پاسخ به:هنر در اسلام
شنبه 2 فروردین 1393 1:39 PM
روزگاری تعزیهخوانهایش فراتر از خاك استان خود صحنهداری میكردند، شیراز و اصفهان این دو مهد هنر با صدا و قامت رسای مردمی از همین دیار، خروش یا حسین و چكاچك شمشیر و شیهه اسب و نوای طبل و شیپور داشت، همچنین تهران.
مرحوم سیّد عبدالباقی دهكردی (سید عبدالباقی دهكردی فرزند مرحوم سید جعفر كه با 39 پشت نسب او به حضرت زینالعابدین(ع) می رسد.) معروف به حاج صولتالّسادات عموزاده حضرت آیتاله حاج سید ابوالقاسم دهكردی یكی از پیشكسوتان تعزیه چهارمحال و بختیاری كه سمت معینالبكائی داشته یك گروه تعزیهخوان مجرّب و هنرمندی را تربیت كرده و علاوه بر اینكه در محل ایفای نقشهای تعزیه می كردند، در شیراز و اصفهان و تهران نیز مبادرت به برپائی تعزیه می كردند.
او همه ساله از طرف مسعودمیرزا ظلّالسلطان حاكم اصفهان دعوت می شد و در میدان نقش جهان و دیگر تكایا تعزیه بر پا میكرد و خود نیز علاوه بر انجام وظایف سمت معینالبكائی به شكرانه تناسب اندام و قامت رشید و آواز شیوائی كه خداوند متعال به او عطا فرموده، ایفاء نقش شخصیتهای ممتاز و معروف وقایع كربلا از قبیل حضرت ابوالفضلالعباس(ع) و حضرت مسلم ابن عقیل(ع) و حرّ بن یزید ریاحی را عهدهدار می شد و بخوبی از عهده آن بر می آمد، تعزیهخوانان وی از افراد برجسته و حرفهای انتخاب شده بودند.
در چهارمحال و بختیاری این هنر مذهبی سمعی و بصری در ادوار گذشته و حال طرفداران بیشماری داشته و همه ساله به ویژه در ماههای محرم و صفر در اغلب شهرها و روستاها به اجرا در میآید.
1- آهنگ:
تعزیه با آهنگ منظوم اجرا میشود، شخصیتهای مثبت در تعزیه آوازهای خود را خود به تنهائی میخوانند ولی شخصیتهای منفی فقط اجازه دارند كه اشعار را دكلمه كنند و به رجزخوانی بپردازند، بنابراین اشعار تعزیه به گونهای خاص خوانده میشود، پس مجریان آن بایستی از صدا و قابلیت اجرای نمایش برخوردار باشند.
2- تماشاگر:
بینندگان داستانها را از پیش عمیقاً میشناسند و از وقایع آنها آگاهی دارند، بدلیل برجستگی، گیرائی و غمناكی بیشتر استفاده كرده و به كرات از آن سود جستهاند. به همین خاطر اغلب ترجیح داده میشود كه حضّار از وقایع داستان آگاهی داشته باشند، البته بازگوئی صریح داستان به صورت پیش واقعه همیشه ضرورت ندارد و برخی از مجالس، مستلزم آگاهی بیننده از چند و چون داستان است.
مرحوم سیّد عبدالباقی دهكردی (سید عبدالباقی دهكردی فرزند مرحوم سید جعفر كه با 39 پشت نسب او به حضرت زینالعابدین(ع) می رسد.) معروف به حاج صولتالّسادات عموزاده حضرت آیتاله حاج سید ابوالقاسم دهكردی یكی از پیشكسوتان تعزیه چهارمحال و بختیاری كه سمت معینالبكائی داشته یك گروه تعزیهخوان مجرّب و هنرمندی را تربیت كرده و علاوه بر اینكه در محل ایفای نقشهای تعزیه می كردند، در شیراز و اصفهان و تهران نیز مبادرت به برپائی تعزیه می كردند.
