پاسخ به:فلسفه نماز جماعت
یک شنبه 18 آبان 1393 11:21 AM
فلسفه و فوائد نماز جماعت در چيست؟
برپايى نماز جماعت فلسفه و فوائد بى شمارى دارد كه در اين قسمت به برخى اشاره مى شود . يك - آثار معنوى الف - استجابت دعا پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « چون بنده خدا نماز را به جماعت گزارد و پس از آن حاجتى را از خدا بخواهد ، خداى عزوجل از وى حيا مى كند كه پيش از روگرداندن او ، حاجتش را برآورده نسازد » . 1
ب - درمان نفاق پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « هركس چهل روز در نماز جماعت شركت كند و به طور مرتب نماز گزارد ، دو برائت نامه و دو سند رهايى بخش به او مى دهند : 1 - نجات از آتش ، 2 - رهايى از نفاق » . |
2
ج - در پناه خدا بودن امام صادق ( عليه السلام ) فرمود : « هر كس كه نماز صبح و عشا را به جماعت بخواند ، او در پناه خداى عزوجل است » . |
3
. د - كفاره گناهان امام باقر ( عليه السلام ) فرمود : « سه چيز كفاره و پوشاننده گناهان است : 1 - وضو ساختن در هواى سرد ، 2 - راه رفتن در شب و روز به سوى نمازها ، 3 - محافظت بر نمازهاى جماعت » . |
4
ه - مونس در قبر پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « آگاه باشيد هر كه به طرف مسجد براى اقامه نماز جماعت حركت كند ، به هر قدمى هفتاد هزار حسنه و ثواب براى او نوشته شود . . . و اگر در همين حال بميرد ، خداوند هفتاد هزار فرشته بر او بگمارد كه او را در قبرش زيارت كنند و در تنهايى مونس او باشند و برايش استغفار كنند تا برانگيخته شود » . |
5
و - عبور از صراط رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « هر كس در هر كجا كه باشد ، اگر بر جماعت مداومت كند ، مانند برق سريع و درخشان همراه نخستين گروه بهشتيان از روى صراط مى گذرد . . . » . |
6
ز - آزادى از آتش دوزخ رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « هر كس چهل روز در نماز جماعت شركت كند و به طور مرتب نماز گزارد . . . دو برائت نامه و سند رهايى بخش به او مى دهند : 1 - نجات از آتش ، 2 - رهايى از نفاق ) . |
7
ن - نجات از مراحل ترسناك قيامت رسول اكرم ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « . . . در روز قيامت خداوند ، همه انسان ها را براى حساب گرد مى آورد . پس هر مؤمنى كه در نماز جماعت شركت كند ، خداوند سختى ها و دشوارى هاى روز قيامت را برايش آسان مى سازد آن گاه فرمان مى دهد كه او را روانه بهشت سازند » . |
8
ى - ترفيع مقام رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « اى على ! سه چيز موجب ترفيع مقام و درجه مؤمن است : 1 - وضوى كامل در هواى سرد ، 2 - انتظار نماز بعد از نماز ، 3 - شركت مداوم در نمازهاى جماعت » . |
9
دو . آثار فردى پيامبر خدا ( صلى الله عليه وآله ) راجع به مسجد كه كانون برگزارى نماز جماعت مى باشد فرموده اند : هر كه پيوسته به مسجد رود يكى از هشت فائده را برد : - آيه محكمى از قرآن ( كه از آن بهره يابد ) - يا رفيقى كه از او فايده برد - يا علم تازه اى فرا گيرد - يا از رحمتى كه در انتظارش بوده برخوردار شود - يا سخنى بشنود كه دليل راه شود - يا مانع گناه گردد - يا ( لا اقل ) از شرم و حيا دست از معصيت بشويد - يا از ترس ترك گناه كند . . |
10
