پاسخ به:هنر در اسلام
شنبه 2 فروردین 1393 2:17 PM
گفتمان دين شناختي هنر با رويكرد تفقه در دين
هجدهمين نشست از سلسله درسگفتار هاي تبيين ماهيت هنر اسلامي به همت كرسي هاي نظريه پردازي و معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر برگزار شد.
حجة الاسلام دكتر آكوچكيان در آغاز اين سخنراني با اشاره به نياز احياي تفكر ديني در نسبت با مقولة هنر گفت: جامعه دانش، تمدن و هنر ايراني در دورة گذار تمدني خويش به جهان جديد و بر بنيان هرسه منبع هويتي خودي (ايراني بودن، اسلاميت و تجدد) چند اولويت راهبردي انديشهاي دارد. از منظرجنبش دانش تمدني احياي فكر ديني و نسبت با مقولة هنر، اولويت اول بر بنيان انقلاب معرفت شناختي در فضاي دانش در جهان ايراني- اسلامي است. پرداخت گفتمان دينشناختي، مديريت تغيير و در راستاي آن گفتمان تحقيق و توسعه ملي اولويتهاي بعدي است كه در راستاي آن ضرورت بازخواني گفتمان تمدني هنر ديني و در متن آن گفتمان دورة مدرن هنر ديني در تعامل با جهان جديد درميان ميآيد.
حجة الاسلام آكوچكيان با اشاره به چهارچوب نظرية خود گفت: نقطه رهسپاري به پرداخت گفتمان دينشناختي هنر، بر بنيان انديشه و دانش درونزايي ترقي است كه درونزايي گفتمان تغيير و ترقي، در گروه نظام بخش آن، در نطقة گرانيگاه مؤلفههاي هويت هر قوم و ملتي است و در فضاي هويت ايراني، عناصر ايراني بودن، اسلامي بودن و تجدد و در برآيند آن سنت و عرف ايراني است. دستگاه ادراكي جامعنگر در دين پژوهي و بر بنيان آن تفسير دينشناختي پديدارها منجر به انذار و تدبير؛ امر فردي- اجتماعي، تا مرتبة خود تكاپويي جامعه در دفاع از كيان هويتي خويش مي شود.
او گفتمان دينشناختي هنر را زير مجموعة نظام «تفقه در دين» دانست و گفت: گفتمان دينشناختي هنر در فرآيند مديريت تغيير كاركرد مييابد و همانگونه كه در ايدة مهندسي تحقيق و توسعه هنر فصلي از نظام ولايت فقيه ديده ميشود؛ در گفتمان دينشناختي هنر نيز در منظومة عظيم «تفقه در دين» و ايدة مهندسي تحقيق و توسعه هنر در نظام «ولايت فقيه» تصوير ميشود. «تفقه در دين» الگوي معيار رشد را در سه سرفصل الگوي نظام تعليم و تربيت، الگوي مديريت و فرايند تحقيق و توسعه جامعنگر انساني و گفتمان هنر، به دست ميدهد.
حجة الاسلام دکتر آكوچكيان وجوه سهگانهاي را براي رويكرد تفقه در دين پيشنهاد كرد و گفت: وجوه سهگانة گفتمان دين شناختي هنر، يكي گفتمان به مثابة يك نظريه در حوزة انديشة هنر، دوم گفتمان به مثابة يك رويكرد در جريان هنر در هنرمند و سوم گفتمان به مثابة رويكرد مهندسي تحقيق و توسعة هنر است. در دينداري معرفتمدار از گفتمان دينشناختي هنر، توقع ارائة يك نظريه ادراكي دربارة هنر ميرود، مفهوم هنر نه به تفسير دين، و نه به سلوك دينداران و يا فرهنگ مذهبي، بلكه بايد به متن كتاب و سنت و گوهر دين ارجاع شود و از دين انتظار پيشنهاد تجربه خودي و زبان خاص آشكارگر آن تجربه ميرود و سرچشمه هنر ديني در تكاپوي وجودي خودآگاه برگزيده ، آرمان رشدي براي آشكارگي و زبان دار كردن تجربههاي وجود خويشتن دريافت ميشود.
دكتر آكوچكيان دربارة معيارهاي زيبايي در هنر گفت: