پاسخ به:G-Sync انویدیا چیست و چطور مشکل ناهمگامی کارت گرافیک و مانیتور را حل میکند
یک شنبه 10 فروردین 1393 1:35 PM
تأثیر فعالکردن G-Sync روی سرعت اجرا بسیار کم است؛ ولیکن صفر نیست. موضوع این است که پس از رندرشدن هر یک از فریمها، پردازندهی گرافیکی باید صبر کند تا وضعیت نمایشگر بررسی شود. اگر بازهی فعلی VBLANK باشد، مشکلی نیست؛ اما اگر نمایشگر در حال تعویض و نمایش یک فریم باشد، باید بیشتر صبر کند و سپس شروع به رندرکردن فریم بعدی کند.
مدت زمان لازم برای بررسی اوضاع نمایشگر حدود 1 میلیثانیه است؛ بنابراین با استفاده از G-Sync سرعت اجرا نسبت به حالتی که V-Sync قدیمی را فعال میکردیم، 3 تا 5 درصد کمتر خواهد بود. اما خبر خوب این است که انویدیا روی زمان بررسی کار میکند و میخواهد آن را به کلی از بین ببرد!
انویدیا برای پیشنمایش تکنولوژی جدید خود، نمایشگر VG248QE ایسوس را انتخاب کرده، یک پنل TN با رفرش ریت (نرخ نوسازی یا فرکانس پنل) 144 هرتز که برای بازیخورها بسیار دوستداشتنی است. رزولوشن نمایشگر هم 1080p است و قیمتی بین 250 تا 280 دلار دارد. با این هزینهی پایین نمیتوان انتظار یک پنل IPS با کیفیت داشت که زاویه دید و کیفیت رنگها در آن عالی است. اما نگران نباشید؛ چرا که G-Sync روی پنلهای IPS هم به خوبی کار خواهد کرد. حتی ممکن است به زودی پنلهای 4K با بهرهمندی از تکنولوژی G-Sync در بازار نمایان شوند؛ چرا که DisplayPort 1.2 کاملاً پشتیبانی شده و به راحتی میتوان نمایشگری با رزولوشن 4K و فرکانس 60 هرتز را از طریق G-Sync هدایت کرد. اما فعلاً کمی زود است و باید منتظر رونمایی از نمایشگرهای 2K یا به عبارتی نمایشگرهایی با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل و البته از نوع IPS باشیم.
پس از باز کردن این نمایشگر، سازوکار سادهی انویدیا را شاهد هستیم:
اسپیکرها به جایی وصل نیستند؛ چرا که فعلاً G-Sync از انتقال صدا پشتیبانی نمیکند. به نظر میرسد که انویدیا برای این نمایشگر، ابتدا یک برد مدار چاپی تهیه کرده و سپس ماژول G-Sync را روی آن مونتاژ کرده است.
روی برد، 3 ماژول 2 گیگابیتی (250 مگابایت) حافظهی DDR3 مشهود است اما FPGA پشت یک هیتسینک برای خنککاری، پنهان شده است. پس از برداشتن هیتسینک، مشخص میشود که FPGA استفاده شده، Altera Arria V GX است.