معرّق ، کم نظیرترین هنر نزد ایرانیان (4)

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 154032
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

معرّق ، کم نظیرترین هنر نزد ایرانیان (4)


معرّق ، کم نظیرترین هنر نزد ایرانیان (4)


تکنیک های معرق کاری :


1) معرق نازک کاری  : این شیوه از معرق که هم اکنون در استانهای غربی کشور مثل کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی از رواج بیشتری برخوردار است و بیشتر بر روی جعبه و قاب عکس و نظایر اینها کار می شود. در این شیوه معمولاً جدول بندیها و حاشیه های موازی یا هندسی زیادی وجود دارد و در متن ، طرحهای سنتی و بخصوص شطرنجی اجرا می کنند.  در این شیوه در لبه های تیز وسیله کاربردی مورد نظر قطعاتی هندسی به صورت مربع، مستطیل، متوازی الاضلاع و لوزی به صورت تکرار شونده نصب می کنند که اصطلاحا به آن « دندان موشی » و « جودک » گویند، البته این شیوه گاهی با منبت سنتی و مشبک همراه است. در این سبک گاهی به هنگام اجرای معرق، دور هر کدام از قطعات معرق را یک یا چند لایه روکش می چسبانند که این لایه ها بعد از نصب قطعه و پرداخت به صورت یک خط محیطی در دور قطعات دیده می شود. ضخامت قطعات معرق به کار رفته در این شیوه کمتر از معرق معمولی یا به عبارتی کمتر از 3 میلیمتر ( حدود 1 تا 3 میلیمتر ) است. به همین دلیل به آن « معرق نازک کاری » می گویند. دقت و نظم هندسی و زوایای دقیق در برش قطعات و چسباندن صحیح ، لازمه کیفیت فنی این سبک می باشد. از نظر هندسی سعی می شود در این شیوه از رنگهای محدودتری استفاده شود تا ریزه کاریها به خوبی خود را نشان دهند.


2) معرق زمینه پلی استر : این نوع معرق به همراه یافتن تركیب خمیر مشكی به وجود آمد و ساده تر شدن روند كار به جهت بی نیاز شدن از برش زمینه ، موجب شد رواج چشم گیری پیدا كند تا جایی كه امروزه تعداد زیادی از این گونه آثار در دسترس كاربران قرار داده می شود. در حال حاضر در میان تابلوهای عرضه شده به بازار ، اینگونه تابلو ها سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند. در این نوع معرق، پس از اتمام برش ، طرح مورد نظر بوسیله چوبها به استثنا زمینه، قطعات معرق شده بالاتر از سطح زیر كار می باشند، بنابراین زمینه با رنگ پلی استر به رنگ دلخواه پر می شود تا هم سطح نقوش معرق شده شود. زمینه رنگ می تواند مشكی، رنگی و یا حتی بصورت ابر و باد بوسیله رنگهای مختلف باشد. در این شیوه رنگ كاری اهمیت فراوانی داشته چرا كه كمترین سهل انگاری در شرایط محیطی (كم یا زیاد بودن دمای محیط) و مواد رنگی (عنوان مواد افزودنی و هاردنر به كار رفته) به كار رفته موجب از بین رفتن اثر و آسیب دیدگی آن می گردد . این شیوه در دو نوع زمینه مشكی و ابر و باد اجرا می گردد كه تنها تفاوت آن در بكارگیری رنگ مورد استفاده خمیر پلی استر است.


3) معرق زمینه چوب  : برای اجرای معرق روی مبلمان ، هنرمندان اغلب شیوه زمینه چوب را ترجیح می دهند، زیرا استفاده از این شیوه باعث می شود که ناحیه معرق شده با سایر نواحی چوبی مبلمان هماهنگ باشد.

الف ) معرق زمینه چوب ساده: معرق زمینه چوب ساده قدیمی ترین نوع معرق بوده كه از شیوه جایگزینی به حالت امروزی خود درآمده است و هنرمند تمام سطح كار حتی زمینه را با بكارگیری مناسب چوبها می پوشاند. آنچه در این بخش بسیار اهمیت دارد دقت در درز كردن چوبهای زمینه با یكدیگر می باشد تا اثر هنری را از جلوه خارج نسازد. این گونه معرق صورتهای مختلفی دارد:

1ـ زمینه چوب یك تكه است (جایگزینی): در این شیوه، قطعات معرق در محلهای خالی ایجاد شده روی زمینه چوب جای داده می شود و به شیوه هندی معروف مى باشد.

2ـ زمینه بصورت ورقهای چوب: در این شیوه ، زمینه كار بوسیله درز شدن ورقهای چوب به یكدیگر در اطراف طرح ایجاد می گردد.

3ـ زمینه نیز دارای موضوع است كه همانند طرح اصلی، با تونالیته های مختلف چوب ایجاد مى گردد.

 ب ) معرق تفكیك رنگ: این شیوه كه امروزه بیشتر در میان هنرمندان آكادمیك رواج دارد، تقسیم بندی برشهای چوب و انتخاب تونالیته های چوب بر اساس قوانین نقاشی و تفكیك تونالیته رنگها صورت می گیرد. بدین صورت كه ریزترین سایه روشنها و تونالیته های رنگی طرح مورد نظر بوسیله انتخاب مناسب رنگهای مختلف چوب و برش آنها ایجاد می گردد و در نهایت یک اثر رئال با پرداختن به تمام جزئیات پدید می آید. در این شیوه چنانچه كوچكترین اشتباهی در انتخاب تونالیته های رنگی چوب ایجاد گردد از ارزش هنری اثر می كاهد. لذا آشنایی با مبانی رنگ، سواد بصری در ایجاد اثر به این شیوه محسوس می باشد.

 


ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

شنبه 11 بهمن 1393  4:44 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها