0

روش های برتر مطالعه برای کنکور

 
09303495228
09303495228
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1391 
تعداد پست ها : 8721
محل سکونت : خراسان جنوبی

پاسخ به:روش های برتر مطالعه برای کنکور
پنج شنبه 29 اسفند 1392  9:08 AM

ويژگيهاي يادگيري
 

- تغيير در رفتار
يادگيري همراه با "تغيير" است، به گونهاي که بعد از کسب يادگيري موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بيروني يا دروني) به يک روش يا حالت جديد تغيير مييابد. اين تغيير هم در رفتارهاي ساده و هم در رفتارهاي پيچيده ديده ميشود.
- پايداري نسبي
درست است که يادگيري همراه با تغيير است ولي هر تغييري يادگيري محسوب نميشود، بلکه تغييرات ناشي از يادگيري پايداري (Permanency) دارند و تغييراتي را که پايداري نداشته باشند نميتوان به يادگيري نسبت داد (نظير تغييرات ناشي از مصرف دارو يا مواد، هيجانها، خستگي و... که پس از رفع اثر دارو، موضوع هيجان يا رفع خستگي و... تغييرات نيز ناپديد ميشوند). فردي که مسئله يا چيزي را ياد گرفته است تغييرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا درميآورد.
- تواناييهاي بالقوه
يادگيري در فرد نوعي توانايي ايجاد ميکند، بدين معني که «تغييرات پايدار در رفتار» نتيجهي تغيير در "تواناييها" است، نه تغيير در رفتار ظاهري. اگر طرف ديگر اين تواناييها هميشه مورد استفاده قرار نميگيرند بلکه بعضي مواقع به صورت بالقوه هستند و هر وقت موقعيت و فرصت استفاده فراهم شود، از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) درميآيند. مثلاً فردي که دوچرخهسواري را ياد گرفته است، اگر موقعيت دوچرخهسواري براي او فراهم نباشد اين توانايي به صورت بالقوه در فرد باقي مي ماند و هر وقت موقعيت و فرصت دوچرخهسواري فراهم شود اين توانايي از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) درميآيد. اين بدان معني است که يادگيري هيچ وقت از بين نميرود.
- تجربه
هر نوع تغيير در تواناييهاي بالقوه زماني يادگيري محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه باشند؛ يعني"محرکها" (عوامل) بيروني و دروني بر فرد (يادگيرنده) تاثير بگذارد (نظير خواندن کتاب، گوش دادن به يک سخنراني و فکر کردن درباره يک مطلب و ...) بدين ترتيب تغييرات پايداري که در توانايي افراد به وسيله عواملي به غير از تجربه به دست ميآيد يادگيري محسوب نميشود.
- يادگيري يا وراثت
بحث در مورد نقش يادگيري و وراثت (Inheritance) به سه نظريه متفاوت که هر يک طرفداران خود را دارند، منتهي ميشود. گروه اول از اين ديدگاه دفاع ميکنند که "اين وراثت است که رفتار و اعمال ما را شکل ميدهد و يادگيري نقشي زيادي ندارد. گروه دوم به نقش مطلق يادگيري تأکيد و وراثت را رد ميکنند. اما در دهههاي اخير نظريه سومي نيز مطرح گرديد که در آن بر نقش "تعاملي وراثت و يادگيري" تاکيد شده است. هم از لحاظ نظري و هم از ديدگاه تحقيقي نظريه سوم بهترين ديدگاه و راهکار را دارد. از ديدگاه اين گروه هيچ کدام مطلق نيستند، بلکه آنها کاملکننده يکديگر هستند.

منبع : آفتاب

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها