0

بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

 
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

enlightenedمنتظر حضور همه دوستان خوش فکر راسخونی هستیمenlightened

 

بعضی از احکامی که در دین اسلام لازم الاجرا هست، حساسیت زیادی را برای بسیاری که دقت به نکات کلیدی آن احکام ندارند ایجاد کرده است و ما در این تایپک به برسی برخی از آن احکام و نکات مهم آنها و احکام دقیق آنها خواهیم پرداخت 

مسائلی مثل قطع دست دزد با پاشخ به شبهاتش 

مثل بحث حکم ارتداد و شبهات و احکامش 

و.....

یا صاحب الزمان علیه السلام

سه شنبه 23 دی 1393  6:52 PM
تشکرات از این پست
shayesteh2000 ali_kamali alirezaHmzezadh
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

سوال اول ؟

چرا در دین اسلام حکم این است که دست دزد را قطع کنند؟

 

حرف ها و نقد ها

این چه حکمی است چرا اینقدر سخت گیری؟

اخر این چه کار ظالمانه ای است که شخصی برای یک اشتباه باید تا آخر عمر بدون دست باشد؟

آخر این چه ظلمی است که شخصی تمام عمر باید به اسم دزد شناخته شود چون اگر دست کسی قطع شد هر جا هم که برود می گویند او دزد است و اگر هم توبه کرده باشد باز هم آبرویی ندارد!!

مگر وحشی هستیم که دست کسی را قطع کنیم!(متاسفانه این که قطع دست کار وحشی هاست رو شاید خیلی شنیده باشید مخصوصا در فیلم ها)

و ....  

دوستان اگر نقدی دارند و یا جواب نقدی را دارند حتما در تکمیل این مطالب به همه کمک کنند.

 

یا صاحب الزمان علیه السلام

چهارشنبه 24 دی 1393  8:37 AM
تشکرات از این پست
ali_kamali alirezaHmzezadh
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

نکته اول در جواب به این سوالات

دانستن قوانین واقعی و دقیق سرقت و سارق است که در ادامه آورده می شود.

 

شرایط 16 گانه قطع دست سارقین
 
فصل اول - تعريف و شرايط
 
ماده 197 - سرقت عبارت است از ربودن مال ديگري بطور پنهاني 0
ماده 198 - سرقت در صورتي موجب حد مي شود كه داراي كليه شرايط و خصوصيات زير باشد -
1 - سارق به حد بلوغ شرعي رسيده باشد .
2 - سارق در حال سرقت عاقل باشد .
3 - ساقرق با تهديد و اجبار وادار به سرقت نشده باشد .
4 - سارق قاصد باشد .
5 - سارق بداند و ملتفت باشد كه مال غير است .
6 - سارق بداند و ملتفت باشد كه ربودن آن حرام است .
7 - صاحب مال ، مال را در حرز قرار داه باشد .
8 - سارق به تنهائي يا با كمك ديگري هتك حرز كرده باشد .
9 - به اندازه نصاب يعني 5/4 نخود طلاي مسكوك كه بصورت پول معامله مي شود يا ارزش آن به آن مقدار باشد در هربار سرقت شود .
10 - سارق مضطرنباشد .
11 - سارق پدر صاحب مال نباشد .
12 - سرقت در سال قحطي صورت نگرفته باشد .
13 - حرز و محل نگهداري مال ، از سارق غصب نشده باشد .
14 - سارق مال را به عنوان دزدي برداشته باشد .
15 - مال مسروق در حرز متناسب نگهداري شده باشد .
16 - مال مسروق از اموال دولتي و وقف و مانند آن كه مالك شخصي ندارد نباشد .
تبصره 1 - حرز عبارت است از محل نگهداري مال بمنظور حفظ از دستبرد .
تبصره 2 - بيرون آوردن مال از حرز توسط ديوانه يا طفل غير مميز و حيوانات و امثال در حكم مباشرت است .
تبصره 3 - هرگاه سارق قبل از بيرون آوردن مال از حرز دستگير شود حد بر او جاري نمي شود .
تبصره 4 - هرگاه سارق پس از سرقت ، مال را تحت يد مالك قرار داده باشد موجب حد نمي شود .

 

یا صاحب الزمان علیه السلام

یک شنبه 28 دی 1393  9:45 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

فصل دوم - راههاي ثبوت سرقت
 
فصل 199 - سرقتي كه موجب حد است با يكي از راههاي زير ثابت مي شود -
1 - شهادت دو مرد عادل 0
2 - دو مرتبه اقرار سارق نزد قاضي ، بشرط آنكه اقرار كننده بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد .
3 - علم قاضي 0
تبصره - اگر سارق يك مرتبه نزد قاضي اقرار به سرقت كند ، بايد مال را به صاحبش بدهد اما حد بر او جاري نمي شود .

یا صاحب الزمان علیه السلام

یک شنبه 28 دی 1393  9:47 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

فصل سوم - شرايط اجراي حد
 
ماده 200 - در صورتي حد سرقت جاري مي شودكه شرايط زيرموجودباشد -
1 - صاحب مال از سارق نزد قاضي شكايت كند .
2 - صاحب مال پيش از شكايت سارق را نبخشيده باشد .
3 - صاحب مال پيش از شكايت مال را به سارق نبخشيده باشد .
4 - مال مسروق قبل از ثبوت جرم نزد قاضي ، از راه خريد و مانند آن به ملك سارق در نيايد .
5 - سارق قبل از ثبوت جرم از اين گناه توبه نكرده باشد .
تبصره - حد سرقت بعد از ثبوت جرم با توبه ساقط نمي شود وعفو سارق جايز نيست .
 

یا صاحب الزمان علیه السلام

یک شنبه 28 دی 1393  9:48 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
komail1012531
komail1012531
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2990
محل سکونت : قم

پاسخ به:بررسی احکام حساسیت زای اسلام (حتما مشارکت کنید)

فصل چهارم - حد سرقت
ماده 201 - حد سرقت بشرح زير است -
الف - در مرتبه اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهاي آن بطوريكه انگشت شست و كف دست او باقي بماند .
ب - در مرتبه دوم ، قطع پاي چپ سارق از پائين برآمدگي بنحوي كه نصف قدم و مقداري از محل مسح او باقي بماند .
ج - در مرتبه سوم حبس ابد .
د - در مرتبه چهارم اعدام ، ولوسرقت در زندان باشد .
تبصره 1 - سرقتهاي متعدد تا هنگامي كه حد جاري نشده حكم يكبار سرقت را دارد .
تبصره 2 - معاون در سرقت موضوع ماده 198 اين قانون به يكسال تا سه سال حبس محكوم ميشود .
ماده 202 - هرگاه انگشتان دست سارق بريده شود و پس از اجراء اين حد ، سرقت ديگري از او ثابت گردد كه سارق قبل از اجراء حد مرتكب شده است پاي چپ او بريده مي شود .
ماده 203 - سرقتي كه فاقد شرايط اجراي حد باشد و موجب اخلال در نظم يا خوف شده يا بيم تجري مرتكب يا ديگران باشد اگرچه شاكي نداشته يا گذشت نموده باشد موجب حبس تعزيري از يك تا پنجسال خواهد بود .
تبصره - معاونت در سرقت موجب حبس از شش ماه تا سه سال ميباشد .
 
 
 
حكم قطع دست در اسلام
 
 
 
{وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ }المائدة38
 
دست مرد دزد و زن دزد را به كيفر اعمالي كه انجام داده اند به عنوان يك مجازات الهي قطع كنيد و خداوند توانا و حكيم است.
 
{فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ }المائدة39
 
اما آنكس كه پس از ستم كردن توبه و جبران كند خداوند توبه او را مي پذيرد زيرا خداوند آمرزنده مهربان است.
 
از آيات فوق چنين بر مي آيد كه دست كسي كه در جامعه اسلامي  مرتكب دزدي شده است  را بايد قطع نمود.
 
اما اينگونه نيست كه هركسي تحت هر شرايطي مرتكب عمل زشت و غير شرافتمندانه دزدي شد دست او را قطع كنند و قطع كردن دست دزد شرايطي دارد; قرآن كريم همانند ساير احكام ريشه احكام را بيان نموده و جزئيات  آن به سنت پيامبر واگذار شده است.
 
از مجموع روايات اسلامي بدست مي آيد كه دزدي كه استحقاق قطع دست را مي يابد بايد داراي شرايط بسياري باشد  از جمله :
 
1-     ارزش كالايي كه سرقت شده بايد حد اقل يك ربع دينار باشد.(يك دينار برابر يك مثقال شرعي طلاي مسكوك يا  برابر سه چهارم 4/3 مثقال معمولي است)
 
2-     سرقت از جاي محفوظي مانند  خانه و مغازه و جيبهاي داخلي انجام شود.ویا  كالاي دزديده شده مخفي شده يا در جايي قفل دار قرار داده شده باشد.
 
3-     سرقت در قحط سالي كه مردم گرسنه اند و راه بجايي ندارند نباشد.
 
4-     سارق عاقل و بالغ باشد و در حال اختيار دست به اين كار بزند.
 
5-     سرقت پدر از مال فرزند يا سرقت شريك از مال مورد شركت اين حكم را ندارد.
 
6-     سرقت ميوه از درختان باغ  جزء اين حكم نيست.
 
7-     كليه مواردي را كه احتمال اشتباهي براي سارق در ميان باشد كه مال خود را با مال ديگري اشتباه كرده است جزء اين حكم نيست.
 
8- اگر شخص دچار اضطرار و اجبار باشد و براي دفع اضطرار دزدي كند دستش قطع نمي شود.
 
9-سرقت از اموال عمومي سبب قطع دست نمي شود مثل اموال زيارتگاهها و مسجدالحرام و...
 
و تعدادي موارد ديگر كه شرح آن در كتب فقهي آمده است.
 
 
 
نحوه اثبات سرقت  منجر به قطع دست:
 
سرقتي  كه منجر به قطع دست مي شود  با دو مرتبه اقرار سارق و يا با شهادت دو عادل ثابت مي شود.
 
اگر او را با زدن و مانند آن مجبور به اقرار كنند و اقرار كند دست را قطع نمي كنند مگر اينكه شاهد قطعي ديگري  بر سرقت او پيدا شود.
 
اگر شخص سارق قبل از اقامه دليل بر سرقت او، خودش اقرار(وتوبه ) كند دستش قطع نمي شود.
 
مقدار قطع دست در صورت احراز شرايط سارق  قطع چهار انگشت دست راست است.و كف دست و انگشت شصت  قطع نمي شود.
 
 
 
شرايط و فرضهاي  بسيار و گاه پيچيده اي وجود دارد كه در صورت تمايل مي توانيد به  كتب فقهي از جمله تحرير الوسيله قسمت حدود مراجعه و مطالعه كنيد.

یا صاحب الزمان علیه السلام

یک شنبه 28 دی 1393  9:49 AM
تشکرات از این پست
alirezaHmzezadh
دسترسی سریع به انجمن ها