0

هنر در اسلام

 
like77
like77
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : مهر 1392 
تعداد پست ها : 514
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:هنر در اسلام
یک شنبه 3 فروردین 1393  4:07 PM

سينماي دفاع مقدس به مخاطب‌شناسي جدي نياز دارد

مسعود ده نمکي

کارگردان فيلم سينمايي "اخراجي‌ها" مخاطب‌شناسي براي سينماي دفاع مقدس را در دهه 80 مهمترين کاري دانست که بايد از سوي فيلمسازان اين عرصه انجام شود.

مسعود ده‌نمکي درباره وضعيت کنوني سينماي دفاع مقدس به خبرنگار مهر گفت: مخاطب‌شناسي مسئله‌اي است که بايد در دهه 80 و پس از آن از سوي فيلمسازان به صورت جدي مورد توجه باشد تا بتوانيم مخاطب اين سينما را حفظ کنيم.

وي با توجه به اقشاري که از اين پس مخاطب سينماي جنگ خواهند بود افزود: از اين پس ما بايد براي فرزندان آناني فيلم بسازيم که در جنگ شرکت کرده‌اند. اين گروه خود اطلاعاتي از فضاي جنگ ندارند و فيلم‌هاي سينمايي مي‌تواند اطلاعات آنان را در زمينه جنگ کامل کند.

اين فيلمساز درباره مفاهيمي که به واسطه سينماي جنگ بايد منتقل شود گفت: مفاهيم متعالي، معنوي و انساني جنگ جزو وجوهي هستند که بايد بر فيزيک جنگ غلبه داشته باشند. بايد بپذيريم که تصوير کردن اين بخش از جنگ اهميتي بيش از نشان دادن توپ و تانک در ميادين جنگ دارد.

ده‌نمکي ادامه داد: آنها که به جبهه رفتند 90 درصد پا روي من گذاشتند و 10 درصد روي تن. از همين رو امام (ره) جبهه را دانشگاه انسان‌سازي مي‌دانستند. نگاه تک‌بعدي و تبليغاتي به جنگ و انسان‌هايش مخاطب را پس زده و تلخي و شيريني شکست و پيروزي بايد با هم به نمايش درآيد تا واقعگرايي ايجاد جذابيت کند.

کارگردان "اخراجي‌ها" درباره راهکار بازسازي سينماي جنگ گفت: اين سينما به آسيب‌شناسي جدي نياز دارد. البته اين حرف نفي ارزش آثار فيلمسازان قديمي‌تر دفاع مقدس نيست. اما در سياستگذاري سينماي دفاع مقدس غفلت‌هاي بسياري شده و حتي کفه سينماي ضد جنگ نسبت به سينمايي که دفاع را مقدس جلوه مي‌دهد، سنگين‌تر است.

عليرضا سجادپور نيز با تاکيد بر اينکه سينماي دفاع مقدس بايد در تمام طول سال مورد توجه قرار بگيرد، آن را ملي‌ترين گونه و نماد سينماي ملي ايران ناميد که جاي هيچ گونه ديگري را تنگ نکرده است.

اين هنرمند درباره وضعيت سينماي دفاع مقدس گفت: هميشه اين مسئله برايم سئوال‌برانگيز بوده که چرا سينماي دفاع مقدس و وضعيت آن فقط در هفته دفاع مقدس مورد توجه قرار مي‌گيرد. اين در حالي است که سينماي دفاع مقدس مي‌تواند به دليل اهميت آن نمونه بارز سينماي ملي تلقي شود و در تمام طول سال در مرکز توجه باشد.

"آژانس شيشه‌اي" ابراهيم حاتمي‌کيا در حالي از نظر من ماندگارترين فيلم سينماي دفاع مقدس است که در آن فقط يک گلوله شليک مي‌شود. ما بايد سراغ طرح موضوع‌هايي در سينماي دفاع مقدس برويم که با فضاي کنوني جامعه نيز سنخيت داشته باشد.

وي با اشاره به ضعف سياستگذاري‌ها در سينماي دفاع مقدس گفت: سياستگذاري فرهنگي در سينماي دفاع مقدس همواره ضعيف بوده است. سينماي دفاع مقدس يک گونه خاص نيست که به دليل ساختار ثابت و يکنواخت پرداختن يک هفته‌اي به آن کفايت کند و مي‌تواند در راس هرم توليد سينما جاي بگيرد. اگر ما دنبال سينماي ملي هستيم، سينماي دفاع مقدس ما را به آن مي‌رساند.

سجادپور ادامه داد: تنها يک پلان از فيلم‌هاي سينماي دفاع مقدس مي‌توانند نشانگر فرهنگ و ويژگي‌هاي مردم سرزمين ما باشد. کساني که همين يک پلان را ببينند با فرهنگ ما آشنا مي‌شوند و واقعيت اين است که چنين صحنه‌هايي در هيچ کجاي دنيا نمونه‌اي مشابه ندارد.

اين سينماگر موضوع‌هاي مطرح شده در سينماي دفاع مقدس را ناب دانست و گفت: ما موضوع ناب و بکري همانند دفاع مقدس براي طرح در سينما در اختيار داريم و مي‌توانيم از اين امکان استفاده کنيم و سينمايمان را در سطح جهان بشناسانيم و هويت خاص و جهاني به آن ببخشيم.

وي با اشاره به کاربردهاي سينماي دفاع مقدس گفت: بسياري از نيروهايي که در حال حاضر در سينماي کشور مشغول به کار هستند، در صورتي که سينماي دفاع مقدس وجود نداشت اصلا‌ً وارد اين عرصه نمي‌شدند. سينماي دفاع مقدس جا را براي هيچ گونه ديگري تنگ نکرده و حتي سخاوتمندانه نيروهاي زيادي را در اختيار ساير بخش‌هاي سينما قرار داده است.

عضو هيئت اسلامي هنرمندان درباره دلايل کم رونق شدن سينماي دفاع مقدس گفت: متاسفانه سياستگذاران سينماي ايران توجهي خاص به سينماي دفاع مقدس ندارند و منتقدان به اين ژانر کم‌توجهي مي‌کنند. در نتيجه هنرمندان نيز به دليل نبود حمايت‌هاي تبليغاتي و مديريتي به طور شايسته نتوانستند به اين مقوله بپردازند.

سجادپور سينماي دفاع مقدس را قابل پرداختن در زمينه‌هاي مختلف دانست و گفت: بايد به سينماي دفاع مقدس فراتر از سينماي جبهه و جنگ نگاه کرد. اين سينما مي‌تواند در بسترهاي سينماي خانوادگي، پليسي، علمي، کودک و حتي کمدي مطرح شود زيرا سينماي دفاع مقدس يک ژانر نيست و يک ابرژانر محسوب مي‌شود.

وي از "آژانس شيشه‌اي" به عنوان ماندگارترين فيلم دفاع مقدس نام برد و گفت: "آژانس شيشه‌اي" ابراهيم حاتمي‌کيا در حالي از نظر من ماندگارترين فيلم سينماي دفاع مقدس است که در آن فقط يک گلوله شليک مي‌شود. ما بايد سراغ طرح موضوع‌هايي در سينماي دفاع مقدس برويم که با فضاي کنوني جامعه نيز سنخيت داشته باشد.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها