0

یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)

 
maarej
maarej
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1832
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)
یک شنبه 31 فروردین 1393  11:28 AM

قمه زدن 
از قمه زدن به عنوان عزداری برای امام حسین(علیه‌السلام)، از محضر امام(ره) سوال شده‌بود که به عرض معظم‌له رسید،‌ فرمودند: شما می‌خواهید برای خدا کاری انجام دهید در شرایطی که کاری به ضرر اسلام تمام شود،‌ بهتر است که چنین کارهایی انجام نگیرد. مثلا قمه زدن که موجب وهن اسلام می‌شود شما تا می‌توانید دستجات و سینه زنی را با شکوه‌تر انجام دهید.
 
حضرت امام(ره) همین مضمون را در پاسخ کتبی به استفتائات متعدد، بیان فرموده‌اند،‌ مانند:

بسمه‌تعالی 
در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد. اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

و در پاسخ به این سوال که: سینه زدن با تیغ، سوزن ته گرد و زنجیر یا چاقوی دوطرفه که منجر به زخمی شدن بدن و جاری شدن خون می‌شود، ولی به ظاهر خطر جانی ندارد... چه حکمی دارد؟ پاسخ فرمودند:
بسمه‌تعالی
عزاداری و سینه زنی برای سید مظلومان از افضل اعمال است و سعی کنند که منجر به زخمی شدن بدن و جاری شدن خون نشود و چنانچه این اعمال موجب وهن مذهب است جایز نیست و در هرصورت، از این اعمال احتراز کنند.
روح‌الله الموسوی الخمینی
 
جالب توجه است که تا پایان سطر دوم را هیئت استفتاء امام(ره) نوشته‌اند ولی سطر سوم را حضرت امام(ره)، قبل از مهر شدن با خط خودشان اضافه کرده‌اند که در آن، ضمن بیان این ملاک کلی که: هر کاری که موجب وهن مذهب باشد، جایزنیست، به طور مشخص و صریح به احتراز از این نوع کارها به عنوان مصادیق حکم مزبور، امر فرمودند. 
ضمن آن که در پاسخی دیگر، یک استفتاء که دو سطر آخر آن با خط مبارک حضرت امام (ره) اضافه شده است تصریح دارند که: عزاداری برای امام حسین(ع) را در صورتی که در آن مواعظ و احکام بیان شود، بهترین وسیله تعلیم و تربیت قلمداد کردند.  
 
دقت نظر
یک بار، هنگامی که حضرت امام (ره) به حرم مطهر حضرت امیرالمومنین مشرف شده بودند – با آن که معمولا کمتر به این سو و آن سو نگاه می‌کردند و مخصوصا در حرم مطهر توجهی به امور ظاهری نداشتند، در حال عبور از رواق مطهر متوجه شدند که یکی از زوار روی زمین افتاده و عتبه مبارکه را می‌بوسد. ایشان نسبت به این صحنه خیلی سریع و تند واکنش نشان دادند و به یکی از آقایانی که همراه معظم له بود، فرمودند:  
به این آقا بگویید بلند شود و این کار را نکند.
 آن توجه و عکس‌العمل حضرت امام(ره) در برابر این مسئله نسبت به سایر رویدادها، شاید یک امر استثنایی بود. دلیل آن تا آن جایی که برای ما قابل درک بود دو نکته مهم بود: یکی آن که این کار، فی‌النفسه معمولا شکل و هیئت سجود را پیدا می‌کند و سجده جز در پیشگاه خداوند متعال جایز نیست. دیگر آن که از این کار و امثال آن دشمنان اسلام بهره‌برداری نموده و شیعیان را متهم به شرک و بی‌دینی کرده است.
 با آن که نیت و قصد صاحبان این گونه اعمال چیزی دیگر بوده و هرگز قصد سجده کردن را نداشتند و حتی سجده در غیرخدا را استنکار می‌کنند، ولی مغرضان و دشمنان بیدار از این گونه اعمال همواره برای متهم کردن شیعیه و لکه دار کردن مکتب تشیع و بدبین کردن برادران اهل سنت نسبت به شیعیان سواستفاده کرده‌اند. به همین جهت، امام(ره) که به شدت به مسئله وحدت بین صفوف مسلمانان و ریشه کن کردن بهانه‌ها و دستاویزهای موهوم و منفی، حساس بودند. این عمل را نهی فرمودند.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها