0

جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟ /عکس

 
voiceofrain
voiceofrain
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1391 
تعداد پست ها : 2005
محل سکونت : اصفهان

جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟ /عکس

جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟
 
جعبه سیاه
 
مرکز تحقیقات اطلاعات پرواز بریتانیا در فارن‌بورو یکی از سه مرکزی در اروپاست که اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه هواپیماها را بررسی می کند.
اطلاعات پرواز سوانح هوایی، مثل پرواز شرکت ایرآسیا که ۲۸ دسامبر سقوط کرد، در مراکزی مثل این مرکز بررسی می شوند.
 
جعبه سیاه
 
این مراکز بسیار محرمانه هستند و بر اساس قوانین بین المللی تنها بازرسان این مراکز و خدمه پرواز اجازه ورود به آنها را دارند.
تحقیقات در این مراکز در اتاق‌های عایق صدا با قفل های مغناطیسی انجام می‌شود تا جلوی هر گونه استراق سمع الکترونیک گرفته شود.
در چهار دیواری این اتاق های عایق، بلندگوهایی نصب شده تا حال و هوای داخل هواپیما را بازنمایی کنند.
متخصصان صداهای ضبط شده کابین خلبان، صدای زمینه و مکالمات را به کامپیوتر می دهند و به دقت آنها را بررسی می کنند.
 
جعبه سیاه
 
 
تحقیق درباره سوانح هوایی معمولا شامل این مراحل است:
در مورد هواپیمای ایر آسیا، متخصصان ابتدا جعبه سیاه (که البته در اصل نارنجی رنگ است) را در آب تازه غوطه‌ور کردند تا سرعت خوردگی آن را کمتر کنند.
سپس متخصصان از خشک بودن کامل صفحه مدارهای الکترونیک جعبه سیاه اطمینان حاصل می کنند.
برای این کار جعبه سیاه را سه روز در محفظه های خشک کن قرار می دهند. در این محفظه تمام آب جعبه سیاه کشیده می شود تا رطوبت باعث از دست رفتن اطلاعات نشود.
جعبه سیاه
 
 
جعبه سیاه هر پرواز از دو قسمت تشکیل شده، دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (flight data recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (cockpit voice recorder).
 
متخصصان وقتی مطمئن شدند احتمال از دست رفتن اطلاعات منتفی شده، شروع به گوش دادن و بررسی اطلاعات ضبط شده می کنند.
به گفته مارک فورد از دایره تحقیقات سوانح هوایی بریتانیا گوش دادن به صدای داخل کابین ممکن است بلافاصله پاسخ برخی سوالات را روشن کند.
اما متخصصان به صداهای پس زمینه هم با دقت گوش می کنند که به گفته آقای فورد می تواند اطلاعاتی مثلا درباره کارکرد موتورها فراهم کند.
 
جعبه سیاه
 
 
وقتی اطلاعات آماده شد، متخصصان با ترکیب صداهای ضبط شده و اطلاعات فنی دقیق، سعی می کنند تصویری از آنچه ممکن است اتفاق افتاده باشد ترسیم کنند.
در مورد پرواز ایر آسیا این کار ممکن است چند روز طول بکشد.
آقای فورد می گوید که تجزیه و تحلیل اطلاعات فنی پرواز که دستگاه های دیگر ضبط کرده‌اند بیشتر زمان می‌برد.

بـازم با گریه خوابم برد       بـازم خواب تــــو را دیدم

دوباره....

