0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

مقايسه يادگيري تفسير الکتروکارديوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنراني در دانشجويان پرستاري
دوشنبه 26 اسفند 1392  5:36 PM

مقايسه يادگيري تفسير الکتروکارديوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنراني در دانشجويان پرستاري
 
نجفي سيدسعيد*,حقگو مهران,كاوه محمدحسين,منصوري پريسا
 
* گروه پرستاري، دانشکده پرستاري و مامايي حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شيراز، شيراز، ايران
 
 

مقدمه: کاستي هاي روش هاي سنتي تدريس، پيشرفت هاي فني و اقتضائات دنياي امروز، لزوم رويکردهاي جديدي به آموزش را ايجاب کرده است. وب کوئست نوعي يادگيري اينترنتي مبتني بر کاوشگري است که طي آن، تمام يا بعضي از اطلاعاتي که فراگير با آنها تعامل برقرار مي سازد از منابع اينترنتي به دست مي آيند. اين پژوهش با هدف مقايسه اثرات دو روش آموزشي سخنراني و «وب کوئست» در يادگيري دانشجويان پرستاري انجام شده است.
روش: اين مطالعه مداخله اي و نيمه تجربي بر روي دانشجويان ترم ششم کارشناسي پيوسته پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي حضرت فاطمه (س) شيراز در سال 1388 انجام شد. کليه دانشجويان ترم ششم پرستاري (42 نفر) به طور تصادفي طبقه اي در دو گروه 21 نفره تقسيم شدند. محتواي آموزشي شامل تشخيص و درمان اختلالات ريتم قلبي براي گروه کنترل در 4 جلسه به روش معمول سخنراني و در گروه تجربي به صورت 5 مرحله فعاليت به روش وب کوئستي ارايه گرديد. قبل از مداخله آموزشي و 2 هفته پس از آن با استفاده از دو آزمون شناختي پيشين و پسين وضعيت يادگيري دانشجويان با همديگر مقايسه شدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 انجام شد. روابط بين متغيرها با استفاده از آزمون هاي آماري تي مستقل و تي زوج صورت گرفت. سطح معناداري 0.05 در نظر گرفته شد.
يافته ها: نتايج حاصله نشان داد بين ميانگين نمرات دانشجويان هر دو گروه در پيش آزمون تفاوت معناداري وجود ندارد. پس از مداخله آموزشي تفاوت معناداري بين ميانگين نمرات در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد. علاوه بر اين آزمون آماري تي مستقل نشان داد بين ميانگين نمره يادگيري دانشجويان شرکت کننده در گروه آزمايشي (وب کوئست) و گرو شاهد (سخنراني) تفاوت معناداري وجود دارد. بنابراين دانشجويان شرکت کننده در روش وب کوئست نسبت به همتايان خود در گروه روش سنتي سخنراني کلاسي، يادگيري بيشتري داشتند.
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد که روش وب کوئست و سخنراني هر دو سبب افزايش دانش فراگيران در حيطه شناخت ريتم هاي قلبي و آشنايي با اختلالات آن شد. اما يادگيري از طريق وب کوئست از روش سخنراني بيشتر بوده است. نتايج اين پژوهش به در آموزش پرستاري و ضمن خدمت کارکنان حرف سلامت کاربرد دارد و زمينه اي براي جايگزيني روش هاي قديمي و کم تاثير تدريس با روش هاي فعال و نوين آموزشي فراهم مي نمايد.

 
كليد واژه: دانشجويان پرستاري، يادگيري، وب کوئست، الکتروکارديوگرام
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها