احکام مربوط به زایمان
چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 5:47 PM
|
|
برخى از خانمهاى حامله كه مىتوانند به وضع طبيعى زايمان كنند، اصرار دارند كه سزارين شوند تا درد كمترى را تحمل كنند. در اين زمينه نظر حضرت عالى چيست؟
اگر ضررى براى خود مادر يا كودك نداشته باشد، منعى ندارد . |
|
نظر اسلام در مورد كنترل توالد چيست؟ آيا مسلمانان مىتوانند از آن استفاده كنند؟ آيا استفاده از كاندوم و... صحيح است؟
كنترل توالد وازدياد اولاد واستفاده از كاندوم فى نفسه اشكال ندارد . |
|
با توجه به اينکه در قرار دادن آى.يو.دى، در حال حاضر، لمس و نظر صورت مىگيرد. آيا انجام دادن اين عمل توسط پزشک زن، جايز است؟
در فرض مرقوم جايز نيست مگر در مقام ضرورت . |
|
در صورتى که بستن لولههاى زن يا مرد اجازه داده شود، حق تقدم با کدام يکى است؟
در صورت رعايت شروط شرعى حق تقدمى در کار نيست و از جهت تفاوت موقعيت افراد با پزشک مشورت شود . |
|
شخصى با عمل جراحى خود را عقيم کرده، آيا واجب است دوباره خود را معالجه کند تا در صورت امکان به حالت اول درآيد؟
واجب نيست . |
|
آيا در صورتى که بچهدار شدن موجب بروز خطراتى براى مادر باشد، زن مىتواند با اذن شوهر از انعقاد نطفه جلوگيرى کند؟ بدون اذن شوهر چطور؟
مانعى ندارد اما درصورتى که باردارشدن براى او خطر قابل توجه داشته وحرجى باشد بدون اذن شوهر نيز مىتواند مانع انعقاد نطفه شود . |
|
مردى كه داراى چهار فرزند است اقدام به بستن لولههاى منى خود كرده است، آيا در صورت عدم رضايت زن، آن مرد گناهكار محسوب مىشود؟
جواز اين كار متوقف بر رضايت زوجة نيست و چيزى بر عهده مرد نمىباشد . |
|
آيا جايز است زن بدون اجازه شوهرش از وسائل پيشگيرى از باردارى استفاده نمايد؟
محل اشكال است . |
|
آيا جايز است زن باردارى كه قصد دارد لولههاى رحم خود را ببندد، از طريق عمل سزارين فرزند خود را به دنيا آورد تا در هنگام آن عمل، لوله هاى خود را هم ببندد؟
حكم بستن لولههاى رحم قبلا گذشت، ولى جواز عمل سزارين متوقف بر نياز به آن يا درخواست خود زن باردار است و به هر حال لمس و نظر مرد اجنبى به زن هنگام عمل سزارين و بستن لولههاى رحم حرام است. مگر در حال ضرورت . |
|
آيا زن سالمى كه حاملگى براى او ضررى ندارد، جايز است از طريق عزل يا دستگاه ديافراگم يا خوردن دارو و يا بستن لوله هاى رحم، از باردارى جلوگيرى كند، و آيا جايز است شوهرش او را وادار به استفاده از يكى از اين راهها غير از عزل نمايد؟
جلوگيرى از باردارى فىنفسه به طريق عزل، اشكال ندارد و همچنين استفاده از راههاى ديگر هم اگر با يك غرض عقلائى صورت گيرد و ضرر قابل ملاحظهاى هم نداشته و با اجازه شوهر بوده و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، اشكال ندارد ولى شوهر حق ندارد همسر خود را به اين كار وادار نمايد . |
|
بستن لوله هاى منى مرد براى جلوگيرى از افزايش جمعيت چه حكمى دارد؟
اگر اين كار با يك غرض عقلائى صورت بگيرد و ضرر قابل ملاحظهاى هم نداشته باشد، فىنفسه اشكال ندارد . |
|
آيا جلوگيرى دائمى از باردارى براى زنانى كه زمينه مساعدى براى به دنيا آوردن فرزندانى معيوب يا مبتلا به بيماريهاى ارثى جسمى و روانى دارند، جايز است؟
اگر با يك غرض عقلائى صورت بگيرد و ضرر قابل توجهى هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد، اشكال ندارد . |
|
آيا جلوگيرى دائم از حاملگى براى زنى كه از خطر باردارى خوف دارد، جايز است؟
جلوگيرى از باردارى در فرض مذكور اشكال ندارد بلكه اگر حاملگى براى حيات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن بطور اختيارى جايز نيست . |
|
استفاده از يكى از دستگاههاى جلوگيرى از باردارى كه چگونگى جلوگيرى از حاملگى توسط آن تا به امروز معلوم نشده، ولى به عنوان وسيلهاى براى جلوگيرى از باردارى شناخته شده است، چه حكمى دارد؟
اگر موجب از بين رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم شود و يا مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، جايز نيست . |
|
آيا براى زنى كه سالم است، جلوگيرى از باردارى بطور موقت از طريق بكارگيرى وسايل و موادى كه از انعقاد نطفه جلوگيرى مىكنند، جايز است؟
اگر با موافقت شوهر باشد، اشكال ندارد . |
|
|
* عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری *
********