0

نکات مهم در مورد طراحی کاتالوگ و پوستر

 
forooghi73
forooghi73
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : خرداد 1393 
تعداد پست ها : 212

نکات مهم در مورد طراحی کاتالوگ و پوستر
دوشنبه 31 شهریور 1393  3:11 PM

 

نکات مهم در مورد طراحی کاتالوگ

Catalog نوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت و خدمات می باشد که می تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد.

از خلق Catalog درجهان تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد در اواسط قرن بیستم انسان صنعتی با جامعه سرمایه داری آن زمان، لحظه ای توانست از Catalog به عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده کند که دیگر ابزارها و فکرهای گذشته چون اطلاعیه ها و Tract های تک رنگ و معرفی های حضوری و لفظی جوابگوی نیاز تولید کنندگان را نداشتند.
به ناچار برای به وجود آوردن انگیزه، رقابت و معرفی بازار تولید و عرضه شده به بازار، اقدام به خلق شیوه نوینی از پدیده های گرافیک کردند تا «پیام گیرها» بتوانند در فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود.
با تولیدات و خدمات عرضه شده آن مرکز آشنا شوند. به وجود آمدن تنوع در تولیدات برای جامعه مصرفی و شکوفایی صنعت نو پای بعد از جنگ جهانی دوم، عرصه تبلیغات را چنان تحت تا ثیر قرار داد که دیگر محصول تولید شده بدون تبلیغات وسیع، جایی در بازار آن زمان نداشت.
به ناچار رفته رفته برای هدایت افکار وسیع جامعه باید چاره ای اندیشید تا با روش جدیدتری بتوان بازار موجود را از دست رقبا ربود و این امر مهم نیاز به نو آوری در عرصه گرافیک را باعث شد . Catalog وسیله خوبی بود تا پیام گیرها بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولید شده در وقت و زمان کمتری باشند.
شناخت تولید چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی - نشان تصاویر تولید - معرفی شاخه های مختلف تولید - معرفی ساختار و مشخصات فنی از طریق متن نوشتاری و... همه و همه از عملکردهای سنجیده در طراحی کاتالوگ بوده. در اوایل تنظیم و خلق Catalog شکل آن به صورت یک برگه پشت و رو بود که بیشتر به Tract شبیه بود ولی روی جلد آن حال و هوای پوستر داشت.


در اوایل سال های 1970 میلادی ابعاد آن به صورت استاندارد 30×21 در کشور فرانسه تعریف شد. طبق این تعریف Catalog ها معمولاً از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب و هدایت مخاطبین استفاده می شود. مهمترین دلیل برای استفاده از Catalog همانا قادر ساختن افراد جامعه برای شناخت تولیدات و خدمات «بدون نیاز به واسطه» و رویت محصولات و مطالعه آن در «فرصت مناسب» به جهت قابل «حمل و نقل» بودن و همچنین جایگزینی مناسب برای پوستر و دیگر موارد تبلیغاتی است


Catalog ها غا لبا به دو صورت معرفی می شوند:

1 - یا وسیله ای برای معرفی یک محصول از چندین محصول تولید شده می باشند. (تک محصولی(
2 - یا وظیفه معرفی چندین محصول جدید با عملکردهای مختلف را بر عهده دارد. (چند محصولی(
آنچه باید در یک Catalog خوب منظور شود:
1 - خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناسا ندن فعالیت ها در شروع مباحث Catalog. v
2 - معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد - ایزوهای موجود و... )
3 - معرفی هر چه بیشتر در خصوص جدیدترین و بهترین ساخته ها و خدمات.
4 - دادن اطلاعات و راهنمایی صحیح به پیام گیرها به جهت مشخصات فنی - خدمات ارایه شده - قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات متشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می با شد.
5 - وجود تصاویر و متون نوشتاری درCatalog میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم خود سرعت می بخشد.
6 - Catalog دید مقایسه ای به وجود می آورد. بدین صورت که پیام گیر و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل - کیفیت - کاربری - استحکام و از همه مهم تر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند
7 - با درج آدرس، تلفن و آدرس اینترنتی، بتوان شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند.
از ویژگی های Catalog می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 - قابل حمل بودن و مطالعه آن در زمان فرا غت.
2 - خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیشتر موارد درج شده در Catalog.
3 - ارتباط برقرار کردن بدون واسطه یا پیام گیر.
4 - ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب
5 - به جهت فرصت منا سب برای مطالعه داشتن، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می کند.
6 - Catalog ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و Tract فراتر و سنجیده تر عمل می کند.

تعريف کاتالوگ

كاتالوگ يعني كالانما، كارنما، يعني دفتر راهنماي كالا ها و فعاليت ها و مشاغل مختلف
- يعني فهرست نامه و صورت كالاها و خدمات
- يعني اطلاعات ارائه شده جزئي و ريزتر و حاوي شرح مختصات و ظرايف مطرح موضوع و كالاهاي مورد نظر و معرفي
- كاتالوگ در واقع راهنماي كالا و كالانامه محسوب مي شود و حاوي فهرست كالاهاي توليدي توسط ي
ك موسسه و كارخانه است و مي تواند حاوي معرفي مشاغل و موسسه هاي خدماتي، اجتماعي و فرهنگي تيز باشد.
- در يك كاتالوگ نام هر كالا، مدل، شماره يا شكل و تصوير مشخصات فني و توضيحات ضروري است تا خريدار را كمك كند.
- بعضي كاتالوگها براي سفارش خريد در دسترس مردم قرار داده مي شوند تا اجناس مورد نياز خود را مطابق ليست كاتالوگ از فروشگاههاي مورد نظر درخواست كنند
. هدف بروشور و كاتالوگ
- دادن آگاهيهاي لازم و ضروري به مخاطب است كه ضمن معرفي كالا و خدمات، نقش و هدف تبليغ هم دارد كه باعث تصميم گيري مي شود.
- آگاهي و اطلاع حاصل كردن از وجود موسسات، سازمانها و توليدات و خدمات آنها، آشنايي با احزاب، نهادها،
جمعيت ها و فعاليت هاي آنها، ميزان تحولات اجتماعي، سياسي و تكنولوژيكي و نوع زندگي را براي مخاطب روشن مي كنند
و در انجام فعاليت ها و تصميم گيري ها كمك مي كنند همراه با اطلاعاتي كه در روزنامه ها و مجله ها ممكن نيست
ولي شباهتي با هم دارندكه به شيوه اي مرغوبتر، بهتر و لوكس تر از نظر كاغذ، مقوا و چاپ ارائه مي شوند.
- اثر تبليغاتي و تاثير كاتالوگ و بروشور بسيار است و در انتخاب و تغيير سليقه مخاطب نقش بسيار دارد.
- كاتالوگ ها حاوي اطلاعاتي از قبيل اندازه، رنگ، وزن، قيمت، شيوه نگهداري و ويژگي هاي مورد نياز مخاطبان است و جواب سوالهاي مخاطبان را مي دهد.
قطع كاتالوگ
مثل بروشور و كتاب متنوع است و براي سهولت مخاطبان در انتخاب كالا و خدمات برخي ساده،
برخي لوكس است و بايد به نحوي طراحي شود كه سريع اطلاعات لازم را در اختيار مخاطب قرار دهد.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها