پاسخ به:هنر در اسلام
شنبه 2 فروردین 1393 1:47 PM
دورانی که لباس ها رنگارنگ بود
تصویرگری کتابهای مذهبی کار ساده ای نیست. به جز محدودیت هایی که هنرمند خود را ملزم به رعایت آنها می داند، رنگ های خاصی برای این دسته از آثار در ذهن هنرمندان کلیشه می شود.
ندا عظیمی تصویرگر کتابهای کودک و نوجوان به این کلیشه ها انتقاد دارد. او در این باره به برنا گفت: ایجاد جذابیت در حوزه کتابهای مذهبی کودک از طریق انتخاب رنگ، فرم و فضابندی مناسب میسر میشود، اما استفاده از این ابزار در گرو رعایت باید و نبایدهای معین شده از سوی وزارت ارشاد و ناشر است.
عظیمی ضمن گلایه از محدودیتهای موجود در تصویرگری، اعمال نظرهای غیر حرفهای ناشران و عملکرد سلیقهای آنها را از دیگر مشکلات موجود در روند تولید کتابهای کودک و نوجوان و مذهبی دانست و به برنا گفت: در تصویرگری کتاب کودک و نوجوان به هدف و انگیزه ناشر، بیش از نظر و سلیقه تصویرگر و نویسنده اهمیت داده میشود. از این رو ابتدا باید از هدف و انگیزه ناشر و دیدگاه او نسبت به اثر آگاه شد و بعد به سلیقه حرفهای اندیشید.
شناخت دوره تاریخی اتفاقات، اهمیت فراوانی دارد. با یک جست و جوی کوتاه میتوان دریافت که در دوره زندگی حضرت سجاد(ع) رنگ لباسها بسیار متنوع بوده، در حالی که برخی از تصویرگران کم اطلاع سریعا در برخورد با موضوعات تاریخی مذهبی به سمت رنگهای آبی و سفید که کلیشه مذهبی در بردارد میروند.
تصویرگر کتاب «هدیه آفتاب» در ادامه گفت: ایجاد جذابیت، از طریق انتخاب رنگ، فرم و فضابندی مناسب میسر میشود، اما استفاده از این ابزار در گرو رعایت باید و نبایدهای معین شده از سوی وزارت ارشاد و ناشر است.
وی در ادامه تاکید کرد: محدودیتها و چارچوبهای موجود، مشخصه اصلی آثار مذهبی شدهاند، اما برای ایجاد فضایی رنگارنگ با طرح و فرمهایی که برای کودک و نوجوان جذاب است میتوان با توجه به دوره تاریخی واقعه، بر پوشش شخصیتها متمرکز شد.
تصویرگر کتاب «پیغامی برای ابر پنبهای» با تکیه بر اهمیت اطلاعات تاریخی تصویرگر گفت: شناخت دوره تاریخی اتفاقات، اهمیت فراوانی دارد. با یک جست و جوی کوتاه میتوان دریافت که در دوره زندگی حضرت سجاد(ع) رنگ لباسها بسیار متنوع بوده، در حالی که برخی از تصویرگران کم اطلاع سریعا در برخورد با موضوعات تاریخی مذهبی به سمت رنگهای آبی و سفید که کلیشه مذهبی در بردارد میروند.