چقدر غمگینم و تنـــها  چقدر می خوام که باز بـارون بباره

 

بزن بــارون  ببار آروم  بروی پلکای خسته ام

بزن بــارون تو می دونی هنوزم یاد اون هستم

 

چهارشنبه 24 دی 1393  8:12 AM
تشکرات از این پست
amirali123 ali_kamali shoeibi1361 mojtabamojtabarayan tachberdee alifanoodi rezajafarizadeh shirdel2 amirhossein1392 nargesza omiddeymi1368 wanted1359
shoeibi1361
shoeibi1361
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : دی 1393 
تعداد پست ها : 5
چهارشنبه 24 دی 1393  9:18 AM
تشکرات از این پست
mojtabamojtabarayan tachberdee alifanoodi nargesza ali_kamali amirhossein1392
mojtabamojtabarayan
mojtabamojtabarayan
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1393 
تعداد پست ها : 37
محل سکونت : یزد
چهارشنبه 24 دی 1393  9:34 AM
تشکرات از این پست
tachberdee alifanoodi nargesza omiddeymi1368 ali_kamali amirhossein1392
shirdel2
shirdel2
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1393 
تعداد پست ها : 5535
محل سکونت : یزد

پاسخ به:جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟ /عکس

بنام خدا

سلام دوست گرامی

با تشکر از شما ، مطالب بسیار جالب بود و برای بنده تازگی داشت و اطلاعات خوبی در این مورد کسب کردم.

 

                  

چهارشنبه 24 دی 1393  2:42 PM
تشکرات از این پست
nargesza omiddeymi1368 tachberdee ali_kamali amirhossein1392
sajjadez
sajjadez
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1393 
تعداد پست ها : 249
محل سکونت : آذربایجان شرقی
چهارشنبه 24 دی 1393  8:25 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tachberdee ali_kamali amirhossein1392
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان
چهارشنبه 24 دی 1393  8:26 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tachberdee ali_kamali amirhossein1392
ghalbeiran2
ghalbeiran2
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 798
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟ /عکس

خیلی جالب بود.

اون وقت یه سوال:

جعبه سیاه هواپیماهای ایران را کجا می برند؟ما که تحریم هستیم

اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای

http://ghalbeiran.rasekhoonblog.com

پنج شنبه 25 دی 1393  12:18 AM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 tachberdee ali_kamali amirhossein1392
omiddeymi1368
omiddeymi1368
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 6610
محل سکونت : خراسان جنوبی / بیرجند

پاسخ به:جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟ /عکس


نقل قول ghalbeiran2

خیلی جالب بود.

اون وقت یه سوال:

جعبه سیاه هواپیماهای ایران را کجا می برند؟ما که تحریم هستیم

فک کنم روسیه.

واسه كسي خاك گلدون باش،
كه اگه به آسمون رسيد،
بدونه ريشه‌اش كجاست ...

پنج شنبه 25 دی 1393  4:26 AM
تشکرات از این پست
tachberdee ali_kamali amirhossein1392
ahmadfarm
ahmadfarm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1390 
تعداد پست ها : 7792
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده چطور رمزگشایی می‌شود؟ /عکس

براي دلخوشيه! آخرشم معلوم نميشه كي مقصر بوده!

   

تنها امید خلق جهان یابن فاطمه   ای منتهای آرزوی اولیاء بیا

بالا گرفته ایم برایت دو دست را  ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا

                                     

           برای ظهورش صلوات........ اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

 
 
پنج شنبه 25 دی 1393  1:16 PM
تشکرات از این پست
omiddeymi1368 ali_kamali amirhossein1392
voiceofrain
voiceofrain
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1391 
تعداد پست ها : 2005
محل سکونت : اصفهان

جعبه سیاه هواپیما چیست؟

جعبه سیاه یا ضبط کننده اطلاعات پرواز در هواپیما ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می‌رود. در بعضی از موارد جعبه سیاه شامل ضبط کننده صدای خلبان (CVR) است.
 
جعبه سیاه هواپیما
با بروز هر سانحه‌ای برای یک هواپیما سوالات زیادی در مورد علت سقوط هواپیما مطرح می‌شود. پاسخ به این سوالات به کمک سیستم‌های FDR و CVR که در مجموع جعبه سیاه نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. این سیستم‌ها که هر یک قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دارند، جزئیات پرواز را در طول پرواز ضبط می‌کنند.
 
