وقت و زمان ماده خام و سرمایه ی بزرگ زندگی است . شما از این سرمایه ی بزرگ چگونه استفاده می کنید ؟ رویکرد شما نسبت به چگونگی صرف وقت خود ، مهمترین عامل در تعیین میزان پیشرفت و موفقیت شماست . مدیریت زمان ابزاری است شامل نکات علمی و عملی یا معرفتی و مهارتی که به ما کمک می کند از سرمایه ی وقت به بهترین حالت استفاده کنیم .
این ضرب المثل فارسی را شنیده اید که وقت طلاست ؟ غربی ها هم می گویند که زمان پول است . اما این طور نیست ! چون هر نوع وقت و زمانی طلا نیست . وقت ، سرمایه ی خاصی است که فقط با استفاده ی درست می توان به بهره های با ارزش تر از طلا رسید . حکایت ما و عمر ما ، حکایت آن یخ فروشی است که اگر نتواند یخ ها را بفروشد ، نه تنها سود نمی کند ، بلکه سرمایه اش نیز نابود می شود .
الف : هدف گذاری
برای کشتی بدون مقصد هیچ باد موافقی نمی وزد . اما اکثر مردم زندگی خود را روی عرشه ی کشتی های بدون مقصد می گذرانند و مرتب با بادهای متغیر سرنوشت به این سو و آن سو رانده می شوند بدون آنکه مسیر و مقصد مشخصی برای راندن کشتی زندگی خود در نظر داشته باشند . اکثر مردم سرگرم فعالیت هایی هستند که بیشتر آرامش بخش و لذت بخشند تا هدفمند .
ویژگی های هدف
مشخص : اهداف نباید مبهم باشند ، بلکه باید به گونه ای باشند که شخص بداند دقیقا به چه چیزی می خواهد برسد . لذا سعی کنید اهداف خود را در نهایت وضوح و شفافیت بیان کنید .
نمونه ای از اهداف مبهم : پیشرفت کردن ، پولدار شدن ، با سواد شدن
نمونه ای از اهداف مشخص : اخذ مدرک دکتری در رشته ی حقوق ، درآمد ماهانه یک میلیون تومان
متعالی : اهداف حقیر و پیش پا افتاده موجب انگیزه نمی شوند و حرکت مهمی در زندگی ایجاد نمی کنند مثل اینکه کسی هدفش این باشد که درس های خود را پاس کند . اگر هدف والا و قابل افتخاری داشته باشیم می توانیم از آثار حیات بخش آن بهره مند شویم
دست یافتنی : متعالی بودن اهداف نباید موجب شود که اهداف غیر واقع بینانه و دست نیافتنی انتخاب کنیم در این صورت نه با هدف بلکه با یک آرزو سر و کار داریم .
یکی از روش های متداول طبقه بندی اهداف ، تقسیم آن ها به کلان ، بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت است .
ب : برنامه ریزی
امروزه این احساس عمومی بسیاری از افراد است که در طول هفته ، وقت کافی برای انجام همه ی کار ها وجود ندارد . اگر شما هم یک چنین احساسی دارید ممکن است این احساس ، واقعی و نشانه ی آن باشد که شما اهداف و وظایف سنگینی بر عهده دارید ، اما شاید این مطلب به آن خاطر باشد که شما از وقت خود به صورت مفید و مؤثر استفاده نمی کنید .
حالت شخص برنامه ریز مانند کسی است که مقصد خود را مشخص کرده و با توجه به جایگاه خود و وسیله ای که در اختیار دارد ، می خواهد بهترین مسیر برای نیل به مقصد را انتخاب کند .
اهمیت برنامه ریزی در این است که میان ایده ها و اهداف شما از یک سو و عملکرد و فعالیت های شما تعادل برقرار می کند
در اینجا برای خارج کردن اهداف از شعار ها و تبدیل آن به یک برنامه ی عملیاتی راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد .
1 - فهرست اقدامات
فهرست اقدامات ، فهرستی است از تمام کار هایی که از اول حرکت تا پایان رسیدن به هدف نیازمند انجام آنها هستید . تفصیلی و جزئی بودن هر چه بیشتر این فهرست شما را در برنامه ریزی هر چه بیشتر یاری خواهد کرد .
2 – اولویت بندی اقدامات
قانون 20/80 یا اصل پارتو ، می گوید : هشتاد در صد نتایجی که شما به دست می آورید نتیجه ی بیست درصد فعالیت های شماست .
کار ها بر دو بخش هستند : تعداد کمی کارهای مهم و تعداد زیادی کار های غیر مهم . استفاده از قانون 20/80 ، از جمله راه های خوب برای اولویت بندی فهرست اقدامات است .
3 – زمان بندی اقدامات
هدف از زمان بندی اقدامات مربوط به یک هدف ، تعیین نقطه ی آغاز و پایان و همچنین مدت زمان انجام هر یک از مراحل یا گام های فعالیت مورد نظر است .
ج : اجرای برنامه
تمام مراحل پیش گفته در مدیریت زمان اگر چه برای نیل به اهداف لازم هستند اما هرگز کافی نیستند .
شما با عالی ترین هدفگذاری و بهترین شناخت از وضع موجود و دقیق ترین برنامه ، اگر اهل عمل و حرکت نباشید هرگز پیشرفت نخواهید کرد .
د : ارزیابی
ارزیابی چگونگی عملکرد ، آخرین مرحله ی مدیریت زمان است که فواید زیادی دارد از جمله : کسب تجربه از عملکرد گذشته خود ، تعیین نقاط قوت و ضعف خود ، تلاش برای تکرار خطا ها و کسب انگیزه برای ادامه ی کار .
یادتان باشد که انتظار موفقیت صد در صد نداشته باشید .
http://www.salehintehran.ir