3- لباس:
لباسها به ویژه رنگ آنها بصورت قراردادی تعیین و مشخص گردیده تا بیننده به محض به روی صحنه آمدن شخصیت وی را بجا بیاورد، در تعزیه شخصیتهای مثبت و خوب جامههای به رنگ سبز، مشكی و قبل از شهادت سفید به تن میكنند، در حالیكه شخصیتهای منفی و پلید لباس قرمز میپوشند. رنگ قرمز به دلیل تضاد در میان دیگر رنگها فوراً تشخیص داده میشود.
در تعزیه گاهی شاهد مواردی هستیم كه فردی با شخصیت خود در كشمكش است و در سر دوراهی قرار دارد مانند حر ریاحی كه لباس زرد میپوشد.
4- ابزار:
اسباب و اثاث تعزیه بسیار مختصر است، ولی لباسها از اسباب سمبولیك هستند، تجهیزات صحنه در برگیرنده اثاث واقعی و نیز نمادین است، شمشیرها، سپرها، زرهها، ضمناً اسبها و شترها واقعیاند، از سوی دیگر تجسم مكانی مثل رود پرخروش فرات در یك ظرف پر آب و یا گودال كه در اطراف آن چند نخل مصنوعی غرس شده به عهده بیننده است، جبرئیل، فرشته با چتری در دست و داشتن بال میتواند نمادی از فردی از بهشت باشد و اماكنی چون آرامگاه، مسجد، حرم یا خیمه چادر نشینان روی صحنه با تعریف ساده و توافق قراردادی، تجسّم میشوند، نمادی به سادگی قابل تشخیصاند.
5- سكو:
در صحنه تعزیه سكو در میانه یك محوطه قرار دارد و دارای قابلیتهای متعدد است، یكی اینكه به بروز توانائیها و مهارت بازیگر كمك میكند دیگر اینكه رابطه نزدیك بین بازیگر و بیننده را ایجاد میكند.
تعزیه را میتوان همهجا اجرا كرد ولی ممكن است ساختمان و محل خاصی بنام تكیه به نمایش تعزیه اختصاص داده شود، برخی از تكایا عمارات بزرگی هستند كه هزاران نفر را در خود جای میدهند، خصوصیت سكو و معماری نواحی آن رابطه نزدیكی بین حضّار و ماجرا برقرار میسازند و امكان نزدیكی و تماس بازیگر و بیننده را فراهم میآورند كه بمفهوم كلی مشاهده كنندگان و مكان نمایش مكمل یكدیگرند.
6- موسیقی:
موسیقی تعزیه وظایف نمایشی گوناگونی دارد. میان پردهها را مشخص میكند، صحنه را از هم متمایز میكند، ورود و خروج بازیگر را از صحنه اطلاع میدهد، حاضرین را از وقایع خاص و جزئیات آن آگاه میسازد، شخصیتها را به آنان میشناساند، حركت بازیگران را به ویژه در صحنههای نبرد گویاتر میسازد و ریتم و ضرب ماجرا را شدت میبخشد.
7- معینالبكاء:
كارگردان، مدیر صحنه، رهبر تعزیه (میرزا - استاد یا تعزیهگردان) و دستیارانشان (ناظمالبكاء)همگی در معرض دید قرار دارند و نه تنها اسباب و اثاث روی صحنه را بدست بازیگران ایفاء نقش میدهند بلكه صحنه را در حین اجرای یك مجلس برای مجلس بعدی آماده میكنند، آنان بازیگر را به محل مناسب روی صحنه راهنمائی میكنند، و ترتیب ورود و خروج آنان را میدهند، گاهی نیز در آوازخوانی با گروه همسرایان شركت میكنند، (ناگفته نماند كه تعزیهخوانان حرفهای كمتر به كمك و راهنمائی معینالبكاء و سایرین نیازمندند و خود به طور اتوماتیك نقش خود را بدون تذكر معینالبكاء یا فهرست گردان ایفا مینمایند).