سیستم جعبه سیاه علی‌رغم آنچه از نامش پیداست، رنگ نارنجی روشنی دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است.
 
برادران رایت اولین کسانی بودند که از این سیستم‌ها استفاده کردند. آنها از وسیله‌ای برای ضبط چگونگی چرخش پره‌های ملخ استفاده می‌کردند. اما استفاده گسترده از اینگونه سیستم‌ها تا قبل از جنگ جهانی دوم آغاز نشد. این سیستم در واقع بیشتر اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد هواپیما را ضبط می‌نمود.
 
جعبه سیاه پارامترهای پروازی را ضبط می‌کند. حساسه‌های زیادی از قسمتهای مختلف هواپیما از طریق سیم‌کشی به سیستم FDR مرتبط شده‌اند. زمانی که کلیدی روشن یا خاموش می‌شود، عملیات آن توسط سیستم FDR به ثبت می‌رسد. کمیت و بازه اطلاعات ضبط شده توسط این سیستم به میزان زیادی متفاوت بوده و به عمر و اندازه هواپیما وابسته است. طبق استانداردهای هوایی حداقل اطلاعاتی که باید توسط این سیستم ضبط شود شامل موارد زیر است :
 
زمان
شتاب عمودی هواپیما
موقعیت دستهٔ کنترل پرواز
موقعیت پدال کنترل رادِر
موقعیت فرمان هواپیما
تثبیت کننده وضعیت افقی هواپیما
جریان سوخت
سرعت
ارتفاع فشاری
جهت مغناطیسی هواپیما
شتاب طبیعی هواپیما
روشن و خاموش شدن میکروفون، که زمان ارتباطهای رادیویی برقرار شده توسط خدمه را ضبط می‌کند، و برای تطبیق اطلاعات ضبط شده توسط FDR و CVR بکار می‌رود. سیستم‌های کنونی به منظور بررسی تمامی جهات عملکردی هواپیما تا صدها پارامتر را ضبط می‌کنند.

جعبه‌های سیاه معمولاً اطلاعات ۲۵ ساعت آخر پرواز را ضبط می‌کنند. جعبه‌های سیاه قدیمی‌تر از نوارهای مغناطیسی که همانند نوار ضبط صوت عمل می‌کنند، با استفاده از هد الکترومغناطیسی به ثبت اطلاعات می‌پردازند. از سال ۱۹۹۰، سازندگان سیستم جعبه سیاه به سمت استفاده از تکنولوژی‌هایی پیش رفته‌اند که در آن قطعهٔ متحرک وجود نداشته باشد، و جعبه‌های سیاه مدرن بجای نوارهای مغناطیسی بکار رفته در نوع متوسط آن از تراشه‌های حافظهٔ الکترونیکی استفاده می‌کنند.

در بسیاری از سوانح هوایی، معمولاً اسکلت و بقیه اجزا داخلی به میزان زیادی آسیب می‌بینند و تنها بخشی از هواپیما که سالم می‌ماند، واحدهای حافظه مقاوم در برابر سانحه است[1] (CSMU)، که مربوط به دستگاه‌های FDR و CVR هواپیما است. دستگاه CSMU وسیلهٔ استوانه‌ای شکل بزرگی است که به دستگاه ضبط اطلاعات متصل شده است. این وسیله به گونه‌ای ساخته شده است که در برابر گرمای شدید، سقوط‌های سخت و فشارهای بالای چند تُن مقاوم است. در نمونه‌های قدیمی نوارهای مغناطیسی این بخش درون یک جعبه مستطیل شکل قرار می‌گرفت.

قسمتهای خارجی جعبه سیاه
قشاء آلومینیومی: لایه نازکی از آلومینیوم است که اطراف کارتهای حافظه را فرا گرفته است.
عایق مقاوم در برابر حرارت شدید: این بخش که شامل ماده سیلیس خشک است، با داشتن ضخامتی در حدود یک اینچ، پوشش حرارتی مقاومی را ایجاد می‌کند و در صورت بروز آتش‌سوزی از واحد حافظه محافظت می‌کند.
لایه استنلس استیل: عایق حرارتی فوق، در پوشش محافظ فولادی ضدزنگی که تقریباً یک چهارم اینچ ضخامت دارد، قرار می‌گیرد که البته برای مقاومت بیشتر آن از تیتانیوم هم در قسمتهای بیرونی استفاده می‌شود.
جعبه‌های سیاه علاوه بر این به یک راهنمای یابنده زیرآبی[۲] یا ULB نیز مجهز می‌شوند. در صورت سقوط هواپیما در آب، این بخش امواج مادون صوتی منتشر می‌کند که توسط گوش انسان شنیده نمی‌شود ولی به سرعت توسط سنسورها و تجهیزات آکوستیکی موجود تشخیص داده می‌شود. سنسور موجود درون این بخش به محض تماس با آب، آنرا فعال می‌کند. فرکانس پالس‌های فرستاده شده توسط ULB برابر ۳۷٫۵ کیلوهرتز بوده و از عمق ۲۰ هزار پایی دریا توان رسیدن به سطح را دارند. زمانی که ULB فعال می‌شود، در هر ثانیه یک بار به صدا در می‌آید و این عمل را تا ۳۰ روز انجام می‌دهد. واحد ULB توسط باتری کار می‌کند و احتمال آسیب دیدگی آن در اثر ضربات شدید بسیار کم است.
پس از یافتن جعبه سیاه و انتقال آن به آزمایشگاه اطلاعات از روی ضبط کننده‌ها پیاده شده و تلاش برای بازسازی سانحه آغاز می‌شود. این فرایند تا تکمیل شدن می‌تواند هفته‌ها یا ماهها ادامه یابد. در حال حاضر تولیدکنندگان این سیستم در آمریکا، NTSB را برای تحلیل کامل اطلاعات ذخیره شده در ضبط کننده‌ها به سیستم‌های بازخوانی و نرم‌افزارهای لازم برای انجام این امر مجهز می‌نمایند.
 
در صورتیکه جعبه سیاه آسیب ندیده باشد، محققین به آسانی می‌توانند با اتصال آن به سیستم بازخوانی، اطلاعات ذخیره شده را بخوانند. اما در بسیاری از موارد پس از یافتن ضبط کننده‌ها از میان لاشه هواپیما، واحد حافظه الکترونیکی آن را خارج کرده و پس از تمیز کردن آن، یک کابل رابط بر روی آن نصب کرده و حافظه را مستقیماً به یک دستگاه بازخوانی حافظه متصل می‌نمایند. این دستگاه دارای نرم‌افزار مخصوصی است که اطلاعات را بدون کوچکترین کم‌وکاستی بازخوانی می‌کند.
 
جعبه سیاه (شامل FDR و CVR) هر دو سیستمهای ارزشمندی برای هواپیما محسوب می‌شوند و از آنجائیکه معمولاً تنها بخش سالم باقی‌مانده از هواپیما هستند مهمترین کلید در فهم چگونگی بروز سانحه می‌باشند.
 
پانویس و منبع
1-  Crash-Survivable Memory Units یا CSMU
2- Under-water Locator Beacon یا ULB
منبع: ویکی‌پدیا

 

بـازم با گریه خوابم برد       بـازم خواب تــــو را دیدم

دوباره....

چقدر غمگینم و تنـــها  چقدر می خوام که باز بـارون بباره

 

بزن بــارون  ببار آروم  بروی پلکای خسته ام

بزن بــارون تو می دونی هنوزم یاد اون هستم

 

شنبه 27 دی 1393  12:30 PM
تشکرات از این پست
ali_kamali amirhossein1392
دسترسی سریع به انجمن ها