0

مقالات پژوهش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مقايسه مهارت خلاقيت در دانشجويان سال اول تا چهارم کارشناسي پرستاري
سه شنبه 26 فروردین 1393  12:09 PM

مقايسه مهارت خلاقيت در دانشجويان سال اول تا چهارم کارشناسي پرستاري
 
مشيرآبادي زينب,سيدفاطمي نعيمه*,بريم نژاد ليلي,حقاني حميد,يزداني زنوز مهين
 
* مرکز تحقيقات مراقبت هاي پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: آموزش پرستاري مسوول ايجاد محيطي است که بتواند يادگيري دانشجويان و کسب مهارت هاي شناختي، عاطفي و روان حرکتي را تسهيل نمايد. امروزه ارايه مراقبتي ماهرانه و چند بعدي در محيط ها و بخش هاي مختلف، يک ضرورت است. دانشجويان پرستاري در محيط آموزشي براي انجام وظيفه به عنوان مراقبين باليني سالم، شايسته، بصير و نوآور، در محيطي که اطلاعات و موقعيت باليني دايما تغيير مي کند، آماده مي شوند. در بحبوحه انفجار اطلاعات بهداشتي ضروري است دانشجويان به ابزارها و تجربياتي مجهز شوند که به آنها بياموزد چگونه فکر کنند، تا فهم و يادگيري مادام العمر را ارتقا دهند. هدف اين مطالعه، تعيين و مقايسه مهارت خلاقيت و مولفه هاي آن در دانشجويان سال اول تا چهارم دوره کارشناسي پرستاري بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع مقطعي مي باشد. جامعه پژوهش کليه دانشجويان سال اول تا چهارم کارشناسي پرستاري شاغل به تحصيل در سال تحصيلي 89-88 دانشگاه علوم پزشکي تهران بودند. ابزار گردآوري داده ها را آزمون 60 سوالي خلاقيت عابدي به همراه سوالات مربوط به مشخصات فردي تشکيل داده است. از 380 دانشجو، 322 نفر با تکميل کامل و عودت پرسشنامه ها در اين مطالعه شرکت کردند. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. از آزمون آماري آناليز واريانس يک طرفه و آزمون تي مستقل براي مقايسه مهارت خلاقيت در سال هاي مختلف تحصيل استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد ميانگين امتياز مهارت خلاقيت دانشجويان در کل 136.19±13.31 مي باشد که نسبت به ميانگين هنجاريابي شده در ايران بيشتر است. دانشجويان در 4 مولفه خلاقيت ميانگين هاي نزديک يا مساوي با نمرات هنجار شده در ايران را کسب نموده اند. نتايج يافته ها در مقايسه ميانگين مهارت خلاقيت در کل و در مولفه هاي ابتکار و سياليت در دانشجويان سال هاي مختلف تحصيلي اختلاف معناداري را نشان نداد. در حالي که اين اختلاف در مولفه هاي بسط (p=0.019، F=3.35) و انعطاف پذيري (p=0.039، F=2.82) در دانشجويان سال هاي مختلف تحصيلي معنادار بود.
نتيجه گيري: دانشکده هاي پرستاري ضمن ايجاد فرصت هاي مناسب و کافي به منظور رشد خلاقيت، يادگيري مستقل و خودجوش، بايد فضاي مناسب، پذيرا و اعتمادآميزي را براي تسهيل در رشد مهارت هاي سوال کردن و ارايه راه حل هاي غير منتظره دانشجويان تامين کنند تا در طول سال هاي مختلف تحصيلي اين مهارت حياتي رشد قابل ملاحظه اي را نشان دهد. همچنين بازنگري در برنامه ريزي آموزشي و طراحي دروس متناسب با نيازهاي خلاقيت دانشجويان ضرورت دارد.

 
كليد واژه: مهارت خلاقيت، دانشجوي پرستاري، آموزش
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها