پیروان هر یک از أدیان آسمانی، برای اجتماع مردم و اعلام گردهماییهای ضروری آرم و نشان و شیوه های خاص خودشان را داشتند،
مسیحیان با به صدا در آوردن ناقوس کلیساها، مردم را به مراسم مذهبی فرا میخواندند.
وقتی امت اسلامی در مدینه شکل گرفت، همه منتظر بودند که رسول گرامی اسلام چگونه پیروان خود را فرا میخواند؟ که اذان سامان یافت و مؤذن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اوقات نماز و در تحولات سیاسی، اجتماعی مهم با صدای اذان مسلمین را به مسجد فرا میخواند،
این نکته را همه میدانند اما همه میپرسند که اذان چگونه شکل گرفت؟ و با طرح و پیشنهاد چه کسی سامان یافت؟.
برخی با ادعای دروغین این ابتکار را به گروه خود نسبت دادند، و خواب فلان شخص یا پیشنهاد یکی از طرفداران را مطرح میکردند که امام مجتبی علیهالسلام به این سئوال پاسخ فرمود.
سفیان بن ابیلیلی میگوید: با جمعی خدمت امام حسن علیهالسلام بودیم که بحث پیدایش اذان مطرح شد و هر کس چیزی گفت و شخصی به جریان خواب دیدن عبدالله بن زید اشاره کرد. در این هنگام امام مجتبی علیهالسلام رهنمودی داد:
قال علیهالسلام:
ان شأن الأذان أعظم من ذاک، أذن جبرئیل علیهالسلام فی السماء مثنی مثنی و علمه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، و أقام مرة مرة فعلمه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم [1] .
امام حسن علیهالسلام فرمود:
(همانا ارزش اذان والاتر از آن است که میگویید، پیدایش اذان به این صورت است که جبرییل در شب معراج آسمان اذان گفت و کلمات اذان را «هر جمله» دوبار تکرار کرد و آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را به آن آموزش داد.
سپس جبرئیل جملات اقامه را هر کدام یک بار گفت و آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز آموخت.)
پی نوشت ها:
[1] کتاب مستدرک حاکم، ج 3، ص 171.