سه - آثار اجتماعى الف . تقويت روحيه اخوت و برادرى نماز جماعت ، مقدمه وحدت صفوف و نزديكى دلها و تقويت كننده روح اخوّت است . نوعى حضور و غياب بى تشريفات ، و بهترين راه شناسائى افراد است . رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) نتيجه صفوف به هم پيوسته نماز جماعت را از بين رفتن روحيه اخوت و برادرى دانسته و مى فرمودند : منظم و صاف بايستيد و گر نه دلهايتان هم مختلف خواهد شد . . . . |
11
قال رسول الله - ( صلى الله عليه وآله ) - : استووا تستوى قلوبكم و تماسوا تراحموا صفهاى نماز جماعت را هماهنگ و تنظيم نماييد تا دلهايتان متعادل شود ، و با هم در تماس باشيد تا مهربانى افزوده شود . . |
12
ب . حسن شهرت در جامعه پيامبر ( صلى الله عليه وآله ) فرمود : « هر كه نمازهاى پنجگانه را با جماعت بخواند ، به او گمان هر خير و نيكى را داشته باشيد » . |
13
چهار - آثار سياسى - ترويج و تبيين معارف الهى و شعائر دينى امام رضا ( عليه السلام ) در باره فلسفه نماز جماعت فرموده است : « نماز جماعت بدان جهت قرار داده شد كه اخلاص ، توحيد ، اسلام و عبادت خداوند آشكار و ظاهر باشد » . |
14
. - شكوه و عظمت اسلام حضور جمعى مسلمانان در مساجد ، ضمن آنكه عظمت و بزرگى جماعت مسلمانان را مى رساند بيانگر قدرت مسلمين و الفت دلها و انسجام صفوف است . تفرقه ها را مى زدايد ، بيم در دل دشمنان مى افكند ، منافقان را ماءيوس ميسازد ، خار چشم بدخواهان است . نماز جماعت ، نمايش حضور در صحنه وپيوند امام و امّت ميباشد . - وحدت و تعاون نماز جماعت ، نمايانگر وحدت مسلمانان و محل تجلى همدلى ، تعاون و همكارى آنان با همديگر است . امام رضا ( عليه السلام ) در بيان يكى ديگر از فلسفه هاى نماز جماعت فرموده اند : « مع مافيه من المساعده على البرّ و التقوى » . |
15
( علاوه بر اين كه در نماز جماعت است پيشى گرفتن بر نيكوكارى و پرهيزكارى است » چهار - آثار اخلاقى ، تربيتى الف . كبر زدايى در نماز جماعت ، افراد در يك صف قرار مى گيرند و امتيازات موهوم صنفى ، نژادى ، زبانى ، مالى و . . . كنار مى رود و صفا و صميميت و نوع دوستى در دلها زنده مى شود و مؤمنان ، با ديدار يكديگر در صف عبادت ، احساس دل گرمى و قدرت و اميد مى كنند . روحيه فردگرايى و انزوا و گوشه گيرى را از بين ميبرد و نوعى مبارزه با غرور و خودخواهى را در بر دارد . ب . نظم و انضباط نماز جماعت ، عامل نظم و انضباط و وقت شناسى است . رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) دست به شانه هاى ما مى گذاشت و مى فرمود : منظم و صاف بايستيد و گر نه دلهايتان هم مختلف خواهد شد . . . . |
16
( 1 ) إرشاد القلوب إلى الصواب ، ج 1 ، ص . 183
( 2 ) ارشاد القلوب إلى الصواب ، ج 1 ، ص . 184
( 3 ) المحاسن ، ج 1 ، ص . 52
( 4 ) بحارالأنوار ، ج 85 ، ص . 10
( 5 ) بحارالأنوار ، ج 85 ، ص . 9
( 6 ) بحارالأنوار ، ج 85 ، ص . 3
( 7 ) ارشاد القلوب إلى الصواب ، ج 1 ، ص . 184
( 8 ) بحارالأنوار ، ج 85 ، ص . 6
( 9 ) بحارالأنوار ، ج 85 ، ص . 10
( 10 ) تحف العقول عن آل الرسول ص ، ص . 235
( 11 ) سنن النبى ( صلى الله عليه وآله ) با ترجمه فارسى ، ج 1 ، ص . 267
( 12 ) كنزالعمال ، ج 7 ، ص . 623
( 13 ) بحار الأنوار ، ج 67 ، ص . 2
( 14 ) عيون أخبار الرضا ( عليه السلام ) ، ج 2 ، ص . 109
( 15 ) عيون أخبار الرضا ( عليه السلام ) ، ج 2 ، ص . 109
( 16 ) سنن النبى ( صلى الله عليه وآله ) با ترجمه فارسى ، ج 1 ، ص . 267
یا صاحب الزمان علیه السلام