. مقدمه بر انگیزاننده
می توان جلسه را با طرح یکی از موارد زیر آغاز کرد مثل اینکه گفته شود:
منت خدای راعزوجل که طاعتش موجب قرب است و شکر اندرش مزید نعمت، هر نفسی که فرو میرود ممد حیات است و چون بر میآید مفرح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود و بر هر نعمتی شکری واجب.
از دست و زبان که برآید کز عهدهی شکرش بدرآید
بنده همان به که تقصیر خویش عذر بدرگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که بجای آورد “گلستان سعدی”
و یا بیان داستان دعای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در حق همسایهشان که بطور کامل در کتاب ارزشمند “داستان راستان” آمده است.
2. ارایه دستهبندی شده محتوا
الف) بیان فواید و خواص دعا کردن؛ مثل:
- احساس اطمینان خاطر (الا بذکر الله تطمئن القلوب)
- دوری از گناه (ان الصلوه تنها عن الفحشاء و المنکر)
- ارتباط با قادر متعال و بینیاز مطلق
- رفع بلا از انسان
ب) ارائه برخی توصیههای اخلاقی لازم، مثل:
- توصیه به نماز اول وقت خواندن
- شروع کارها با یاد و استمداد از خدا
- دوری از گناه و توبه پس از ارتکاب آن
ج) بحث و گفتگوی دو طرفه اعضاء پیرامون دعا (بمدت یک ربع تا 30 دقیقه)
3. تکرار بیان خلاصه مباحث ارائه شده در گروه
4. ارزشیابی نهایی
مثلاً مربی میتواند در پایان، با طرح سؤالاتی از قبیل:
- فایدهی دعا کردن چیست؟
- چرا وقتی دعا میکنیم با روحیه بهتری کار میکنیم؟
- برای اینکه دیگران در حق ما دعا کنند، چه کار باید بکنیم؟ و امثال آن، ذهن مخاطبان را در این زمینه فعال نماید.
5. ارائه تکلیف به اعضای حلقه برای جلسه بعدی؛ تکالیفی از قبیل:
- پیدا کردن یک شعر با موضوع دعا
- پیدا کردن یک نیایش با یک دعا از منابع اسلامی
- خطاطی یک بخش از ربناهای قرآن
- تهیه روزنامه دیواری با موضوع دعا و نیایش