8- نسخ تعزیه:
اغلب نویسندگان متون تعزیه ناشناسند و یا از روی متون دیگری كه توسط شعرا و مۆلفین جمعآوری و تألیف شده برگرفته شدهاند. از شعرای نسخهنویس كه مورد شناسائی قرار گرفتهاند میتوان: شعاع، مداح، انجم، میرعزا، میرغم كاشانی، بیضای اردبیلی، نجمالشعرا، ملكالشعرا، تاجالشعراء سامانی(عمان)، نیسان سامانی، دهقان سامانی (سیفالشعرا)، میرزا حبیب دستان بنی، میرصفیاله وانانی (سیّد ذاكر)، ملا هیبتاله بابائی (غواص) ، استاد محمدحسن للهگانی (مجرم). (7 نفر اخیر اهل چهارمحال و بختیاری بوده و نسخ آنها زمینه چهارمحال است) را نام برد و دیگر سینه سوختگانی در قلمرو عشق الهی نیز بودهاند كه ناشناخته ماندهاند.
در نسخههای تعزیه رنگ و بوی ایرانی در تحریر آنها كاملاً مشهود و آشكار است، بازیگران با وجود اینكه نقشهای خود را غالباً حفظ هستند، معالوصف نسخه را بدست میگیرند و یا در پر شالشان جای میدهند بهرحال هنگام مكالمه نسخه را در دست میگیرند. این كار صرفاً به خاطر بیاد آوردن جملات در صورت فراموشی بازیگر نیست بلكه در واقع قراردادی برای نمایش این نكته است كه بازیگر فقط در حال ایفای نقش است، احتمالاً این عمل از طرز فكر و نگرش اسلامی است كه هر گونه تشبیه محض به اولیاء را ممنوع میكند.
تعزیه را میتوان همهجا اجرا كرد ولی ممكن است ساختمان و محل خاصی بنام تكیه به نمایش تعزیه اختصاص داده شود، برخی از تكایا عمارات بزرگی هستند كه هزاران نفر را در خود جای میدهند، خصوصیت سكو و معماری نواحی آن رابطه نزدیكی بین حضّار و ماجرا برقرار میسازند و امكان نزدیكی و تماس بازیگر و بیننده را فراهم میآورند كه بمفهوم كلی مشاهده كنندگان و مكان نمایش مكمل یكدیگرند.
شناخت اوراق زر مانند نسخ تعزیه و گردآوری و غور و تفحص در برگ برگ این متون در اماتیك موجب ذكر شیوههای نمایشی و جلوههای نیایشی و آذینهای صحنهای و قراردادهای اجرائی خواهد شد، از باب یادآوری باید گفت كه تكرار اجرای چند مجلس شناخته شده شبیهخوانی، ما را از شناخت بیش از سیصد مجلس دیگر غافل مینماید و برخی از شبیهخوانان خود اذعان دارند كه بسیاری از نسخ شبیهخوانی را نخواندهاند و شناختی از قلمرو و مجالس متعدد تعزیه ندارند، پس ضروری است تا نسخهها در حرمخانه موریانههای تیز دندان صندوقچههای تعزیه نامه تباه نگشته است، شناسائی و گردآوری و سپس تحلیل و تبیین مضامین آنها را عهدهدار شویم. خوشبختانه در سالهای اخیر زعمای اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری توجه خاصی به امر تعزیه و برپائی آن مبذول داشته و با تشكیل كانون تعزیه تا كنون 9 سوگواره استانی و نخستین سوگواره فاطمیه و همایشی جهت یكی از پیشكسوتان تعزیه استان انجام شده، در هفته دفاع مقدس سالهای گذشته نیز دو مجلس حماسی تعزیه برگزار كرده است.
به پیشنهاد این حقیر (نگارنده) و موافقت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اصلاح و بازنویسی نسخ تعزیه توسط هیأتی بنام هیأت تصحیح نسخ تشكیل و كار تصحیح و حذف تحریفات از نسخ آغاز و تاكنون تعداد انگشتشماری از نسخ زمینه چهارمحال و بختیاری تصحیح و قرار است تعزیهخوانهای استان كه تعداد آنها در حال حاضر 111 گروه هستند، همه از یك زمینه استفاده نمایند.