پاسخ به:روش های برتر مطالعه برای کنکور
پنج شنبه 29 اسفند 1392 8:58 AM
اظطراب و امتحان
اضطراب و امتحان: اصولا" هر امتحان و آزموني هيجان و اضطراب خاص خودر را دارد. همه هنر انسان در اين است كه با حداقل اضطراب از عهده بزرگترين امتحانات برايد. انسان بالفطره موجود است كه كمال طلب، تشويق پذير و تنبيه گريز و بر اين اساس دانش آموزان نيز همواره طالب آنند كه رفتارهايشان مورد تائيد و تشويق ديگران، بالاخص الگوهاي مطلوب آنها واقع شود. همچنين اين نياز كاملا" فطري و طبيعي است كه همه انسان ها به خصوص كودكان و نوجوانان دوست دارند همان طور كه هستند مورد توجه و تشويق ديگران قرار گيرند. لذا فرآيند ارزشيابي به هر صورتي كه باشد چندان خوشايند نيست ولي اينكه نتيجه آزمون نتيجه اي خوشايندتر همراه داشته باشد انسان را خوشحال مي كند به طور كلي انسان دوست ندارد رفتارها همواره مورد ارزيابي ديگران واقع گردد، به همين دليل هر زمان كه در موقعيت امتحان و آزمون قرار مي گيرد، به گونه اي مضطرب مي گردد. التبه بديهي است كه وجود اضطراب به خودي خود امري غيرعادي نيست و مقداري از آن لازمه كار است اما آنچه كه مي تواند به عنوان يك عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گيرد، شدت هيجان زده گي و يا اضطراب فوق العاده است كه به هنگام حضور در محافل اجتماعي يا شركت در آزمون هاي مختلف دامن گير بعضي از افراد مي شود. بنابراين يكي از رسالت هاي مهم اوليا و مربيان و مشاوران توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابير لازم براي كاهش آن در بين دانش آ؛موزان مي باشد چنين اضطرابي مي تواند آثار زيستي – رواني زيانباري را همراه داشته باشد و زحمات چند ساله يك فرد را از بين ببرد.
اضطراب شديد، بر غدد درون ريز اثر گذاشته، با متأثر نمودن ذهن انسان زمينه فراموشي هاي زودگذر و خطاهاي ادراكي را فراهم مي آورد، به همين دليل در بسياري از موارد نتياج حاصله در آزمون هاي انجام شده از دانش آموزاني كه شديدا" دچار اضطراب مي شوند بيانگر فراموشي هاي آني و خطاهاي اداركي آنهاست. در اين ميان دانش آموزان كمرو و خجالتي، در موقع امتحان بيش از ديگران دچار اضطراب مي شوند. اضطراب ناشي از امتحان نه تنها باعث مي شود كه دانش آموزان نتوانند با مهارت و سرعت مناسب و به طور كاملا" واضح فكر كرده و پاسخ هاي مطلوب را ارائه نمايد، بلكه آرامش رواني آنها را نيز به مخاطره مي اندازد. بسياري از اختلالات رواني و بيماريهاي جسماني در كودكان و نوجوانان ناشي از يك منبع قوي اضطراب مي باشد. اضطراب ناشي از امتحان در نزد دانش آموزاني كه تجارب ناخوشايندي از شكست هاي پي در پي داشته يا همواره به دلايل عديده انتظار كسب بهترين نمرات را دارند، فوق العاده چشمگيرتر است.
همچنين آن دسته كه به لحاظ شيوه خاص تربيتي و نظام ارزشي حاكم بر خانواده و محيط زندگيشان احساس خود ارزشمندي و عزت نفس آنها صرفا" ناشي از موقعيت هاي آموزشگاهي است عمدتا" با اضطراب بيشتري مواجه هستند. در حقيقت سطح انتظارات خانواده زماني كه تناسبي با توان واقعي فرزندان نداشته باشد خود مي تواند زمينه ساز اضطراب و نگراني مستمر آنان باشد. همانطوري كه قبلا" اشاره شد سعي كنيد در امتحانات داخلي و كنكورهاي آزمايشي تمام نواقص را رفع كنيد تا در كنكور سراسري دچار مشكل نشويد.
براي كاهش اضطراب ناشي از امتحان علاوه بر داشتن انتظارات معقول از خود تشويق نقاط مثبت و توانمندي هاي آنها تقويت اعتماد به نفس ايشان و سرانجام فراهم ساختن آرامش خاطر آنان شايسته است بر تلاش هر چه بيشتر دانش آموزان در حد توانشان تأكيد نماييد تا تسلط بيشتري بر موضوع مورد نظر داشته باشند. بديهي است هر قدر انسان با تسلط بر موضوع درسي آمادگي ذهني و رواني بيشتري براي آزمون داشته باشد اضطراب او كمتر خواهد بود به عبارت ديگر آنگاه كه دانش آموز تصوير روشني از آينده خويش دارد در حد توان تلاش مي كند و تسلط نسبي بر مطالب درسي پيدا مي كند.
در اين شرايط انتظاري كه دانش آموز از نتيجه امتحان و آزمون دارد معقول است و لذا دچار اضطراب كمتري مي شود. همچنين هرگاه دانش آموز قبل از جلسه امتحان چندبار در آزمون هاي فرعي و شرايط متفاوت شركت كند در اين زمينه تجارب متنوع و موفقيت آميزي كسب مي نمايد و با رفع مشكلات از بهداشت رواني، اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندي مطلوب تر و نگرشي مثبت و خوشايند نسبت به معلم و موضوع امتحان برخوردار مي شود. لذا اضطراب به حداقل مي رسد.
منبع: وب سایت آموزش و پرورش تهران