل باشیم و لذا به نظر بنده از این نیروی خوب و فعال که میتواندنقش مهمی برای کشور داشته باشد باید در جا و مکان مناسب و شغل هائی استفاده نمود که مغایرتی با شئونات اسلامی نداشته باشد.از طرفی نباید کار یا شغل زن لطمه ای به زندگی خانوادگی و اصل وظیفه شرعی و قانونی آنها که همانا تربیت فرزندان و پرورش صحیح آنها می باشد، بزند.البته این موضوع  نیاز به  بحث بیشتر دارد که در ادامه در خدمتتان خواهم بود.


 

                  

سه شنبه 21 بهمن 1393  10:04 PM
تشکرات از این پست
ria1365 omiddeymi1368 liasam shayesteh2000 nargesza
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:مبحث 86 طرح صالحین: «تأثیر تحصیلات عالی و اشتغال زنان در زندگی خانوادگی و جامعه»


نقل قول ria1365
نقل قول shayesteh2000

زن باید تاحدودی نیازمندو وابسته  شوهرش باشه (حتی در اقتصاد) وگرنه مشکلاتی نظیر ...خیانت ها ،بی اعتمادی ها،سرد شدن روابط و.... رخ خواهد داد .....

 

زن و مردی که یک ماشین داشتند و هنگام بیرون رفتن از خانه ،هردو باهم در کنار هم میرفتند بیرون ،در ماشین باهم ارتباط داشتند ،برای خرید نظر هم براشون مهم بود وووو

حالا خانم یه حقوق مکفی داره و یه ماشین هم میتونه جدا تهیه کنه : دیگه خانم جدا میره دنبال کارهاش و آقاهم همینطور ...دیگه اگر چند دقیقه باهم در یک ماشین صحبت میکردند ،حالا دیگه همو اصلن نمیبینند که بخواند حرف بزنند .....خانمی که بدون نظر شوهرش خرید نمیکرد ..حالا دیگه خودمختار دست توی جیبش میکنه و اونچه صلاح میبینه میخره و انجام میده .....

خوب اگه همه ی اینها رو یه مقدار بهش مثبت هم نگاه کنیم ....سوال من اینجاست ..اونوقت زندگی مشترک کجای این رفتارها مصداق پیدا میکنه ؟؟؟؟










 

سلام بدوست عزیز

نظرات بنده نیز تقریبا با نظرات حضرتعالی یکسانه منم بر نظرات شما موافقم که اگر زن کلا مستقل بشه دیگه زندگی زناشویی معنا پیدا نمیکنه و این موقع هست که کار به طلاق و طلاقکشی خواهد انجامید و در این بین خیلیها اسیب خواهند دید یکیش بچه هاشون

 

سلام دوستان گرامی و خوبم

بنده بازهم تاکید دارم که این مورد عمومیت ندارد و البته درصدی از طلاق ها علتش شغل همسر و بیرون کارکردن از خانه و خیانت و سربودن طرفین نسبت به همدیگر و....میباشد اما وقتی به آمار طلاق در ایران نگاهی می کنیم خواهیم دید که درصد این مورد برای طلاق خیلی بالا نیست و اگر مثلا بتوانیم بگوئیم 20 مورد اصلی  علت های طلاق هستند این مورد در ردیف 12 قرار دارد(البته موضوع بحث ما نیست). 

اما بهر حال این مورد یعنی شغل همسر همانگونه که میتواند کمک  خوبی برای زندگی باشد میتواند خطراتی هم داشته باشد و هستند خانواده های زیادی که با همین شرایط یعنی کارکردن زن و مرد خوب و خوش زندگی می کنند چون مبنای زندگی مشترکشان را بر اساس همکاری و دست بدست هم دادن گذاشته اند و با انتخاب درست و قرار گرفتن در شغلی مناسب نه تنها به اقتصاد خانواده بلکه به توان عمومی جامعه کمک کرده اند. تاکید بنده بر این هست که هیچ شغلی نباید مانع از وظیفه اصلی مادری زن بشود و با توجه به اینکه وظیفه مرد تامین زندگی مناسب برای زن و فرزند میباشد تا جائیکه امکان دارد زنان به تربیت فرزندان که نسل بعدی جامعه را تشکیل خواهند داد،بپردازند ، بهتر است.  
 

                  

سه شنبه 21 بهمن 1393  10:32 PM
تشکرات از این پست
ria1365 omiddeymi1368 shayesteh2000 liasam nargesza
دسترسی سریع به انجمن ها