پاسخ به:G-Sync انویدیا چیست و چطور مشکل ناهمگامی کارت گرافیک و مانیتور را حل میکند
یک شنبه 10 فروردین 1393 1:39 PM
حتی با کارت گرافیک GTX 760 هم میتوان این بازی را به صورت روان اجرا کرد. اما اگر V-Sync نافعال شده باشد، بریدگی در 40 درصد بالایی تصویر بسیار زیاد و آزاردهنده خواهد بود.
اگر فرکانس روی 60 هرتز تنظیم شده باشد و از V-Sync استفاده شود، وقفه در صحنههای شلوغ کاملاً مشهود است؛ چرا که سرعت اجرا به 40 تا 51 فریم بر ثانیه افت میکند. در این صحنهها با حرکت دوربین به اطراف، سرعت اجرا کاملاً متفاوت میشوند و وقفهها مشخصتر خواهند بود.
با استفاده از G-Sync نتیجه کاملاً متفاوت است؛ هیچ وقفهای دیده نمیشود. سرعت اجرای بین 40 تا 60 فریم بر ثانیه، محدودهی مطلوب G-Sync است و نتیجه بسیار خوب خواهد بود.
باز هم اگر V-Sync نافعال باشد و سرعت اجرا هم خوب باشد، مشکل بریدگی جدی نیست؛ ولیکن در برخی بخشهای بازی بریدگی کاملاً مشخص است. در این بازی کمتر بریدگی میبینیم؛ ولیکن شدت آن بیشتر است.
با فعال کردن V-Sync هم اثر تغییرات شدید سرعت اجرا کاملاً مشخص است؛ وقفههای بسیار زیادی در بازی دیده میشود.
در بازی بتمن، استفاده از G-Sync نتیجهای بسیار عالی دارد. با توجه به مشکلات بزرگ V-Sync فعال و نافعال، انتظار نمیرود که G-Sync هم خوب و کامل عمل کند؛ اما اینطور نیست. G-Sync اکثر وقفهها را حذف میکند.
توجه کنید برخی وقفهها به محدودیت پردازندهی اصلی، ترسیم بافت و غیره مربوط میشود و نمیتوان با G-Sync موضوع را حل کرد؛ چرا که G-Sync عملاً فرآیند رندر توسط کارت گرافیک و نمایش فریمها را یکنواختتر میکند. برای حلکردن سایر مشکلات میتوان از پردازندهی اصلی و کارت گرافیک قویتر استفاده کرد.
این بازی کمی سنگینتر است؛ چرا که سرعت اجرا بین 30 تا 45 فریم بر ثانیه نوسان میکند. حتی به 28 فریم بر ثانیه هم میرسد و سؤال مهم این است که G-Sync در سرعتهای کمتر از 30 فریم بر ثانیه، مجبور میشود که برخی فریمها را تکرار کند. در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اولین تأثیر G-Sync کاهش سرعت اجرا از 27-28 به 25-26 است. اثر تکرار فریمها مشخص است؛ پردازندهی گرافیکی مجبور شده کمی بیکار بماند و فریم جدیدی رندر نکند و همین موضوع ساده، سرعت اجرا را کاهش داده است. تکرار شدن فریمها هم روانبودن بازی را کمی بدتر کرده و در نهایت به این نتیجه میرسیم که باید قدرت کارت گرافیک انتخابی کمی بیشتر باشد.
در این دو بازی تقریباً استفاده از G-Sync و V-Sync یک نتیجه دارد؛ هر دو خوب عمل میکنند؛ چرا که سرعت اجرا معمولاً 60 فریم بر ثانیه است.
در این حالت هم اگر V-Sync فعال باشد، وقفهها بسیار زیاد هستند و اگر نافعال باشد، صحنههای ابتدایی Benchmatk داخل بازی، مملو از بریدگی خواهد بود.
استفاده از G-Sync باز هم مؤثر واقع میشود و اکثر مشکلات را حل میکند.
G-Sync انویدیا یک راه حل سختافزاری برای حلکردن دو مشکل جدی است. در بازیها سرعت اجرا و به عبارتی رندر فریمها توسط کارت گرافیک با سرعت اسکن یا به عبارتی نمایش فریمها در نمایشگر یکسان نیست. در این صورت اولین مشکل بریدگی خواهد بود. بریدگی زمانی رخ میدهد که کارت گرافیک نمیتواند فریم بعدی را به موقع رندر کرده و تحویل دهد. از این رو بخشی از فریم قبلی به همراه بخشی از فریم بعدی در یک اسکن نمایشگر نمایش داده میشوند و بریدگی افقی در مرز دو فریم مشهود است.
مشکل دیگر استفاده از V-Sync است. بریدگی حذف میشود؛ اما کارت گرافیک باید برای شروعکردن رندر فریم بعدی، به اسکن نمایشگر توجه کند و صبر کند. همین صبرکردن وقفه ایجاد میکند.
G-Sync زمانبندی اسکن نمایشگر را به گونهای تغییر میدهد که با کاملشدن رندر فریمها توسط کارت گرافیک همزمان باشد. در این صورت نه وقفهای اتفاق میافتد و نه بریدگیها نمایان میشوند.
در عمل استفاده از G-Sync از آنچه پیشبینی میشود بسیار جالبتر است؛ چرا که بازیخورهای پیسی، در بازیهای سنگین به روانی اجرا عادت ندارند و وقفه و بریدگی برایشان عادی شده است.
لذا G-Sync در سرعت اجرای بین 40 تا 60 فریم بر ثانیه عملکرد فوقالعادهای دارد.
در سرعتهای کمتر از 35 فریم بر ثانیه، G-Sync کارت گرافیک را بیش از پیش معطل میکند و سرعت اجرا کمی کاهش مییابد. مشکل دوم تکرار فریمها و به عبارتی بروز وقفه است. بنابراین در این موارد نمیتوان روی کمک G-Sync حساب باز کرد.
در سرعتهای بالاتر از 60 فریم بر ثانیه هم اثر G-Sync کم است. بنابراین اگر یک کارت گرافیک سریع دارید، شاید بهتر باشد از G-Sync صرفنظر کنید. گرچه در بازیهای سنگین امروزی، سرعت اجرا نوسان زیادی دارد و گاهی ممکن است چند برابر کمتر شود.
هزینهی برد G-Sync که اولین بار روی نمایشگر VG248QE ایسوس به کار رفته، حدود 120 دلار است و قیمت نمایشگر ساده را از 280 دلار به 400 دلار افزایش میدهد. در ادامهی کار هزینهها کاهش مییابد و استفاده از این برد اضافی در نمایشگرهای رده اولی که قیمت بالاتر دارند، اقتصادیتر خواهد شد.
منبع:زومیت