احادیثی درباره معامله
احادیث, حدیث, معامله, احکام معامله, حدیث درباره معامله, احادیثی درمورد معامله, حدیث معامله, راههای معامله کردن, قوانین معامله, آموزش معامله کردن,احادیث و روایات، احکام دین
احادیثی درباره معامله
حدیث (1) پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
الْبَیِّعَانِ بِالْخِیَارِ مَا لَمْ یَفْتَرِقَا فَإِنْ صَدَقَا وَ بَیَّنَا بُورِکَ لَهُمَا فِی بَیْعِهِمَا وَ إِنْ کَتَمَا وَ کَذَبَا مُحِقَ بَرَکَةُ بَیْعِهِمَا
خریدار و فروشنده، تا از یکدیگر جدا نشده اند، اختیار [فسخ معامله را] دارند. اگر راست بگویند و [عیب را] آشکار بگویند، داد و ستد براى هر دو، برکت خواهد داشت، و اگر [عیب را] بپوشانند و دروغ بگویند برکت دادوستدشان خواهد رفت.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 13 ، ص 298 ، ح 15410
حدیث (2) امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام:
أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ یَتَقَبَّلُ بِالْعَمَلِ فَلَا یَعْمَلُ فِیهِ وَ یَدْفَعُهُ إِلَى آخَرَ فَیَرْبَحُ فِیهِ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ یَکُونَ قَدْ عَمِلَ فِیهِ شَیْئا
فردى کارى را بر مى دارد ؛ اما خودش آن را انجام نمى دهد ؛ بلکه به دیگرى وا مى گذارد و در این میان سود مى برد. فرمود: نه، مگر آن که خودش نیز مقدارى از آن کار را انجام دهد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 273 و 274 ، ح 1
حدیث (3) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
مَنْ ظَلَمَ أَجِیراً أَجْرَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَ حَرَّمَ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّةِ وَ إِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَام
کسى که مزدِ اجیرى را کم دهد ، خداوند عملش را باطل مى گرداند و بوى بهشت را که از مسافت پانصد ساله به مشام مى رسد، بر وى حرام مى کند.
من لا یحضر الفقیه ج 4 ، ص 12 ،ح 4968 {شبیه این حدیث در امالی(صدوق) ص 427 ،ح 1 }
حدیث (4) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
ظُلمُ الأجِیرِ أجرَهُ مِن الکبائرِ .
کم دادن مزد اجیر (کارگر) ، از گناهان کبیره است.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 170 ، ح 27
حدیث (5) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
أعطُوا الأجیرَ أجرَهُ قَبلَ أنْ یَجِفَّ عَرَقُهُ
مزد کارگر را پیش از آن که عرقش خشک شود بدهید
صحیفه امام رضا علیه السلام ص 88 ، ح 5
حدیث (6) امام علی علیه السلام :
نَهى [رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله] أن یُسْتَعمَلَ أجیرٌ حتّى یُعلمَ ما اُجرتُهُ .
[پیامبر خدا صلى الله علیه و آله] نهى فرمود از این که کارگرى، پیش از تعیین مزدش، به کار گرفته شود.
من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 10 ، ح 4968 - امالی(صدوق) ص 426 ، ح