اختلاف فتاوای حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه ای(مد ظله)در باب طهارت
چهارشنبه 11 شهریور 1388 2:53 PM
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
1-
آب كر به حسب كيلوى متعارف بنابر اقرب
419/377
كيلوگرم مىباشد
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
1-
تقريباً 384 ليتر مىباشد
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
2-
س: با اهل كتاب، از نظر طهارت چگونه بايد
برخورد كرد؟
ج) غير مسلمان از هر دين و مذهبى كه باشد محكوم به نجاست است
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
2-
س: كتابى [اهل كتاب] محكوم به طهارت است
يا نجاست؟
ج) نجاست ذاتى اهل كتاب معلوم نيست، به نظر ما آنان، محكوم به طهارت
ذاتى هستند
.
اهل كتاب عبارتند از: يهود، نصارا، زرتشتىها، صابئين
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
3-
فضله پرندگان حرام گوشت، نجس است
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
3-
فضله پرندگان حرام گوشت نجس
نيست
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
4-
خونى كه در تخم مرغ مىباشد نجس نيست، ولى
به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كنند، و اگر خون را با زرده تخممرغ بههم
بزنند كه از بينبرود، خوردن زرده هم مانعى ندارد
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
4-
خون در تخم مرغ محكوم به طهارت است ولى
خوردن آن حرام است
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
5-
س: آيا پوستهايى كه از خارج وارد مى شود و
در ساختن كفش و امثال آن به كار مى رود پاك است يا نجس؟
ج) پوستى كه از بلاد
اسلامى وارد مى شود محكوم به طهارت است مگر آنكه ثابت شود ذبح به طريق غير شرعى
بوده. و پوستى كه از بلاد غير اسلامى وارد مىشود محكوم به نجاست است مگر احراز شود
كه ذبح به طريق شرعى بوده، يا احتمال داده شود كه وارد كننده مسلمان، احراز تزكيه
حيوان را نموده و پوست را در دسترس مسلمين قرار داده است
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
5-
س: در مورد گوشت، چرم و اجزاء حيوانى كه
از بلاد غير اسلامى تهيه شده نظر مبارك را مرقوم فرمائيد
.
ج) اگر احتمال دهد كه
حيوان ذبح اسلامى شده، پاك است و اگر يقين دارد ذبح اسلامى نشده، محكوم به نجاست
است
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
6-
شراب و هر چيزى كه انسان را مست مى كند،
چنانچه به خودى خود روان باشد نجس است
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
6-
مشروبات مست كننده بنابر احتياط نجس
مىباشند
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
7-
چيزى كه با برخورد نجاست نجس شده است اگر
با چيز پاكى تماس پيدا كند آن را نيز نجس مىكند و تا سه واسطه همچنان نجس كننده
است ولى بيش از آن نجس كننده نيست
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
7-
چيزى كه با عين نجس، تماس يافته و نجس شده
است اگر باز با چيزى كه پاك است تماس بيابد و يكى از آنها تر باشد، آن چيز پاك را
نجس مىكند، و باز اين چيزى كه بر اثر ملاقات با متنجس، نجس شده است اگر با چيز
پاكى تماس بيابد آن را (بنابراحوط) نجس مىكند، ولى اين متنجس سوم هيچ چيز را با
ملاقات خود، نجس نمىكند
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
8-
اگر بدن يا لباس مسلمان يا چيز ديگرى كه
مانند ظرف و فرش در اختيار او است نجس شود و آن مسلمان غائب گردد اگر انسان احتمال
بدهد كه آن چيز را آب كشيده يا به واسطه آن كه مثلاً آن چيز در آب جارى افتاده، پاك
شده است، اجتناب از آن لازم نيست
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
8-
هرگاه يقين داشته كه بدن يا لباس يا يكى
از چيزهاى شخص مسلمانى نجس است و آن مسلمان را مدتى نبيند و سپس ببيند كه او با آن
چيزى كه نجس بوده
است رفتار چيز پاك را مىكند، آن چيز محكوم به پاكى است، مشروط بر
آنكه صاحب آن چيز از نجاست قبلى و از احكام طهارت و نجاست باخبر باشد
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
9-
مخرج بول با غير آب پاك نمى شود و مردها
اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافى است، ولى زنها و همچنين كسانى كه
بولشان از غير از مجراى طبيعى مىآيد، احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
9-
س: در هنگام تخلى، مخرج بول با چند مرتبه
شستن پاك مىشود
.
ج) محل دفع بول بنابر احتياط واجب با دو مرتبه شستن پاك
مىشود
.
فتوای امام خمينى « قدّس سرّه
»
10-
پاك شدن مخرج غائط با غير آب محل تأمل
است ولى [پس از برطرف كردن نجاست و قبل از تطهير با آب] مىتوان نماز خواند
.
فتوای آيت الله العظمى خامنهای « دام ظله
»
10-
مخرج مدفوع را دو جور مىشود تطهير كرد
:
اوّل آنكه با آب شستشو كنند تا نجاست زائل شود و پس از آن آب كشيدن لازم نيست، دوّم
آنكه با سه قطعه سنگ يا پارچه پاك و امثال آن، نجاست را پاك كنند و اگر با سه قطعه،
نجاست كاملا زائل نشد با قطعات ديگرى آن را كاملا پاك كنند و به جاى سه قطعه
مىتواند از سه جاى يك قطعه سنگ يا پارچه استفاده كنند
.