پاسخ به:مبحث هفتادم طرح صالحین: "نقش فرهنگ در زندگی شخصی و اجتماعی"
دوشنبه 28 مهر 1393 8:45 PM
بررسی نقش اینترنت در زندگی فردی و اجتماعی |
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای آی تی امروزه موضوع اینترنت، مسیله مهمی برای بیشتر کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی است. آگاهی از پی آمدهای اینترنت و در کنار آن، در نظر گرفتن راهبردهای مناسب برای استفاده درست و پیش گیری یا کاهش پی آمدهای احتمالی منفی آن، اهمیت اساسی دارد.
بسیاری از نظریه پردازان ارتباطات، اینترنت را گام مهمی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه قلمداد می کنند. از این رو، با توجه به کاربردهای فراوان اینترنت که با هدف انتقال اطلاعات قصد دارد باورهای مشخصی را درباره کالاها یا خدمات مرتبط با آن در جامعه رواج دهد، بررسی این پیام ها از نظر مضمون، محتوا و فرم ارایه، اهمیت فرایندهای ارتباطی، رفتار و حالت های روانی افراد در هنگام استفاده از اینترنت می پردازد.ارزیابی ویژگی های رفتاری و روانی، یکی از عوامل تأثیرگذار در پیدایش روان شناسی اینترنت بوده است. این بررسی ها در درون پژوهش های گسترده تری قرار می گیرد که از آن به روان شناسی رسانه های گروهی یادمی شود. های لیس (1992م.)، هیل مس (1997م.)، کیتلر (1999م.)، کلوک13(1998م.)، ریویس و کلیفورد (1996م.)، سیلور (1998م.) در پژوهش هایشان دربارهرسانه های گروهی، به برخی جنبه های روان شناختی اینترنت پرداخته اند. اسمیت و کلوک (1999م.) در پژوهشی با عنوان ارتباط در فضای مجازی به طور ویژه،جنبه های روان شناختی اینترنت را بررسی کردند. ریوا و گالیمبرتی (2001م.)پژوهش های گسترده ای در زمینه روان شناسی اینترنت انجام دادند استرات، جاکوبسونو گیبسون20 (2003م.) تصریح کردند پیچیدگی اینترنت ایجاب می کند که ما دیدگاه های اجتماعی، فرهنگی و رشدی را در نظر داشته باشیم.
پرسش دیگری که در روان شناسی اینترنت بررسی شده این است که ما خود را چگونه در فضای مجازی ادراک می کنیم؟ وقتی به صورت رو در رو یا آن لاین با دیگران تعامل داریم، می کوشیم با مشاهده خود از دیدگاه دیگران، بر تأثیری که روی دیگران می گذاریم نظارت کنیم. در این صورت، در صورت نیاز، از سازوکارهای مختلف مدیریت تأثیر بهره می گیریم تا با ارایه اطلاعات گلچین شده، ادراک دیگران از خود را دگرگون کنیم. ارتباط از طریق رایانه، هم مدیریت تأثیر و هم چگونگی ادراک ما را در نظر دیگران، به چالش می کشد. مدیریت تأثیر در اینترنت، همانند قایق رانی با دو پارو در رودخانه های طوفانی است. |
بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بیوفاست . . .
(حضرت علی علیهالسلام)