پاسخ به:فلسفه نماز جماعت
یک شنبه 18 آبان 1393 11:22 AM
درباره جایگاه و ارزش نماز جماعت، همین بس که رسول خدا(ص) فرمود: "مَن سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَم یُجِبهُ مِن غیرِ عِلَّةٍ فَلَا صَلاةَ لَهُ": نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزشی ندارد.[1] و می فرمود: صفهای نماز جماعت، همانند صفهای فرشتگان درآسمان چهارم است.[2] در حدیث دیگر چنین آمده است: "هر که نماز جماعت را دوست بدارد، خدا و فرشتگان او را دوست میدارند".[3] گذشته از اینگونه روایات درباره بایستگی و لزوم شرکت در نماز جماعت، برخی از فلسفههای شرکت در نماز جماعت را می توان چنین ذکر کرد:
برخی از اعمال عبادی در دین اسلام ثواب محدود و مشخص دارد، ولی بین مسلمانان مسلّم است که نماز با جماعت، از نماز فرادا برتر است و اگر تعداد نمازگزاران بیش از ده نفر شوند ثواب آن قابل شمارش و نگارش توسط مخلوقات نیست.
[4]
به طور حتم، جمع شدن یک عده در یک مکان، برای عمل واحد، نشان از اتحاد آن افراد در هدف دارد. نماز جماعت نیز از این امر جهان شمول مستثنا نیست و نماد وحدت کلمه است. همه افراد با هر اختلاف سلیقه ای که دارند، با این عمل وحدت کلمه خود را به جهان اعلام می دارند.
ويل دورانت مى نويسد: بر هيچ انسان منصفى پوشيده نيست كه شركت مسلمانان در نمازهاى جماعت روزانه، چه اثر خوبى در وحدت و تشكّل آنها دارد. با كمى دقت مى توان دريافت كه در سايه همين جماعت ها و جمعه ها است كه انسجام و اتحادى در اقشار مختلف ايجاد مىشود و در سايه آن، بركات و ارزشهايى وجود دارد. از كارهاى عمرانى يك منطقه گرفته، تا راه حل ساير مشكلات افراد و جامعه.[5]
در این اجتماع که کم هزینه ترین اجتماع دنیا است، آگاهى از مشكلات و نيازهاى يكديگر و زمينه سازی تعاون اجتماعى نهفته است که در بسیاری از موارد، در همین اجتماعات است که نیاز یک نیازمند مرتفع می شود.
اسلام عزیز، بسیار بر زیارت و دیدار مؤمنین و اطلاع از حال یکدیگر تأکید نموده است. در سیره پیامبر اعظم(ص) میخوانیم: "اگر يكي از يارانش را سه روز پياپي نميديد، از حال وي جويا ميشد. اگر در سفر بود، برایش دعا میکرد، اگر در شهر بود، به دیدارش میرفت و اگر بیمار بود، از او عیادت میکرد".[6] بی هزینه ترین دیدار مؤمنین، در صفوف جماعت است که باعث آگاهی از اوضاع افراد می گردد.
بسیاری از مسائل دین و احکامی که افراد فرا می گیرند، در اثر حضور در نماز جماعت و استفاده از برنامه های آموزشی قبل یا بعد از نماز جماعت است. آمار نشان می دهد، افرادی که اهل نماز جماعت هستند، از افراد دیگر آگاهی بیشتری نسبت به مسائل دین دارند. اسلام نیز با این عمل، با جاهل ماندن افراد مبارزه معنوی می کند و به علم افزایی پیوسته ترغیب می نماید.
انسانها از نظر رفتاری با یکدیگر متفاوتند. چه بسیارند افرادی که با دیدن یک رفتار پسندیده از یک شخص حاضر در صفوف جماعت، رفتار زشت خود را کنار گذاشته اند. مسلمانها با این حضور معنوی در کنار یکدیگر، هر کدام خوبی های خود را به دیگران منتقل می کنند.
[1]. وسائل، ج ۵ ص ۳۷۵، کنز العمال، ج ۸ حدیث ۲۲۷۹۹.
[2]. همان مدرک.
[3]. مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۸.
[4] . بحارالانوار، ج85، ص14.
[5] . تاريخ تمدن، همان.
[6] . برای اطلاع بیشتر، به کتاب سنن النبی، علامه طباطبایی مراجعه کنید.
یا صاحب الزمان علیه السلام