0

بیان ماجرای داوری حکمین برای خوارج

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

بیان ماجرای داوری حکمین برای خوارج
شنبه 6 اردیبهشت 1393  4:50 PM

بیان ماجرای داوری حکمین برای خوارج
جنگ صفین پیامدهای شومی بر جای گذاشت. یکی از آنها این بود که سپاهیان شام با حیله‏ی عمر و عاص، قرآن را بر سر نیزه کردند و فریاد زدند: بیایید بین ما و شما، قرآن داوری کند. 
و همین کار، موجب بروز اختلاف در میان سپاه امام علی علیه‏السلام گرید و سپس ماجرای ننگین داوری حکمین پیش آمد و جمعی از دوستان دیروز امام علی علیه‏السلام، از آن حضرت جدا شده و به عنوان خوارج ظهور کردند. 
گستاخی خوارج به جایی رسید که امام علی علیه‏السلام را کافر خواندند و اعلام جنگ با آن حضرت نمودند. با این بهانه که چرا امام علی علیه‏السلام داوری حکمین (ابوموسی و عمرو عاص) را پذیرفته است؟! با این که خود آنها، با تحمیل و فشار، موجب بروز حادثه‏ی ننگینی شدند. 
حضرت امام علی علیه‏السلام می‏خواست که با استدلال و بیان مطالب، آتش فتنه را خاموش کند، ولی خوارج بر شعله ور شدن این آتش، دامن می‏زدند، که سرانجام ماجرای جنگ نهروان پیش آمد. امام علی علیه‏السلام و سپاهیانش، در این جنگ، همه‏ی افراد خوارج - جز نه نفر را که گریختند - به هلاکت رسانیدند. 
امام حسن علیه‏السلام، در این ماجرا نیز دستیار بزرگ پدر بزرگوارش، حضرت امام علی علیه‏السلام بود. در آغاز، بسیار سعی کرد تا آتش فتنه انگیزان خوارج را خاموش کند، ولی وساطت امام حسن علیه‏السلام نیز در آن کوردلان اثر نکرد. 
امیرمؤمنان، امام علی علیه‏السلام، به فرزند بزرگوارش، امام حسن علیه‏السلام فرمود: برخیز، با اینها (خوارج معترض) سخن بگو و ماجرای داوری حکمین را برای آنها بیان کن. 
امام حسن علیه‏السلام برخاست و خطبه خواند و مطالبی فرمود. در فرازی از این خطبه این چنین آمده است: 
«أیها الناس! انکم قد اکثرتم فی امر عبدالله بن قیس و عمرو بن العاص، فانهما بعثا لیحکما بکتاب الله، فحکما بالهوی علی الکتاب، و من کان هکذا لم یسم حکما، و لکنه محکوم علیه»[1] . 
یعنی: «ای مردم! در مورد ابوموسی و عمروعاص (حکمین)، بسیار سخن گفتید. همانا بدانید که این دو نفر (به دومة الجندل، برای داوری) فرستاده شدند، تا بر اساس کتاب خدا (قرآن)، داوری کنند. ولی آنها مطابق هوای نفس خود داوری کردند. کسی که چنین باشد، حاکم (داور مورد قبول) نخواهد بود، بلکه محکوم است». 
امام حسن علیه‏السلام، با این بیان، داوری حکمین را محکوم کرد، ولی خوارج دست از لجاجت خود برنداشتند و به مخالفت خود ادامه دادند و سرانجام، با دست خود، گور خود را کندند و وجود ننگینشان به دست سپاهیان امام علی علیه‏السلام، از صفحه‏ی روزگار محو شد[2] . 

پی نوشت ها:
[1] مناقب آل ابی‏طالب، ج 3، ص 193. 
[2] سیره‏ی چهارده معصوم علیهم‏السلام، ص 260، با اندکی تغییر. 

 

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها